Dress. Hvilke preferanser har du?

Når det gjelder dress har jeg kjøpt en fra Corneliani hos L'Escalier i Rådhuspassasjen. Veldig fornøyd, og som det blir nevnt over har de et snitt som passer godt til nogen lunde slanke personer. Ellers har jeg også en dress fra Chester Barrie, som jeg er veldig fornøyd med. Butikken ligger i Savile Row, og fører konfeksjon på absolutt høyeste nivå. Ellers har min far en dress fra Belvest, og så fort jeg har mulighet skal jeg få kjøpt en dress derfra. Fantastisk snitt og kvalitet.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2146
Dress har jeg svært lav kunnskap om. Bruker aldri dress på jobben. Har to dresser, en mørk blå og en mørk grå, begge fra Corneleani. De er klassiske i snittet. Handlet dem hos Gunnar Øye.
 
Bruker ikke dress til daglig. Kun i viktige anledninger, møter, jul, 17 mai m.m
Favoritt dressen min er en mørke brun håndsydd Louis Vuitton dress. Veldig stilig og samtidig seriøs. Sitter som et skudd.
Ellers har jeg en skreddersydd dress i ull en en skreddersydd i blandingen cashmere/silke.. Veldig behagelige å gå med! Begge har klassiske snitt.
 
@Klokkesamler Jeg er litt usikker, men en vanlig dress fra Corneliani ligger på 9000kr. Så vil tippe de starter på nivået. Du må nok litt opp i pris avhengig av stoffkvalitet osv.
 
Redigert av en moderator:
@Klokkesamler , Helårsdressen fra Corneliani har gått opp i pris å starter på 10500 (tror jeg) fra konfeksjonen. Under målsømdagene spanderes tillegget, så da vil prisen bli den samme. Beveger du deg oppover i stoffkategorien stiger prisen selvsagt.
 
Redigert av en moderator:
Etter å ha vært gjennom det meste på markedet av konfeksjonsdresser (kun "high-end" merker...) siden 1990 (og jeg bruker mye dress), har jeg siden 2007 utelukkende holdt meg til "Bangkok-Bob", som ofte er på besøk i Norge (også Oslo-området :mrgreen:). Da får jeg skreddersydde dresser, skjorter og frakker av høy kvalitet og til lavere pris enn konfeksjon i Norge. Han stiller opp på et hotellrom i nærheten, tar mål av deg, viser frem stoffprøver og tar imot bestilling. Betaling på forskudd med kredittkort. Klærne kommer i posten etter 2-3 måneder.

New Bangkok International Tailor

Bob er forøvrig indisk, og ikke thailandsk :)
 
Redigert:
Etter å ha vært gjennom det meste på markedet av konfeksjonsdresser (kun "high-end" merker...) siden 1990 (og jeg bruker mye dress), har jeg siden 2007 utelukkende holdt meg til "Bangkok-Bob", som ofte er på besøk i Norge (også Oslo-området :mrgreen:). Da får jeg skreddersydde dresser, skjorter og frakker av høy kvalitet og til lavere pris enn konfeksjon i Norge. Han stiller opp på et hotellrom i nærheten, tar mål av deg, viser frem stoffprøver og tar imot bestilling. Betaling på forskudd med kredittkort. Klærne kommer i posten etter 2-3 måneder.

New Bangkok International Tailor

Uten kickback/provisjon eller rabatt til meg selv kan jeg gjerne formidle kontakt med Bob, og informere om neste Norgestur (han er her 2-4 ganger i året). Ta gjerne kontakt på PM.

Bob er forøvrig indisk, og ikke thailandsk :)

Kan jeg (av ren interesse) spørre hva du har hatt tidligere? Når du nevner High-end, hvilke tenker du på da?
Hva slags pris opererer denne Bob med, og hva slags konstruksjon er det? Og valgmuligheter da selvsagt.
 
Her er noen uttrykk:
1. Jeg har tatt silikon
2. Dressen min er fra en skredder i Thailand
3. Kjøp er lik Oslo her!
... som har det til felles at de har aldri overrasket meg.

Det lages selvfølgelig gode klær i Asia (slipsene fra Vanda i Singapore er fantastiske), men de fleste nordmenn som går i klær fra Thailand har kjøpt fra skreddere som er dyktige til å tilpasse klær til kroppen, og som har lært seg å plukke OK stoffer, men som faller totalt gjennom på formgivning, detaljer og regler.

Det er engelske regler for hvordan en dress kan se ut, og det er italienske regler for hvordan en dress kan se ut, og så har du alle som tar feil (hvilket også inkluderer noen engelskmenn og italienere).
 
Kan jeg (av ren interesse) spørre hva du har hatt tidligere? Når du nevner High-end, hvilke tenker du på da?

@Kjeks Stort sett bilbukser og bildresser fra Dressmann. Neida, the usual suspects; Armani, Boss, Canali, Corneliani, Kenzo, Zegna. Og andre mer overprisede jeg ikke kommer på i farten, jo forresten jeg hadde en Gucci en gang...

Hva slags pris opererer denne Bob med

Det er 2-3 prisgrupper, jeg har holdt meg til de "dyreste" kvalitetene typisk i pakker med 2 dresser med 2 par bukser hver, 6 skjorter og en neve slips til rundt 10-12k. Jeg pleier forøvrig å stå over slipsene og tar en skjorte eller to ekstra i stedet.

og hva slags konstruksjon er det?

Aner ikke. Jeg plukker modeller jeg liker.

Da håper jeg virkelig at dressene han lager til deg er betydelig penere enn de på websiden hans.

Hehe, jeg har faktisk aldri vært på websiden før nå, og jeg vet ikke helt hva du så på der inne, men disse er nokså representative for hva jeg har. Om du ikke liker disse, vel da har vi forskjellig smak.



En annen ting er at katalogene Bob bringer med stoffprøver etc. inneholder et utall modeller, som på ingen måte fremkommer på websiden.

3. Kjøp er lik Oslo her!

@Edward Hva betyr dette?
 
Redigert av en moderator:
Hehe, jeg har faktisk aldri vært på websiden før nå, og jeg vet ikke helt hva du så på der inne, men disse er nokså representative for hva jeg har. Om du ikke liker disse, vel da har vi forskjellig smak.

Han til venstre har en jakke som er altfor stor. Skuldrene er altfor brede og det er masse stoff til overs under hans høyre arm. Skjortesnippen ser ut som noe fra et annet århundre.
Han i midten har tre knapper, hvilket har vært "ut" i Europa i mange år.
Han til høyre er utstyrt med for stor skjorte, sjekk overlapp i halsen.
Egentlig ser alle jakkene litt store ut, og alle har altfor brede slag i forhold til resten av jakken - og ihvertfall i forhold til hva som er moderne nå, selv blant de ordentlige skredderhusene.

Og dette er da altså bildene som en skredder har valgt for å profilere seg på internett. I 2014.

Sorry, men det er ingen av disse tre gutta som ikke skriker "jeg har ihvertfall ikke handlet i London eller Milano".

Eller er =Oslo ("er lik Oschlo") bladet som de vanskeligstilte selger i Oslo, av folk som ser vanskeligstilte ut på 100 meters avstand.

Edit: dog: jeg er gammel og gretten og kan ta grovt feil, hvilket jeg gjør oftere og oftere.
 
Redigert:
Jeg er enig i at det er for mye stoff på disse bildene. Det er det imidlertid ikke på mine dresser. Jeg er forøvrig ikke sikker på om dette er Bobs modeller utstyrt med Bobs klær, eller om det er illustrasjonsfotoer for farge- og mønstervalg.

Når det gjelder hva (andre definerer som) riktig eller inn eller ut av snipper, slagbredde, antall knapper eller annet er jeg ikke opptatt av det. Jeg velger ut det jeg liker. Jeg har forøvrig mange varianter av skjortesnipper, -mansjetter, og både to- og treknappsdresser. Dog ingenting dobbeltspent :)

Edit: dog: jeg er gammel og gretten og kan ta grovt feil, hvilket jeg gjør oftere og oftere.

Jeg er av den oppfatning at hvis en bruker tid og krefter på hele tiden å finne ut hva som er "riktig" (dvs. hva andre mener) når det gjelder klær - eller hva som helst annet i verden - reduserer en sin livskvalitet unødig :)
 
Minner meg om en historie fra ett av styremøtene i Fred. Olsens Energy ASA:

Alle møter i dress, selvsagt. En av advokatene møter imidlertid i lyseblå skjorte - mens alle andre, inkludert Fred selv, har hvit skjorte - og Fred spør advokaten tørt "Kommer du rett fra hytta...?".
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Canelo