Finn.no: Hva i h****** er galt med menneskene på finn.no?

Min kamerat ble tilbudt noe sånt som 10.000 kroner up front, og resten i nedbetaling over 1 år for sin JLC til 35-40k

Det må vel kunne kalles litt optimistisk? ;)
 
Med en kjøper som f.eks heter Jansen og et slikt nedbetalingstilbud kan du få en "spennende" opplevelse i det du skal overlevere produktet du selger...

Huff.
 
Har fått følgende to svar på en annonse i dag:

1: Hva er den betingelse øyeblikket??


2: Jag har en fråga att ställa och jag behöver svar

Hilsen
...


Dette lover godt :roll:
 
Ser ut som flere fortsatt er ute å spør etter nedbetaling på klokker.
Har fått flere henvendelser på dette i det siste.

Er det noen som har erfaring med dette? Finnes det noen suksesshistorier?

Om man har en skriftlig kontrakt lagt opp av advokat og man får f eks 50% før man leverer fra seg klokken. Finnes det noen som helst mulighet for å klare å drive inn resten privatrettslig om de avtalte månedlige nedbetalingene uteblir? Namsmannen er vel ikke så behjelpelig er han?
 
Ser ut som flere fortsatt er ute å spør etter nedbetaling på klokker.
Har fått flere henvendelser på dette i det siste.

Er det noen som har erfaring med dette? Finnes det noen suksesshistorier?

Om man har en skriftlig kontrakt lagt opp av advokat og man får f eks 50% før man leverer fra seg klokken. Finnes det noen som helst mulighet for å klare å drive inn resten privatrettslig om de avtalte månedlige nedbetalingene uteblir? Namsmannen er vel ikke så behjelpelig er han?
Hvorfor i all verdens land og rike skulle man i det hele tatt gidde å utsette seg selv for en slik risiko? Man får alltid solgt hva som helst cash til riktig pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: Amund og darkcho
Ser ut som flere fortsatt er ute å spør etter nedbetaling på klokker.
Har fått flere henvendelser på dette i det siste.

Er det noen som har erfaring med dette? Finnes det noen suksesshistorier?

Om man har en skriftlig kontrakt lagt opp av advokat og man får f eks 50% før man leverer fra seg klokken. Finnes det noen som helst mulighet for å klare å drive inn resten privatrettslig om de avtalte månedlige nedbetalingene uteblir? Namsmannen er vel ikke så behjelpelig er han?

Jeg har fått spørsmål om nedbetaling flere ganger (siste gang over en periode på 2 år) og takket høflig nei fordi jeg tenker at dersom kjøperen ikke klarer å få finansiert en klokke med alle de muligheter man har til diverse smålån i dag, så er det nok ikke helt godt stilt... Skulle jeg dog vurdert det, så måtte det vært med sikkerhet i et eksigibelt gjeldsbrev (signert av to vitner, og med mulighet for å gå direkte til namsfogden ved mislighold). Forutsetter jo likevel at vedkommende har noe av verdi som en namsmann kan realisere eller inntekt med rom for tvangstrekk om det gjeldsbrevet skal ha noe særlig verdi. Jeg hadde også krevd blodrente høyere enn forbrukslånsbankene, for om de ikke får lån der så er det åpenbart høy risiko. Summasummarum så tror jeg du utsetter deg for potensielt mer plunder og heft og irritasjon og etiske dilemmaer enn du ønsker. Kjøpere med betalingsevne finnes der ute, så ha heller litt is i magen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB og gullet
Takk for input.
Det er ulike grunner til at jeg hadde vurdert en slik løsning, men de ønsker jeg ikke å gå inn på her.

Et gjeldsbrev er som sagt eneste grunn til å vurdere dette. Litt av problemet blir jo å kreve inn via namsmann, noe som kan ta mange år.

Tviler på jeg hopper dette, men greit å få andre synspunkter uansett.
 
Hvis kjøper har ingen eller for lite inntekt/formue kan ikke namnsmann/inkasso ta sak videre (ingen lønnstrekk eller leilighet å ta) og du sitter igjen med ikke få betalt for klokke og i tillegg må du betale namnsmann og rettslige utgifter.
 
Mulig det bare er meg, men jeg tenker følgende: hvis du ikke har råd til å kjøpe deg ny klokke og må ta det på avbetaling, trenger du da virkelig ny klokke?

Jeg hadde iallfall aldri solgt til noen som ville dele opp betalingen uansett årsak, men det er meg :)
 
Hadde en fyr som foreslo en ali express-klokke til 10 dollar som bytteforslag. Han påstod hardnakket at det var ekte tourbillon...
 
Ser ut som flere fortsatt er ute å spør etter nedbetaling på klokker.
Har fått flere henvendelser på dette i det siste.

Er det noen som har erfaring med dette? Finnes det noen suksesshistorier?

Om man har en skriftlig kontrakt lagt opp av advokat og man får f eks 50% før man leverer fra seg klokken. Finnes det noen som helst mulighet for å klare å drive inn resten privatrettslig om de avtalte månedlige nedbetalingene uteblir? Namsmannen er vel ikke så behjelpelig er han?
Du ønsker ikke å være så naiv? Ta av solbriller og glem denne svindelen.
 
NEI er eneste svaret som kan vurderes her.. Må ikke finne på å lage gjeldsbrev, ha vitner eller stole på namsmannens oppfølging.. Basta!

Å enes om en avbetaling der kjøper mottar klokken etter at ALLE pengene er betalt er en helt annen ting, og kan selvsagt forsvares i langt større grad..
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og Genta
NEI er eneste svaret som kan vurderes her.. Må ikke finne på å lage gjeldsbrev, ha vitner eller stole på namsmannens oppfølging.. Basta!

Å enes om en avbetaling der kjøper mottar klokken etter at ALLE pengene er betalt er en helt annen ting, og kan selvsagt forsvares i langt større grad..
Nei var det jeg også tenkte, om selger derimot ikke får klokken før alle pengene er på konto løper jeg ingen risiko. Det ender med det om det blir en deal.
 
Nei var det jeg også tenkte, om selger derimot ikke får klokken før alle pengene er på konto løper jeg ingen risiko. Det ender med det om det blir en deal.

I utgangspunktet er det ikke noe galt med det, men jeg vil anbefale deg å avtale en tidsfrist med kjøper og at han ikke får ombestemme seg om x måneder og kreve pengene tilbake.

Alternativt at han betaler en større sum som et ikke refunderbart depositum for at du skal holde av klokken og 'sparer' opp resten på egen konto til han har hele summen om x måneder, er han ikke klar til gitt dato står du fri til å selge klokken til andre og depositumet beholder du.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Hvis kjøper ikke har klart å spare opp beløpet frem til nå. Hvorfor er det mer sannsynlig at han skal klare å spare fremover?
 
Det blinker blodrødt hos meg her. Hadde aldri i livet gått med på en slik avtale - helt uavhengig om jeg fikk beholde klokken til jeg hadde mottatt alle pengene. IMO.


590.jpg