Hva leser dere om dagen?

Hornblower-serien av C. S. Forester. En fengende leseopplevelse. Man nærmest kjenner lukten av saltvann og hører lyden av treskuter som knirker. Totalt 11 bøker, og jeg er halvveis i bok to. Mye moro gjenstår.

Men jammen glad det er ordbok på Kindle, for her er det mange faguttrykk man aldri før har hørt!
 
@braza2013 jeg har ikke funnet motivasjonen til å lese bøkene enda, men tror jeg så serien 3 ganger da jeg var i marinen. Fantastisk underholdning!
 
Redigert av en moderator:
@braza2013 jeg har ikke funnet motivasjonen til å lese bøkene enda, men tror jeg så serien 3 ganger da jeg var i marinen. Fantastisk underholdning!

TV-serien som ledet meg til bøkene også. Kan ikke annet enn å si at bøkene er enda bedre enn TV-serien (det sier jo litt).

Vær trygg på at du har mange timer med moro foran deg når du en gang begynner å lese de:)
 
Redigert av en moderator:
Hornblower-serien av C. S. Forester. En fengende leseopplevelse. Man nærmest kjenner lukten av saltvann og hører lyden av treskuter som knirker. Totalt 11 bøker, og jeg er halvveis i bok to. Mye moro gjenstår.

Men jammen glad det er ordbok på Kindle, for her er det mange faguttrykk man aldri før har hørt!

Når du er ferdig med den serien må du lese den enda bedre serien av Patrick O'Brian som begynner med "Master & Commander". 20 bøker som er helt fantastiske. Leser bok fire nå, på vei gjennom serien for tredje eller fjerde gang! :)

Master and Commander: Patrick O'Brian: 9780393325171: Amazon.com: Books
 
Jeg er litt skapfantasyfan, i alle fall i perioder. En bekjent kastet The Final Empire etter meg for kort tid siden. Den er første del av Mistborn-trilogien, skrevet av ikke ukjente Brandon Sanderson, mannen som fullførte Jordans Wheel of Time. De to første i trilogien gikk som en vind, er nå i gang med treern. Anbefales til alle som har et fantasygen eller to.
 
"A beautiful mind" av Sylvia Nasar.

Så filmen på nytt for en stund tilbake, og etter samtlige fag med Nash's spillteori og fangens dilemma måtte jeg gå til anskaffelse av boken.
 
I det siste har jeg lest følgende:

A Lonely Kind of War: Forward Air Controller, Vietnam av Marshall Harrison. Harrison fløy OV-10 Bronco for USAF i Vietnam, og dette blir det jo selvfølgelig spennende historier av. Anbefales på det sterkeste!

The Aquariums of Pyongyang: Ten Years in the North Korean Gulag av Chol-hwan Kang og Pierre Rigoulot.En bok skrevet av en kar som ble offer for den politikk Nordkorea fører om at dersom en person er "politisk upålitelig" så blir slekten også straffet i flere ledd. Han satt 10 år i en arbeidsleir før han slapp fri og etterhvert rømte til Sørkora via Kina. Utrolig interessant bok om noen meget triste forhold.

For tiden er jeg i gang med
Vietnam: No Regrets: One Soldier's Tour of Duty av J. Watkins, samt Hands to Action Stations av Peter Poland.

Sistnevnte bok er for øyeblikket mer interessant, da jeg har fått litt mye Vietnam akkurat nå :D
 
Etter å ha lest The king of Oil og boken SAF-Biografien har jeg funnet ut at det er nok biografier iår. Begynte på Fall og Giants av Ken Follett idag, og kan ikke annet enn å anbefale den på det sterkeste!
 
Leser for tiden David Harveys "The enigma of capital and the crises of capitalism". Ganske interessant lesning.
 
Ja nå er det en stund siden jeg har skrevet her. Dette leser jeg for tiden:

Dereliction of Duty: Johnson, McNamara, the Joint Chiefs of Staff av H.R. McMaster

Boken omhandler forholdet mellom L. B. Johnson, Robert McNamara og Joint Chiefs of Staff. Det var ikke et særlig godt forhold for å si det slik - verken LBJ eller RMcN hadde tiltro til offiserer. Tidl. presidenter med unntak av John F. Kennedy hadde benyttet JCS som det det var tiltenkt - et rådgivende organ i militære saker. JFK mistet all tillit til JCS etter at invasjons- og kuppforsøket på Cuba gikk i dass. Dette var riktignok noe som ble initiert av CIA og godkjent av daværende president Eisenhower, men det var under JFK at det gikk i dass. Boken tar (så langt jeg har lest) for seg hvordan JFK hentet inn den pensjonerte general Maxwell Taylor som "spesialrådgiver" i militære saker til det hvite hus. Når JFK ble skutt og LBJ ble president, ble Maxwell Taylor etter kort tid utnevnt til Chairman of the Joint Chiefs of Staff - noe som skapte uro internt i pentagon. Boken handler i korte trekk altså om hvorfor Vietnamkrigen ble kjempet som den ble fra amerikansk side - interessant men anbefales ikke hvis du ikke har en interesse av slike ting fra før!

My Reminiscences of the Anglo-Boer War av Ben J. Viljoen.

Veldig interessant så langt. Boer-krigene er ganske spennende saker, og krigføring var vitterlig noe helt annet på den tiden!

Vi dro mot nord av Sven T. Arneberg og Kristian Hosar.

Spennende å se dette fra det tyske perspektivet. I historietimene på skolen får man nærsagt inntrykk av at de tyske styrkene feide gjennom norge uten større motstand i løpet av et par dager, men dette er faktisk langt fra virkeligheten. De fikk mye mer mostand en jeg har trodd til nå, og man følger en særdeles aktiv general Richard Pellengahr, som stort sett befinner seg i frontlinjene og farer fra sted til sted for å hjelpe sine kommandanter med å løse problemer og å sette fart i saker der det var behov for dette. Så langt en svært interessant bok for den som liker denslags!

Japanese Destroyer Captain av Tameichi Hara

Hara forteller litt om sin egen oppvekst i japan, og om hvordan han ble offiser og etterhvert fartøysjef på destroyere. Under krigen var han stort sett sjef på en destroyer ved navn Shigure, et forholdsvis moderne skip med svært gode torpedoer. Hans egen ærgjerrighet første til at han utviklet ny torpedoagrepsdoktrine for den japanske marinen. Videre får man også en god oversikt over opptakten til bl.a Pearl Harbor-angrepet. Hvilken tankegang og hvilke følelser rådet i den japanske generalstaben under denne tiden? Et lite sammentreff er at skipet Hara var sjef på (IJN Shigure) senket MTBen John F. Kennedy var sjef på (PT-109) på under andre verdenskrig!


IJN_DD_Shigure_in_1939.jpg

IJN Shigure
Hun var 103,5 meter lang, veide 1712 tonn og var god for 34 knop.

Også har jeg lest:

Steel Boat Iron Hearts: A U-boat Crewman's Life Aboard U-505 av Hans Goebler og John Vanzo

Flott bok om hvordan det var å tjenestegjøre ombord på tyske ubåter. Forfatteren tjenestegjorde som vanlig mannskap ombord - vanligvis får man slike fortellinger fra offiserenes side.

Hilarity Ensues av Tucker Max.

Tucker Max var vel den som oppfant sjangeren "Fratire". Dette er rett og slett en samling selvopplevde rølpe/fylle/sjekkehistorier. Veldig morsomt hvis man har denslags humor. Jeg syns det er knall-artig!
 
Siden jul har jeg lest følgende:

"En sjøens helt: Skytteren" av Jon Michelet
320x.jpg


Perfekt oppfølgelse av Skogmatrosen, dog ikke like bra. Heldigvis er det ikke like mye komunistitsk propaganda i denne som i første.

Igår kveld ble jeg ferdig med Winter of the World av Ken Follett
winter_of_the_world_uk.jpg


Bok nr i Century-triologien. En rugg på 900 sider plus litt til, men det er så verdt det. Bok nr 1, Fall of Giants var råbra og det var denne også. En god blanding av krig, spionasje, maktkamp, foræderi og kjærlighet. Med andre ord en fantastisk historie blandet med rå kunnskap om WWII gjør at denne boken ikke lå stille på nattbordet mitt veldig lenge! Kan definitivt anbefale begge bøkene i denne serien. Bok nr 3 skal visstnok lanseres iår og den skal forhåndsbestilles!
 
Fikk Jan-Erik Fjell's "Hevneren" til jul. Jeg falt spesielt for denne sekvensen:

9233102A-5075-48B6-B0CF-BAE56D90DD38_zpst0qmhmf0.jpg


Jan-Erik, hvis du er medlem her (det han jo være): Kongebok! :)
 
Fikk Jan-Erik Fjell's "Hevneren" til jul. Jeg falt spesielt for denne sekvensen:

9233102A-5075-48B6-B0CF-BAE56D90DD38_zpst0qmhmf0.jpg


Jan-Erik, hvis du er medlem her (det han jo være): Kongebok! :)

Takk skal du ha! Sonen er belønnet med heder og ære på siste side. ;)
 
Takk skal du ha! Sonen er belønnet med heder og ære på siste side. ;)


Satser på at det blir mange flere bøker fra deg framover, så jeg har nok å lese på :) Neste bok skal jeg ikke ønske meg til jul eller bursdag, sånn at jeg kan få den signert!
 
Satser på at det blir mange flere bøker fra deg framover, så jeg har nok å lese på :) Neste bok skal jeg ikke ønske meg til jul eller bursdag, sånn at jeg kan få den signert!

Herlig! :D
Skriver på fjerde bok nå. Var godt i gang, så kom jeg over en Deepsea som ligger ute til salg … Hmmm.