Den eminente pinnekjøttråden

Personlig damper jeg pinnekjøttet i et juleøl uten for mye bitterhet.
Som rist i bunnen bruker jeg mandelpoteter. Potetene får en fantastisk smak når de serveres sammen med kjøttet. De er salte, faste og "umami" (i mangel på et bedre ord). Til slutt så skjerpes selvfølgelig kjøttet i ovnen under grillelementet.

Jeg tror det var her på forumet jeg plukket opp inspirasjonen sausen jeg har laget de siste årene også. En boks seterrømme, en ause eller to med kraften i pinnekjøttgryta og en spiseskje eller to med mørk sirup. Kokes opp og serveres. Salt og søtt (karamell) om hverandre. Sykt godt til pinnekjøtt og kålrotstappe!

Jeg har brukt Henriettes pinnekjøtt de siste årene og vi har vært veldig fornøyd med det. Når man skal lage opp mot 10 kg pinnekjøtt på julaften, så er kvaliteten bra i forhold til prisen.

Når det gjelder akevitt så slår jeg et slag for Mossespesialteten Morsa. Den akevitten er så god at man ikke tror det er akevitt. Den er så god at selv jenter som hater brunt brennevin liker den! Den er så god at du myser stygt mot alle som forsyner seg en ekstra gang (om du har glemt å kjøpe en flaske ekstra).

Er det noen som har forsøkt å bake kålroten til stappa i ovnen? Jeg har hørt rykter om at det skal gi en mye mer intens og mindre utvannet smak. Jeg har ikke fått testet det selv enda.

Edit: Røkt pinnekjøtt er forresten DJEVELENS VERK (IMO)
Spennende!
Er heller ikke noe på røykt pk.
Hvor lenge ligger potetene som rist? Etter 4 t er det vel neppe mye igjen av dem?
 
Spennende!
Er heller ikke noe på røykt pk.
Hvor lenge ligger potetene som rist? Etter 4 t er det vel neppe mye igjen av dem?

Potetene kan ligge der så lenge du damper kjøttet. Du tror det ikke før du prøver det selv :)
 
Spennende!
Er heller ikke noe på røykt pk.
Hvor lenge ligger potetene som rist? Etter 4 t er det vel neppe mye igjen av dem?
Jeg skreller ikke potetene først. De er (mye) fastere en vanlige kokte poteter etter 4 timer. Jeg er ikke noen kjemiker, men jeg mistenker at saltet i pinnekjøttet har noe å gjøre med at de ikke blir kokt sund.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Callahan
Etter hjelp fra NAV har valget fallt på Ægir Yggdrasil (akevitt). Spennende at de har laget den bunnen av. Aner ikke om det er godt eller ei, men det virker som Ægir vet hva de driver med. De lager hvertfall kanonbra øl.

NAV = Norske Akevitters Venner
 
Jeg skreller ikke potetene først. De er (mye) fastere en vanlige kokte poteter etter 4 timer. Jeg er ikke noen kjemiker, men jeg mistenker at saltet i pinnekjøttet har noe å gjøre med at de ikke blir kokt sund.

Jeg tror det er fettet som gjør det. Blir samme effekten i bacalao om du heller vesken med olje over og lar det stå en stund før den kokes. Potetskivene som ligger i olje blir da ikke kokt. Gjorde den feilen en gang. Nå kan alt forberedes, men vesken går i panna rett før den skal på plata.
 
  • Liker
Reaksjoner: Arlendius
Vi har tatt med pinnekjøtt tradisjonen fra Sunnmøre. Når jeg var liten kalte vi det alltid for ribbe, og det tok mange år før jeg forstod at alle andre mente noe annet med ribbe til jul.
Når mine besteforeldre stod for maten var det alltid svineribbe som ble brukt. Den ble kjøpt hos slakteren og saltet og tørket hjemme. Det er lenge å glede seg til julemiddagen når den henger på loftet i månedsvis.....

Nå er det ferdigkjøpt fårekjøtt som gjelder. Urøkt, selvfølgelig.

Den vannes i noe over 24 timer, skiftes vann en gang.

Dampes i 4-5 timer. Først en rist i bunnen og så et lag men einerkvister. Så ligger det lagvis kjøtt og einer. Slik:
IMG_9609.JPG


Tror både kjelen og rista er minst like gammel som jeg er, vintage men andre ord.

Einer plukker vi ute, skyller og rister av det meste av det som er løst. Har ikke bilde av kjelen etterpå, da ser ikke eineren like pen ut... men godt er det!

Har akkurat spist de siste restene fra kjøleskapet til frokost og skal på pinnekjøttmiddag til min far i kveld. :)
 
Jeg prøvde poteter som rist på julaften. For å være ærlig tvilte jeg på om det skulle gå etter planene, men potene var hele, og ikke minst knallgode!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Arlendius og Preacher
På julaften skal det være røykt pinnekjøtt og det skal være pinnekjøtt av sau. Da snakker vi. :) Til å drikke foretrekker jeg godt juleøl og Lysholm Linie double cask. Og til de som spør om det er forskjell på akevitt og akevitt er svarer selvsagt ja! ;)
 
Jeg prøvde også med mandelpotet som rist under mitt pinnekjøtt 1. juledag etter at husets frue hadde tatt knekken på de sedvanlige bjørkepinnene. Usedvanlig gode poteter! Salte og saftige (og sikkert stappfulle i mettet fett).
 
Redigert:
Har prøvd pinnekjøtt av rein her i kveld. Helt ok det, men kjøper nok sau igjen neste gang. :) Til kjøttet serverte jeg Vigramør, pannestekte småpoteter, sjalottløk og søtpotetstappe. Tilbehøret var en innertier. ;)
20161228_180245.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai og havarduf
Pinnekjøtt er jo ribbe det, vi kalte pinnekjøtt for saueribbe og det de kaller ribbe på Østlandet for svineribbe.

Pinnekjøtt har fått navnet fra "pinni" som betyr ribbe på gammelnorsk, har ikke noe med at noen bruker bjerkepinner til kokingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: reim
Mulig jeg er sær her, men jeg foretrekker de stykkene med lite kjøtt på. Synes ofte "kotelettene" blir litt tørre. Når det er like mengder kjøtt og fett er jeg fornøyd.

Hos oss går det alltid i røkt pinnekjøtt som vannes ut et døgn før det dampes i 4-5 timer i stor kjele på et lag nyspikka bjørkepinner. Gilde sin Akevitt på "firkanta" flaske slår alt annet jeg har prøvd ned i støvlene. Aldri mer Linje!
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og ErlingSG
Mulig jeg er sær her, men jeg foretrekker de stykkene med lite kjøtt på. Synes ofte "kotelettene" blir litt tørre. Når det er like mengder kjøtt og fett er jeg fornøyd.

Hos oss går det alltid i røkt pinnekjøtt som vannes ut et døgn før det dampes i 4-5 timer i stor kjele på et lag nyspikka bjørkepinner. Gilde sin Akevitt på "firkanta" flaske slår alt annet jeg har prøvd ned i støvlene. Aldri mer Linje!
Enig det du sier om kjøtt/fett. Men er bestilt iht gjestene som 'hater' fett. Jeg selv foretrekker litt mer fett.
 
Mulig jeg er sær her, men jeg foretrekker de stykkene med lite kjøtt på. Synes ofte "kotelettene" blir litt tørre. Når det er like mengder kjøtt og fett er jeg fornøyd.

Hos oss går det alltid i røkt pinnekjøtt som vannes ut et døgn før det dampes i 4-5 timer i stor kjele på et lag nyspikka bjørkepinner. Gilde sin Akevitt på "firkanta" flaske slår alt annet jeg har prøvd ned i støvlene. Aldri mer Linje!
Da er pinnekjøttet spist og gjester dratt.
Konklusjon: @Mathfjeld hadde helt rett (!) Ble litt tørt med 'bare' kjøtt. Fikk ikke pinnekjøtt viber av dette. Men gjestene var 'høflige' og sa det smakte fortreffelig.