Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Heuer kan være litt tricky. Sitter her på morgenkvisten og tenkte å øve meg litt på å vurdere Heuere.

Så denne på eBay, en Carrera 1153.

$_57.JPG


Er forsåvidt ikke på jakt etter en, men fant ut at jeg skulle sjekke denne, og se hvordan den var ift originalitet. Nå har vi folk som er gode på vintage Heuer, så @Jarl fr. kan være sensor her. :)

Kilden til Heuer er selvsagt On The Dash og Master reference table, eventuelt gå inn på egne sider for eksempelvis Carrera.

Den ser ved første øykast ser den pen ut, men for meg så reagerte jeg på patinaen på viserne. Jeg syntes noe var litt "off". Ved bruk av On The Dash, fant jeg ut følgende:

Kasse:

Kassen er riktig ift en Carrera Automatic 1153 med enten kal. 11 eller 12. Det er en såkalt "Automatic Style Case".

Sjekker ut.

Skive:

Så fremt jeg kan se er dette en såkalt "First Execution Dial": Jf. OTD sin beskrivelse av denne: "First execution dials for the Second Major Style of case have applied markers, with single inserts (for hours one through eleven) and a double insert at twelve o'clock."

Men når jeg går nedover i tabellen og sjekker ut 1153-modellene kan jeg ikke se en FED som er hhv. blå/hvit (?). Dette syntes jeg var litt rart. Det er flere blå/hvite som har såkalt "Second Execution Dial" med doble timesmarkører. Her må eventuelt @Jarl fr. oppklare.

Sjekker ut under tvil.

Visere:

Visere må ses i kombinasjon med skive. I utgangspunktet var det viserne jeg var mest skeptisk til, og det med god grunn.

I følge OTD:

"First execution dials may have either first or second execution hands.

"First execution hands for these models are polished steel (or gold) with luminous inserts (distal) and black inserts (proximal), as per second execution of the hands used in First Major Case Style (i.e., these hands carried over from the 60's style cases to the 70's style cases). Second execution hands for these models are brushed steel with narrow luminous inserts (distal) and black edges and triangular tips (for light dials) or silver edges and triangular tips (for dark dials); these may be called thinner / narrower "pencil-style hands."


Som vi ser av bildet ovenfor er viserne hvite med lumina, pekere på både time og minutt-viser, samt rød sekund/kronograf-viser. Her mistenker jeg uoriginale visere, eventuelt Heuer-visere fra en helt annen modell-serie. Etter å ha gjort noen bilde-søk på Google finner jeg ikke disse viserne på noen andre Carrera-er. Dette gjør meg relativt sikker på min sak:

Visere sjekker IKKE ut.

Konklusjon:

Nå kan vi jo egentlig konkludere med at klokka ikke er et aktuelt samle-objekt og avslutte videre vurdering. Men sånn for ordens skyld kan det jo nevnes at det ser ut som tachy-bezelringen også er feil.

For det første skal den være i kontrast til skiva i følge OTD: "Tachy ring contrasts with dial (light ring on dark dial or dark ring on light dial), unless indicated. Early tachy rings (used with first execution dials) were marked from 50 to 200 units per hour, with the word "Tachy" at three o'clock. Later tachy rings were marked from 60 to 500 units per hour, with the word "Tachy" near one o'clock. The two styles of tachy ring were used interchangeably during some periods, so that there are [second and third] execution dials with tachy rings having the 50 to 200 units per hour scale."

Det betyr at dette er en bezel-ring som har feil farge og tihører en annen Carrera. Videre er det en FED sammen med en bezel som ble produsert seinere (60-500 uph). Det sies at dette ble mikset, men det er sannsynlig at en FED i utgangspunktet hadde den første bezel-inserten, dvs. (50-200 uph).

Slikt sett sjekker IKKE bezel ut heller.

Det er sikkert flere ting her som er feil, ser f.eks. at den røde sekundviseren er anderledes enn andre jeg har sett gjennom bilde-søk på nettet.

Min konklusjon: No Go. :)

Som sagt: Heuer er ikke mitt spesialfelt. Etter en runde på nettet mener jeg dette er en franken, men jeg kan jo ta helt feil, så innspill mottas med takk!
 
Redigert av en moderator:
Ikke en ekspert på vintage, men tror at den SM300 som jeg fant på den Nederlandske finn.no er en god deal til ca. 13000.

Vurderer sterkt å legge ut et bud til 14000 og hente den i ferien hvis de godtar budet og at den er ekte...

http://link.marktplaats.nl/m835471697

Ser grei ut den, men den har nok blitt re-luma. Usikker på om krona er original til en 166.024 (Det er en Omega-krone). Det ville jeg har sjekket nærmere.
 
$_57.JPG


Er forsåvidt ikke på jakt etter en, men fant ut at jeg skulle sjekke denne, og se hvordan den var ift originalitet. Nå har vi folk som er gode på vintage Heuer, så @Jarl fr. kan være sensor her. :)


Du satte fingeren på det som er feil her. Viserne er fra en annen Heuer. De ble i hvert fall brukt på Heuer Daytona. Den store sekundviseren er helt feil. Og Tachymeter bezelen er som du sier fra en annen generasjon Carrera, og i feil farge.

Dette er deler det er mulig å få tak i, men det vil koste mange hundre dollar.

Men som du også nevner, er ikke alltid ting så klart når det gjelder Heuer. Når de gikk fra en generasjon av en modell til en annen, ble det ofte mikset deler i en overgangsperiode. Vintage Heuer er litt rock & roll. Det er en mye som ikke er helt klart, det gjør det vanskelig for folk som ikke kjenner merket godt å vurdere om ei klokke er ok.

Mvh

Jarl
 
Redigert av en moderator:
Ikke en ekspert på vintage, men tror at den SM300 som jeg fant på den Nederlandske finn.no er en god deal til ca. 13000.

Vurderer sterkt å legge ut et bud til 14000 og hente den i ferien hvis de godtar budet og at den er ekte...

http://link.marktplaats.nl/m835471697

Å ja, glemte nesten: IKKE legg inn bud før du har fått bedre bilder av: skive og visere, krone, nærbilde av kasse fra siden, bilde av verk (med produksjonsnummer) og innsiden av baklokket (med referansenummer). Det må sjekkes at verket og referansenummeret stemmer. Videre vil tilstand på verket være viktig å vurdere. Alt dette påvirker pris.

Får du bilder, legg de gjerne ut her, så kan flere gjøre en vurdering i sammen med deg. :)
 
Å ja, glemte nesten: IKKE legg inn bud før du har fått bedre bilder av: skive og visere, krone, nærbilde av kasse fra siden, bilde av verk (med produksjonsnummer) og innsiden av baklokket (med referansenummer). Det må sjekkes at verket og referansenummeret stemmer. Videre vil tilstand på verket være viktig å vurdere. Alt dette påvirker pris.

Får du bilder, legg de gjerne ut her, så kan flere gjøre en vurdering i sammen med deg. :)

Det ble ingenting dessverre, selger var ikke villig til å sende mer bilder og det var ikke tillatt å åpne kassen (fordi han mente at den aldri er åpnet før :S). Svaret at den trenger service fordi den ikke går lenger og ingen tillatelse til å åpne kassen var nok grunn ti å takke pent nei og la den gå videre! Takk for hjelpen ihvertfall.
 
Denne så ganske så clean ut...
Bilder av verket er vel et must, men skulle visst være å oppdrive.
Vurderer denne litt, men før jeg gjør noe dumt, ville jeg være så frekk og benytte meg av sonens ekspertise ;)
Noen som ser noe mistenkelig? Fair pris? Cal 601 er vel innafor?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50709782&searchclickthrough=true

En helt ok Seamaster 600 til en fin pris. Få bilde av verket som du sier for å pinpointe produksjonsår. Få også referansenummeret på innsiden av lokket. Sjekk mot hverandre ift verk og år på Omega sin vintage database. 600-serien er ok den, men husk at klokka kun er 35mm i diameter. Det er litt smått for mange. Pass også på at krona er original (dvs. med Omega-logo på).
 
Ja, det kan vel stemme. Så etter en slik Memovox for en stund siden. Tror det blir av den nye typen etterhvert.
 

Dette er en E855 (sein 60-tall med ebene-markører) som har fått skiva restaurert. Mener at viserne også har fått seg en runde. Ellers er den korrekt.

Men ikke noe å samle på. ;)

Han har ikke bilder av verket, som også må sjekkes. Det skal være merket Jager LeCoultre på broen. Ikke bare LeCoultre. I så fall er det en franken (verk fra en en amerikansk utgave av E855).
 
Redigert av en moderator:
Hva tror dere om den Heuer kronografen som ligger på TS og Finn.
http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?t=23242

Jeg liker klokken veldig godt men mine vintage kunnskaper er tilnærmet lik 0.
Ser denne grei og original ut? Ser også at den er omtalt på på nettsiden "Classic Heuer".
Kanskje @Jarl fr. har noen synspunkter på denne?

Ban
 
Redigert av en moderator:
Redigert av en moderator:
Denne er korrekt

Mangler den original krone, eller var ikke Heuer kronene signert den gang?

Denne er helt original og fin. Det var ikke signerte kroner på den tiden. Det var først godt opp på 60-tallet at Heuer begynte med signerte kroner.

Denne klokka er korrekt signert Ed. Heuer på urverket og i kassa. Dette fordi den er eldre enn sammenslåingen mellom Heuer og Leonidas i 1964. Etter det ble verk og kasser signert Heuer-Leonidas. Kronene ble også etterhvert signert.

Flott Heuer fra 1950/60-tallet.

Mvh

Jarl
 
Takk for informasjon @Jarl fr.

Fin klokke. Hadde den vært 36mm uten krone istedet for 36mm inkludert krone hadde jeg kastet meg på den. Slik det er blir den akkurat i minste laget til at jeg vil komme til å bruke den mye.
 
Redigert av en moderator: