Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Innlegg
2.818
Sted
Oslo
Synes vi burde ha en tråd for tips rundt kjøp av vintage-klokker.

Som mange vet er det en annen form for "sport" å kjøpe vintage kontra nyere klokker med boks og papirer. Derfor kan vi la kyndige mennesker her på sonen kommentere og vurdere klokkene det blir tipset om. Jeg får jo PM i ny og ne fra flere her på sonen som lurer på om det de vurderer er "kosher". Og det er forståelig det er mye franken og fakes der ute.

Hvem vet, plutselig lærer vi noe også? :)

Første tips ut, ei klokke som flere her på sonen har vurdert slik jeg forstår det:

$T2eC16FHJHIFFhbvHbVCBSOfQSst5!~~60_12.JPG


Breitling Top Time Chronograph Vintage Discontinued Model Ref 2002 | eBay

Denne er kosmetisk riktig, det eneste man bør få gjort er å sjekke at det sitter et Valjoux 7730-verk i den. Vil bli veldig overrasket hvis ikke, men det er jo alltids tryggest å sjekke.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: timeless1971
Fikk veldig lyst på den selv faktisk! Men den var jo ganske lavt priset ift andre plasser på nettet.

Flott ide denne tråden, da jeg har en kjærlighet for vintage ur, men dårlig med kunnskap:)
 
Rolex Sub 5513 (1970)

Har sett denne en stund nå på Rolex-forumet, en 1970-modell av 5513. Nå er ikke Rolex min sterkeste side, men denne ser da legit ut, med matchende patina på visere og skive, 1520-verk, non-gilt skive, feet first:

IMG_0659_zpsb6b41453.jpg


Den har en såkalt "maxi dial" mk III som først kom i 1978, så man kan anta at den har fått "ny" skive i løpet av karrieren. Dette er jo noe en kjøper får vurdere om er greit fra et samler-ståsted. Klokka ser uansett veldig bra ut.

Mulig prisen er også er litt høy, USD 5450. Den er bumpet noen ganger av selger, kanskje rom for pruting.

Som alltid: Caveat Emptor. Både ift selger og selve klokka.

Her er en bra 5513-referanseartikkel fra våre venner i øst: Rolex Submariner 5513 genom tiderna | Klocksnack
 
Redigert:
Dette er et så flott initiativ!

Jeg har forhandlet litt på denne skjønnheten, men selgeren nekter å sende til Norge. Hvis noen skal til USA den nærmeste tiden, så ser den flott ut. Jeg har fått bilder på mail, men mangler bilder av verket.

image_zps243805e7.jpeg
[/URL][/IMG]
image1_zps8f3aa6d6.jpeg
[/URL][/IMG]
image2_zps04d92e03.jpeg
[/URL][/IMG]
 
Redigert:
Muligens litt overpriset, da jeg har vært borte i en 852 cal i 18K i nogenlunde stand til omtrent samme pris.
 
Muligens litt overpriset, da jeg har vært borte i en 852 cal i 18K i nogenlunde stand til omtrent samme pris.

Pent!

Jeg så litt på disse Ingenieurene for et par år siden, og syntes prisene var litt all-over-the-place. Prisen han ber om her (selv om jeg ikke har sett akkurat denne varianten før) er ganske høy, ja. Enig med deg der.

Den du har funnet her ser jo original ut, dvs ikke satt sammen med deler fra forskjellige IWC-modeller. Det var et problem fant jeg ut, med flere av disse og da spesielt de som kom fra Øst-Europa (surprise-surprise).

Det ble litt mye franken etter hvert, og jeg ga opp og fant andre klokker å kjøpe. Men den du viser til der ser jo i utgangspunktet veldig bra ut. Har du gjort noen undersøkelser mht til originalitet? Ift en ref. 666A, har jeg ikke sett skiva i akkurat DEN utførelsen før. Men de kom jo i mange varianter, så det er kanskje naturlig. Her er en fin referanse-site: http://www.frizzellweb.com/larry/ingenieur/Ingenieur2.html#853

Men regn med litt service-tid, skulle du levere den inn til en uavhengig urmaker her i Norge. Delene sitter visst IWC på, men usikker på i hvilken grad og til hvilke verk. Uansett: Deler i Norge er relativt vanskelig å komme over slik jeg har forstått det, men noe finnes.
 
Redigert:
Har ikke gjort alt for mye research på denne, men dersom alt sjekker ut har man mulighet til å få seg et kupp på en nydelig Longines her.
Kanskje noen kan si noe mer om den?
Vintage Big 36 mm Longines Diver Style, Black dial, rotating bezel | eBay

Edit: ser at urskiven er restaurert så det trekker kanskje en del ned på verdien?

Edit 2: Har fått sett litt nøyere på klokken nå og det ser ut som bezel og krone er uoriginal. Altså er det nok litt franken, men dersom prisen ikke går nevneverdig opp synes nå jeg personlig at det er verdt prisen :)
 
Redigert:
Pent!
Det ble litt mye franken etter hvert, og jeg ga opp og fant andre klokker å kjøpe. Men den du viser til der ser jo veldig bra ut. Har du gjort noen undersøkelser mht til originalitet?

Ja, mye frankens iom at calibrene var ganske utbredt og ble brukt i flere klokker enn ingenieurene. Jeg synes det er vanskelig å sjekke verkene oppimot kassene da IWC listene over serienummere fra den perioden er litt så som så også. Pleier å kjøre en sjekk på serienummere, skiver og visere. Denne kommer fint ut av det meste, men som nevnt så har jeg ikke fått bilde av verket av en eller annen grunn.

Hvis jeg får til det, og får prisen godt ned, så får vi se. Gøy med research på vintage er det uansett!
 
Har ikke gjort alt for mye research på denne, men dersom alt sjekker ut har man mulighet til å få seg et kupp på en nydelig Longines her.
Kanskje noen kan si noe mer om den?
Vintage Big 36 mm Longines Diver Style, Black dial, rotating bezel | eBay

Edit: ser at urskiven er restaurert så det trekker kanskje en del ned på verdien?

Edit 2: Har fått sett litt nøyere på klokken nå og det ser ut som bezel og krone er uoriginal. Altså er det nok litt franken, men dersom prisen ikke går nevneverdig opp synes nå jeg personlig at det er verdt prisen :)

Tja. Hvor ærlig skal man være? Denne ville jeg nok holdt meg unna. Personlig kjøper jeg aldri fra Latin-Amerika. :p

Når det gjelder Longines, så jeg denne på DWC, en Logines Record Diver. Dette var i utgangspunktet en Record diver (dvs. en "generisk" Longines) men denne har altså både Record og Longines på skiva:

IMG_5272_zpsfcbf321f.jpg


Har handlet på DWC før, veldig streite folk å gjøre en deal med. Spør spørsmål, få flere bilder osv. Denne kjenner jeg litt til, og øyensynlig virker den ok. Men som alltid: Caveat Emptor! (Føler jeg må si dette hver gang... :) ).
 
Redigert:
Man skal være veldig ærlig @SpaceCowboy . Hvis ikke forsvinner jo lærdom-delen av tråden. Er det noen spesiell grunn til at du ikke kjøper fra Sør-Amerika?
 
Redigert av en moderator:
Man skal være veldig ærlig @SpaceCowboy . Hvis ikke forsvinner jo lærdom-delen av tråden. Er det noen spesiell grunn til at du ikke kjøper fra Sør-Amerika?

Veldig ofte er det frankenklokker, jf. den du viste til. Du kan også finne pene eksemplarer som også er originale og riktige selvsagt, men de er litt far and in between slik jeg opplever det. Jeg har samme innstilling til klokker som selges fra Tyrkia og Kina. Sistnevnte er "no go" uansett, fordi de er så flinke til å kopiere nå etter hvert. Det blir rett og slett for risikabelt.
 
Redigert av en moderator:
Veldig ofte er det frankenklokker, jf. den du viste til. Du kan også finne pene eksemplarer som også er originale og riktige selvsagt, men de er litt far and in between slik jeg opplever det. Jeg har samme innstilling til klokker som selges fra Tyrkia og Kina. Sistnevnte er "no go" uansett, fordi de er så flinke til å kopiere nå etter hvert. Det blir rett og slett for risikabelt.

Skjønner! Nå slengte jeg uheldigvis inn et bud bare for moros skyld som nå ser ut til å bli vinnerbudet :p Men det var heldigvis ikke snakk om så mange penger og det kan skrives ned i boken over lærdom. Håper uansett klokken kan betale for seg selv i bruksglede dersom ingen skulle toppe budet mitt :)

Edit: Vant heldigvis ikke budrunden :D
 
Redigert:
Skjønner! Nå slengte jeg uheldigvis inn et bud bare for moros skyld som nå ser ut til å bli vinnerbudet :p Men det var heldigvis ikke snakk om så mange penger og det kan skrives ned i boken over lærdom. Håper uansett klokken kan betale for seg selv i bruksglede dersom ingen skulle toppe budet mitt :)

Edit: Vant heldigvis ikke budrunden :D

He-he! Ja, det er lærdom å ta av her. :)

Skal man ta en sjans, er det viktig at det skjer med klokker som er rimelige. Fælt hvis det hadde vært en franken Sub eller SM300... :)
 
Jeg likte denne, og den ser i alle fall ekte nok ut, men hva mener dere kunnige?
Säljes - Heuer, Valjoux 72 prissänkt! | Klocksnack

Har du sjekket mot On The Dash?

Serial Number Registry -- 40s and 50s

Det ser ut som den er legit, men kanskje verk-nummer er litt tidlig for den skiva der. Her må noen Heuer-eksperter inn og si litt om hvordan disse ble produsert i så fall.

Synes også at prisen er litt høy tross V72. Du får generiske V72-modeller til ca. 7-8.000. Dette er riktignok Heuer, men så tidlig at den tangerer disse generiske modellene slik jeg ser det. Vet heller ikke om de hadde Heuer-krone på den tiden, krona her er i alle fall usignert.

Bottom line: Litt høy pris, men virker ellers ok, gitt at man får avklart det ovenstående.
 
Har du sjekket mot On The Dash?

Serial Number Registry -- 40s and 50s

Det ser ut som den er legit, men kanskje verk-nummer er litt tidlig for den skiva der. Her må noen Heuer-eksperter inn og si litt om hvordan disse ble produsert i så fall.

Synes også at prisen er litt høy tross V72. Du får generiske V72-modeller til ca. 7-8.000. Dette er riktignok Heuer, men så tidlig at den tangerer disse generiske modellene slik jeg ser det. Vet heller ikke om de hadde Heuer-krone på den tiden, krona her er i alle fall usignert.

Bottom line: Litt høy pris, men virker ellers ok, gitt at man får avklart det ovenstående.

Takk for input, SpaceCowboy.

Jeg sjekket bildene på On The Dash og finner at den svenske klokken har lik urskive som modellen med serienummer 451070, men med signert krone, det har ikke den svenske klokken som er til salgs. Det virker derfor som om dette urverket med serienummer 451533 er for nytt til denne skiven. Iføge OTD har urverknummer 451523 en annen urskive.
 
Hei,

Smått ufint å bruke første innlegg til å be om hjelp, men den trengs så da gjør jeg det :)

Vurderer sterkt å gå til anskaffelse av denne, med en totalpris på ca 10K.

Hva tror folket om prisnivået?

Omega Speedmaster Automatic for $*1,684 for sale from a Trusted Seller on Chrono24

All hjelp mottas med takk

Det er lov å be om hjelp, og velkommen skal du være!

Denne er fra begynnelsen av 90-tallet, så den er vel ikke å regne som vintage. Tror nok at du får bedre hjelp hvis du stiller spørsmålet i Omega-forumet her på sonen. Her er det mange som er vel bevandret i nyere Omegaer! :)
 
Redigert:
Omega Speedmaster Professional, ref. 105.012-65

Her er en original Speedy Pre-moon som sjekker ut på alle punkter:

IMG_1734_zpsa8c52194.jpg


Den har t.o.m. original 1506-lenke:

IMG_1733_zpscfc5156c.jpg


Disse eksemplarene med original bezel, skive, visere og lenke dukker sjeldnere og sjeldnere opp. Prisen er ikke så ueffen heller, muligens rom for litt pruting.
 
Heuer kronografen..

Hei Knutos. Den Heuer kronografen er god som gull den. Jeg har gjort mye research på Heuer fra 1930-40 tallet. Det meste av det du finner på OnTheDash fra denne perioden kommer fra meg.

Når det gjelder Heuer kan man ikke henge seg så mye opp i serienummer som ved mange av de andre klokkemerkene. I hvert fall ikke fra den perioden.

Etter min vurdering er dette en flott original Heuer fra 1945-50 sånn der omkring.

Prisen er litt høy....

Mvh

Jarl
Classic Heuers