Hva leser dere om dagen?

Selvfølgelig er "Spitfire Saga 5", som jeg fikk til jul, på listen over bøker nå.

Av min far fikk jeg også en av hans gamle bøker; boken som Svein Heglund skrev om sin tid som flyver under krigen. :cool:

Ved siden av flybøker er låner jeg også Kane-bøkene av min yngste dater. Dagens ungdommer har mye artig å lese!

8-D

Er Spitfire Saga 5 bra? Skjønner dette er en bok i en serie av flere. Var meget ivrig med å lese flybøker med historie fra WW2 i ungdommen. Utrolig fascinert av jagere og bombefly fra denne tiden. Husker godt dogfightene over Middelhavet, bl.a.
 
Leste nylig ferdig siste bok i Century-trilogien av Ken Follett. Synes det er velskrevne og gripende bøker. Det eneste jeg har å utsette på bøkene er enkelte tilfeller hvor karakterer havner i stridssoner som fotsoldater, "just because". Politikken er spennende, og de mellommenneskelige relasjonene er interessante. Kan absolutt anbefales for de som er interesserte i politikk og nyere historie.

Holder nå på å lese Thinking, Fast and Slow av Daniel Kahneman. Veldig interessant populærvitenskapelig bok innen psykologi/behavioral economics.

Gleder meg deretter til å begynne på Illiaden og Odysseen, som på grunn av tidsmangel har samlet støv på hyllen litt for lenge.
 
Er Spitfire Saga 5 bra? Skjønner dette er en bok i en serie av flere. Var meget ivrig med å lese flybøker med historie fra WW2 i ungdommen. Utrolig fascinert av jagere og bombefly fra denne tiden. Husker godt dogfightene over Middelhavet, bl.a.

Spitfire Saga - serien er et praktverk!
Jeg har lest de tidligere bøkene "perm til perm". Det er et fantastisk stykke arbeid! Masse gode bilder og en unik kildekontroll for faktaopplysningene. Bøkene er så absolutt verd sin pris!

Du følger 331 og 332 skvadronene helt fra opprettelsen og går kronologisk gjennom krigen. Nærmest "dag for dag". Og så er det ulike kapitler med "temaer". Det kan for eksempel være spesielt om bakkemannskapet, sosiale aktiviteter etc.

(Personlig vil jeg si det er bedre lesing enn John Michelet's "handelsflåte drama". For meg ble det en 6-700 sider for lang og litt for mye "på tur med prostituerte"-bok. Oppskrytt!!).

:cool:
 
Holder nå på å lese Thinking, Fast and Slow av Daniel Kahneman. Veldig interessant populærvitenskapelig bok innen psykologi/behavioral economics.

Gleder meg deretter til å begynne på Illiaden og Odysseen, som på grunn av tidsmangel har samlet støv på hyllen litt for lenge.

Illiaden og Odysseen: da har du noe å glede deg til. Særlig Illiaden er til tider morsom (men så er jeg ifølge moren min
den eneste i historien som har ledd høyt av Plautus). Får man i tillegg med seg Don Quijote har man dekket hele
verdenslitteraturen ...

Slappet selv av på danskebåten med noe mindre highbrow: Dødsranet (om NOKAS-ranet). Ikke akkurat dybdepsykologiske skildringer,
men helt fin og lettlest "underholdning". Ranet virket ganske hardcore; pussig at gutta snart er ute ... (flere er vel allerede ute?)

Ga Kahnemann til en kollega, og han ble ganske oppslukt og imponert.
 
Jeg ble ferdig med "Den største forbrytelsen" av Marte Michelet i juleferien. En glimrende bok om en tragisk og lite diskutert del av andre verdenskrig. Anbefales.

Ellers lurer jeg på hva som anbefales hvis jeg har lyst å lese meg opp på Romerriket/antikken. Tar gjerne i mot tips fra sonens beleste medlemmer.
 
Ikke like "tungt" lesestoff som flere andre her, men koser meg stort med Bjørn Beltø bøkene til Tom Egeland :)
Er på Nostradamus' Testamente nå og har 13. Disippel liggende på nattbordet og vente! Sinnsykt spennende, og ett univers som fascinerer meg utrolig mye. Anbefales!
 
Jeg ble ferdig med "Den største forbrytelsen" av Marte Michelet i juleferien. En glimrende bok om en tragisk og lite diskutert del av andre verdenskrig. Anbefales.

Ellers lurer jeg på hva som anbefales hvis jeg har lyst å lese meg opp på Romerriket/antikken. Tar gjerne i mot tips fra sonens beleste medlemmer.

rubiconBig.jpg

Den her syns jeg var helt strålende. Det er jo mange år og mye som skjer, så det er naturligvis ikke alt som blir behandlet like dypt, men syns det var en utrolig bra introduksjon til romerriket i alle fall, så får man heller fylle på med mer etter hvert. :)

Ps: Reviews her: http://www.tom-holland.org/reviews/rubicon/
 
Akkurat begynt på Wonderboy, @Fyrsten ligger og venter. Virker veldig lovende!

wonderboy-langeland_henrik_h-22293815-1152408855-frnt.jpg

Har lest både Wonderboy og Fyrsten, og synes Wonderboy er best. Et pluss er jo at det er litt PP-namedropping noen steder, bør jo være populært her inne:) Ellers kan jeg varmt anbefale Hauk og due av Henrik Langeland, den er jo forholdsvis kort, og ble for min del unnagjort på noen timer en solfylt sommerdag. Litt OT, men skrev for øvrig om Hauk og due i særemnet mitt på videregående, og sammenlignet den med Lillelord av Johan Borgen. Verdensmestrene, som er bok nummer én i Langelands "livsverk", eller hva det var han kalte det, er litt seigere.

Skille

Slik ser min bokhylle ut for tiden, så dere kan jo gjette hva jeg studerer.
 
Redigert av en moderator:
Statistikk? Det gjorde jeg, og hadde nesten alle de bøkene der i bokhylla. Joyce manglet jeg, og Norges lover.

Ev så er det psykologi, og master om schizofreni. :p
 
Tenkte lovsamlingen gjorde det overveiende sannsynlig med juss, men den gang ei. Studerer juss, men greit å ha nok skjønnlitteratur for å kunne koble av litt.
 
Ser flere tidligere poster er inne på klassisk litteratur. Er godt i gang med tredje del (himmelriket) av Dantes' Den guddommelige komedie i Magnus Ullelands oversettelse. Opplever versene som stadig tyngre, og etter Vergil forlot scenen i forrige del har det blitt hakket verre. Definitivt et stort og enormt detaljrikt verk.

Får vel tilføye at forrige bok var lettlest krim fra Hans Olav Lahlum - lest i en pause mellom ovennente del 2 og 3.
 
Har akkurat lest ferdig disse tre:

Kronvitnet; På innsiden av Hells Angels av Morten Frich

Blodig brorskap; På innsiden av Oslos gjenger av Per Asle Rustad

En mann ved navn Ove av Fredrik Backman

De to første er dokumentarer, tema nokså selvforklarende. Den siste er en annerledes roman om en annerledes mann – ikke akkurat en «partysvenske». Anbefales!
 
Har pløyd gjennom bind en og to av Jon Michelets "En Sjøens Helt"-trilogi, og holder nå på med siste bindet; "Gullgutten." Meget velskrevne bøker om et kapittel av den norske innsatsen i krigen som dessverre har blitt glemt og undervurdert i alle år siden.