Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

For en 16013 er det en vill pris ( hverken bezel eller lenken kan sies å være skarp)
det er selvsagt diamantene som trekker prisen opp og akkurat diamantene ser jeg ikke som en fordel heller.
Jonny har helt sikkert andre skiver tilgjengelige og jeg hadde diskutert det alternativet med ham.
 
Ikke heelt vintage, men jeg synes selv jeg er av svært god årgang. :D
Har ikke sett så mye på Datejust før, men at denne ikke bare treffer på fødeår, men også på måned har nesten solgt meg ene og alene. Noen tanker rundt denne?
Rolex Datejust Gull og Stål16013 - FINN Torget

Johnny er en pålitelig selger. Han vet hva han selger. Derfor er det et trygt sted å handle.
Dj'en er mindre enn mange andre Rolex'er i diameter. Dette kan være en liten utfordring for enkelte. Kult med diamant skive. Det er klart at dette er noe som drar prisen opp! Service fra Johnny er verdifullt. Tviler på at dette er så høy pris da.

Derimot; Johnny har helt sikkert andre skiver som du kan få på, dersom du vil nedover i pris, eller føler at du ikke kler diamanter.... Tatt i betraktning at "Diamonds are a girls best friend" så kanskje du kunne gi den i gave?

:cool:
 
F*** i svarte h******, den gikk inn med 7 rette. Da har vi en komplett birthDAY Datejust, hvor ofte skjer det. Er det noen her som kunne tenke seg å ta en titt på den for meg?
 
Dritlekker. Her er urverket.


longines13zn.jpeg



Hvorfor lå ikke den ute for et måned eller to siden. Da hadde jeg kjøpt den.
 
Noen som har fått seg en legendarisk NOS Longines kronograf? Eller dukker denne opp på et auksjonshus i utlandet:)

Longines Chronographe - FINN Torget

Prisen er høy. I mine øyne er det norske markedet for lite for slike vintage-klokker.

Men jeg må si jeg ikke helt skjønner hva selger vil her? Er det en auksjon eller et salg? Han har et bud på 55'? Han kan selge gjennom Christies med en antatt minstepris på USD 15.000? Hvis noen sier 60' får de klokka da eller vil det være å betrakte som et bud?

Uansett: Fantastisk klokke.
 
Hvis han har fått forespeilet $15.000-@50.000 fra Christies, så ser jeg ikke helt for meg at han kommer til å slå til på NOK 60.000?

Litt merkelig annonse, men klokka er jo veldig flott.
 
Det er vel lov å bli litt forfjamset når klokken du trodde var verdt ca. 20' plutselig mottar interesse fra et av verdens største auksjonshus, som veldig gjerne vil selge den internasjonalt til prisen av en anstendig bruktbil.

God historie dette :)
 
La oss tenke et "worst case scenario" at klokken blir klubbet på 15K Usd. Når provisjon, hammeravgift,katalogavgift etc. er betalt sitter han igjen med 70K i norske kroner.

Klokken er jo NOS, men etter hva jeg har forstått er det radiumskivene med militær proveniens som oppnår de største summene. Annonsen ble satt passiv igår, det var derfor jeg lurte på om noen hadde fått tilslaget:)
 
Det er jo et ytterst strøkent eksemplar! Nesten så Hodinkee burde bli tipset om denne, ikke mange Longines Chronograph 13zn som er ubrukt. :D
 
Det som gjør denne spesiell er at den skal være NOS. I en internasjonal auksjon vil nok det fatte interesse. Ellers tror jeg dere overvurderer verdien på en "vanlig" 30ZN. I Muser/Braun/Horlbeck sin pris guide 2014-15 er det avbildet 11 Longines 30ZN kronografer hvor estimert verdi går fra 4850 til 10400 USD, sistnevnte med boks og papirer. Dog et unntak ved en sjelden variant med sentral stor rød 60 min viser og liten 12 timers viser klokken 3. Estimert verdi for denne er hele 26.000 USD.
Edit: det er også avbildet en militær variant med sort skive, estimert verdi for denne er 11700.- USD
 
Redigert:
Det som gjør denne spesiell er at den skal være NOS. I en internasjonal auksjon vil nok det fatte interesse. Ellers tror jeg dere overvurderer verdien på en "vanlig" 30ZN. I Muser/Braun/Horlbeck sin pris guide 2014-15 er det avbildet 11 Longines 30ZN kronografer hvor estimert verdi går fra 4850 til 10400 USD, sistnevnte med boks og papirer. Dog et unntak ved en sjelden variant med sentral stor rød 60 min viser og liten 12 timers viser klokken 3. Estimert verdi for denne er hele 26.000 USD.
Edit: det er også avbildet en militær variant med sort skive, estimert verdi for denne er 11700.- USD

Merk at denne er en 13ZN og ikke etterfølgeren 30CH. Regner med at det er den du mener når du sier 30ZN? Sistnevnte skal etter sigende ikke være så ettertraktet.

Min opplevelse av prisguider (det være seg Horlbeck et. al., Benno Richter eller Gilbert/Engle) ikke er til å stole på. Siste ord har nok markedet. Ser at sistnevnte f.eks. priser klokka til $4500 (NM/M), noe jeg mener er undervurdert, gitt informasjonen fra Christie's.
 
Merk at denne er en 13ZN og ikke etterfølgeren 30CH. Regner med at det er den du mener når du sier 30ZN? Sistnevnte skal etter sigende ikke være så ettertraktet.

Min opplevelse av prisguider (det være seg Horlbeck et. al., Benno Richter eller Gilbert/Engle) ikke er til å stole på. Siste ord har nok markedet. Ser at sistnevnte f.eks. priser klokka til $4500 (NM/M), noe jeg mener er undervurdert, gitt informasjonen fra Christie's.

Neida, skriveleif - jeg mener 13ZN. Kronografer med kaliber 30CH oppnår også bra priser i nevnte prisguide: 4450-7800 Usd. Jeg kan være enig i at Gilbert/Shugart guiden ikke fanger opp priser så godt på armbåndsur. Nevnte prisguide fra Muser/Braun/Horlbeck jeg har benyttet baserer seg imidlertid på auksjonspriser i Tyskland da katalogen gikk i trykken. I hovedsak tilslagspriser hos auksjonshuset Dr.H.Crott, alle klokkene er avbildet og beskrevet. Alle disse for komplette klokker i meget god tilstand, men som de sier selv kan ur med spesiell historie, boks, papirer ... oppnå vesentlig høyere priser ( det inkluderer nok også NOS klokker fra en tidligere norsk urmaker).

Hvis et velrenomert auksjonshus gir et estimat er nok det en seriøs vurdering utført av eksperter som kjenner markedet, men det er vanskelig å forholde seg til det før du faktisk ser uret i katalogen.
 
Omega Seamaster 300, cal. 550 (1966)

Her er en meget pen SM300 til salgs på eBay:

$_57.JPG


Dette er en amerikansk versjon, så kaliber 550 er riktig. Eksport til USA var med verk som hadde færre steiner enn de som ble solgt her. Patina er meget bra, noe av det bedre jeg har sett på lenge, og den har (selvsagt) ikke blitt re-luma.

Også fint å se en bezel uten skader, nydelig patinert og som matcher skiva.

Ang. pris: Den er noe høy, men det er mulig å komme med et bud ("offer"). Ser at tilsvarende klokker i tilsvarende tilstand estimeres av auksjonshus i spennet USD 3800 (utrop) til 4900. Så noe ned må det være mulig å få den.
 

Utrolig fin den der. Men så var det prisen. 50.000? Hva kan man få for det? Tja. En strøken 5513 fra seint 60-tall... En Breitling Cosmonaute fra 1963 (grail). Og siden vi snakker Zenith, kanskje en A386?

Men du, og du. Historien og utseendet... :cool:
 
Dette virker jo å være en gunstig pris. Noen Rolex-nerds som klarer å spotte modellnummer? 1601?

1601, ja. Prisen er vel helt ok. Jeg måtte lenger ned i pris for å bli kvitt min 1601 :p Ellers finnes det vel diskusjoner på dette forumet knyttet til den aktuelle selger.