Hva ville dere gjort: Bygge et forhold til AD

Det er en viss forskjell på tilbud og etterspørsel på biler og luksusartikler. Enkelte biler fra high-end bilprodusenter nå man på akkurat samme måte ha en historikk for å få lov til å kjøpe.
Men kan en enkel Rolex sub sammenlignes med high-end biler? Jeg har hatt 4 Rolexer og ville vel heller sammenlignet de med en hvilken som helst BMW eller Audi..
 
Men kan en enkel Rolex sub sammenlignes med high-end biler? Jeg har hatt 4 Rolexer og ville vel heller sammenlignet de med en hvilken som helst BMW eller Audi..
Ja, det vil jeg si. Jeg fikk opplyst ventetid på nesten et år på en ny Mercedes forrige dagen. G-Wagon over to. Det faller vel i samme kategori som Audi/BMW. Skal jeg banne forhandleren opp og ned da? Eller akseptere hvordan verden er og deal with it. Jeg velger det siste.
 
Men kan en enkel Rolex sub sammenlignes med high-end biler? Jeg har hatt 4 Rolexer og ville vel heller sammenlignet de med en hvilken som helst BMW eller Audi..

-Tja, om Audi og BMW hadde strupet produksjonen slik at det var manko på tyske biler i det segmentet, ville nok det skjedd interessante ting i det markedet, også - for det er ikke alle kundene som da kan trekke på skuldrene og bestille seg en Porsche, Maybach eller hva det nå enn måtte være istedet.

Spesielt ikke når brorparten av det ikke-bilinteresserte segmentet av befolkningen holder BMW og Audi for å være the bee's knees...
 
-Tja, om Audi og BMW hadde strupet produksjonen slik at det var manko på tyske biler i det segmentet, ville nok det skjedd interessante ting i det markedet, også - for det er ikke alle kundene som da kan trekke på skuldrene og bestille seg en Porsche, Maybach eller hva det nå enn måtte være istedet.

Spesielt ikke når brorparten av det ikke-bilinteresserte segmentet av befolkningen holder BMW og Audi for å være the bee's knees...
Well played sir!
 
Ja, det vil jeg si. Jeg fikk opplyst ventetid på nesten et år på en ny Mercedes forrige dagen. G-Wagon over to. Det faller vel i samme kategori som Audi/BMW. Skal jeg banne forhandleren opp og ned da? Eller akseptere hvordan verden er og deal with it. Jeg velger det siste.
Det du snakker om er tydeligvis basert på "semiconductor chip" forsynings mangel etter nedstengingene.
Det har lite å gjøre med at fabrikantene vil gjør seg eksklusive ved å knekke ned produksjonen sin.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Det du snakker om er tydeligvis basert på "semiconductor chip" forsynings mangel etter nedstengingene.
Det har lite å gjøre med at fabrikantene vil gjør seg eksklusive ved å knekke ned produksjonen sin.
G-wagon har det vært lang ventetid på lenge før forsyningsmangel. Men du har rett i at dette primært er årsaken til ventetid på ny bil. Men gitt at de faktisk gjorde som du sa da og strupet produksjonen. Vi hadde sett akkurat det samme. Den store forskjellen er at bilprodusentene gjerne vil spy ut som mye som mulig av volummodellene mens i klokkebransjen er det et litt annet fokus.

Dessuten var poenget mitt at jeg velger å akseptere hvordan ting er i stedet for å fremstå som bitre bortsķjemte unger som ikke kan få hva de vil med en gang. ( Og den siste var ikke rettet mot deg )
 
G-wagon har det vært lang ventetid på lenge før forsyningsmangel. Men du har rett i at dette primært er årsaken til ventetid på ny bil. Men gitt at de faktisk gjorde som du sa da og strupet produksjonen. Vi hadde sett akkurat det samme. Den store forskjellen er at bilprodusentene gjerne vil spy ut som mye som mulig av volummodellene mens i klokkebransjen er det et litt annet fokus.

Dessuten var poenget mitt at jeg velger å akseptere hvordan ting er i stedet for å fremstå som bitre bortsķjemte unger som ikke kan få hva de vil med en gang. ( Og den siste var ikke rettet mot deg )

Bilbransjen har vært i overproduksjon i mange år men de gjemmer det godt.
Mange nye tyske biler som ble aldri solgt og som råtner under uværet i noen fortapte havneparker, eller tidligere Soviet flyplasser.
Da var det på tide å finne en grunn til å minske produksjonen.
Sjekk det ut.

Det er soleklart at mange er bitre. Men at de uttrykker sin bitterhet på nettet eller ikke, skifter det egentlig ingenting.
Så lenge folk er bitre på en aktør fra en bransje, skal de utvikle en bestemt oppførsel med tiden.
Og denne oppførselen blir aldri positive for aktøren.
 
Menneskerettigheter er en vestlig oppfinnelse som er litt over 200 år gammel og som har lite å gjøre med virkeligheten på jordkloden.
At folk lever sitt ideologisk ideal gjennom en klokke er heller ikke noe godt eksempel.

Det som skaper diskusjon er at noen klokker var en gang tilgjengelige og plutselig ble disse ikke mer fordi noen folk bestemte at eksklusivitet var basert på at de rikeste kundene "Rolex og Patek Aristokratene" skulle få alt for seg og selge videre med fortjeneste.
Jeg er selv ikke bitter fordi jeg har aldri hatt lyst for en stål Rolex, men jeg forstår hva folk er forbanna på.
Problemet er at dette har avslørt et forhold mellom noen kunder og forhandlerne som er bare basert på konto størrelse og dermed har det sabotert menneske forholdet.
Menneske forhold er det mange prøver å bygge med forhandlerne men spørs om hvis det er vits i det hele tatt nå.
 
Redigert:
Å skulle være nødt til å "bygge et forhold" til en forhandler for å få lov til å stå på en venteliste for å få lov til legge igjen et større pengebeløp virker for meg helt tullete.
I tillegg finner produsenten gjerne på å legge på prisen 10-20% mens du venter, og det skal du værsågod være nødt til å akseptere.
Ville dere virkelig akseptert noe sånt av en bilforhandler ?
Forhandlere som driver slik, holder jeg meg gladelig unna, og legger heller igjen kronene hos de som oppfører seg som folk.
Skjønner ikke helt bilforhandlerreferansen din… Fungerer vel på samme måte der. Skal du ha en Enzo, Chiron osv må du ha kjøpt og eie ditt og datt. Jeg tror ikke det har noe med folkeskikk, men litt å gjøre med penger:LOL: Ja det er kjipt for oss som ikke har penga, men folkeskikk… Tror ikke det…
 
Du kan kalle det for det du vil, men når man må være en som "får lov til" å kjøpe en klokke som man kjapt selger videre med fortjeneste og igjen "får lov til" å kjøpe en til som man kjapt selger vider med fortjeneste, så mener jeg så absolutt at det er mangel på folkeskikk.
Et system der man må tilhøre en slags indre krets for å kunne tjene penger på en overhypet og overpriset klokke har jeg null til overs for, og jeg vil så absolutt kalle det manglende folkeskikk, eller skamvett om du heller vil.
Det, samt det faktum at jeg synes de er grovt overpriset og en smule kjedelige (ja, det mener jeg), gjør at jeg har null lyst på det merket (ja, det som begynner på R).

Å sammenligne med bilbransjen er absolutt på sin plass.
Hadde merkeforhandleren holdt på sånn, hadde folk kjapt gått rundt hjørnet til konkurrenten.
 
Skjønner ikke helt bilforhandlerreferansen din… Fungerer vel på samme måte der. Skal du ha en Enzo, Chiron osv må du ha kjøpt og eie ditt og datt. Jeg tror ikke det har noe med folkeskikk, men litt å gjøre med penger:LOL: Ja det er kjipt for oss som ikke har penga, men folkeskikk… Tror ikke det…

Men hverken Patek eller enda mindre Rolex er på toppen av klokkeverden.
Da er toppen av bilverden en dårlig referanse på det vi snakker om.
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen og Ivar
3F6DAE74-7A28-442B-B6C6-2651311D477A.jpeg
 
Relativt sett er både Patrk og Rolex på topp.

På top av hva?
Rolex er ingen "high end" klokkeprodusent.
De er på verdens toppen når det gjelder robotisert samlebåndsproduksjon og kan produsere over 1 milion klokker/år hvis de vil.
Rolex hadde over 6000 ansatt totalt sett og rundt 2000 på montering i fabrikken sin når de produserte omtrent 1 million stk/år.
Når jeg var på Melkøya sin oppbygnings fase var vi maks 2300 stk der. Rolex er en industriell maurtue.

Under kan du delvis se Rolex sitt lager hvor delene er hentet av roboter.
Er det dette som er så eksklusivt?
Rolex-Storage.jpeg



Patek Philippe produserer omtrent 60 tusen klokker/år og har omtrent +1500 arbeidere i fabrikken sin med "state of the art" maskiner.
Er det så eksklusivt?
Ikke akkurat bestefar sitt verksted.
PP factory.jpeg


Det som gjør at folk løper etter disse klokker er navnet og omdømme som har bygget seg i de brede sirklene.
Men hva er prosents andelen blant disse kunder som virkelig vet noe om klokkeverden, håndverk og eksklusivitet?

Da mener jeg ikke å hijacke tråden men man må kalle en spade for en spade.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix