Hva leser dere om dagen?

Akkurat ferdig med "Wonderboy" og "Fyrsten" Meget underholdende bøker av Henrik H. Langeland

:D :D :D

Begynner nå på Jussi Adler Olsen, "Kvinnen i buret"
 
Leste akkurat ferdig Jan Guillous Arn-trilogi igjen. Svært underholdende :) Nå er jeg på den semi-årlige turen gjennom Hitchhiker's Guide to the Galaxy av Douglas Adams. Har aldri ledd så mye av noen bøker noen gang.
 
Oppgradert min gamle Kindle til ny 6" Paperwhite Touch så leselysten har snikt seg på - kan hende det er høsten som gjør det.
Kanskje late to the party, men Andy Weir's The Martian står til forventningene.
80% igjennom, prøver bare å finne en unnskyldning for å komme unna job 1 time og 9 minutter for å lese resten :)


Yes, of course duct tape works in a near-vacuum. Duct tape works anywhere. Duct tape is magic and should be worshiped​
 
  • Liker
Reaksjoner: Lemen
Jeg har i det siste lest blant annet:

Grand Delusions: The Cosmic Career of John De Lorean av Hillel Levin.
Ikke bare er DeLoran DMC 12 en heslig drittbil, men fyren var i mine øyne usmakelig. Tittelen "Grand Delusions" er virkelig passende!

Goodbye, My Darling; Hello, Vietnam! av Michael Lazares.
Han fløy tre forskjellige typer helikopter i to omganger der nede. En veldig trivelig bok som ikke detaljert går inn i alt han gjorde men heller tar for seg merkverdige hendelser og morsomme historier.

Tiger Tracks - The Classic Panzer Memoir av Wolfgang Faust
Meget spennende om hvordan det var å ratte stridsvogn på østfronten - sett med tyske øyne.

The Wind Beneath My Wings av Susan Ottaway.
Dette er biografien om John Hutchinson som har hatt en spennende karriere i luftfart. Han startet i sin tid med å fly Avro Shackleton for RAF Coastal Command. Etterhvert gikk han ut i det sivile, og kom seg etter noe tid inn i British Airways hvor han etterhvert fikk anledning til å fly Concorde. Og John Hutchinson elsket å fly Concorde. Han elsket flyet i seg selv og alt rundt det. Han forteller mange flotte historier om hvordan det var å fly den. Boken er skrevet som en fullverdig biografi og ikke dreier seg ikke kun om hans tid i Concorde-cockpiten.

Final Destination: Disaster: What Really Happened To Eastern Airlines av George Jehn
George Jehn hadde en nøkkelrolle i flygerfagforeningen i Eastern Airlines på midten- og slutten av åttitallet. I boken forsøker han å gi sin mening om hvorfor Eastern Airlines - som var ett av de virkelig store selskapene - gikk dukken. Boken går etterhvert over til å spekulere i hvorfor det skjedde slik det gjorde. Det var en interessant bok til å begynne med, men den ble etterhvert veldig spekulerende og konspirerende.

Making a Submarine Officer - A story of the USS San Francisco (SSN 711) av Alex Fleming
Historien om hvordan USS San Francisco ble stasjonert på Guam før både ubåten, mannskapet og ikke minst flåtestasjonen på Guam var klar for det. Man følger Lt. Flemings forsøk på å bli kvalifisert ubåtoffiser. Det er ingen lett reise. Årsaken til det er at man på en ubåt ikke har plass, tid eller mulighet til å ha såkalte "nubs" (non useful body) ombord. Absolutt alle besetningsmedlemmer på en ubåt har arbeidsoppgaver utenfor sitt eget primærområde. Selv kokken har en rolle i f.eks havarilag osv. Det sikres gjennom at alle som skal tjenestegjøre på en ubåt må gjennom såkalte "qualifications/quals" hvor de inngående må studere og demonstrere ferdigheter innenfor alle systemer ombord på båten. Så blir man da kvalifisert gjennom høring av et såkalt qualification board - som består av skipssjefen, NK og chief petty officer - til å stå den og den vakten eller gjøre den og den jobben. Skipssjefen på USS San Francisco likte ikke trynet til Lt. Fleming og det ble dermed svært vanskelig for løytnanten å bli kvalifisert til noe som helst. Det var i grunnen dårlig stemning i hele besetningen grunnet en del tekniske feil på båten som gjorde at de ikke fikk fullført en eneste patrulje eller evaluering. Etterhvert ble skipssjefen skiftet ut med en kar som løftet hele besetningen. Det er en interessant bok og forteller en del om hva som kreves av ubåtfolk og hvordan dagliglivet fungerer ombord.
 
  • Liker
Reaksjoner: Prowler og adamskater
"Thinking fast and slow" og "The intelligent investor" er de to siste på listen, nå er det igang med de nye innkjøpene "Viking Raid", "No ordinary Disruption", "World Order", "Go set a watchman" og "Europe's angry muslims"

- Nesten så jeg gruer meg til å slippe togpendlingen ;)

Noen som har lest noen av disse? alltid gøy å høre hva folk synes :)
 
"Thinking fast and slow" og "The intelligent investor" er de to siste på listen, nå er det igang med de nye innkjøpene "Viking Raid", "No ordinary Disruption", "World Order", "Go set a watchman" og "Europe's angry muslims"

- Nesten så jeg gruer meg til å slippe togpendlingen ;)

Noen som har lest noen av disse? alltid gøy å høre hva folk synes :)

Begynte på førstnevnte, men har de litt mindre pop.vitenskapelige-bøkene til Kahnemann og Tversky fra før, pluss lest litt lignende (bla. bøkene til Dan Ariely), så gav meg ganske kjapt. Men den har fått mye skryt da.

Graham er også i bokhyllen, ulest. Men flere av mine value-orienterte venner skryter hemningsløst av den :)
 
Nå klarer jeg ikke å tyde om du huket for Kahnemann og Investor som lest eller ikke @Håk men syns Kahnemann var bra, men det skjedde noe halvveis ut i boken og den mistet noe av sin "punch".
Frem til det punktet var det mye bra.
Kom gjerne med tilbakemeldinger efter å ha lest de nye. "Europe's angry muslims" hørtes interessant ut, har en svensk en på samme(?) tema: "Islam och Europa" fra -94 som jeg ikke fått summet meg å begynne med, mye pga datoen. "Din" er jo betraktelig yngre.
 
@Fyrsten, Ja, den er vel kjent som bibelen for value investors, og tar opp tema som dollar-averaging og ETFs noe jeg selv fant veldig lærerikt. Hva gjelder Kahnemann (første jeg har lest av ham) ble jeg grepet av forsøkene han har gjort, sammen med historien som på en måte følger deler av hans liv. Her er jeg dog enig med @adamskater at første halvdel var bedre enn siste! (har lest de to første, og er igang med de siste nå)

Spent på Europe's angry muslims, som jeg endte med å kjøpe etter å ha lest reviews på goodreads. Foreløpig kun i hardcopy, men så lenge den ikke leses på stranda syns jeg det er veldig ålreit!

Noen som har fått med seg World Order? nylig utgitt bok av Henry Kissinger.
 
@Håk , har lest Viking Raid, antar at du har lest The Shipping Man først?

Akkurat nå leser jeg Min krig mot Putin ganske mye enklere å lese enn From Third World to First: The Singapore Story som var forrige bok. Neste blir vel Leading av SAF.
 
@Golfballen Klart det! Dog en del år siden. Har hørt at den er noe bedre enn Viking Raid, men er litt obligatorisk å lese gjennom uansett :)
 
Har nylig fullført "Vi, de druknede" og "Siste reise", begge skrevet av Carsten Jensen. Anbefales. Jeg har også nylig kjøpt inn "Viking Raid" @Håk @Golfballen , men først skal jeg ha et gjensyn med "The King of Oil"
 
  • Liker
Reaksjoner: HSR
Har dessverre fem bøker som jeg leser på nå. Men har valgt å lese ferdig denne først:
At home av Bill Bryson
Bill Bryson så seg rundt i huset sitt og fant ut at han visste egentlig ikke historien til hvordan alt i hjemmet var blitt slik det er blitt. Hvorfor har en gaffel fire pigger? Hvorfor er det salt og pepper som er standard krydderne i hjemmet?
Den er svært underholdende og informativ. Man lærer mye om opphavet til de forskjellige ordene vi kjenner i dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Har dessverre fem bøker som jeg leser på nå. Men har valgt å lese ferdig denne først:
At home av Bill Bryson
Bill Bryson så seg rundt i huset sitt og fant ut at han visste egentlig ikke historien til hvordan alt i hjemmet var blitt slik det er blitt. Hvorfor har en gaffel fire pigger? Hvorfor er det salt og pepper som er standard krydderne i hjemmet?
Den er svært underholdende og informativ. Man lærer mye om opphavet til de forskjellige ordene vi kjenner i dag.

Den holder jeg på med også. Kjøpte den på Heathrow i 2011. Leser fortsatt. Litt om gangen. Veldig underholdende, men det holder med noen sider av og til. Mye å fordøye og tenke over.

I vanlig tempo leser jeg for tiden Fargeløse Tsukuru Tazaki og hans pilegrimsår av Haruki Murakami. Jeg liker de fleste av bøkene hans. Denne er også god, men ikke der oppe med Kafka på stranden og Norwegian Wood.

Todda
 
  • Liker
Reaksjoner: Trymulf
Som Toyota-nerd, så har jeg boken om "50 år med Toyota i Norge" liggende.

En veldig artig bok. Selvfølgelig kom det med en feil der som jeg hadde lest om i "Toyota-magasinet" noen år før. Som følge av min egen sommel har jeg ikke fått meldt fra enda... Men der står det at de har restaurert Norges første HiAce... Dette er ikke riktig... Høsten 1971 kom de med den nye registreringsnummer-serien hvor bilene ble nummerert fortløpende. Da min russebil hadde lavere registreringsnummer må den ha vært eldre... (Dermed var nok min russebil Norges første HiAce! Det visste jeg ikke den gang!)

Dette må jeg selvfølgelig få sagt fra om....

8
 
Hva synes du? Står i hylla, men har så langt tapt kampen mot noe annet, de gangene den har vært oppe til vurdering.

Har dessverre ikke kommet langt nok til å felle en dom. Fremstår så langt som temmelig surrealistisk, men likevel rik på innhold og engasjerende. Kan gi deg en bedre oppdatering senere :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Newbie