Den eminente pinnekjøttråden

På julaften skal det være røykt pinnekjøtt og det skal være pinnekjøtt av sau. Da snakker vi. :) Til å drikke foretrekker jeg godt juleøl og Lysholm Linie double cask. Og til de som spør om det er forskjell på akevitt og akevitt er svarer selvsagt ja! ;)

Jeg prøvde også med mandelpotet som rist under mitt pinnekjøtt 1. juledag etter at husets frue hadde tatt knekken på de sedvanlige bjørkepinnene. Usedvanlig gode poteter! Salte og saftige (og sikkert stappfulle i mettet fett).

Redigert:
Har prøvd pinnekjøtt av rein her i kveld. Helt ok det, men kjøper nok sau igjen neste gang. :) Til kjøttet serverte jeg Vigramør, pannestekte småpoteter, sjalottløk og søtpotetstappe. Tilbehøret var en innertier. ;)
20161228_180245.jpg

• Liker
Reaksjoner: Nicolai og havarduf
Pinnekjøtt er jo ribbe det, vi kalte pinnekjøtt for saueribbe og det de kaller ribbe på Østlandet for svineribbe.

Pinnekjøtt har fått navnet fra "pinni" som betyr ribbe på gammelnorsk, har ikke noe med at noen bruker bjerkepinner til kokingen.

• Liker
Reaksjoner: reim
Mulig jeg er sær her, men jeg foretrekker de stykkene med lite kjøtt på. Synes ofte "kotelettene" blir litt tørre. Når det er like mengder kjøtt og fett er jeg fornøyd.

Hos oss går det alltid i røkt pinnekjøtt som vannes ut et døgn før det dampes i 4-5 timer i stor kjele på et lag nyspikka bjørkepinner. Gilde sin Akevitt på "firkanta" flaske slår alt annet jeg har prøvd ned i støvlene. Aldri mer Linje!

• Liker
Reaksjoner: UJU og ErlingSG
Mulig jeg er sær her, men jeg foretrekker de stykkene med lite kjøtt på. Synes ofte "kotelettene" blir litt tørre. Når det er like mengder kjøtt og fett er jeg fornøyd.

Hos oss går det alltid i røkt pinnekjøtt som vannes ut et døgn før det dampes i 4-5 timer i stor kjele på et lag nyspikka bjørkepinner. Gilde sin Akevitt på "firkanta" flaske slår alt annet jeg har prøvd ned i støvlene. Aldri mer Linje!
Enig det du sier om kjøtt/fett. Men er bestilt iht gjestene som 'hater' fett. Jeg selv foretrekker litt mer fett.

Da er pinnekjøttet spist og gjester dratt.
Konklusjon: @Mathfjeld hadde helt rett (!) Ble litt tørt med 'bare' kjøtt. Fikk ikke pinnekjøtt viber av dette. Men gjestene var 'høflige' og sa det smakte fortreffelig.

Da er pinnekjøtt fortært.
Eller pinnebog fra Gilde.
Vannet ut i 26 timer.
Brukte poteter som rist slik det er beskrevet i denne tråden.
Måtte jo selvsagt prøve for å se dette med egne øyne.
Dampet i nesten 4 timer.
Potetene ble kjempegode.:)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Arlendius
Jeg var oppe i det høye nord hos min svigerfar på julaften. Etter at gavene var åpnet og ungene var høye på gaver og sukkerkick, så fyrte han opp i kullgrillen ute i grillhuset. Vi tok med pinnekjøttrester (urøkt, fra en lokal produsent som heter fagmat, som er det eneste som vist nok duger i følge min svigerfar) og grilla de et minutt eller to på den glohete grillen når den var klar.

OMG er alt jeg har å si! Kjøttet som kom av grillen var helt fantastisk. Det hadde stekeskorpe av en annen verden, lett smak fra grillen og fettet hadde blitt sprøtt. Fantastisk snacks til øl og aquavit (hos min svigerfar en aquaviten billig og serveres rett fra fryseren så den ikke skal smake så jævlig), det anbefales å prøves!

Bor med en siddis, så tilbringer pinnekjøttets tilberedningstid henslengt på sofaen med øl og fotball som regel.
Dog siden jeg bor med nevnte siddis, så er det pinnekjøtt med ujevne mellomrom gjennom hele året, og da ofte i stedet for saltkjøtt til hjemmelagd komle/revetball/rævvabaill. Går an det også!