Hi-Fi tråden

jsf

Medlem
23. okt. 2009
Innlegg
860
Sted
Oslo
Ettersom det er tråder for tattovering, musikk og gitarer tenkte jeg å starte en tråd med min tredje lidenskap:

Hi-Fi/hjemmekino.

Hva har godtfolket av musikk/film-anlegg her inne? :)
 
har følgende oppsett pr dags dato:
Klipsch RF 82


forsterker solgt venter på nytt..
men hva
 
Jeg er glad jeg ikke har den lidenskapen også :D

Naim Nait i5 og 17 år gamle Epos ES11 høyttalere. Done. Cd-spillere har kommet og gått. Nå står det en eller annen Marantz der. For å være helt ærlig spiller jeg mest Spotify over Squeezeboxen min om dagen. Jepp, jeg antar at dette automatisk innebærer utestengelse fra det gode hifi-selskap ...

Hjemmekino interesserer meg like lite som hifi, en Panasonic plasma og lyd gjennom overnevnte stereo :eek:

Når det er sagt er jeg utrolig interessert i musikk og film ;) Men mediene jeg nyter dette gjennom er ikke så viktig for meg.
 
urk. Disse trådene får meg til å innse hvilken nerd jeg egentlig er:(
Vell. Hifi må en ha.
Høytalerene mine er Dali Mentor 6, med mentor senter, og dali ikon bakhøytalere. Surround forsterkeren er en Denon 2807, og jeg har en Primare effektforsterker for å gi høytalerene den kraften de fortjener. En denon DCD-1510AE cd spiller tar seg av den digitale lyden, og en modda Project RPM5 tar seg av vinylen. Bluerayspiller fra Sony, og plasma fra panasonic tar seg av film og bilde. Bassen tok tidligere en SVS og to XTZ subber seg av, men har solgt unna to subber og sitter igjen med en XTZ. Oppdateringspøkelse lurer der og, og surroundforsterkeren står for tur. Vurderer også å rippe alle cd'ene i losless og kjøpe en Sonos.
 
Jeg liker god lyd, men har hverken plass eller penger til et stort HiFi anlegg. Har derfor lagt litt penger i et Head-Fi anlegg. :p

Det består av et AKG HD242 headset, og en D/A converter samt headsettforsterker med rør. Husker ikke produsenten av den i farten..

Edit:

Hifiman EF2 heter vist den kombinerte DAC og headset ampen jeg bruker.
2009Jul05105015ef2-1.JPG
 
Fullt Linn anlegg med alle platene lagt inn på en dac i skapet. Bra lyd og enkel å bruke - slipper å lete gjennom hundrevis av cd er.
 
hehe, hobbyer kan fort bli ekstremt dyre. :) Skal sies at jeg har arvet denne hobbyen fra min far, 2 onkler og en bror. Foreløpig har jeg litt av hvert, men skal prøve å selge/kjøpe unna litt for å skape et litt mer sammenhengende anlegg.

Hovedanlegg:
Front:
B&W 683 - blir brukt i front som hjemmekino og som musikkhøyttalere.
Center:
Proson etellerannet. Billig center da jeg sparer til noe heftigere.
Bak:
DIY bakhøyttalere med mellomtone elementer fra Legacy Focus (link: http://www.legacyaudio.com/index.php?Itemid=300189&option=com_zoo&view=item&category_id=1&item_id=4)
Subwoofer:
2x DIY 50kg subwoofere med 2x10" i hver.
Forsterkere:
2x Onkyo TX-SR606



Dataanlegg:
Forsterker:
Adcom GF-535
Adcom GF (noe jeg ikke husker akkurat nå)
Sub:
Audio Pro 10"
Front:
Infinity Beta 10

Har også et Beyerdynamic DT770 pro til bruk på reise.

PLANER:
Ny center:
HTM 61
Nye bakhøyttalere:
enten B&W DS3 eller B&W 685/686
Subwoofer:
http://www.lsound.no/Avdelinger/Pro...ofer---12-basselement-og-800W-DSP-100907.aspx

Dataanlegget kommer til å bli byttet ut med Kingrex T20 U (http://www.kingrex.no/n_t20u_amplifier.html) kombinert med JohnBlue jb3 (http://www.6moons.com/audioreviews/johnblue/jb3.html).

Denne kombinasjonen skal visstnok være meget bra, samt at det er enkelt å koble til laptop og diverse ved bruk av USB.


Desverre så er ikke denne hobbyen snill mot studenter, spesielt hvis man bor i en leilighet. :D Får se hva som blir prioritert i fremtiden.
 
urk. Disse trådene får meg til å innse hvilken nerd jeg egentlig er:(
Vell. Hifi må en ha.
Høytalerene mine er Dali Mentor 6, med mentor senter, og dali ikon bakhøytalere. Surround forsterkeren er en Denon 2807, og jeg har en Primare effektforsterker for å gi høytalerene den kraften de fortjener. En denon DCD-1510AE cd spiller tar seg av den digitale lyden, og en modda Project RPM5 tar seg av vinylen. Bluerayspiller fra Sony, og plasma fra panasonic tar seg av film og bilde. Bassen tok tidligere en SVS og to XTZ subber seg av, men har solgt unna to subber og sitter igjen med en XTZ. Oppdateringspøkelse lurer der og, og surroundforsterkeren står for tur. Vurderer også å rippe alle cd'ene i losless og kjøpe en Sonos.

Kult med Dali! :) Da jeg skulle kjøpe høyttalere prøvde jeg disse, men for min del ble de litt spinkle i bassen. Spiller riktignok meget pent.
Har begynt rippingen av cd´er allerede og har fått samlingen av fattern på 600++ cd´er. Det tar litt for lang tid å gå igjennom alt, men men :)
 
Jeg er glad jeg ikke har den lidenskapen også :D

Naim Nait i5 og 17 år gamle Epos ES11 høyttalere. Done. Cd-spillere har kommet og gått. Nå står det en eller annen Marantz der. For å være helt ærlig spiller jeg mest Spotify over Squeezeboxen min om dagen. Jepp, jeg antar at dette automatisk innebærer utestengelse fra det gode hifi-selskap ...

Hjemmekino interesserer meg like lite som hifi, en Panasonic plasma og lyd gjennom overnevnte stereo :eek:

Når det er sagt er jeg utrolig interessert i musikk og film ;) Men mediene jeg nyter dette gjennom er ikke så viktig for meg.

Hehe, man vet aldri hva man går glipp av før man har opplevd et bra oppsett :D Det var hvertfall sånn det var for meg.
 
Guilty!

CD-drive: Classé
DAC: modifisert Dynamic Precision
Platespiller: VPI scout m/DIY vegghylle
Pickup: Lyra Dorian
RIAA: Audio Research PH-5
Preamp: Cary Cinema 11a
Effekt: Bryston 4B SST-C
Effekt bak+senter: Primare A30.3
Blueray: Oppo BDP-83 + Sony PS3
Høyttalere: Guru Pro QM-60 (QM-10 i midten)
Bakhøyttalere: Audiovector K-X
Kanon: Epson EH-TW5500
Kabling: Billig Cardas balansert i signalveien. 2x6mm solidcore videre.
Akustikk: En liten diffusor på nærmeste sidevegg og 2" absorbenter bak høyttalerne

Lite religiøsitet og overtro i dette anlegget, det er stort sett no-nonsense. Hifi-angsten ser foreløpig ut til å være kurert (med god hjelp av tiltagende klokkepsykose). Eneste tilløp til irrasjonalitet må være platespilleren og rør-riaaen, men så er det de som er hyggeligst å bruke også ;)
 
Kult med Dali! :) Da jeg skulle kjøpe høyttalere prøvde jeg disse, men for min del ble de litt spinkle i bassen. Spiller riktignok meget pent.
Har begynt rippingen av cd´er allerede og har fått samlingen av fattern på 600++ cd´er. Det tar litt for lang tid å gå igjennom alt, men men :)
De trenger litt hjelp for å komme helt ned i kjelleren ja, men bruker sub til all musikk jeg, så har ikke det problemet:D Selv om sub ikke låter helt kosher i Hifi miljøer. Mentorene er veldig følsomme for plassering da. Slet lenge med at de ble bare flytta liiitt for at ØKH skulle få vaska og støvsugd, og jeg måtte frem med målebånd og remedier hver gang. Løste det enkelt med litt tape som står under høytalerene, slik at jeg alltid får de tilbake i possisjon, uten å fremstå som ravende gal. Kona ser fortsatt rart på meg, etter den gang jeg plasserte sub'en i sweet spot og krabba rundt på gulvet for å finne godbass lyden. Takk og lov at det faktisk var i hjørnet :D
 
Det er heldigvis ikke alt koner forstår. Et rimelig A4 mannsliv kan være nok til å forundre mange av arten ;)

Sub kan gjerne være kosher, men da helst to stykker for de rettroende. Ikke for stereo, men for bedre integrering i rommet. Hadde selv en enkel sub i hjørnet med Audio Physic Virgo i mange år. Fungerte utmerket. Den fyllte bare så vidt inn for siste oktaven. De nye høyttalerne går til 20 Hz, så da røk suben ut som delfinansiering.
 
Hmmm, mye flotte anlegg og lese om her. Jeg henger litt etter med et
noe "semi-vintage" oppsett.

CD spiller:Onkyo R1
Platespiller: Michell Gyro SE(Michell arm,Lyra Dorian pick-up)
Pre-amp: Rotel RC870BX
Amp: TAG McLaren 60p
Høytalere: Dana Avance

Digital musikk spiller jeg kun fra 3 generasjons Ipoder, hang meg helt
opp i disse og kjøpte en av hver i forskjellig størrelse.....
 
Jeg har ligget litt lavt i terrenget med denne hobbyen de siste årene, men har idag dette oppsettet

Kef Reference 205
Arcam FMJ A32 Integrert forsterker
Arcam FMJ P35 Effekttrinn
Arcam DV88 DVD
Tara Labs kabler
 
Litt må man jo unne seg den korte tiden hørselen er sånn nogenlunde oppegående.
Det er litt med Hifi som med ur.
Quartz? Nei, er du interessert skal det være gammeldags teknologi.
Transistor? Nei, det er jo kun rør som teller. Og fysjameg til all surremegrundt anlegg;)

DSC_0004-1.jpg

DSC_0002-3.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Mentorene er veldig følsomme for plassering da. Slet lenge med at de ble bare flytta liiitt for at ØKH skulle få vaska og støvsugd, og jeg måtte frem med målebånd og remedier hver gang. Løste det enkelt med litt tape som står under høytalerene, slik at jeg alltid får de tilbake i possisjon, uten å fremstå som ravende gal. Kona ser fortsatt rart på meg, etter den gang jeg plasserte sub'en i sweet spot og krabba rundt på gulvet for å finne godbass lyden. Takk og lov at det faktisk var i hjørnet :D

Hahaha! :D Fikk flashback fra fatterns gulv tilbake i tiden da han holdt på å fininnstille høyttalerne. Teipbiter overalt på gulvet med nummerering, samt forskjellige dempematter.

Men er jo det mest fornuftige og enkle man kan gjøre.
 
Litt ukjente, men mye for pengene:

Forsterker: Cayin 153B
HT: Monopulse Model S
Dac: Beresford TC-7520
Mediaspiller: Apple TV

Har heldigvis et nøkternt forhold til HiFi (dette er ikke samboeren enig i).
 
Tandberg Troll forsterker
Onkyo DX-7555 CD spiller
Tannoy Revolution DC4T høytalere
Høytaler og interlink kabler fra van den Hul

L1010228.jpg


Stereoanlegget ser ikke veldig imponerende ut, men har en himmelsk bra lydkvalitet, fungerer best til akustisk musikk, klassisk og jazz.


I tillegg:
Tivoli Audio Model One bordradio, FM eller koblet til PC for nettradio