Hva ville dere gjort: Bygge et forhold til AD

Gratulerer med flott kjøp - den angrer du helt sikkert ikke på.

-Det er jo enkelt å være enig i dette utsagnet, med ett eneste lite forbehold - problemet med Speedmastere er at de er flokkdyr...

Etter å ha beundret en av de vakreste kronografene verden har å by på en stund, får man lyst på noe same-same but different - kanskje en Alaska? Racing Dial? mkII? En av de 143201 spesialutgavene? Noe med et 321 i?

...og så baller det på seg...

Gratulerer, og velkommen i klubben!
 
  • Haha
Reaksjoner: Larsnie
-Det er jo enkelt å være enig i dette utsagnet, med ett eneste lite forbehold - problemet med Speedmastere er at de er flokkdyr...
Det stemmer.
Du er garantert at det baller på seg.
Selv har jeg en liten preferanse for enkelte av de automatiske "Japan only"-utgavene, men en utgave av Moonwatch er absolutt på lista en eller annen gang i fremtiden.
 
Spennende tema!

Klokker er bare 1 av flere hobbyer for meg, og finnes fint lite jeg vil ha fra en AD.Særlig her på lille Åndalsnes, uansett varer egentlig ; )

På en hobby har jeg mottat en del nye produkter for testing før dem kommer på markedet i det hele tatt! Uten å være noen trofast kunde!

Tenkt all kunnskap og interesse som finnes på ett forum som dette! Hvor mye penger all kunnskapen gir diverse forhandlere!

Hadde jeg vært AD, ville jeg brukt minst 1 time i uka her! Hatt konkurranser og delt ut klokker for noen hundre tusen i året ; )

Først da hadde jeg åpnet øynene for å handle nye Omega,Seiko,Rolex,Grand Seiko,Longines osv. hos den forhandleren, og kun den!

Kort sagt: En AD skal oppsøke kontakt og kundeforhold, og ikke omvendt! Ser ikke mye fra dem her...Kanskje forumregler? Om ikke kan dem ikke yrket sitt..
 
Gratulerer til trådstarter med flott Speedy
Alltid best å bygge et langsiktig forhold til sin AD
Trådstarter har valgt riktig strategi
 
Redigert av en moderator:
  • Wow
Reaksjoner: westmouth
Da er kundeforholdet blitt litt sterkere! Dette er den nye skatten i samlingen
B56E8E77-F7F3-426C-9065-38AD011E10E8.jpeg
 
Redigert:
Eg er veldig glad for at eg kjøpte min SeaDweller (16600) lokalt, i 1999.
Dengang hadde Bjerke Ålesunds avdeling, så eg har hatt eit godt forhold til Bjerke etter det.
For meg er Rolex SeaDweller først og fremst ei tool watch som eg kan stole på når eg dykker og ellers.
 
Oppdatering av kundeforhold:

Har til nå brukt vesentlige summer i butikken til det som Virker som ingen nytte. Har kjøpt flere klokker, både til meg selv og gaver til andre. Har brukt dem til reparasjoner og kjøp av tilbehør etc for å skape et god kundeforhold.

klokkene jeg har kjøpt har dessverre blitt videresolgt da tanken av klokken overgikk forventningene av å faktisk ha den. Enten ble størrelsen feil, eller så hadde jeg gjort et spontankjøp som jeg i ettertid har angrer på.

klokkehistorikk:
- Omega Speedmaster har lenge vært en liten drøm og en klokke jeg hadde ønsket meg. Etter en liten stund fant jeg ut at denne ble for stor og da ble solgt igjen med tap, men sånn er det.
- Tudor BB58 utrolig flott klokke som jeg likte veldig godt, men fikk litt for lite armtid. Den lå bare i boksen mens Rolex 116710LN ble flittig brukt.
- Nomos Neomatik Club Siren Blue. Denne ble kjøpt som en gave til min mor, så denne har hun nå.
- Tudor Chrono ble kjøpt som et spontankjøp i butikken. Dessverre ble denne også solgt ganske tidlig etterpå, grunnet at jeg hadde muligheten til å kjøpe Zenith Chronosport fra en annen butikk. Da overgikk Zenithen Tudoren med god margin.

Det skal sies at alle klokkene jeg kjøpte ikke sto på exhibiton only og alle var tilgjengelige for enhver enkelt å kjøpe. Klokkene er blitt solgt med tap, men det går helt fint. Da får noen andre glede av klokken for en billigere penge.

spol litt frem. Har til nå vært ganske ofte innom, enten det handler om reparasjon av klokke(r), kjøp eller bare for å slå av en prat. De siste gangene føler jeg at betjeningen virker sure på meg, mulig jeg tar feil, men etter tudoren ble solgt har jeg ikke blitt imøtekommet og det virker som serviceinnstillingen er fraværende.

Vedkommende jeg har snakket mest med om klokke historie, mine ønsker og drømmer virker nå å ignorere meg. Servicen virker fraværende, og dette føler jeg oppsto etter at Tudor Chrono ble solgt. Har vært innom flere ganger etter den ble solgt, men blir møtt nå på en annen måte en tidligere.

I dag gikk jeg innom for å prøve noen klokker dem hadde på exhibition only og prøvde å slå av en prat med personen jeg har hatt mest kontakt med. Ble fort henvist til noen andre av personalet for å hjelpe meg. Jaja sånn er det bare.

fikk prøve en Two Tone sub som var helt nydelig og en SD. Spurte litt rundt om å kjøpe og fortalte at jeg ønsket å kjøpe en birthyear til min datter etterhvert hvis mulig, men virker tvilsomt.

fortalte personen som hjalp meg at ved to anledninger hadde jeg spurt om å kjøpe en 126613lb som de hadde på display, men hadde fått avslag begge gangene, noe som er fair. Problemet er at begge gangene hadde personer etter meg spurt det samme og fått kjøpt klokkeN, noe som ble postet på klokkeriet.

Ble da fortalt at dem så ann personen = jeg er ikke god nok og at mine penger er ikke verdt noe for dem. Dette har jeg forresten blitt fortalt ved to anledninger at dem ser ann personen.

Snakket med en person som er kunde hos Lian. Klokkehistorikken hans før kjøp av Rolex i fjor var en Speedmaster. Allikevel får han kjøpt 2 rolexen på 3-4 måneder. Den ene DJ som han egentlig ikke ville ha, men ble tilbud solgte han igjen etter et par måneder med god profitt, den andre klokken var en sub. Også denne har han lagt ut den siste tiden til salgs med god profitt. Lian var klar over salget av DJ, men fikk allikevel kjøpe sub etterpå. Personen jeg hadde mest kontakt med reagerte med en «» ved salg.

Det er nok de som kommer til å tenke at jeg får som fortjent for å videreselge omega og tudor, men igjen så er ikke dette klokker det er ventelister på og dette er klokker man taper penger på. Alle kan gå inn i butikken og kjøpe. Men men, sånn er det bare.

Virker ikke som Urmaker Lian vil ha meg som kunde lenger, men går fint for har kjøpt drømmeklokken som aldri kommer for salg.

image.jpg
 
Bør nok gjøre det, for nå har jeg skikkelig avsmak av å skulle bruke noe i butikken. Brukt over 200k på div merker og tilbehør siden nov/des… Nå har 2 stk i butikken sagt at de ser ann hvem som får kjøpe, altså trynefaktor. Når dem tilbyr DJ til en som ikke vil ha den, slik at han selger den videre med profitt og de er klar over det, for så å tilby en sub 2-3 måneder etterpå… denne la han også ut til 200k….
 
Bør nok gjøre det, for nå har jeg skikkelig avsmak av å skulle bruke noe i butikken. Brukt over 200k på div merker og tilbehør siden nov/des… Nå har 2 stk i butikken sagt at de ser ann hvem som får kjøpe, altså trynefaktor. Når dem tilbyr DJ til en som ikke vil ha den, slik at han selger den videre med profitt og de er klar over det, for så å tilby en sub 2-3 måneder etterpå… denne la han også ut til 200k….
Jeg forstår godt frustrasjonen din da ja. Og jeg er også mildt sagt forundret over at dette er en praksis Rolex går god for. De forfekter jo det motsatte i alle kanaler.
 
Jeg forstår godt frustrasjonen din da ja. Og jeg er også mildt sagt forundret over at dette er en praksis Rolex går god for. De forfekter jo det motsatte i alle kanaler.

Kjenner at gleden av å gå inn i butikken og støtte en lokal bedrift er rimelig borte. Klokke gleden er der, men gleden av å gå inn i en butikk og få avslag på avslag, mens andre som kommer etter meg får kjøpt samme klokken samme dag…. Det ødelegger mye.
Er mange andre merker jeg også har lyst på og komme til å kjøpe. F.eks Omega CK859 og Nomos Ahoi m/flere. Men slik det er nå kommer disse ikke til å bli kjøpt hos Lian selv om dem er min lokale forhandler
 
Bare så det er sagt, så har jeg ikke noen sans for verken ventelister eller trynefaktor for å få lov til å kjøpe noe som helst.

Men, du har kjøpt (og solgt) noen svært lettomsettelige klokker i løpet av ca fire måneder. Er det et langt og godt kundeforhold? Fortjener du å hoppe foran i køen pga det?

Høres på meg ut som et kunstig/skapt forhold med intensjon om å få et fortrinn på kjøp av noe som ikke er så lett å få kjøpt over disk. Godt mulig dette ikke er bakgrunnen for dine kjøp, selv om denne tråden handler om nettopp det, men Lian åpnet ikke butikk i fjor og har nok en god del kunder som handlet mye der mens Rolex fortsatt var et tapsprosjekt å kjøpe nytt.

Sånne kortsiktige "stunt" for å oppnå fordeler gjennomskues nok enkelt, og selv om det ikke skulle være et "stunt" så ser det definitivt sånn ut fra utsiden.
 
Er ikke det beste å kjøpe alt på brukten? Ja, du overbetaler for Rolex men får 50% på f.eks. Nomos. Vinninga opp i spinninga.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
@akr
Hører hva du sier, og nei jeg fortjener ikke å hoppe forran køen på grunnlag av det.

Ja noen av klokkene har blitt solgt igjen, men ingen har blitt solgt med noen som helst gevinst. Planen i utgangspunktet var aldri å selge, men ta f.eks Speedmasteren. Har lenge drømt om å kjøpe klokke og bære med stolthet, pga historikken bak klokken. Jo mer jeg brukte den, jo mer følte jeg denne ikke var rett. Har de siste årene brukt klokker <40mm, så 42mm føltes ikke bra.

Du Har helt rett i at folk har mye lengre historikk enn meg, og fortjener å få dem det dem ønsker.

Planen min med Rolex var aldri videresalg av det, men skulle heller være en klokke som sto for en begivenhet i livet.

Div modeller og grunnlaget for dem:
126613LB
Har sett på den i lang tid og alltid syntes den var veldig fin. Jeg hadde tenkt at dette var klokken jeg skulle skaffe meg når utdannelsen var ferdig, og jeg endelig kunne unne meg det lille ekstra. Jeg kontaktet flere forhandlere om denne og fortalte bakgrunnen for akkurat dette valget. Heldigvis sa en AD ok, og jeg står faktisk på listen, men ikke hos min lokale selv om jeg har gitt uttrykk ved flere anledninger bakgrunnen for denne. Når denne kommer er planen å få inngravert baklokket med tittel og dato for ferdig utdannelse.

Rolex Sub/ date -nodate
Jeg blir far for første gang nå til sommeren. I den forbindelse ønsket jeg å kunne kjøpe en birthyear til mitt kommende barn. Dette skulle være en klokke som kom til å bli min bruksklokke, så alt av riper/hakk osv skulle være en del av historien når jeg gav den videre ved et passende tidspunkt. Sannsynligheten for å få kjøpt denne hos AD er 0, men kommer uansett til å kjøpe denne iløpet av året. Regner med jeg finner x antall for salg på Finn, klokkeriet og her.

DJ 36
Jeg har lenge tenkt på å gi min forlovede en flott klokke på bryllupsdagen. Jeg vet at hun liker DJ godt, så ender nok med å gi denne. Planen er bryllup til neste år, så da må man nesten gå til anskaffelse av en 23-modell.

Det jeg reagerer mest på er at jeg får avslag på en klokke som de hadde i butikken ved to anledninger, og får beskjed om at den ikke er til salgs, for så å se at den er solgt noen timer etterpå? Ble postet takk til Lian for både service og handel.

Eller at en kunde som kun har kjøpt en Speedmaster (eneste historikk) det siste året får kjøpt både DJ (som han egentlig ikke ville ha) og sub med 3-4 måneders mellomrom for så å legge det ut for salg uten at AD bryr seg? Han solgte DJ åpenlyst og personalet fra butikken reagerte faktisk på salgstråden, men får allikevel kjøpe sub rett etter?

Eller at jeg nå kommer inn i butikken og ikke et «hei» eller spørsmål om det er noe dem kan hjelpe meg med i dag? Serviceinnstillingen er helt fraværende, og det merker jeg. Har selv jobbet i butikk og vet hva som må til får å få kundene til å føle seg velkommen og sett.

Klokken jeg har nå, 126710blro har lenge kun være en fjern drøm. Dette er min holygrail. Denne drømmen ble oppfylt ved en byttehandel
 
@kire
Du har nok rett, men gleden har vært større av å kunne gå fysisk inn i butikken, teste og kjøpe. Da støtter man samtidig en lokal bedrift. Gleden forsvinner når man føler seg ignorert som kunde. Nomaden var en gave til min mor, så den ønsket jeg skulle være ny. Tenkte ikke det skulle ha noe å si hvis jeg videresolgte en tudor eller Speedmaster, da dette er klokker dem har i butikk og ikke var exhibition only ‍♂️ Jaja hvis AD ikke ønsker meg som kunde, så vet jeg om mange andre hvor mine penger et godt nok.
 
  • Liker
Reaksjoner: kire