Den eminente pinnekjøttråden

Da er pinnekjøtt fortært.
Eller pinnebog fra Gilde.
Vannet ut i 26 timer.
Brukte poteter som rist slik det er beskrevet i denne tråden.
Måtte jo selvsagt prøve for å se dette med egne øyne.
Dampet i nesten 4 timer.
Potetene ble kjempegode.:)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Arlendius
Jeg var oppe i det høye nord hos min svigerfar på julaften. Etter at gavene var åpnet og ungene var høye på gaver og sukkerkick, så fyrte han opp i kullgrillen ute i grillhuset. Vi tok med pinnekjøttrester (urøkt, fra en lokal produsent som heter fagmat, som er det eneste som vist nok duger i følge min svigerfar) og grilla de et minutt eller to på den glohete grillen når den var klar.

OMG er alt jeg har å si! Kjøttet som kom av grillen var helt fantastisk. Det hadde stekeskorpe av en annen verden, lett smak fra grillen og fettet hadde blitt sprøtt. Fantastisk snacks til øl og aquavit (hos min svigerfar en aquaviten billig og serveres rett fra fryseren så den ikke skal smake så jævlig), det anbefales å prøves!
 
Bor med en siddis, så tilbringer pinnekjøttets tilberedningstid henslengt på sofaen med øl og fotball som regel.
Dog siden jeg bor med nevnte siddis, så er det pinnekjøtt med ujevne mellomrom gjennom hele året, og da ofte i stedet for saltkjøtt til hjemmelagd komle/revetball/rævvabaill. Går an det også!
 
Det nærmer seg julaften og god mat folkens!
Som vestlending blir det pinnekjøtt som alle tidligere år (kunne gjerne tenkt meg ribbe, men det ble nedstemt)
Som alltid er det vindtørket urøkt pinnekjøtt som gjelder - bog og lår har 0 med pinnekjøtt å gjøre.
Jeg har som regel drukket julebrus + en akevitt og to til (skylder på alder der)- men tenkte juleøl og akke i år.
Hva drikker dere til julemiddagen?
Tar gjerne imot tips om noen har en "banker"
 
Det nærmer seg julaften og god mat folkens!
Som vestlending blir det pinnekjøtt som alle tidligere år (kunne gjerne tenkt meg ribbe, men det ble nedstemt)
Som alltid er det vindtørket urøkt pinnekjøtt som gjelder - bog og lår har 0 med pinnekjøtt å gjøre.
Jeg har som regel drukket julebrus + en akevitt og to til (skylder på alder der)- men tenkte juleøl og akke i år.
Hva drikker dere til julemiddagen?
Tar gjerne imot tips om noen har en "banker"

Synes Julefred av Kinn bryggeri er ypperlig. Kjøpt på Coop. Av de større produsentene sin juleøl på boks som jeg har smakt synes jeg Aass sin var best. Hva med å foreta en liten test selv? Er jo meget individuelt det her. Gå på pol og/eller butikken og rask med deg diverse øl og nyt noen kalde glass på forskudd, så vet du hva som er et godt valg på søndagen. ;)

Om man ser bort fra øl og akevitt så er rødvin et godt alternativ.
 
Synes Julefred av Kinn bryggeri er ypperlig. Kjøpt på Coop. Av de større produsentene sin juleøl på boks som jeg har smakt synes jeg Aass sin var best. Hva med å foreta en liten test selv? Er jo meget individuelt det her. Gå på pol og/eller butikken og rask med deg diverse øl og nyt noen kalde glass på forskudd, så vet du hva som er et godt valg på søndagen. ;)

Om man ser bort fra øl og akevitt så er rødvin et godt alternativ.
Takker for tips, Aass har jeg veldig sansen for - kun drukket fatølet, men i min gane går den Hansa en høy gang! Får ta meg en tur på Coop borti veien her imorgen å handle inn litt test. Hyggelig med faglig alibi også!
 
Vestlending her, og. Utflytta harding, van med å få pinnekjøt som er tørka og røykt av bestefar. Men dei siste åra har han vorte for gamal og skrøpeleg til å forsyne heile slekta med julemat, så kjøper det frå Syse Gard i Ulvik. Kan anbefalast!

Vert nok Ægir IPA å drikke til.

100709E6-6EAF-4E1D-8996-D4716A7DD4DC.jpeg
 
Redigert:
'Tis the season!

No er det pinnekjøttsesong igjen. (Eigentleg er det pinnekjøttsesong heile året, men det er så sin sak.)

I år blir det ny (for meg) akevitt frå Gilde til maten, og kanskje også ein heimelaga variant. Har som alltid Lysholm Linie double cask i bakhand om det skulle være naudsynt. :)

Nytt av året er også trykkoker som til no har vore brukt til å koke kraft, men som skal få bryne seg på litt røykt saud ved anledning. ;)

20181117_002957.jpg