Hi-Fi tråden

Herregud gutter, jeg er mektig imponert over hifi-asylets inntog på "sonen":eek:
Kanskje ikke så rart siden det vel i bunn og grunn er snakk om "passion"....

Jeg startet mitt forhold til hifi med mitt nyinnkjøpte studentanlegg (ca 15 år siden) med en NAD forsterker, DENON CD-spiller og et par nydelige Monitor Audio høytalere (ikke mye bass, men fyttirakkern for en klarhet,...):p helt til 30-årsdagen og høytalerne ble sprengt av ACDC Highway to hell på full guffe og med øl og jäger i forsterkeren...

Deretter kom kone og hus og nytt anlegg skulle skaffes. Etter mye leting og "forskning" (80% av morroa) kom jeg fremt il drømmealegget og presenterte det for kona...altfor dyrt, altfor stort, stygge høytalere, tar for mye plass, rør..?? hæ...det gikk den veien høna sparker og følgende kompromi kom i hus:

Yamaha 6-kanals fosterker :)confused:...vet det) og JM Focal syrroundsett..
FocalSib_150x200.jpg

Focalcub2_big.jpg

FocalSibCo_400x166.jpg


Jaja...det funker..men kan vel neppe kalles skikkelig Hifi ? deretter kom MiniMac'en i hus, koblet på forsterker (vel og merke digitalt) og PLEX for filmavspilling.

Det funker

..og i det siste..iPad trådløs avspilling av musikkbibliotek og streaming av filmer over nett..som egentlig ikke har noe med lyd å gjøre. Sorry :p

God helg
 
..og i det siste..iPad trådløs avspilling av musikkbibliotek og streaming av filmer over nett..som egentlig ikke har noe med lyd å gjøre. Sorry :p

God helg

iPad/iPod/iPhone som fjernkontroll med full oversikt over musikkbiblioteket er helt genialt. Likevel blir det som oftest til at jeg driver og diller med de vinylkakene. Det er mulig det kan ha en sammenheng med at jeg i stedet for en praktisk kvartsklokke har klokker som ikke holder tiden perfekt og som krever jevnlig vedlikehold :?

Rett skal være rett: Noen av de holder tiden :D
 
Denon og B&W som står mitt hjerte nærmes :D

Jeg bruker mere penger på klokker å bil en hva jeg gjør på Hifi anlegg. Men jeg er veldi fornøyd me det jeg har an anlegg så jeg kan ikke klage :D

Så hjemme i stua står det en
Denon AVR 3310( Snurundt forsterker)
B&W 603 front høytalere S3
B&W 602 bakhøytalere S3
B&W 600 centerhøytaler

Samsung DVD og Tv

Blir å invistere i en Sub etter hvert.
 
Her er det b&w 803 s
Electrocompaniet 250 watter + ec 4,6
Denon 3910 DVD - forøvrig en strålende spiller.
Denon bdp 1610 blu-ray
Kimber kabel
Samt en meget potent sub i skinn,Stein,peerles,hypex,solid bygget..55kgno
 
Så plutselig denne tråden og følte behovet for å dele mitt nyinnkjøpte anlegg med folket. Er dessverre ikke noen hifi-geek, men setter stor pris på god lyd :)

Per dd har ikke høytalerne min ankommet landet, men de burde være på plass i løpet av en uke... Gleder meg som en unge :)

Kjører for den saks skyld bare stereo.

Forsterker: Hegel H200 Integrert forsterker
Høytalere: System Audio Mantra 60
Hegel HD10 DAC

TV: Sony Bravia 46" NX710
 
Forsterker: Hegel H200 Integrert forsterker
Høytalere: System Audio Mantra 60
Hegel HD10 DAC
Meget bra valg!

Har hatt disse høytalerne i snart ett år.
Som forsterker bruker jeg en Hegel H1 Special Edition og en Cambridge DacMagic (som dac).

Musikken overføres som regel trådløst fra fra en bærbar pc til en Airport Express som er koblet til dac'en med en optisk kabel.
Videre benytter jeg balanserte (XLR) signalkabler (Nordost Blue Heaven) til forsterkeren. Og Van Den Hul Magnum Hybrid fra forsterkeren til Mantraene.
 
HiFi har vært min hovedinteresse og pengesluk no.1 tidligere. (brukt astronomiske summer på dette!)
Har idag et noe mer tilpasset anlegg ifht WAF og møbleringsvennlighet.
Parasound Pre+Power amp, Gyrodeck SE platespiller, Doxa Riia, SAT CD, Doxa DAC (modified),
Sonus Faber Electa Amator høytalere + Sonus Faber Sub (brukes ved behov)
Sist men ikke minst musikken: ca 3500 CD`r og ca 4500 LP`r
Låter meget akseptabelt! (og kona bruker en Tivoli Audio løsning)

Mitt.jpg
 
Herlige høyttalere (og platespiller selvsagt). Hadde slike for nesten 15 år siden og har alltid savnet de etter det. Mine ble drevet av en svær Dynamic precision. De liker kraft, det ser ut til at du også har orden på det.

Her er min egen kvern på selvlaget vegghylle:

L1000369.jpg
 
Dette er mitt 5. par med Sonus Faber, har hatt mye annet innimellom, kommer alltid tilbake til Sonus.
Lærte til slutt og pakket disse pent ned for en periode istedefor å selge, det har jeg ikke angret på, keepers!
Joda, Parasond`n leverer nok "fór", helt klart at de trenger krefter for å yte sitt beste. (Som de fleste gode høytalere)
Flott "kværn" du har der! Arm? P.U?
 
VPI Scout med VPI JMW-9 unipivot-arm og Lyra Dorian PU. Låter nydelig gjennom en Audio Research PH-5 riaa som før øvrig er mitt eneste rørprodukt.

Har også hatt Doxa, men ikke riaaen. Hadde preampen og doble balanserte 70B effekter med sonusene. Den komboen var langt fra nøytral eller korrekt, men låt herlig. Husker for lenge siden, søkte på doxa på finn, og så kom det opp klokker i stedet for forsterkere, skjønte ingenting :D
 
Dette var en fin tråd!

Anlegget mitt består av:
B&W Nautilus 804
B&W Nautilus HTM1
Dali AXS-1000
Denon AVR-2809
Emotixa XPA-3

b8bac32485007acf70a274abc9a3ff7e.JPG
 
Her er min egen kvern på selvlaget vegghylle:

Flott og se at vinylen lever på sonen gutter! Har nettopp flyttet og har ikke fått
helt oversikten ennå. Men jeg skal definitivt få platesnurrern opp på en hylle som
deg Tore.

IMG_4471.jpg


PS, ser at det snart er på tide og få løftet den opp og tørket støv også.
 
Enda en Gyrodec, lekkert! Det er jo en høvelig platespiller for en klokkeentusiast. VPIen min er litt traust, men customhylle hjelper. Det morsomme er at det i platespillerverden om mulig finnes enda mer galskap enn i klokkeverden, i begge retninger fra hemningsløs eksess til pietistisk funksjonalitet. Like morsomt er det at både vinyl og mekaniske klokker har vært på oppsving de senere år, riktig nok litt mer nylig med vinylen.
 
Det morsomme er at det i platespillerverden om mulig finnes enda mer galskap enn i klokkeverden, i begge retninger fra hemningsløs eksess til pietistisk funksjonalitet. Like morsomt er det at både vinyl og mekaniske klokker har vært på oppsving de senere år, riktig nok litt mer nylig med vinylen.

Helt enig, virker som "the sky is the limit" med gjerne tre motorer og tre armer.
Jeg leker med tanken og sette opp et vintage prosjekt i gjesterommet. Blir
forhåpentligvis en Transcriptor av noe slag akkompaniert av en rørforsterker.
Et par Arne Jacobsen stoler og selvfølgelig en Leica lysbilde kanon jeg plukka opp på et loppemarked ifjor. Jeg syntes forresten ikke spilleren din er traust, og jeg liker
også pick-up valget. Har samme selv, den billigste til Lyra. men fremdeles alt for mye
penger og bruke på en pick-up:D
 
Hei klokkefrender. Dette var en fin tråd ja :) Har hatt interessen for musikk og forsåvidt film lenge, men pga en periode med hybel/mindre leilighet/lite rekkehus ble det lite hifi i mange år. Men i.o.m at det ble enebolig for 3-4 år siden og det var et rom 'til overs' fikk jeg innvilget søknaden om å lage et dedikert rom. Prismessig valgte jeg å gå for utstyr som gir 'mye for pengene' fremfor å legge betydelig større summer på bordet for å få noe som er litt bedre.

Jeg har, som sikkert flere andre her, profil på avforum.no.
Om ikke har noe i mot det tar jeg rett og slett og kopierer inn mer eller mindre rett derfra siden jeg har klart å holde den profilen oppdatert og grei med både bilder og tekst :)

Så, dette er mine greier:

Fra sweetspot
8a9e5d489965fe036efecb8e951a1eaa.JPG


Bak
f945d91672428336fe8cd084627beea6.JPG


'Fugleperspektiv'
7f0eea20bdf8291a736cf7555acae341.JPG


XTZ bak også
85b4b04bf69498397982b17ad5094f9b.JPG


Luftflytter
93f0ca4cbe6bd9928b7c39c82b1bc11f.JPG


Ett kilo watt
8cbd49e27738d05b00244231d4160817.JPG


Frontrekke (før veggen ble malt mørk)
7a14c25755df90ff4b5c5b5cfaa93abb.JPG



Utstyrsliste

Elektronikk:
Onkyo TX-SR876 surroundreceiver
Emotiva XPA-5 effektforsterker (5 x 200w)
Sony playstation 3
Sony BDP-S350 blu-ray spiller
Beresford TC-7520 DAC
Logitech Squeezebox Duet
Epson EMP-TW700 prosjektor


Høytalere
XTZ 99.36, front
XTZ 99.25, senter
XTZ 93 WMT, surround
XTZ 99 W10.16 subwoofer
(ikke i bruk for øyeblikket)
XTZ 99 W12.16 subwoofer
SVS PC12-NSD subwoofer


Diverse
Dreamscreen 92" rammelerret
Dreamscreen 10m + 1.5m HDMI
Rockwool 50mm akustikkplater
Auralex MoPad, akustisk demping under surround og senter
DIY HiFi benk etter mine eksakte mål :) Laget av 28mm benkeplater (ubehandlet furu)


Kabler
Blue Jeans Cable, Belden 5T00UP høyttalerkabel til front og center (DIY)
Blue Jeans Cable, LC-1 5 kanalers surround RCA fra receiver til effekt
Blue Jeans Cable, BJC Series-F2 HDMI fra BD - Receiver
TRC-222 Digital coax fra SB til DAC
Biltema 2.5m2 høyttalerkable til surround
Dreamscreen 10m HDMI fra prosjektor til receiver
Dreamscreen 1m HDMI fra PS3 til receiver
Monster sub-kabler


Utgangspunktet var et rom som ikke var annet enn ubehandlet furu fra topp til tå.
Størrelsen befinner seg nok i den mindre enden av skalaen. 285mm x 440mm. Rommet ligger i et tilbygg som kom til året etter huset var nytt (i 1990), og ligger derfor utenfor grunnmuren (vi har bodd her i 2 år). Naborommene er en stor bod, en kjøl og garasje - så det er befriende lite lyd som sprer seg inn i huset på seine kveldstimer når en vrir litt ekstra på volumkontrollen. Ingen lyddempende tiltak er altså gjort.

Rommet fungerer også som gjesterom. Sofaen er en sovesofa fra Hovden (Scandinavie). Derav også fargevalget på vegger.

Angående de akustiske tilbakene har jeg brukt noen 50mm Rockwool akustikkplater. Først får en si at akustikkplater var noe jeg knapt visste eksisterte i det jeg hadde bestemmt meg for hjemmekino i dette rommet.
Rammene er laget iflg diverse guider her på forumet. De er kledd i et veldig pustende gardinstoff fra IKEA.
En på hver av sidene så nære førsterefleksjon som mulig (burde ideellt sett vært enda litt nærmere frontene, men fikk ikke det til pga dørene.
På frontvegg bak hver av høyttalerene finnes en plate som er delt i to på langs slik at det blir en 50mm + 50mm greie for å dempe litt mer i de lavere frekvensene (samt at jeg ikke hadde plass til større enn 30cm bredde). Disse er kledd i høyttaler stoffet fra Biltema.

La et kjapt strøk maling på sidene av platene for å forhindre dryssing.
Platene i taket er også plass. Samme mal som de på sideveggene, dvs lag en ramme som er like stor som platene (med listverk i tillegg).

For rammene i taket satte jeg på en list tvers over på midten slik at den ligger litt stødigere. Kledde platene i samme gardinstoff som de andre, men da i hvit.

Ellers er det i stor grad bruk diverse kabelgater, også fra Biltema.

Benken er som nevnt hjemmelaget. Hadde tidligere en benk fra Jysk, men Emotiva-bestillingen var dødsstøtet for den. Ikke var det plass og ikke hadde benken tålt vekta heller tror jeg.
Med DIY benk får man det eksakt som man vil. Kan virkelig anbefales. Ref.til min tråd for mer detaljer rundt benken

Lerretet hadde jeg i utgangspunktet ca 15cm høyere på veggen, men dette synest jeg ble ubehagelig. Nå er lerretet ca 60cm over gulv (dvs ramme 50cm omver gulvet). Helt perfekt både i høyde og størrelse (92") mht til sitteavstanden, som er ca 3.5m.

Angående lydanlegget hadde jeg tidligere en Rotel RMB-1075 til front og center. Den gjorde en glimrende jobb, men jo mer jeg leste om Emotiva jo mer lyst fikk jeg til å prøve en. Det er ikke dag og natt i forskjell, men Emoen har klart mer krefter - spesiellt til musikk. Dypere og kraftigere bass. Diskant er omtrent lik. Mellomtone fikk også et løft. I stereo (pure direct på receiveren), som er min prefererte modus for musikk spytter forsterkeren ut 250-275 watt - og det er ikke til å kime av! Et fantastisk produkt.

Onkyoen med sine 7x140W (dog ikke 140 'skikkelige' watt) får med andre ord bøtter og spann med kraft til overs, da den kun gir lyd til bakhøyttalerene - men det trenger de også. Ikke spesiellt lettdrevne de 93 WMT.
99.36 trenger noe som sparker de skikkelig i baken for å komme i gang. Da låter det til gjengjeld til de grader. Særdeles fornøyd med disse. Har B&W DM603 også, men det er klasseforskjell mellom disse. B&Wene er omplassert til stue og Spotify en sjelden gang.

I kroken bak sofaen står nå en SVS PC12-NSD sub og fremme til venstre for rack en XTZ W12.16 sub.
Til sammen gir disse riikelig med bass. Ideellt burde jeg nok hatt to like subber, men jeg har ingen mulighet til å ha noe større fremme. Så evt måtte det blitt byttet ut W12 med en SVS til bak. Men det blir ikke med det første.
Med RadioShack får man tunet disse inn til å låte bra. Mer eller mindre samme bass i alle tre posisjonene i sofaen (litt mer på ytterkantene enn i sweetspot).
 
Har et lite musikkanlegg.

L1020328.jpg


blue.jpg


Det består av Naim-komponenter fra 90-tallet og platespiller/effektforsterker fra Phonosophie.
 
HiFi

Her er mine oppsett:

Mitt gamle;

5625332500_6c9c7a42e8_z.jpg


Ilag med Hegelkomboen hadde jeg SA Mantra 60

Dagens oppsett;

5625332728_75a2e9c5d9_z.jpg


Skal bytte ut MCen iløpet av kort tid, og oppgradere kablene kraftig.....