Dress. Hvilke preferanser har du?

Drar opp en gammel tråd her, men det får så være.

For oss som sikter oss litt inn på de litt billigere dressene, hvor går dere? Selv har jeg hatt noen gode kjøp på outlet´en til Tiger på Norwegian Outlet, men blir jo litt dumt å låse seg til ett merke.
Det går mye på passform og hva slags snitt man liker. På meg blir ofte de svenske merkene (f.eks.Tiger og Oscar Jacobsson) altfor smale over skuldre og armer. Bertoni er noe bedre i den prisklassen. Ellers har jeg smoking fra House of Singles som jeg er kjempefornøyd med. Sand lager også mye bra. Har ikke Høyer outlet i Vestby også da? Du kan jo sjekke det ut :)

Men ofte er det sånn at man får det man betaler for. Og den dressen jeg har brukt mest i løpet av de siste to årene er en Ralph Lauren Purple Label kjøpt på Ferner. Koster skjorta (pun intended), men på salg prutet jeg den ned i 8k inkludert skredderarbeidet. Helt klart verdt pengene. Det er en klassisk blådress som aldri kommer til å gå av moten. En verden av forskjell på en dress som faktisk er sydd og ikke limt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Hiver meg innpå, da jeg har litt interesse for dette feltet..og Prisen er ikke nødvendvis det utslagsgivende, men passform - så absolutt. For mye tøy på ermer og stor hals er ikke pent - for ikke å nevne de som ikke evner å sprette av "sleeve label". Dessverre er dress for mange kun en kostyme til "julebordet" eller noe annet "stivt". Synd - for dette bør entes bæres korrekt - eller så kan man finne frem jakke og en eller annen bukse.

Jeg har selv kjøpt mine dresser i utlandet, grunnet pris og skredder tjenester. Ikke mange igjen i Kongeriket som behersker skredder-kunsten, - og skal noe gjøres i Norge, så tar ting tid....

Sist jeg var innom London, gikk turen til Gieves & Hawkes, Savile Row no1 - og servicen var som forventet - utmerket.
https://www.gievesandhawkes.com/
Dress og ny kappe kom på ca 19K - noe jeg synes er en grei pris. Det ble ikke målsøm - men tilpasset konfeksjon, hence the price. Snitt og ikke minst kvaliteten på tøy med søm, gjør dette til noe annet en "off the rack" hos Dressman - no offence.

For de som er ute etter slips og skjorte, anbefales Turnbull & Asser i Jermyn street. http://turnbullandasser.co.uk/
 
  • Liker
Reaksjoner: Horgen og aksgro
Drar opp en gammel tråd her, men det får så være.

For oss som sikter oss litt inn på de litt billigere dressene, hvor går dere? Selv har jeg hatt noen gode kjøp på outlet´en til Tiger på Norwegian Outlet, men blir jo litt dumt å låse seg til ett merke.

I lavere prisklasser er det imo svært lite som nærmer seg Suitsupply. Dere billigste modeller starter rundt 2500,- med kvalitetsstoffer fra kjente veverier. Sydd i Kina selvfølgelig, men med masse gode passformer og detaljer som working cuffs (kirurgmansjetter), sydd konstruksjon, både moderne og klassiske snitt osv. Fantastisk god service både i butikk (nærmeste er i Køben), men ikke minst på nett. Ingen MVA ved kjøp på nett. De lager også en utrolig god smoking til en latterlig lav pris. Kjører dampveivals over det du finner på Volt til dobbel pris.

Om du absolutt må kjøpe i butikk i Norge synes jeg Oscar Jacobson har kommet med mye fint, også her noe med kvalitetstøyer fra Italienske veverier.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Rødland
Utrolig flotte tips alle sammen, hjertelig takk! Kanskje jeg skal prøve å få opp øynene og bestille dress på nett, utvider jo absolutt mulighetene!
 
Legg tre og en halv lapp på bordet og kjøp en av ulldressene til selected. Da får du med et par skjorter på kjøpet. Meget bra ift pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Mja, har vel rundt 60-70 dresser i skapet. Mange som burde ha vært pensjonert for lenge siden, men de står egentlig bare å støver ned i enden av garderoben. Reiser veldig mye, så jeg kjøper det jeg liker og mener ser bra ut, er ikke så veldig lojal til merker.

Av de "fineste" (les: dyreste) dressene, som kanskje brukes 1-3 ganger i året (viktige møter, osv.) har jeg:

Cesare Attolini, Kiton, Brioni, Zegna Couture, Loro Piana, Sartoria Partenopa, og ymse bespoke fra Engelske og Italienske skreddere. Alt dette er i Super 150's og oppover, eller Kashmir. Gir litt mer begrenset levetid, men det ser utrolig flott ut. Spesielt 100% Kashmir fra Kiton og Loro Piana ser helt vilt ut i riktig belysning.

Av vanlige jobbdresser, så går mer i standard Ermenegildo Zegna, Raffaele Caruso, Gieves and Hawkes, Belvest, og liknende merker. Mest Italiensk stil i standard blå-, koksgrå eller grå farger.

Når det kommer til snitt så er jeg glad i det som kommer ut av Napoli, dvs. myke skuldre og konstruksjon, litt høyere liv på buksene, og all over slim og komfortabelt. Er også tilhenger av noe mer aggressiv stil fra Roma, eller England. Dvs. mer strukturerte skuldre og rette linjer, ser rett og slett mer profesjonelt ut.
 
image.jpeg
Jeg liker å "keep it simple and classy"
 
Har folk noen erfaringer med Suitsupply? Enormt utvalg, og liker mange av deres modeller og farger, men vet ikke hvordan kvaliteten er? Føler også at navnet får de til å høres nokså billig ut..
 
Har folk noen erfaringer med Suitsupply? Enormt utvalg, og liker mange av deres modeller og farger, men vet ikke hvordan kvaliteten er? Føler også at navnet får de til å høres nokså billig ut..

Lurte på det samme for en stund siden. Gikk innom Suitsupply i København for å finne meg en bukse i bomull og en skjorte. Opplever at kvaliteten er akkurat slik man kan forvente seg pluss litt til. Kunne vært bedre snitt og detaljene kunne vært finere sydd, men skjorta holder form og farge etter flere runder i vaskemaskin, og buksa sitter godt. I tillegg er ikke skjortene dyrere enn at du kan kaste de med god samvittighet når de begynner å bli slitt.

Jeg mener kvaliteten hos Suitsupply er mange hakk opp fra kjedene og merkene her hjemme som opererer i samme prisklasse. Jeg kommer til å handle flere "forbruksvarer" hos de. Kjøp med god samvittighet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Andreassr
Lurte på det samme for en stund siden. Gikk innom Suitsupply i København for å finne meg en bukse i bomull og en skjorte. Opplever at kvaliteten er akkurat slik man kan forvente seg pluss litt til. Kunne vært bedre snitt og detaljene kunne vært finere sydd, men skjorta holder form og farge etter flere runder i vaskemaskin, og buksa sitter godt. I tillegg er ikke skjortene dyrere enn at du kan kaste de med god samvittighet når de begynner å bli slitt.

Jeg mener kvaliteten hos Suitsupply er mange hakk opp fra kjedene og merkene her hjemme som opererer i samme prisklasse. Jeg kommer til å handle flere "forbruksvarer" hos de. Kjøp med god samvittighet.

Tusen takk! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Audjoh
@Andreassr - Har selv tidligere utelukkende brukt Canali og Boss(Italian made - ikke standard). Jeg prøvde Suit supply etter en flammende anbefaling av ingen ringere enn Watchanish. Det har blitt 2 dresser, noen skjorter og gensere I cashmir.

Jeg har kjøpt 3-piece suits I 100% S140 ull. Kvaliteten kan helt klart male seg med Boss. Kvalitetsfølelsen er selvsagt ikke lik som med en Canali, men du betaler også 10K mindre for dressen, og da føles det veldig godt.

Skjortene
Skjorter hadde jeg styrt unna - de var ikke noe tess.

Gensere
Disse har en fantastisk passform, og er definitvt et godt kjøp

Passform
Jakkene sitter veldig godt, og har således ingenting å si på de. Buksene derimot syntes jeg har en litt "gubbete" passform. Jeg fikk den innsydd så mye som mulig, men den er fortsatt bred I forhold til alt annet jeg har I skapet.


Sumarium
Definitivt det beste kjøpet dersom du skal holde deg under 3500-4000K for en 2-piece.
 
  • Liker
Reaksjoner: Andreassr
Jeg har ingen erfaring med Suit Supply osv., men høsten 2016 gikk jeg for første gang til innkjøp av skreddersydd dress. Budsjettet mitt samsvarte naturlig nok ikke med mitt ønske om å farte til Savile Row, og dermed undersøkte jeg Oslo. Jeg tok kontakt med Christiania Skreddersøm, og må si meg svært fornøyd. Valget falt på en klassisk mørk blå super 150 ull/kashmir-blanding. I tillegg fikk jeg sydd en ren kashmirfrakk. Servicen og måleseansene opplevdes upåklagelige, og prisen er i mine øyne helt innafor. Anbefales!
 
Har folk noen erfaringer med Suitsupply? Enormt utvalg, og liker mange av deres modeller og farger, men vet ikke hvordan kvaliteten er? Føler også at navnet får de til å høres nokså billig ut..

Passform
Jakkene sitter veldig godt, og har således ingenting å si på de. Buksene derimot syntes jeg har en litt "gubbete" passform. Jeg fikk den innsydd så mye som mulig, men den er fortsatt bred I forhold til alt annet jeg har I skapet.

Jeg kjøpte én dress fra SuitSupply, så kan bare snakke for den ene modellen, men mine erfaringer er sammenfallende med Klokkesamler sine. Jakken var bra, om enn noe lang kanskje, men buksene blir altfor vide for meg (har normale ben). Har sydd de inn ganske kraftig, og enda er de litt for posete.

Skal også sies at jeg målte godt opp før jeg bestilte, men er ikke fornøyd nok til at jeg bestiller dette én gang til uten å dra innom i København f.eks. Da er det like greit å handle hos J. Lindeberg/Tiger e.l.