Den eminente pinnekjøttråden

Stranda sitt naturell pinnekjøtt testes. Klar i morgen rundt 18:00.
47516FDF-08B3-49EF-8BF6-043B4CCB842C.jpeg
033EFD9B-207F-4A65-A2D6-2DA37C94EE97.jpeg
 
Gjorde dette med mandelpoteter senest i går. Fungerer ypperlig. Dampetid på omkring 3,5 time og ikke en eneste sprekk i skallet på potetene.

Testet flere ganger med stor suksess. Enkelt forklart er det salte og fete kjøttet og den snille temperaturen som gjør at mandelpotetene ikke sprekker.
 
  • Liker
Reaksjoner: trippelj
Mot tradisjonens tro har jeg byttet ut øl og akke mot en passende Riesling til pinnekjøttet, det syntes jeg passet meget bra !
Noen som har erfaring med pinnekjøtt fra reinsdyr ?
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Mot tradisjonens tro har jeg byttet ut øl og akke mot en passende Riesling til pinnekjøttet, det syntes jeg passet meget bra !
Noen som har erfaring med pinnekjøtt fra reinsdyr ?

Prøvde det for første gang tidligere i år. Veldig godt, veldig annerledes. Personlig liker jeg både reinsdyr og kraftig viltsmak, så dette var helt topp. En må bare være forberedt på at dette ikke smaker «pinnekjøtt».
 
Pinnekjøtt fra rein er jo klin umulig å få tak i på kort varsel. Og jeg BOR i Finnmark. Har dog funnet en kar som kan lage på bestilling, men først til neste år....
 
Pinnekjøtt fra rein er jo klin umulig å få tak i på kort varsel. Og jeg BOR i Finnmark. Har dog funnet en kar som kan lage på bestilling, men først til neste år....
Her på Sunnmøre har de det hos Meny. Jeg har laget det selv en gang, men uten sadelen ble det lite kjøtt.
 
Stranda sitt pinnekjøtt av bog var virkelig smakfullt. Men det trenger definitivt mer enn tre timer damping. Vi tar lærdom av det når vi nå går for beste runde pinnekjøtt på julaften. Da blir det Smestuen.
5E13C644-00A7-41FC-AAFD-33A825B7871E.jpeg
EA1B55CD-0DDC-43B5-92BA-B233FA2255CC.jpeg
0B2FCD3B-F683-491E-B9FD-F4F8E6C323EF.jpeg
ED69F828-6D4B-477D-83DA-74627FF975BB.jpeg
DE3D52F5-ED08-4054-B030-B0444162C704.jpeg
E2FABF89-E6FB-4BB6-90B2-6AA26BD6EBA0.jpeg
 
Takker. Det skal sjekkes ut. Scorer brukbart i årets test i det minste.

Tilbakemelding fra fruen som jobber i bransjen. Fra tide med ICA/Rimi så var det Nortura/Matmestern som leverte pinnekjøtt. Var det vannet ut, klar til trekking/koking så var det levert fra Fatland. Dette produktet ble merket/brandet: Smart 365
 
Tilbakemelding fra fruen som jobber i bransjen. Fra tide med ICA/Rimi så var det Nortura/Matmestern som leverte pinnekjøtt. Var det vannet ut, klar til trekking/koking så var det levert fra Fatland. Dette produktet ble merket/brandet: Smart 365
Da var det ikke denne. Ble levert i plastpakker og måtte vannes før damping. Klarer ikke å huske navnet på leverandøren.
 
Redigert:
Årets pinnekjøtt er (som fjorårets, og året før der...) ankommet ad omveier fra slekta på Voss - av utegående sau, røkt.

Pinnekjøttets svar på Islay-whisky. Av hensyn til de litt sartere deler av familien har jeg også anskaffet endel Henriettes fra Coop. (Jeg har en viss sympati for min kones påstand om at den vossingen som først kom på ideen om røkt pinnekjøtt - av sau, attpåtil - må ha vært svært, svært sulten etter at stabburet brant ned like før jul et år...)

Dampes i fire timer eller så, før det skjerpes ti minutter i stekeovnen umiddelsnart før servering. Det vanlige tilbehøret - ymse rotfrukter og litt svinemør fra Brudevoll.
 
Årets pinnekjøtt er (som fjorårets, og året før der...) ankommet ad omveier fra slekta på Voss - av utegående sau, røkt.

Pinnekjøttets svar på Islay-whisky. Av hensyn til de litt sartere deler av familien har jeg også anskaffet endel Henriettes fra Coop. (Jeg har en viss sympati for min kones påstand om at den vossingen som først kom på ideen om røkt pinnekjøtt - av sau, attpåtil - må ha vært svært, svært sulten etter at stabburet brant ned like før jul et år...)

Dampes i fire timer eller så, før det skjerpes ti minutter i stekeovnen umiddelsnart før servering. Det vanlige tilbehøret - ymse rotfrukter og litt svinemør fra Brudevoll.

Nå ble jeg sulten igjen!
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern og OddE
Nå ble jeg sulten igjen!

-Uten å ha helt kontroll på hvor i landet du befinner deg - onde tunger i nærmiljøet vil ha det til at du nok bare kan gå ut på trammen og snuse litt, så kjenner du eimen fra kjøkkenet vårt... (Det er mulig dette varselet ikke gjelder Øst-Finnmark, men der har de sine egne utfordringer i form av søskenbarn Nils som nok kjører akkurat samme middag i dag...)
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan