Dress. Hvilke preferanser har du?

Han til venstre har en jakke som er altfor stor. Skuldrene er altfor brede og det er masse stoff til overs under hans høyre arm. Skjortesnippen ser ut som noe fra et annet århundre.
Han i midten har tre knapper, hvilket har vært "ut" i Europa i mange år.
Han til høyre er utstyrt med for stor skjorte, sjekk overlapp i halsen.
Egentlig ser alle jakkene litt store ut, og alle har altfor brede slag i forhold til resten av jakken - og ihvertfall i forhold til hva som er moderne nå, selv blant de ordentlige skredderhusene.

Og dette er da altså bildene som en skredder har valgt for å profilere seg på internett. I 2014.

Sorry, men det er ingen av disse tre gutta som ikke skriker "jeg har ihvertfall ikke handlet i London eller Milano".

Eller er =Oslo ("er lik Oschlo") bladet som de vanskeligstilte selger i Oslo, av folk som ser vanskeligstilte ut på 100 meters avstand.

Edit: dog: jeg er gammel og gretten og kan ta grovt feil, hvilket jeg gjør oftere og oftere.

Jeg har ganske nylig kjøpt en dress fra Mike Tailor (se Mr. Mike Tailor ). Hans dresser ser helt forferdelige ut på nettsiden, men resultatet jeg har sett på noen av vennene mine gjorde at jeg valgte å prøve han. Jeg er veldig fornøyd med resultatet og dette er faktisk den dressen jeg har eid som har hatt best fit. Nå har jeg aldri eid noen av de virkelig high end-merkene, men jeg er ihvertfall godt fornøyd med denne inntil videre. Når det er sagt så ligger en Corneliani-dress også i planene fremover. Må jo prøve det også :)

Slenger med et litt dårlig bilde av dressen min:

dress_zps65a490d9.jpg


For denne dressen pluss et par skjorter betalte jeg rundt 2000 kr...
 
Jeg har ganske nylig kjøpt en dress fra Mike Tailor (se Mr. Mike Tailor ). Hans dresser ser helt forferdelige ut på nettsiden, men resultatet jeg har sett på noen av vennene mine gjorde at jeg valgte å prøve han. Jeg er veldig fornøyd med resultatet og dette er faktisk den dressen jeg har eid som har hatt best fit. Nå har jeg aldri eid noen av de virkelig high end-merkene, men jeg er ihvertfall godt fornøyd med denne inntil videre. Når det er sagt så ligger en Corneliani-dress også i planene fremover. Må jo prøve det også :)

Slenger med et litt dårlig bilde av dressen min:

dress_zps65a490d9.jpg


For denne dressen pluss et par skjorter betalte jeg rundt 2000 kr...

hmmm, ser han er i byen den 9 april. Om jeg er hjemme skal jeg helt klart bort å sjekke ut! Tar han med "prøver"? :mrgreen:
 
Bottom line her er at når du får med deg to dresser, seks skjorter og en haug med slips for 10-12k av "øverste kvalitet", så bør varsellampene blinke i lik grad med rimelig prisede subs på finn. Det blir helt feil å plassere denne "skredderen" i samme kategori som skredderhusene i Mantova og Milano. Det faktum at han i det hele tatt lar deg sy en treknappsdress i 2014 er beyond me. Full forståelse for at vi har forskjellige prioriteringer og synspunkter, men disse "skredderne" må ikke forveksles med de du omtaler som "high-end merker".
 
Som en saksopplysning står ikke ull-, silke- og sømkvaliteten på Bobs klær tilbake for noe av det jeg har betalt 2-4 ganger så mye for tidligere og slitestyrken ved "hard kontor- og reisebruk" er på nivå med eller over disse.

Tråden handler om preferanser for dress, jeg har delt mine.
 
Redigert:
Som en saksopplysning står ikke ull-, silke- og sømkvaliteten på Bobs klær tilbake for noe av det jeg har betalt 2-4 ganger så mye for tidligere og slitestyrken ved "hard kontor- og reisebruk" er på nivå med eller over disse.

Tråden handler om preferanser for dress, jeg har delt mine. Som en litt mindre saklig opplysning er dette mitt ståsted når det gjelder diskusjon av preferanser, enten det er klær, musikk, mat eller annet:

Det er få ting som provoserer meg på dette forumet, og jeg syns folk skal få ha sine preferanser for dresser i fred. Men hvis du ikke sletter det bildet du har i innlegget ditt vil du for alltid være en dust i mine øyne. Maken til smakløs humor skal man lete lenge etter. DUST!
 
  • Wow
Reaksjoner: Callahan
Hadde aldri trodd at min først opplevelse av klikkestemning, på sonen, skulle være i dresstråden! Fikk med meg det bildet jeg også. Det var ufint @Tetragrammaton. Ble glad når jeg refreshet og så det var vekke.

Skille

Har selv aldri hatt skreddersydd dress. Sklir stort sett greit inn i type Tiger/Lindeberg dresser, med noen få modifikasjoner. Hva bedre da enn å kjøpe 2-3 dresser på salg hver januar/juni - havner jo alltid på 50 %. Liker snittet på disse. Smal og grei. Grei til hverdags. Hadde en dress fra Corneliani for et par størrelser siden. Det er jo vesentlig kvalitetsforskjell, men for min del gidder jeg ikke bla opp 30 lapper i året for hverdagsdresser. Når det er sagt; Corneliani skal jeg definitivt ha igjen!

Kjedelige med disse "motedressene" er at buksene fort ryker. For min del går det fort 2-3 dresser i året. Hvilke erfaringer har dere med dette - er det verdt å gå høyere i pris ift kvalitet?
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Canelo
Hadde aldri trodd at min først opplevelse av klikkestemning, på sonen, skulle være i dresstråden! Fikk med meg det bildet jeg også. Det var ufint @Tetragrammaton. Ble glad når jeg refreshet og så det var vekke.

Skille

Har selv aldri hatt skreddersydd dress. Sklir stort sett greit inn i type Tiger/Lindeberg dresser, med noen få modifikasjoner. Hva bedre da enn å kjøpe 2-3 dresser på salg hver januar/juni - havner jo alltid på 50 %. Liker snittet på disse. Smal og grei. Grei til hverdags. Hadde en dress fra Corneliani for et par størrelser siden. Det er jo vesentlig kvalitetsforskjell, men for min del gidder jeg ikke bla opp 30 lapper i året for hverdagsdresser. Når det er sagt; Corneliani skal jeg definitivt ha igjen!

Kjedelige med disse "motedressene" er at buksene fort ryker. For min del går det fort 2-3 dresser i året. Hvilke erfaringer har dere med dette - er det verdt å gå høyere i pris ift kvalitet?


Bruker man dressene mye og ofte uten noe særlig med rullering vil nok buksene bli litt slitt uansett. Det jeg iallefall har bitt meg merke i er at disse trendressene fra oscar, lindeberg, tiger etc har begynt å komme uten slitekanter - noe som selvsagt bidrar til mer slitasje. Liker man snittet partytight å ser på det som forbruksvare så forstår jeg at det er helt gull å handle de dressene på salg, for de havner jo som oftest alltid på 50% som du sier. De buksene jeg er mest fornøyde med er nok ullbuksene fra Corneliani. Det var en periode jeg vekslet mellom en gråbukse fra corneliani og en marine fra hugo(!!), og det tok ikke lang tid før kvalitetsforskjellen viste seg og hugoen gikk i søppeldunken.
 
Redigert av en moderator:
Bruker man dressene mye og ofte uten noe særlig med rullering vil nok buksene bli litt slitt uansett. Det jeg iallefall har bitt meg merke i er at disse trendressene fra oscar, lindeberg, tiger etc har begynt å komme uten slitekanter - noe som selvsagt bidrar til mer slitasje. Liker man snittet partytight å ser på det som forbruksvare så forstår jeg at det er helt gull å handle de dressene på salg, for de havner jo som oftest alltid på 50% som du sier. De buksene jeg er mest fornøyde med er nok ullbuksene fra Corneliani. Det var en periode jeg vekslet mellom en gråbukse fra corneliani og en marine fra hugo(!!), og det tok ikke lang tid før kvalitetsforskjellen viste seg og hugoen gikk i søppeldunken.

Er det mulig å oppdrive nye Corneliani bukser når en har slitt seg - noe som går til jakken? Mitt største irritasjonsmoment er akkurat det at disse dressene er motedresser. Mao jakken kan nærmest ikke brukes når buksen har slitt seg. Finner jo ikke igjen mønsteret...
 
Hadde aldri trodd at min først opplevelse av klikkestemning, på sonen, skulle være i dresstråden! Fikk med meg det bildet jeg også. Det var ufint @Tetragrammaton. Ble glad når jeg refreshet og så det var vekke.

Skille

Har selv aldri hatt skreddersydd dress. Sklir stort sett greit inn i type Tiger/Lindeberg dresser, med noen få modifikasjoner. Hva bedre da enn å kjøpe 2-3 dresser på salg hver januar/juni - havner jo alltid på 50 %. Liker snittet på disse. Smal og grei. Grei til hverdags. Hadde en dress fra Corneliani for et par størrelser siden. Det er jo vesentlig kvalitetsforskjell, men for min del gidder jeg ikke bla opp 30 lapper i året for hverdagsdresser. Når det er sagt; Corneliani skal jeg definitivt ha igjen!

Kjedelige med disse "motedressene" er at buksene fort ryker. For min del går det fort 2-3 dresser i året. Hvilke erfaringer har dere med dette - er det verdt å gå høyere i pris ift kvalitet?

Her er det jo veldig åpenbart at folk bruker dressen forskjellig. Jeg kan fint ha én dress i mange år. Brukes ikke så alt for ofte. Til hverdags/jobb går det mest i blazere og en mer casual bukse og jeg har mye mer penger investert i blazere enn i dress :)

Skal etterhvert gifte meg og da skal jeg gå til innkjøp av en Corneliani-dress. Ja dress! Ikke smoking.. En smoking hadde jeg aldri fått bruk for igjen, mens en fin dress kunne jeg brukt mange ganger i mange år :)
 
Redigert av en moderator:
@fjk
Kjøper du en helårsdress fra konfeksjonen (grå,sort,marine) så får du kjøpt separate bukser når tiden for utbytte er moden. Her er det forøvrig viktig å huske på at disse dressene er håndsydde og det kan forekomme ytterst små fargeforskjeller når stoffrullene på veveriet byttes. Kan dermed være lurt og kanskje kjøpe med 1-2 ekstra bukser når du først kjøper dress.
 
Redigert av en moderator:
@fjk
Kjøper du en helårsdress fra konfeksjonen (grå,sort,marine) så får du kjøpt separate bukser når tiden for utbytte er moden. Her er det forøvrig viktig å huske på at disse dressene er håndsydde og det kan forekomme ytterst små fargeforskjeller når stoffrullene på veveriet byttes. Kan dermed være lurt og kanskje kjøpe med 1-2 ekstra bukser når du først kjøper dress.

Takk for tipset! Skal titte nærmere på dette :)
 
Redigert av en moderator:
@fjk
Kjøper du en helårsdress fra konfeksjonen (grå,sort,marine) så får du kjøpt separate bukser når tiden for utbytte er moden. Her er det forøvrig viktig å huske på at disse dressene er håndsydde og det kan forekomme ytterst små fargeforskjeller når stoffrullene på veveriet byttes. Kan dermed være lurt og kanskje kjøpe med 1-2 ekstra bukser når du først kjøper dress.
Dette.

Pluss: for all del roter bruken av buksene i stedet for å slite ut en før du tar neste i bruk, og rens jakken og begge/alle buksene sammen hver gang. Da bør alle delene se ut som om de faktisk er en hel dress, helt til mesteparten er utslitt. Det skal ikke mye nyanseforskjell til før man ser forskjell på jakke og bukse, særlig i godt lys.
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Svensken
Dette.

Pluss: for all del roter bruken av buksene i stedet for å slite ut en før du tar neste i bruk, og rens jakken og begge/alle buksene sammen hver gang. Da bør alle delene se ut som om de faktisk er en hel dress, helt til mesteparten er utslitt. Det skal ikke mye nyanseforskjell til før man ser forskjell på jakke og bukse, særlig i godt lys.

Da er det godt at jeg helst operer etter mørkets frembrudd...


Og: Ta det rolig gutter, det handler bare om tøystykker. Ikke mist fokus på det som er viktig!!! (Mekaniske klokker :eek:)

Skål og god helg!

:mrgreen:
 
Godt ikke diskusjonsstilen er replikert på klokkedelen av forumet:

- Panerai er bare såååå ut altså. Veggur. Italiensk er så 2012. Og hva er greia med inhouse. Ja, du hørte hva jeg sa!
- Seiko er noe billig 3-knappersdriiiit - uansett om all søm er inhouse. 2014 krever sin GS
- Rolex. OMG. En ny sub i sort / blått! Jeg tar´n. Dååååån
- Orient? Ha, ha - j##la Dressmann greier

osv.

Makan. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bassen
@Tetragrammaton

Jeg kjøper ikke helt at denne Bob har like gode stoffer som type Canali/Corneliani/Zegna. Vanskelig å forstå når jeg ikke har sett enten dress eller stoff, er vel kanskje ikke så vits å diskutere dette - MEN blir litt ut på viddene for min del å si at Canali/Corneliani/Zegna er overpriset, men like bra som Bangkok Bob..

At vi har noen ekstreme regelryttere her på Tidssonen når det gjelder "Stil" er en annen sak :)
 
Redigert av en moderator:
Godt ikke diskusjonsstilen er replikert på klokkedelen av forumet:

- Panerai er bare såååå ut altså. Veggur. Italiensk er så 2012. Og hva er greia med inhouse. Ja, du hørte hva jeg sa!
- Seiko er noe billig 3-knappersdriiiit - uansett om all søm er inhouse. 2014 krever sin GS
- Rolex. OMG. En ny sub i sort / blått! Jeg tar´n. Dååååån
- Orient? Ha, ha - j##la Dressmann greier

osv.

Makan. :)

Det er tydelig at folk leser innlegg veldig forskjellig for slik jeg ser det har det vel egentlig ikke vært den helt heftige diskusjonen som folk skal ha det til. Det ble postet et bilde som vakte reaksjoner og det ble tatt ned. Ellers så har det vel bare vært ganske normal diskusjon?
 
Redigert:
Normalt? Ja.

Heftig? Tja - kanskje:

  • Bottom line her er at når du får med deg to dresser, seks skjorter og en haug med slips for 10-12k av "øverste kvalitet", så bør varsellampene blinke i lik grad med rimelig prisede subs på finn.
  • jeg er gammel og gretten og kan ta grovt feil, hvilket jeg gjør oftere og oftere.
  • tok ikke lang tid før kvalitetsforskjellen viste seg og hugoen gikk i søppeldunken.
  • da håper jeg virkelig at dressene han lager til deg er betydelig penere enn de på websiden hans.
  • der var det neimen ikke mye flott.
  • kjøp er lik Oslo her!
  • av folk som ser vanskeligstilte ut på 100 meters avstand.

Trådens beste er - hvirvle-hvirvle-ding: "...av folk som ser vanskeligstilte ut på 100 meters avstand..." Fy søren så dårlig gjort å se vanskeligstilt ut når vi andre er så flotte med våre dyre klokker. :) Også, subber dem rundt med tre knapper på magen. Makan...
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Svensken