Den eminente pinnekjøttråden

Ingen bjørkepinner her. Lagvis urøkt kjøtt og Einer:
E264B0B5-123C-4B6D-893F-D7DE2F2D0644.jpeg
 
Personlig damper jeg pinnekjøttet i et juleøl uten for mye bitterhet.
Som rist i bunnen bruker jeg mandelpoteter. Potetene får en fantastisk smak når de serveres sammen med kjøttet. De er salte, faste og "umami" (i mangel på et bedre ord). Til slutt så skjerpes selvfølgelig kjøttet i ovnen under grillelementet.

Jeg tror det var her på forumet jeg plukket opp inspirasjonen sausen jeg har laget de siste årene også. En boks seterrømme, en ause eller to med kraften i pinnekjøttgryta og en spiseskje eller to med mørk sirup. Kokes opp og serveres. Salt og søtt (karamell) om hverandre. Sykt godt til pinnekjøtt og kålrotstappe!

Denne sausen var et friskt pust i en gammel traver som dampet pinnekjøtt! Takk for tips;)
 
Ja, så var det den tiden på året igjen.:)
Hvilket pinnekjøtt har dere testet, og hvilket er verdt å kjøpe?
Vi har fått levert kortreist fra en lokal bonde i år, men må nok fylle på med butikk-kjøpt senere i jula.
Tips?
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Har testet to runder med Henriettes pinnekjøtt av lam urøkt. Første runde var stykkene riemlig skuffende. For lite kjøtt på pinnene og for mye fett. Runde to var omtrent perfekt. Kjøttfylte pinner, lekker modnet smak, og bra sprett i kjøttet. I pakken var det noen få nakkestykker som var virkelig top notch! Skulle ønske man kunne valgt sortering selv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Qwestern og UJU
Har alltid hatt sansen for Spekeloftet sin. Urøkt fra Hemsedal som er akkurat passe salt. Ikke alle butikker som kjører den, men Rema1000 har de seneste årene ført produkter. Testet litt frem og tilbake og ca. 20 timers utvannling har blitt slik vi i heimen ønsker det :)
 
Ja, så var det den tiden på året igjen.:)
Hvilket pinnekjøtt har dere testet, og hvilket er verdt å kjøpe?
Vi har fått levert kortreist fra en lokal bonde i år, men må nok fylle på med butikk-kjøpt senere i jula.
Tips?
Vossakjøt i tilegg til den lokale her...Såg Vossakjøt sin urøkte ifjor fekk elendig testkarakter. Tyder på at ein og kan være uheldig...
 
Det blir dette i år. Traff dem på «Bondens marked» de anbefalte ikke mer enn 20 timer vanning, og å ikke skifte vann. De mente det å skifte vann tok bort mye smak.
Vis vedlegg 174632

Et nyttig triks og tips jeg flink av en dyktig kokk er; Smak på vannet underveis. Er vannet veldig salt. Så bytt vannet, eller bruk en større gryte med større volum. Her må man prøve seg frem.
 
Har hatt stort hell med 15-16 timers total vanning og skifte etter ca 12 timer. Det beste pinnekjøttet jeg har smakt kjøpte jeg på ICA før de ble kjøpt opp av Coop, men har ikke klart å finne det igjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Familietradisjonen sier 24 timer vanning, og bytte halvveis. Det vannes i samme kjele som det lages i, så kjøtt og vannmengde har vært likt de siste 30+ årene.

Tror jeg kommer til å gjøre det på samme måte i år. Har pratet med min far om dette og han trodde det ble for salt. Han kommer nå garantert til å «klage» på at det er salt, uansett...;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R og Oddemann
Godtfolk! Jeg skal lage pinnekjøtt og skal ha poteter i bunn av kjelen når jeg skal dampe. Er det noen i dette eminente lauget som har erfaring med mandelpoteter i så tilfelle til dette formålet?

Jeg prøvde å dampe kjøttet i dampovnen i fjor, det var vel ikke helt det store. Så i år blir det tilbake til kjele.
 
Godtfolk! Jeg skal lage pinnekjøtt og skal ha poteter i bunn av kjelen når jeg skal dampe. Er det noen i dette eminente lauget som har erfaring med mandelpoteter i så tilfelle til dette formålet?

Jeg prøvde å dampe kjøttet i dampovnen i fjor, det var vel ikke helt det store. Så i år blir det tilbake til kjele.

Gjorde dette med mandelpoteter senest i går. Fungerer ypperlig. Dampetid på omkring 3,5 time og ikke en eneste sprekk i skallet på potetene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Godtfolk! Jeg skal lage pinnekjøtt og skal ha poteter i bunn av kjelen når jeg skal dampe. Er det noen i dette eminente lauget som har erfaring med mandelpoteter i så tilfelle til dette formålet?

Jeg prøvde å dampe kjøttet i dampovnen i fjor, det var vel ikke helt det store. Så i år blir det tilbake til kjele.

Har bedre resultater med kokefaste poteter.
 
Har hatt stort hell med 15-16 timers total vanning og skifte etter ca 12 timer. Det beste pinnekjøttet jeg har smakt kjøpte jeg på ICA før de ble kjøpt opp av Coop, men har ikke klart å finne det igjen.

Fatland har levert til ICA/Rimi før de ble kjøpt opp av Coop. Det samme pinnekjøttet heter i dag Henriettes og er EMV hos Coop :)