Hi-Fi tråden

Hei dere kunnskapsrike og fordomsfrie folk på dette utmerkete forum.

Har lyst til å komme med en betraktning som går både på hifi og det som diskuteres på tråden om klokkeøkonomi om prioriteringer av hobbyen, i dette tilfellet klokker.

Fikk for et par uker siden tilbake våre Tandberg 3036 effekt- og 3038 forforsterkere fra Rune på HS Elektronikk i Bodø som på utrolig vis hadde klart å få liv i de igjen etter at de hadde brutt sammen. Det var både julaften og 17.mai på samme tid da de ble montert opp igjen etter flere år ute av funksjon. Mens godlyden strømmet ut i stua begynte jeg å tenke tilbake på da stereoanlegget ble kjøpt i 1990.

Vi investerte i overnevnte Tandbergforsterkere sammen sammen med Snell EIII høyttalerere, Rotel CD 965 og etterhvert en Tandberg kassettspiller 3014 (som visstnok Paul MacCartney eide samme modell av) og deres 2080 receiver (beregnet på det amerikanske marked) som vi bruker som tuner. Bare forsterkerne, høyttalerne og cd-spilleren kostet da rundt 22.000 fra Akers Mic som omregnet i dagens konsumprisindeks utgjør ca 34.000. På den tiden jobbet min bedre halvdel bare delvis og vi hadde små barn. Hvis jeg regner det om og sammenligner hva det kostet mot det vi tjener nå fant jeg ut det utgjorde rundt 120.000 kroner skulle vi kjøpt det i dag.

For meg var dette for mye penger men heldigvis har jeg en bedre halvdel som overtalte meg til at vi skulle gjennomføre dette. Hun er forøvrig en musikkelsker utstyrt med gullører og samtidig min tøffeste kritiker som musiker.

Når jeg kom fram til dette ser jeg adskillig lysere på det å kunne kjøpe et skikkelig Rolexur.... det blir jo rimelig i forhold:)

Jeg skjønner jo også bedre de av dere som tar av i forhold til hobbyen deres.

Mvh

Thore Kristian
 
Jeg er også en hardbarket HiFi entusiast :D

Fra start til slutt, fra lydkilde til høytalere!

Pro-Ject Rpm med Camebridge 540p RIAA & Camebridge DacMagic ->Vincent SA-31 -> 2x Advance Acoustic MAA705 -> Van Den Hul The Magnum Hybrid -> Usher x-705
 
Hei dere kunnskapsrike og fordomsfrie folk på dette utmerkete forum.

Har lyst til å komme med en betraktning som går både på hifi og det som diskuteres på tråden om klokkeøkonomi om prioriteringer av hobbyen, i dette tilfellet klokker.

Fikk for et par uker siden tilbake våre Tandberg 3036 effekt- og 3038 forforsterkere fra Rune på HS Elektronikk i Bodø som på utrolig vis hadde klart å få liv i de igjen etter at de hadde brutt sammen. Det var både julaften og 17.mai på samme tid da de ble montert opp igjen etter flere år ute av funksjon. Mens godlyden strømmet ut i stua begynte jeg å tenke tilbake på da stereoanlegget ble kjøpt i 1990.

Vi investerte i overnevnte Tandbergforsterkere sammen sammen med Snell EIII høyttalerere, Rotel CD 965 og etterhvert en Tandberg kassettspiller 3014 (som visstnok Paul MacCartney eide samme modell av) og deres 2080 receiver (beregnet på det amerikanske marked) som vi bruker som tuner. Bare forsterkerne, høyttalerne og cd-spilleren kostet da rundt 22.000 fra Akers Mic som omregnet i dagens konsumprisindeks utgjør ca 34.000. På den tiden jobbet min bedre halvdel bare delvis og vi hadde små barn. Hvis jeg regner det om og sammenligner hva det kostet mot det vi tjener nå fant jeg ut det utgjorde rundt 120.000 kroner skulle vi kjøpt det i dag.

For meg var dette for mye penger men heldigvis har jeg en bedre halvdel som overtalte meg til at vi skulle gjennomføre dette. Hun er forøvrig en musikkelsker utstyrt med gullører og samtidig min tøffeste kritiker som musiker.

Når jeg kom fram til dette ser jeg adskillig lysere på det å kunne kjøpe et skikkelig Rolexur.... det blir jo rimelig i forhold:)

Jeg skjønner jo også bedre de av dere som tar av i forhold til hobbyen deres.

Mvh

Thore Kristian

Tandbergene og Snellene er jo klassikere. Bilder? :)
 
Har følgende oppsett:

Forsterker: Electrocompaniet ECI-3
Effekttrinn: Rotel RB1582
DAC: Abrahamsen V6.0
Blu Ray: Denon DVD2500BT
Høyttalere: B&W 602 S3
Headset: Grado SR-225i

Høyttalerne skal byttes ut neste år med noen B&W CM9

Dyre hobbyer dette :)
 
512cb60e.jpg

Hatt denne rakkeren på besøk en ukes tid, ga mersmak. :D
 
Nå er ny og større leilighet snart på plass og da trenger jeg noe skikkelig lyd. I utgangspunktet vil jeg ha ha stereo, men forsterker med hdmi frister litt og da må jeg over på surround reciever. Har lenge hatt lyst på Hegel og Dynaudio høytalere etter at jeg hørte det første gang på Soundgarden (bare et hint om hva slags lyd jeg ønsker). Andre tips? Så kommer to spørsmål til: Sonos eller airplay? Hvordan kan jeg enklest og trygt henge en tv på gipsvegg?

Forslag mottas med takk :)
Budsjett ca 15.000,-
 
Ja den Devialeten spilte over all forventning. Endte med bestilling av nevnte forsterker :D, dog ikke i sølv utførelse.
 
Her var det mye flott lyd å se på :) Har drevet (og jobbet) med HiFi en stund selv, så har da blitt ett anlegg hos meg og etterhvert.

Har Usher CP6311 foran og Usher S-520 bak. Front drives av en Rotel RB-1070, resten av en Yamaha reciver. Kabler er fra Audioguest, Supra og Monster. Har forelsket meg veldig i Usher da de spiller med utrolig bra trøkk, men likevel balansert og fin topp. Følger stadig med om jeg finner en billig usher senter som kan matche for å gjøre det komplett.

Sånn ser det nesten ut idag, siden jeg driver å pusser opp.
2c8663e8ab7bdd391420d7079dccc62f.JPG


Savner gamle anlegget mitt som det var litt mer trøkk i. Litt vanskelig å se på bildet, pga stoff foran alt, men bak stoffet skuler det seg 4x 18" subwoofere, 2x15" topper som senter og 4x15" topper som sidehøytalere. Lerretet er perforert fra DaLite. Alt ble drevet av Carver PA forsterke og spilte så rommet gynget :)

78868d4286c59b753529918b98336dd2.JPG
 
Hva endte du opp med å betale for den her i Norge? Ser den er diskutert flere steder på Sentralen =)

Edit: om du ikke er der inne så kan du jo lese litt om den her.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=52826.0;all


Er på sentralen også ;) endte med å betale 95k , synes ikke det er så aller verst igrunn. Den erstatter jo mye utstyr så utlegget blir ikke så voldsomt stort. Ble hvit finish på min :D
dp1.jpg

Har alltid hatt sort hifi så greit med litt variasjon.
 
Her var det mye flott lyd å se på :) Har drevet (og jobbet) med HiFi en stund selv, så har da blitt ett anlegg hos meg og etterhvert.

Har Usher CP6311 foran og Usher S-520 bak. Front drives av en Rotel RB-1070, resten av en Yamaha reciver. Kabler er fra Audioguest, Supra og Monster. Har forelsket meg veldig i Usher da de spiller med utrolig bra trøkk, men likevel balansert og fin topp. Følger stadig med om jeg finner en billig usher senter som kan matche for å gjøre det komplett.

Sånn ser det nesten ut idag, siden jeg driver å pusser opp.
2c8663e8ab7bdd391420d7079dccc62f.JPG

Lekre de Usher høyttalerne dine Andreas. Meget pent finish på Usher generelt
 
Er på sentralen også ;) endte med å betale 95k , synes ikke det er så aller verst igrunn. Den erstatter jo mye utstyr så utlegget blir ikke så voldsomt stort. Ble hvit finish på min :D
dp1.jpg

Har alltid hatt sort hifi så greit med litt variasjon.

Ja man slipper jo unna en del kabler og DAC osv.. Utrolig høy WAF på den forsterkeren også, som er viktig i noen hjem ;)

Tror det blir nytt på meg til sommeren også gitt! Dog ikke i 95k klassen dessverre :p Men en ting er sikkert, det blir Usher høyttalere igjen:)

Helt latterlig god finish i forhold til prisen på de høyttalerne jeg har fra Usher ihvertfall.. Men man drømmer jo om noe mye større ting! :S
IMG_1561.JPG
 
Usher er mye høyttaler for pengene rett og slett. En kompis (som eide mine før) har nå dancer og dagen jeg får dobbelt så stor stue, så ryker jeg vel på ett slikt par jeg også.
 
Usher er mye høyttaler for pengene rett og slett. En kompis (som eide mine før) har nå dancer og dagen jeg får dobbelt så stor stue, så ryker jeg vel på ett slikt par jeg også.

Du.... Får jo mini dancer også da ;)