Dress. Hvilke preferanser har du?

Tja.. Akkurat det med =Oslo og vanskeligstilte kan jeg jo forstå at man reagerer på, men resten er vel strengt tatt bare meningsytringer. Og det må det vel være høyde for på et nettforum :) Det får da være grenser til hvor fintfølende vi skal være ;)

PS! Dersom man synes dette er heftig og ufin diskusjon bør man ta seg en tur inn på freakforum eller lignende. De andre er verre :p
 
Redigert:
Noen trenger å lese litt saktere, så de får med seg hva som står. Det eneste jeg har skrevet at thaidresser, silikonpupper og gateselgere har til felles, er at de har aldri lurt meg til å tro at de er noe annet enn de er. De er hva de er, og det er veldig åpenbart. Men jeg skulle nok ha husket på mørfis lov om internettdiskusjoner; det som kan misforstås, blir misforstått.

Merker forøvrig at ingen hengte seg opp i silikonpuppene. :)
 
Redigert:
En liten digresjon:
Tekst er en formidlingsform med stort misforståelsespotensiale.
Man legger til tonen selv i hodet mens man leser. Føler man at tonen burde være krass, så blir den det, selvom det kansje ikke er ment slik fra avsender.
Det er veldig fascinerende å forsøke å lese innlegg to ganger, bare for gøy. Les et innlegget og tenk at skribent er forbannet! Les deretter innlegget med mild og lun bestefarstemme, eller kansje en sjarmerende og sexy damestemme? Hoho... Det blir annerledes ja.

Smileys kan være til hjelp, forøvrig.
 
Jeg kjøper ikke helt at denne Bob har like gode stoffer som type Canali/Corneliani/Zegna.

Det gjør ikke noe, her er det ingen kjøpetvang. :)

Vanskelig å forstå når jeg ikke har sett enten dress eller stoff, er vel kanskje ikke så vits å diskutere dette - MEN blir litt ut på viddene for min del å si at Canali/Corneliani/Zegna er overpriset, men like bra som Bangkok Bob..

Ja, det er vanskelig å forstå. Selv pleier jeg å basere mine synspunkter enten på erfaringer eller objektiv informasjon. Når det er sagt, kjenner jeg ikke til hvilke objektive kriterier som bør legges til grunn ved vurdering av stoffkvalitet. Det som er litt festlig er at ingen av oss kan bevise at ikke de etablerte merkevarene og for eksempel Bob får stoff fra de samme kildene - eller tilsvarende kilder. Det det imidlertid ikke er tvil om er at jeg ikke betaler for merkevarenes markedsføringskostnader, kostnadene ved å produsere fire forskjellige kolleksjoner i året, kostnadene til designerpoolen, de store husenes administrasjonskostnader, distribusjonskostnadene, avanse i flere ledd inkludert avkastning på merkenavnet/goodwill. En kan heller ikke utelukke at disse kostnadene utgjør 70-95 prosent av utsalgsprisen i butikker.
 
Redigert:
Ja, det er vanskelig å forstå. Selv pleier jeg å basere mine synspunkter enten på erfaringer eller objektiv informasjon. Når det er sagt, kjenner jeg ikke til hvilke objektive kriterier som bør legges til grunn ved vurdering av stoffkvalitet. Det som er litt festlig er at ingen av oss kan bevise at ikke de etablerte merkevarene og for eksempel Bob får stoff fra de samme kildene - eller tilsvarende kilder. Det det imidlertid ikke er tvil om er at jeg ikke betaler for merkevarenes markedsføringskostnader, kostnadene ved å produsere fire forskjellige kolleksjoner i året, kostnadene til designerpoolen, de store husenes administrasjonskostnader, distribusjonskostnadene, avanse i flere ledd inkludert avkastning på merkenavnet/goodwill. En kan heller ikke utelukke at disse kostnadene utgjør 70-95 prosent av utsalgsprisen i butikker.

Stoffer fra de gode stoffprodusentene, som Loro Piana og Ermenegildo Zegna (som begge er både stoffprodusenter og klesprodusenter) bør være lett tilgjengelig for skredderen din. Om disse har noen kriterier for hvem de selger til vet jeg ikke, men det er uansett en stor mengde stoffer tilgjengelig i gråmarkedet. De fleste som bruker stoffer fra anerkjente produsenter, syr inn lapper på innsiden av jakken med nettopp denne informasjonen, og da finner man lapper med "Fabric by Ing. Loro Piana" i jakker som overhodet ikke er laget av Loro Piana - og det er helt vanlig, og helt korrekt.

Jeg er forøvrig ikke i tvil om at de store motehusene har brukt mye dårligere stoffer enn det billigste som skredderen din selger. Jeg husker at da jeg jobbet i bransjen pushet Giorgio Armani noen dresser til 8000,- i skikkelig flott snitt, sydd i stoffer som ikke engang kvalifiserte til dress-stoff og som var mye råtnere enn Dressmann.
 
Jeg er forøvrig ikke i tvil om at de store motehusene har brukt mye dårligere stoffer enn det billigste som skredderen din selger. Jeg husker at da jeg jobbet i bransjen pushet Giorgio Armani noen dresser til 8000,- i skikkelig flott snitt, sydd i stoffer som ikke engang kvalifiserte til dress-stoff og som var mye råtnere enn Dressmann.

Jeg har dessverre hatt en rekke av disse, og du forstår nok at det på et tidspunkt sluttet å gi mersmak. Forøvrig har jeg lyst å nevne at det ikke var prisene som ledet meg til Bob, men en kollegas garderobe fra ham som kollegaen min var veldig fornøyd med. At prisene er som de er er jo bare en hyggelig bonus.
 
Er det noen som har oversikt over butikker i Oslo som har målsømdager i nærmeste fremtid? Er på utkikk etter å fylle mangelen på en blå dress og har sett meg ut Corneliani som et godt valg iht. pris og snitt.

Hvilke butikker er det som har Corneliani inne? Gunnar Øye, L'Escalier og Ferner Jakobsen?
 
Er det noen som har oversikt over butikker i Oslo som har målsømdager i nærmeste fremtid? Er på utkikk etter å fylle mangelen på en blå dress og har sett meg ut Corneliani som et godt valg iht. pris og snitt.

Hvilke butikker er det som har Corneliani inne? Gunnar Øye, L'Escalier og Ferner Jakobsen?

Just missed! Ferner og L'Escalier hadde i mars.
 
Trenger noen slips og kanskje en pocket square eller to. Hvor er det et brukbart utvalg til en grei pris? Ikke interessert i å betale mer enn noen få hundrelapper for et slips.
 
Noen her inne som har erfaring med denne butikken/nettbutikken? thetailor2

De har et tilbud via Letsdeal nå som jeg vurderer å benytte meg av.
Nå skal det sies at jeg er klar over at det ikke er ekte skreddersøm det er snakk om, men synes det uansett virker som en grei deal.
 
Må si jeg ble litt skeptisk av adressen til siden: zak010577.wix.com/thetailor2. Domenet thetailor.no (som linkes videre dit) er registrert av IA SALES AS, som driver telefonsalgsvirksomhet av finansielle tjenester utenom forsikring. Selskapet har kun ett domene registrert på seg, så de driver neppe domenevirksomhet på si. Det finnes ikke noe selskap som heter "the tailor" eller liknende. De oppgir ikke organisasjonsnummer på siden (de er lovpålagt å gjøre dette). I tillegg beskriver de ikke prosessen nærmere. Det er overveiende sannsynlig at de får dressen sydd et eller annet sted i utlandet til den prisen. "Vi bruker bare utprøvde og godkjente skreddere med yrkesstolthe,t og tekstilhus med lang og god historie. Om du ønsker å lære mer om oss. Surf her på siden eller ta kontakt med oss for en uforplikttende prat." Hvilke skreddere? hvilke tekstilhus? Hvor? Og hvor god kompetanse har de til å foreta endringer i Norge når det antakelig stort-sett-ferdigsydde prosuktet kommer fra utlandet.

De sier de har holdt på siden 2012, men har introduksjonstilbud på letsdeal, og telefonsalgselskapet som registrerte domenet ble opprettet i fjor. For all del, det kan godt hende du får en brukbar dress, og at det bare er "rot i bakgrunnen". Men jeg ville betalt med kredittkort, og ikke på forhånd Og hatt en backupplan, hvis du trenger dressen. Under de forutsetningene er det faktisk så billig at jeg nesten har lyst til å prøve... I verste fall er det bare vås, og du må krangle litt med banken for å få refundert beløpet.
 
Redigert:
Begynner å bygge seg opp et dressbehov.
Ser at det kun er blått det går i på nett hos Ferner Jacobsen, det er kanskje ikke i samsvar med hva butikken(-e) har fysisk?
http://www.fernerjacobsen.no/sortiment/herre/dresser-og-selskapsklaer/dress

Sett denne listen i annen tråd:

-Ferner Jacobsen
-Kiman Mann
-Aspeli Aker Brygge
-Lescalier
-Gunnar Øie
-Steen & Strøm
-Tiger Of Sweden Bogstadveien
-Høyer

Men lurer også på om Menswear kan være tingen http://menswear.no/dress/dress-for-menn-i-oslo/

Er komplett novise på dress, men tenkt et budsjett på 5-7'
Rent varemerkemessig så frister Acne og Tiger of Sweden - noe å utsette på dem, betaler man for merket eller kvalitet.

(holdt på å skrive at jeg har lyst på en grå, men det er kanskje like godt svar her som når damer svarer samme sak når de blir spurt om hvilken bil de vil ha. Bør dog med fordel være en modell som kan brukes sommerstid men syns lin blir for casual)
 
Redigert:
Jeg skal til Mensweare etterpå og se på dress, kommer med oppdatering!
 
Begynner å bygge seg opp et dressbehov.
Ser at det kun er blått det går i på nett hos Ferner Jacobsen, det er kanskje ikke i samsvar med hva butikken(-e) har fysisk?
http://www.fernerjacobsen.no/sortiment/herre/dresser-og-selskapsklaer/dress

Sett denne listen i annen tråd:

-Ferner Jacobsen
-Kiman Mann
-Aspeli Aker Brygge
-Lescalier
-Gunnar Øie
-Steen & Strøm
-Tiger Of Sweden Bogstadveien
-Høyer

Men lurer også på om Menswear kan være tingen http://menswear.no/dress/dress-for-menn-i-oslo/

Er komplett novise på dress, men tenkt et budsjett på 5-7'
Rent varemerkemessig så frister Acne og Tiger of Sweden - noe å utsette på dem, betaler man for merket eller kvalitet.

(holdt på å skrive at jeg har lyst på en grå, men det er kanskje like godt svar her som når damer svarer samme sak når de blir spurt om hvilken bil de vil ha. Bør dog med fordel være en modell som kan brukes sommerstid men syns lin blir for casual)

Så lenge du kommer unna med mindre modifiseringer syntes jeg at menswear er bra value-for-money. Jeg regner med den ikke kommer til å bli brukt hver dag, og dermed ikke så fort slitt. Dermed er det vel mer å finne en som du liker og sitter bra. Menswear Lysaker er bra :)
 
Begynner å bygge seg opp et dressbehov.
Ser at det kun er blått det går i på nett hos Ferner Jacobsen, det er kanskje ikke i samsvar med hva butikken(-e) har fysisk?
http://www.fernerjacobsen.no/sortiment/herre/dresser-og-selskapsklaer/dress

Sett denne listen i annen tråd:

-Ferner Jacobsen
-Kiman Mann
-Aspeli Aker Brygge
-Lescalier
-Gunnar Øie
-Steen & Strøm
-Tiger Of Sweden Bogstadveien
-Høyer

Men lurer også på om Menswear kan være tingen http://menswear.no/dress/dress-for-menn-i-oslo/

Er komplett novise på dress, men tenkt et budsjett på 5-7'
Rent varemerkemessig så frister Acne og Tiger of Sweden - noe å utsette på dem, betaler man for merket eller kvalitet.

(holdt på å skrive at jeg har lyst på en grå, men det er kanskje like godt svar her som når damer svarer samme sak når de blir spurt om hvilken bil de vil ha. Bør dog med fordel være en modell som kan brukes sommerstid men syns lin blir for casual)

Så lenge du kommer unna med mindre modifiseringer syntes jeg at menswear er bra value-for-money. Jeg regner med den ikke kommer til å bli brukt hver dag, og dermed ikke så fort slitt. Dermed er det vel mer å finne en som du liker og sitter bra. Menswear Lysaker er bra :)