Bjerke Vintage & Pre-owned

Ja det er alltid noen som skal tyne til seg noe gratis :rolleyes:
Jeg vil tru at en tilstandsrapport hos dem er kun til internt bruk og følger klokke bare ved salg.
 
Det er jo fristende å benytte denne tjenesten selvom man ikke har tenkt til å selge klokken.
Komplett tilstandsrapport fra Bjerke er jo kjekt å ha det, om man ikke er 100% sikker på... ja, du gjettet det. Tilstanden.
Denne skjønte jeg ikke helt. Tror ikke Bjerke har planer om provisjonssalg for kundene. Tilstandsrapporter sendes nok kun ut etter en komplett gjennomgang av urverket og mulig overhaling. Du får mao. ikke klokken kostnadsfritt tilbake om de ikke får solgt den. Er dette planen din og du på noe mirakuløst vis snylter deg til en gratis tilstandsrapport, er nok ikke den planen så veldig smart for videre hjelp i butikken
 
Det er jo fristende å benytte denne tjenesten selvom man ikke har tenkt til å selge klokken.
Komplett tilstandsrapport fra Bjerke er jo kjekt å ha det, om man ikke er 100% sikker på... ja, du gjettet det. Tilstanden.

-Og nettopp derfor kommer Bjerke, om de eier et snev av kommersiell sans, ikke til å gi fra seg grunnlaget for verdivurderingen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Denne skjønte jeg ikke helt. Tror ikke Bjerke har planer om provisjonssalg for kundene. Tilstandsrapporter sendes nok kun ut etter en komplett gjennomgang av urverket og mulig overhaling. Du får mao. ikke klokken kostnadsfritt tilbake om de ikke får solgt den. Er dette planen din og du på noe mirakuløst vis snylter deg til en gratis tilstandsrapport, er nok ikke den planen så veldig smart for videre hjelp i butikken

Du har helt rett.
Jeg tenkte tilstandsrapporten var et ledd i prissettingen av klokken mot selger. Men åpenbart et dokument som brukes i salgsøyemed.
 

Vedlegg

  • 80F6B690-712C-4674-A724-AC9A93E44659.jpeg
    80F6B690-712C-4674-A724-AC9A93E44659.jpeg
    86,6 KB · Visninger: 0
Jeg syns dette er spennende, men jeg er veldig usikker på hvordan de skal håndtere f.eks Rolex-modeller som fortsatt er i produksjon. Det føles rart å skulle gå inn i en butikk, be om en vare, og få høre "Nei, du får ikke lov til å kjøpe den ny for 97000,-, men vi kan tilby den brukt for 120..."
 
Kan hende han mener useriøse «forhandlere»? Altså disse 2-3 «firmaene» som popper opp i året og er borte like fort og skal bli konge i bruktmarkedet?
Mulig. Men klønete formulert i alle tilfeller. Burde ikke vært utsagn som åpner for tolkning når det kommer til dette emnet fra Bjerke. Men det er jo garantert ikke de få offisielle norske forhandlerne av Rolex han viser til.
 
  • Liker
Reaksjoner: emptybrainjacks
Leverte to klokker inn til vurdering i dag, etter å ha fått svar på skjema via nettsidene. En Tag Heuer Carerra CAL. 16 og en Omega Aqua Terra. Det var første gang hun som hjalp meg hadde tatt i mot brukte ur, så vet ikke helt hvor stor respons de har fått. Blir uansett spennende å se prosessen videre.

Jeg håper dette er noe de får til, for min del så stoler jeg ikke på min egen evne til å avdekke fakes eller franken klokker, så kjøp av vintage via finn eller usett via chrono24 har jeg ikke turt å ta sjansen på. Jeg kjøper derimot gjerne av Bjerke, dersom prisen ikke er helt spinnvill...
 
Er vel mest trolig en skrivefeil fra journalisten eller "surr" fra urmakerens side? "Markedsplasser" er lignende er vel sikkert det riktige her...

Men selv på finn.no da? Joda, det legges ut en og annen elendig fake til noen tusenlapper. Men i høyere prisklasser?

Jeg skjønner standpunktet til Bjerke, men jeg tror svindelen skjer ved f.eks krav om forskuddsbetaling og en klokke som aldri kommer, heller enn salg av en fake klokke.

Jeg har i hvert fall ikke sett noen prøve seg i stor stil på finn.no etter at Blix kastet inn årene.
 
Men selv på finn.no da? Joda, det legges ut en og annen elendig fake til noen tusenlapper. Men i høyere prisklasser?

Jeg skjønner standpunktet til Bjerke, men jeg tror svindelen skjer ved f.eks krav om forskuddsbetaling og en klokke som aldri kommer, heller enn salg av en fake klokke.

Jeg har i hvert fall ikke sett noen prøve seg i stor stil på finn.no etter at Blix kastet inn årene.

Ja, jeg tror nok også at det foregår mer svindel i Norge på den måten enn salg av falske klokker.

Ift. Bjerke så tipper jeg nok likevel det at de i løpet av året får inn masse rart fra folk som kanskje ikke typisk henger på Tidssonen, klokkegrupper på Facebook eller kan referansenummerne til Rolex i hodet :) Og som vi neppe får høre noe om i våre entusiastkanaler.

Finn har blitt flinkere til å ta tak i skrotet, men det selges sikkert fortsatt masse dritt andre steder, og kanskje utenom de typiske entusiastmiljøene.

Hva som er "fake" kan det jo være litt ulike oppfatninger om (dårlige restaurasjoner, frankens, ombygd skitt osv.?), og "masse" er jo også litt opp til avsender å definere.

Så jeg tenker vel egentlig det at urmaker Audun sikkert snakker til TV2 slik han oppfatter situasjonen, og at ikke det er snakk om noe utspekulert forsøk på å skremme folk over på et nytt bruktkonsept for å øke bunnlinjen hos arbeidsgiver ;)

Kanskje jeg er naiv men....