Hva leser dere om dagen?

Akkurat ja! Er ikke bare bare å komme seg inn i disse tider? Selv om det nok rammer offshore hardest. Hvor studerte du?

Tenkte primært å prøve og komme inn i Offshore, men når selskapene legger fartøy i opplag å permiterer er det neppe populært å ansette nye på kontoret. Så som @Hermansen sier er det ikke lett å komme inn døren.

Enn du, @Håk, er du i bransjen? :)
 
Redigert:
A Walk in the Woods av Bill Bryson.
Så filmen på kino for litt siden og fikk da en trang til å lese boken. Som vanlig var boken bedre enn filmen (selv om Nick Nolte spiller figureren Katz spektakulært).
Lett lest bok om en tur gjennom Appalachian Trail med mange gode anekdoter. Anbefales til de som liker fjell eller ligger på stranda.
 
Da skal 500 sider leses om Russlands historie fra vikingene til Ivan den grusomme.

Edit: er en 3 binds triologi på 1500 sider ish
9F7F303F-D4E4-433F-BADE-CF88AA7AF283_zpssb0rob4h.jpg
 
Redigert:
Gullgutten, 3dje binde i Michelets serie om krigsseilerene. Kanskje litt 'repeterende' fra de to første, menn fortsatt leseverdig.
 
Nå er det Maria Magdalena.
En meget artig bok. Det er et forsøk på å finne ut fakta omkring hvem Maria Magdalena var og hennes rolle blant Jesus sine disipler.

WP_20160101_12_52_01_Pro.jpg


Kvinnens rolle i dagens samfunn gjenspeiler ikke helt hva som var Jesus sine tanker.... Det er i alle fall klart at Jesus ønsket kvinnelige prester! Han hadde i alle fall ikke noe imot dette. Slike tanker har blitt lagt til i ettertid.

De som nå tenker i retning av Dan Brown "da vinci koden" og Tom Egeland "sirkelens ende" kan få høre at deres tanker ikke var helt på jordet! Mer eller beviste tolkninger og "uheldige"(?) oversettelser har ikke tjent damens rykte i ettertid.

Et gammelt ordtak sier at "Historie er forfalskninger man er enige om". Det er noe i det!

Meget interessant lesning!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Gullgutten, 3dje binde i Michelets serie om krigsseilerene. Kanskje litt 'repeterende' fra de to første, menn fortsatt leseverdig.

Jeg fikk nr 4, "Blodige Strender" til jul. Jeg synes den ikke var like god som de 3 første, men absolutt leseverdig
 
Beskrivelser av fengselsopplevelser er alltid fascinerende, synes jeg, og det har etterhvert blitt mange mer eller mindre velskrevne bøker fra klodens fangehull i bokhyllen. Men erfaringer fra kvinnefengsler har jeg lest lite av, her må det antakelig litterær kvotering til. Da jeg fant boken "Orange is the new black" av Piper Kerman ble jeg derfor dobbelt fornøyd - både fordi det var en fengselsfortelling fra en kvinne, og fordi TV-serien var såpass bra ville boken erfaringsmessig være enda bedre.

Men boken var en gedigen skuffelse. Jeg kan godt forstå tv-seriens behov for dramatisering og humor, for ingen av delene er særlig fremtredende i boken. Den er rett og slett gudsjammerlig kjedelig, og hovedpersonens stadige opplevelser av at mennesker med annen kultur- og klassebakgrunn kan være gode venner er som å lese en sutrete rosabloggers møte med en folkehøyskole på landsbygden. Det er åpenbart noe jeg ikke har forstått, for boken fått gode kritikker og solgt enormt mye i Statene. Det må være mange mennesker som lever en så beskyttet tilværelse at forfatterens år i fengsel-light oppfattes som spennende nok til å lese om. For meg var det like engasjerende som dengang jeg prøvde å se en episode med "Sex and the City". Jeg ga meg trekvartveis i boken, og følte jeg hadde kastet bort tiden min. Se heller serien.

Desto mer gledelig var det å ved en tilfeldighet finne boken "En amerikansk sønn" av Phillip Meyer. Det er en grandios, spennende, velskrevet og historisk interessant roman som spenner fra staten Texas tilblivelse og frem til moderne tid, den gir en godt og tankevekkende bilde av hvordan mennesker utvikler sivilisasjon på godt, og kanskje mest vondt. Vi er midtveis i januar, og jeg er temmelig sikker på at dette er den beste boken jeg kommer til å lese i år.

Her noe så uvanlig som en anmeldelse fra oversetteren: http://oversetterforeningen.no/besk-og-storslatt-fortelling-en-amerikansk-sonn-av-philipp-meyer/
 
Har ikke lest den (men lest litt på bloggen til han, som er god.) men har lest to andre "pappabøker". Synes ikke var særlig gode. De ble litt for enkel og hadde samme oppskrift.
"Jeg er macho bachelor mann. Å nei! En baby! Hva gjør jeg!"

De jeg har likt best var Mammasjokket(utrolig morsom) og babyheftet som sykehuset produsert.. Lærer mer i de to en de andre.

Ellers leser jeg Outliers av Malcolm Gladwell.
Skikkelig god bok i Gladwell stil. Akademikere vil sikkert si Malcolm drar før enkelt konklusjoner, men for meg er det stor underholdning i den.
Her tar Malcolm for seg historien om suksess. Her møter vi kjente (som Bill Gates) og ukjente (topp advokat i NYC) og blir fortalt om suksessen de har hatt og veien dit. Det Malcolm gjør er at han ser på hvilken andre årsaker er det til at disse menneskene har kommet dit de er. At det kanskje ikke var at disse menneskene var genier men at det var mange andre små faktorer som spiller inn.
Anbefales om man liker biografier og "popsci".
Anbefales ikke til de som søker en måte å bli suksessrik på. :)
 
Ble nylig ferdig med biografi om David Cameron av Francis Elliott, ikke den fra ifjor med Piers Gaveston-historien. God bok. Leser nå My Early Life av Winston Churchill, som så langt er både underholdende og interessant.
 
Ble nylig ferdig med biografi om David Cameron av Francis Elliott, ikke den fra ifjor med Piers Gaveston-historien. God bok. Leser nå My Early Life av Winston Churchill, som så langt er både underholdende og interessant.

"My early life" er strålende. Flukten fra boerne er rene røverromanen. Jeg ser den gamle bulldogen for meg, travende halvt beruset rundt i arbeidsrommet mens han i rasende fart dikterer boken til sekretæren sin. Mulig jeg blander med en senere bok, men er det ikke i den han, etter å begeistret ha fortalt om en militærkarriere som stort sett gikk ut på å skifte tjenestested til de steder i imperiet hvor det til enhver tid var konflikt, sier noe slikt som: " Noen lesere vil kanskje reagere på hvor lett jeg tar på krig og krigshandlinger. Det er fordi de husker grusomhetene og de enorme nedslaktningene i "The great war" 1914-1918. På den tiden jeg forteller om, derimot, var tapsprosenten vanligvis under ti. Just enough to make it sporting"
 
Redigert:
Ikke kommet så langt enda at jeg kan bekrefte eller avkrefte at det sitatet hører til denne boken, men helt utenkelig er det jo ikke @Hopalong. Tidlig i boken uttrykker han sin begeistring for treningen på Sandhurst og synet på krig slik:
It did seem such a pity that it [treningen på Sandhurst] all had to be make-believe, and that the age of wars between civilised nations had come to an end for ever. If it had only been 100 years earlier what splendid times we should have had! Fancy being nineteen in 1793 with more than twenty years of war against Napoleon in front of one!

Han innser dog like nedenfor at mulighetene for krig fortsatt er tilstede - heldigvis:
Luckily, however, there were still savages and barbarous peoples. There were Zulus and Afghans, also the Dervishes of the Soudan. Some of these might, if they were well-disposed, "put up a show" some day. There might even be a mutiny or a revolt in India.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Begynte på Skogsmatrosen i går. (den første)

Lykke til!
Selv opplevde jeg boken som oppskrytt. Mye langtekkelig og kjedsommelig repetering. Hadde 2/3 blitt utelatt ville det hevet kvaliteten på boken. Til tross for mange "motargumenter" som at disse gutta var enormt viktige for krigmaskineriet så forsvarer ikke det 66%+ daukjøtt/repetering i en bok. Eller tre bøker!

Vel; de to siste kan ha vært vesentlig annerledes (jeg tviler). Jeg leste den første. Droppet de to siste.
Greit å ha (slitt?) seg gjennom den!

8
 
Lykke til!
Selv opplevde jeg boken som oppskrytt. Mye langtekkelig og kjedsommelig repetering. Hadde 2/3 blitt utelatt ville det hevet kvaliteten på boken. Til tross for mange "motargumenter" som at disse gutta var enormt viktige for krigmaskineriet så forsvarer ikke det 66%+ daukjøtt/repetering i en bok. Eller tre bøker!

Vel; de to siste kan ha vært vesentlig annerledes (jeg tviler). Jeg leste den første. Droppet de to siste.
Greit å ha (slitt?) seg gjennom den!

8

synes også boken var helt forferdelig!
kanskje 60 sider med handling, og resten bare uendelig wikipedia oppramsing om ting folk ser.
kan godt hende de neste bøkene er bedre, men jeg orker ikke begynne på dem engang.

les heller Vi de druknede, eller Norske sjøfolk forteller hvis du er ute etter gode bøker om livet til sjøs ;)