Hva leser dere om dagen?

Lykke til!
Selv opplevde jeg boken som oppskrytt. Mye langtekkelig og kjedsommelig repetering. Hadde 2/3 blitt utelatt ville det hevet kvaliteten på boken. Til tross for mange "motargumenter" som at disse gutta var enormt viktige for krigmaskineriet så forsvarer ikke det 66%+ daukjøtt/repetering i en bok. Eller tre bøker!

Vel; de to siste kan ha vært vesentlig annerledes (jeg tviler). Jeg leste den første. Droppet de to siste.
Greit å ha (slitt?) seg gjennom den!

8

synes også boken var helt forferdelig!
kanskje 60 sider med handling, og resten bare uendelig wikipedia oppramsing om ting folk ser.
kan godt hende de neste bøkene er bedre, men jeg orker ikke begynne på dem engang.

les heller Vi de druknede, eller Norske sjøfolk forteller hvis du er ute etter gode bøker om livet til sjøs ;)

Leser den tredje nå og sitter litt med det samme inntrykket. Føler dessverre at Michelet driver med litt for mye folkeopplysning og litt for lite historiefortelling i diss bøkene, og at det gir for mange stopp og dødpunkter i historien. Det burde være mulig å gjøre begge deler uten at det blir trått å lese.
Kommer nok uansett til å fullføre serien. Mest for å fullføre når jeg først har startet, og litt fordi det er en viktig del av vår historie og jeg på tross av en litt klumpete romanfortelling lærer ett og annet.
 
Ang. "En sjøens helt" serien. Jeg holder på med nr. 4, Blodige strender for tiden. Og ja, det blir for mye Wikipedia preg over den, alle krigens hendelser skjal flettes inn i samtalen eller i Halvors brev. Blir stillestående med lite fremdrift og lite handling, dessverre. Også nr. 3 led under dette. Så totalt sett har serein tapt seg, nr 1. og to var klart best. Etter min mening da.
Men kommer til å stå løpet ut og kjøpe nr 5 også. Michelet har med denne bokserien greid å bringe krigsseilersaken frem i oppmerksomheten på en flott måte. Og det har de gamlekara (og de få kvinnene), deres ektefeller og barn fortjent.
 
  • Liker
Reaksjoner: Newbie
Nå er det Maria Magdalena.
En meget artig bok. Det er et forsøk på å finne ut fakta omkring hvem Maria Magdalena var og hennes rolle blant Jesus sine disipler.

WP_20160101_12_52_01_Pro.jpg


Kvinnens rolle i dagens samfunn gjenspeiler ikke helt hva som var Jesus sine tanker.... Det er i alle fall klart at Jesus ønsket kvinnelige prester! Han hadde i alle fall ikke noe imot dette. Slike tanker har blitt lagt til i ettertid.

De som nå tenker i retning av Dan Brown "da vinci koden" og Tom Egeland "sirkelens ende" kan få høre at deres tanker ikke var helt på jordet! Mer eller beviste tolkninger og "uheldige"(?) oversettelser har ikke tjent damens rykte i ettertid.

Et gammelt ordtak sier at "Historie er forfalskninger man er enige om". Det er noe i det!

Meget interessant lesning!

8

Litt i samme gate denne her......Artig og frodig lesning :p

3052539E-C5A3-4F74-AFB3-1A8009D31801_zpsh1wmnjvt.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Ang. "En sjøens helt" serien. Jeg holder på med nr. 4, Blodige strender for tiden. Og ja, det blir for mye Wikipedia preg over den, alle krigens hendelser skjal flettes inn i samtalen eller i Halvors brev. Blir stillestående med lite fremdrift og lite handling, dessverre. Også nr. 3 led under dette. Så totalt sett har serein tapt seg, nr 1. og to var klart best. Etter min mening da.
Men kommer til å stå løpet ut og kjøpe nr 5 også. Michelet har med denne bokserien greid å bringe krigsseilersaken frem i oppmerksomheten på en flott måte. Og det har de gamlekara (og de få kvinnene), deres ektefeller og barn fortjent.
Bok nummer 1 klart best, rent underholdningsmessig har bøkene sin begrensning imho men har sin berettigelse med hensyn til krigsseilernes historie generelt som ikke bør glemmes. Jeg er kansje inhabil da jeg har hørt noen av de "virkelige" historiene fra 1ste hånd da min far var krigsseiler og utsatt for en av historiens lengste ferd i livbåt.
 
synes også boken var helt forferdelig!
kanskje 60 sider med handling, og resten bare uendelig wikipedia oppramsing om ting folk ser.
kan godt hende de neste bøkene er bedre, men jeg orker ikke begynne på dem engang.

les heller Vi de druknede, eller Norske sjøfolk forteller hvis du er ute etter gode bøker om livet til sjøs ;)

Det er klart at krigsseilerne har gått for "lut og kaldt vann" i ettertiden. De fortjener et godt ettermæle, men om en håndfull mursteiner er rette middel er jeg usikker på.

For mange år siden leste jeg MacLean sin "HMS Ulysess". Det var en utrolig god bok om en konvoi fra England til Murmansk. Helt klart noe jeg vil anbefale fremfor Michelets bøker.

8
 
The big short av Micheal Lewis er fantastisk bra!
Gleder meg. Kjøpte den etter å ha lest omtalen av den og filmen i op-5.no bloggen til Slettemark/Nore.
Henter en del tips til lesestoff der. Ikke alltid jeg er enig. Synes feks. goodread-vinneren Paula Hawkins 'Girl on the train' ikke levde opp til hyp'en. Den var bra men ikke superbra. Leste kystromanene 'De uskyldige' og 'Hvitt hav' fra Roy Jacobsen i julen og var bare så begeistret.
En av fordelene med Kindle er at man har bra track på hva man har lest og hva som ligger å venter. Kjøper engelsk på Amazon og svensk (krim) på bokon.se . Akkurat nå går det i Hans Rosenfelt/Michael Hjort bøker (Rosenfeldt kjent som manusforfatter til 'Broen'. Anbefales for de som liker den sjangeren. Ellers ligger Dennis Lehane og venter. Har ikke lest ham før men skal være bra sies det
 
Har lest ferdig SR-71 Revealed nå. Begynt på en annen bok: Follow Me Through: The Ups And Downs Of An Raf Flying Instructor av Mike Brooke. Han skriver om perioden da han fløy deHavilland Chipmunk på forskjellige flyskoler i Royal Air Force, mot slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet. Fant et litt festlig klokkerelatert avsnitt i boken som lyder som dette:

Another piece of equipment that was a letdown one day was my RAF issue watch (Aircrew, for the use of). I flew a sortie in the morning and realised during the flight that the watch had given up the ghost, in fact the minute hand had fallen off. As I was flying twice again that afternoon, i rushed down to the Main Stores building before they shut for lunch. Having got there I found one of the brown-coated civilians behind the counter. I told him my problem. 'Oh ahhrr, sir,' he responded. 'You'll 'ave to get it officially classified as U/S.'
'Why? Look at it,' I said.
I showed him the timepiece. The minute hand was rolling about in the bottom of the glass. 'That's definitely U/S, isn't it?'
'Ahrr, that may be so, sir, but it's not my place to say so. You'll 'ave to take it to technical stores and get them tu put a label on in describin' the fault.'
My lunch-hour was rapidly receding over the horizon. 'Where is the tech stores?' I asked as politely as I could. He gave me directions and I went down various corridors and through a couple of doors only to be confronted by a sign on the door: CLOSED FOR LUNCH, REOPEN AT 1330.
'I give in,' I muttered through clenched teeth. Then I noticed an adjacent door slightly ajar and a voice coming from within. I knocked and the same voice invited me to enter. There was one of the Supply Branch officers looking up at me from his desk and holding the phone. He signed of his call and said, 'What can I do for you, old boy?'
I told him my tale and he said, 'No problem, old bean. Give me the offending article and I'll do the necessary.'
Within a couple of minutes I was on my way back to the brown-coated retainer in Main Stores. 'I bet he's gone to lunch,' I thought. But he hadn't. I presented him with my little trophy, duly labelled and classified as well and truly broken. 'I'll 'ave to check the stock.' He disappeared into the maze of shelving and rustling noises emenated. When he reappeared I noticed straight away that he was not carrying a watch. 'We've only got one in stock,' he said - with a perfectly straight face. 'But I only want one,' I replied, no doubt with a slightly mystified expression. 'Ahrr, that may be so sir, but we 'ave to keep one in stock for an emergency.'
'This is your lucky day!, I said, with a big smile. 'Here I am - your very own emergency. I have to get airborne in less than an hour's time and I must have a watch,' I told him. Thinking that it might helpt a 'jobsworth' like him I added, 'It's in Queen's Regulations: pilots must not fly any of Her Majesty's aeroplanes without a suitable chronographic timepiece.' That failed to impress him. I asked to use the phone. I rang the Officer's Mess and asked to speak to the OC (Officer Commanding) of the Supply Squadron; he eventually came to the phone. I apologized for interrupting his lunch and related my problem. He asked to speak to Mr. Browncoat. When the latter put down the phone, he disappeared back into the warren without a word. This time he returned with a small box, made copious notes on various forms, which he then got me to sign and handed over the box. I opened it and inside was a brand new, glistening 'aircrew' watch. Success! But I only just got airborne on time, with very little nourishment inside me; lunch is definitly a time of day and not a meal for aircrew.

Tro hvilken klokke det var? En Smiths av noe slag?
 
  • Liker
Reaksjoner: semmern
Denne boken er artig!
Det er vel nå stadig færre som husker striden om hvor hovedflyplassen skulle ligge?
Det var en tid det var strid mellom Hurum og Gardermoen. Arbeiderpartiet satset hardt på Gardermoen, men valget falt faktisk på at den skulle ligge på Hurum. Etter hardt press ble det foretatt kontrollmålinger av været på Hurum og det ble en strid rundt gyldigheten og kvaliteten på disse målingene. (Helt på siden kan jeg nevne at en tidligere kollega arbeidet i firmaet som hadde plassert ut måleapparatene på Hurum. Han fortalte om rene vill-vest-tilstander ute i skogen og folk som kom om natten for å sabotere måleapparatene).

Jan Wiborg ble engasjert i arbeidet om å gjennomgå en del av dette materialet. Hans store feil var at han ble litt mer interessert i saken enn han burde ha blitt. Han ble terrorisert av "noen" og latterliggjort av sentrale personer i Samferdselsdepartementet. Det hele endte med at han ble drept i København, dager før han skulle publisere navnene på de som hadde ført Stortinget bak lyset med de falske, manipulerte målingene om værforholdene på Hurum. (Offisielt tok Jan Wiborg selvmord i København, for deretter å fjerne papirene fra hotellrommet og låse døren sin).

Var dette et politisk mord, eller en stakkars mann sitt farvel med verden?
Eller er det sprøyt? Boken er lett og rask å lese. Jeg lånte den på biblioteket. Veldig artig for de som husker striden om Gardermoen, eller de som tror at politiske drap ikke skjer i Norge.

8

WP_20160220_22_57_39_Pro.jpg
 
Etter å ha glemt igjen en virkelig page-turner i "The new market wizards" av Jack Schwager på flyet, hopper jeg videre til nr 2 av denne sendingen fra amazon.
image_zpswg6io1tq.jpeg


Må innrømme at den er litt tunglest i starten, men tar seg opp etter hvert. Denne boken gir deg innsikt i hva som styrer tankene dine når beslutninger tas.
For å si det kort: denne boken gir merverdi til livet!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
Boken har av diverse grunner blitt liggende i kø. Jeg har en fæl evne til å smålese flere bøker samtidig.
Jeg mistenker at omstendighetene rundt lesingen av Thinking...har farget inntrykket og lysten mørk.

"The New Market Wizards" har litt mer fart i seg og utsagn fra de mest suksessfulle i sitt felt som må tygges på og kan tolkes forskjellig. Da jeg glemte den på flyet ble Thinking... plutselig en trøstepremie og det smakte ikke like godt å starte på den for tidlig. Hvis du skjønner :p

Black Swan er på listen, har stor sans for Taleb.
Sparker ballen videre til deg @bjorngb ,kom gjerne med synspunkter. Alle andre som har lest den oppfordres også selvfølgelig! :D
 
Noen som kan anbefale noe lettlest til ferien. Liker sjangere som historie , dokumentar, fakta , reise. Rekker ikke å bestille for Amazon i denne omgang. Så må innom Tanum en av dagene. Blir lest i sola med kald øl innen rekkevidde så må ikke være for 'tung' :)
 
Noen som kan anbefale noe lettlest til ferien. Liker sjangere som historie , dokumentar, fakta , reise. Rekker ikke å bestille for Amazon i denne omgang. Så må innom Tanum en av dagene. Blir lest i sola med kald øl innen rekkevidde så må ikke være for 'tung' :)

Mange år siden jeg leste denne (høsten 2009), men husker fortsatt hvor godt jeg likte den. Lettlest og interessant. Fin sommerbok syns jeg:
musicophilia-1.jpg


https://www.tanum.no/_musicofilia-oliver-sacks-9788433977885

Music can move us to the heights or depths of emotion. It can persuade us to buy something, or remind us of our first date. It can lift us out of depression when nothing else can. It can get us dancing to its beat. But the power of music goes much, much further. Indeed, music occupies more areas of our brain than language does–humans are a musical species.

Oliver Sacks’s compassionate, compelling tales of people struggling to adapt to different neurological conditions have fundamentally changed the way we think of our own brains, and of the human experience. In Musicophilia, he examines the powers of music through the individual experiences of patients, musicians, and everyday people–from a man who is struck by lightning and suddenly inspired to become a pianist at the age of forty-two, to an entire group of children with Williams syndrome who are hypermusical from birth; from people with “amusia,” to whom a symphony sounds like the clattering of pots and pans, to a man whose memory spans only seven seconds–for everything but music.

Our exquisite sensitivity to music can sometimes go wrong: Sacks explores how catchy tunes can subject us to hours of mental replay, and how a surprising number of people acquire nonstop musical hallucinations that assault them night and day. Yet far more frequently, music goes right: Sacks describes how music can animate people with Parkinson’s disease who cannot otherwise move, give words to stroke patients who cannot otherwise speak, and calm and organize people whose memories are ravaged by Alzheimer’s or amnesia.

Music is irresistible, haunting, and unforgettable, and in Musicophilia, Oliver Sacks tells us why.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Har nylig hatt en lydbok opplevelse av de sjeldne,- nemlig hørt Anker Ousdal lese om fiskeren Markus av Gabriel Scott.
En så utrolig beskrivende fortelling om livet på sørlandet (Lillesandsomr.?) til en fisker og hans sambygdinger rundt 1915.
Måten enkle dagligdagse hendelser blir beskrevet på, med en ekte sørlandsstemme, har vært en nytelse å høre på, i tilsammen godt over 4 timer.
Anbefales! :D

Dobbel-anbefaling. "Kilden" av Gabriel Scott er unik.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi og BRIO1368
En tur til Tanum gav dette . Et par av fe har vært planlagt å lese lenge. Mulig det blir en eller to til. To uker på hytta ved Middelhavet alene gir tid til lesing.

image.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel