Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Jeg har ringt og pratet litt med selger. Visstnok arv. Ingen papirer eller annet utover selve klokken. Hevdet å ha hatt den på service nylig, men ingen kvittering på dette - og husket ikke hos hvilken urmaker i Bergen:confused:

Jeg har ringt og pratet litt med selger. Visstnok arv. Ingen papirer eller annet utover selve klokken. Hevdet å ha hatt den på service nylig, men ingen kvittering på dette - og husket ikke hos hvilken urmaker i Bergen:confused:

Om du kjenner etter på magefølelsen, virker det OK å kjøpe denne?

Om du kjenner etter på magefølelsen, virker det OK å kjøpe denne?
Vel, for min del faller den egentlig litt utenfor. Det er jo i utgangspunktet en fin modell, men jeg ser egentlig etter en diver for daglig bruk, og vil derfor fortrinnsvis satse på noe nyere.

Men, jeg fikk ikke helt go´følelsen da selger ikke verken husket hvem urmaker han hadde vært hos, eller hadde kvittering på den omtalte service´n. Å kjøpe den usett, slik tilfellet ville være for meg anså jeg da for litt usikkert. Som man ser (selv av relativt dårlige bilder) så ser bezel, skive, visere og glass ut til å ha klart tidens tann bra, mens kassen, baklokk og lenke har godt med merker, hakk, riper osv.
Allikevel, han var villig til å gå litt ned på pris, så man skal jo ikke se bort fra at det er et ok kjøp, slik prisene på disse har utviklet seg.
Hadde jeg bodd nær selger, så hadde jeg nok tatt en nærmere titt på den.

Var innom urmaker Andersen på St. Hanshaugen i går, han har lagt ut sin private Constellation Pie Pan (stål) for salg i butikken. Prisen er 7000,-, jeg antar at uret er i meget god stand siden det er hans eget.

Var innom urmaker Andersen på St. Hanshaugen i går, han har lagt ut sin private Constellation Pie Pan (stål) for salg i butikken. Prisen er 7000,-, jeg antar at uret er i meget god stand siden det er hans eget.
Du er ikke redd det ligger noe klokskap i følgende gamle (svenske) ordtak når det gjelder urmakerens ur?
Skomakarens hustru och smedens märr äro alltid sämst skodda

:)

Nivada Grenchen med Valjoux 23 i utmerket stand på eBay:

$_12.JPG

Her er det muligheter for å få kjøpt ei klokke med Valjoux 23 til en relativt billig penge. Antar at denne vil gå for rundt $600-1000. Kanskje mindre hvis man er heldig. :)

Disse Nivada-ene forandret seg mye igjennom produksjonsperioden 1963-1978, denne ser ut til å være en litt seinere utgave. De ble også markedsført under merket Croton i USA.

Her er annet bilde som viser tre varianter av Chronomaster Aviator Seadiver (som den heter, selv om det ikke alltid sto på skiva):

NG-Chronomaster-4.jpg

Størrelsen er 38mm.

Her er forøvrig en bra artikkel om disse NG Chronomasterne (merk ikke komplett, da det var utrolig mange varianter): Page Modèles

Nivada Grenchen med Valjoux 23 i utmerket stand på eBay:

$_12.JPG

Her er det muligheter for å få kjøpt ei klokke med Valjoux 23 til en relativt billig penge. Antar at denne vil gå for rundt $600-1000. Kanskje mindre hvis man er heldig. :)

Disse Nivada-ene forandret seg mye igjennom produksjonsperioden 1963-1978, denne ser ut til å være en litt seinere utgave. De ble også markedsført under merket Croton i USA.

Her er annet bilde som viser tre varianter av Chronomaster Aviator Seadiver (som den heter, selv om det ikke alltid sto på skiva):

NG-Chronomaster-4.jpg

Størrelsen er 38mm.

Her er forøvrig en bra artikkel om disse NG Chronomasterne (merk ikke komplett, da det var utrolig mange varianter): Page Modèles

Gikk for usd 1035, grei pris eller?

Breitling, referanse 815 (Long Playing)

Kom over denne tilsynelatende korrekte referanse 815 fra seint 60-tall på Chronotrader. Nydelig panda:

extra9-1.jpg

Verket er Valjoux 7736.

Ville dog ha bedt om flere bilder, typisk krone, pushere, baklokk (utvendig/innvendig) og verk. Disse er både ettertraktede og litt langt i mellom i markedet. Prisen er også fair, går kanskje å prute den ned en 2-300 Euro. :)