Hva ville dere gjort: Bygge et forhold til AD

Medlem
13. okt. 2020
Innlegg
62
Sted
Norge
Hei,

De aller fleste klokkene jeg har kjøpt de siste årene har vært på bruktmarkedet. Har i det siste hatt mer og mer løst på å kjøpe neste skikkelige klokke(r) fra AD, for å kunne skape et godt kundeforhold. Da er jo sjansen litt større for at man kan klare å få tak diverse «holy grails» uten å måtte ty til bruktmarkedet for å sponse hytte og bil. Det er her dilemmaet kommer inn, og trenger råd fra dere.

Bor i Trondheim, og har alltid hatt sansen for Urmaker Lian. Har aldri kjøpt en klokke der, men har alltid blitt tatt godt i mot når jeg har levert klokker inn på service, eller rett og slett bare for å se i butikken. Høres jo vell og bra ut, men urmaker Lian kjører «første mann til mølla» prinsippet (selv om man ser støtt og stadig folk takke for fantastisk service av både Daytona, sub, gmt etc), noe som betyr at selv om man skulle ha lagt ned mye penger hos dem, kan man ikke bestille andre modeller som f.eks Sub eller GMT.

Ville dere heller kontaktet butikker som Bjerke, Lervk osv for å bygge et kundeforhold der de opererer med liste?

klokkene jeg har tenkt å kjøpe nå i nærmeste fremtid er omega speedmaster og noe fra tudor eller Nomos.
 
Ut fra hva jeg forstår så er det ikke nødvendigvis noen salvelse å få lov til å stå på venteliste hos Bjerke heller; du må jo legge igjen en del penger der før du i det heletatt kommer i betraktning på de mest populære modellene. Bedre å bygge forhold til din lokale urmaker tenker jeg.
 
Men ville folk ha valgt en ad med liste fremfor en uten liste for en gang frem i tid å ha muligheten til å skrive seg opp?
 
Hei,

Jeg ville satse på et godt forhold til min lokale pusher, øh, AD.

Med litt flaks vil gjentatte besøk for småprating, små gjøremål og et kjøp innimellom føre til at de har i tankene når de får inn det du ønsker deg at

"Hm, det er jo en slik Breitlingen har hatt lyst på, kanskje vi skulle si ifra om at den kommer i butikken om noen timer..."

Å ende opp med å svi hundretusener hos en AD annetsteds i et håp om å få sette seg på venteliste for det uret man EGENTLIG ville bruke de hundretusnene på?

Da er det bedre å være på hils med de som jobber hos Lian, IMHO...
 
Hvis ikke du har veldig mye penger til overs du kan bruke på klokker du egentlig ikke vil ha bare for å komme nederst på en veldig lang venteliste, så ville jeg nok heller ha bygget et godt forhold med lokal AD
 
  • Liker
Reaksjoner: gert
Urmaker Askeland gikk ut i mediene i 2018 sa de fjernet ventelistene.

Men da jeg var innom der i sommer fikk jeg opplyst at det var venteliste på BB58 i både sort og blått.

Jeg spurte ikke om Rolex, men det er uhyre rart om de har gjeninført lister på Tudor mens Rolex er unntatt.

Er det mulig de gikk ut i mediene for å senke antallet kunder som ringer for å komme på lista?
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Historie om lokal tilknytning 1:
Jeg spurte Askeland om mulighet for å kjøpe en spesifikk klokke.
Jeg fikk invitasjon til en kaffi i butikken.
Jeg bor i Oslo.
Jeg hørte ikke mer.


Historie om lokal tilknytning 2:
Jeg var innom Bjerke i går.
Jeg er inn innom der ca en gang i halvåret/kvartalet (ikke bevisst besøksplan, men ofte et eller annet jeg er nysgjerrig på).
Jeg har kjøpt div klokker fra Bjerke, første Rolex i 1997, men også Omega, Cartier, Panerai, Tudor.
Jeg har vært på OWF.
Jeg møtte en selger jeg ikke har sett før i går - jeg spurte om å få prøve nye Tudor MN21 - mens jeg prøvde kom en av de andre ansatte bort og sa omtrent: Hei Genta, likte du klokken? Ok, vil du kjøpe den nå? (Hvilket jeg gjorde).
Jeg må også forholde meg til ventelister. For et år siden fikk jeg ikke stå på venteliste for en Pepsi.


Oppsummert:
Ja, lokal, langvarig, interessert/nerdete og dyr tilknytning gir resultater. Godene fra min 24 års lange historikk kan sikkert kortes ned ved hyppigere kjøp.


PS: Jeg bærer ikke nag til Askeland, syns det er fint at de prioriterer lokale relasjoner.
 
Lokal tilknytning er nok nøkkelen her. Jeg har i alle fall erfart at det betyr alt. Tålmodighet, høflighet og klokkeinteresse er heller ikke å forakte ;) #kortreistrolexhandel
 
  • Liker
Reaksjoner: DoDe
Hold deg til din lokale forhandler, og bygg en naturlig og god relasjon der. De vil mest sannsynlig over tid både gi deg best service, mest glede og de beste kjøpene. Da bør du også med god sannsynlighet kunne få glede av «førstemann til mølla»-prinsippet. Dette er egentlig en no-brainer spør du meg.
 
Et armbåndsur er de faco et produkt som skal selges av en forhandler - og om noen år vil forhandler selge uten dette tullet - og da skal jeg kjøpe. Gidder ikke styre på slik det er nå. For noe forbanna tull. Alt er syklisk; så avvent.
 
Så «første mann til mølla» prinsippet er bare tull hvis man har et godt forhold til forhandler? Litt kjedelig å bruke x 100k, uten å kunne kjøpe klokker man kanskje har lyst på
 
Hvor mye koster egentlig den klokka man egentlig vil ha, dersom man må kjøpe et antall andre klokker for å komme på ei venteliste? Da kan man vel like godt kjøpe en sub på finn til XX% påslag, og spare tid… (Og kanskje penger?).

Jeg ville foretrukket å handle lokalt.
 
Så «første mann til mølla» prinsippet er bare tull hvis man har et godt forhold til forhandler? Litt kjedelig å bruke x 100k, uten å kunne kjøpe klokker man kanskje har lyst på
«Første mann til mølla» = Ventelistene lever videre i hodene til din lokale forhandler ;)
 
Å skulle være nødt til å "bygge et forhold" til en forhandler for å få lov til å stå på en venteliste for å få lov til legge igjen et større pengebeløp virker for meg helt tullete.
I tillegg finner produsenten gjerne på å legge på prisen 10-20% mens du venter, og det skal du værsågod være nødt til å akseptere.
Ville dere virkelig akseptert noe sånt av en bilforhandler ?
Forhandlere som driver slik, holder jeg meg gladelig unna, og legger heller igjen kronene hos de som oppfører seg som folk.
 
Det er en viss forskjell på tilbud og etterspørsel på biler og luksusartikler. Enkelte biler fra high-end bilprodusenter nå man på akkurat samme måte ha en historikk for å få lov til å kjøpe. Vil du ha en Seiko kan du kjøpe den akkurat hvor og når du vil men vil du ha en sportsmodell fra Rolex eller Patek må du finne deg i at dynamikken er annerledes. Kan det være så utrolig vanskelig å akseptere? Og det har da virkelig ikke noe med folkeskikk å gjøre!
 
At noen klokker er bare tilgjengelige for de få som smører mest, kalles for smøring på gata og korrupsjon på kontoret.
Å bygge et forhold med en forhandler, burde bli basert på utvikling av god menneske kontakt eller vennskap, ikke vulgær pengekasting på trynet.
Jeg vet om hvem som ligger seg ned for alle, uansett hvor mye de stinker og så lenger de kaster grønne sedler med mange null på de sitt tryne. De har et navn.