Bjerke Vintage & Pre-owned

Det er jo flott at bruktmarkeded får en ordentlig og trygg plattform, men det er også interessant at Bjerke går inn i et marked de på sett og vis fordømmer, gitt at de også vil selge nyere, brukte Rolex.

Å flippe en nylig kjøpt Rolex for profitt er jo ensbetydende med at man mister de privilegier man måtte ha opparbeidet seg gjennom kundeforholdet.

Hva skjer om en kunde ønsker å selge en attraktiv modell til Bjerke kort tid etter at man har "tatt den ut"? Vil de tilby seg å kjøpe klokken, men også informere kunden om at det vil ha konsekvenser for kundeforholdet videre? Vil de takke nei, til tross for at de kan tjene gode penger? Dersom det er profitten ved videresalg som anses problematisk - vil de tilby seg å kjøpe klokken uten at kundeforholdet påvirkes gitt at prisen er riktig, for så selv å selge den med et stort premium?

Jeg ser for meg at dette kan være en vanskelig balansegang for en Rolex-AD, men mulig jeg tar feil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sub og Grendel
Nymans i Stockholm har drevet med dette en stund. I begynnelsen hadde de et ganske stort utvalg av klokker. De fleste til en fair pris. Rolex, AP og PP var selvfølgelig priset laaangt over retail.
Det ligger en tråd om det på vårt søsterforum i Sverige. Jeg gadd ikke lese hele da de første postene minnet om det jeg ser i denne tråden.
https://klocksnack.se/threads/pre-owned.77403/
 
Jeg tror denne tråden er tipptopp for Bjerke å lese og drøfte de ulike scenarioene før de setter dette til livs :) Er allerede tatt opp mange viktige spørsmål vedr. videresalg, bruktverdier og annet som de helt sikkert lurer på hva oss forbrukerne tenker om.

Forhåpentligvis bidrar vi nå til å gjøre dette til et skikkelig godt produkt og tjeneste til en ellers håpløs gråmarkedssituasjon.
 
Blir spennende å se hvordan dette blir håndtert, alternativt om de styrer unna Rolex, PP, AP......Så lenge de begir seg ut i et marked hvor markedsprisen er høyere enn veiledende, tilsier det at prisen for brukt over disk hos Bjerke må bli deretter. Kan ikke se at det strømmer på med salgsobjekter om de ikke tilbyr selger opp mot markedspris
 
HØR! HØR!
Jeg ser absolutt positivt på dette, for oss blir dette enda en trygg måte å handle brukte klokker på!
Vet dog ikke hvor internasjonalt de vil gå for å skaffe brukte klokker for videresalg, men håper selvsagt på langt og bredt. For min del så håper jeg at de gledelig bruker sine kanaler og prøver å anskaffe enkelte modeller for kunder som er ellers lite sannsynlig å kjøpe i Norge.

Min ønskeliste ligger under WTB tråden!
-Sånn, da er det gjort...
 
  • Liker
Reaksjoner: SpeedmasterPepsi
Det blir spennende å se hvordan de vurderer vintage, og hvordan de priser eventuelle avvik i tilstand, og ikke minst originalitet. Og om de får med seg alle viderverdighetene vi vintage-nerder har plukket opp igjennom årene. Neida, skal ikke krangle, men kan gjerne komme til å påpeke... :)
 
Da får vi se:

"Takk for at du kontaktet oss for salg av din klokke. Vi trenger noen dager for å gå gjennom informasjonen du har sendt oss. Vi vil gi deg en tilbakemelding i løpet av 7-10 virkedager. Dersom vi ønsker å ta klokken inn for en nærmere vurdering hos en av våre urmakere vil vi avtale dette nærmere. Avhengig av hva som må utføres av service eller reparasjoner vil vi i neste omgang utarbeide en tilstandsrapport og gi deg et tilbud.

Med vennlig hilsen

Urmaker Bjerke"
Fått noe svar?
 
Veldig spennende og kjempebra for brukt markedet i Norge!

-Ja og tja, som den evige pessimist jeg er, frykter jeg at dette vil bety at privatselgerne vil se til Bjerke - som, rimeligvis, må legge seg på et høyere prisnivå - og etablere Bjerke Vintage-priser som minstepris for privat omsetning.

Vi får se. Jeg håper jeg tar feil - og jeg ser på ingen måte mørkt på å kunne handle brukt hos Bjerke; jeg er bare litt spent på hvordan resten av markedet vil bli seende ut...
 
-Ja og tja, som den evige pessimist jeg er, frykter jeg at dette vil bety at privatselgerne vil se til Bjerke - som, rimeligvis, må legge seg på et høyere prisnivå - og etablere Bjerke Vintage-priser som minstepris for privat omsetning.

Vi får se. Jeg håper jeg tar feil - og jeg ser på ingen måte mørkt på å kunne handle brukt hos Bjerke; jeg er bare litt spent på hvordan resten av markedet vil bli seende ut...
Interessant betraktning. Ikke umulig at det vil påvirke resten av markedet i noen grad.
 
Interessant betraktning. Ikke umulig at det vil påvirke resten av markedet i noen grad.

-Det er ikke sikkert det blir noe problem i praksis, dog - de mest optimistiske privatselgerne ser jo til Chrono24, smeller på 25% for å kompensere for momsen, og så litt ekstra for å være sikker - og legger så ut annonsen...

Vi får se. Jeg har iallefall begynt å notere meg litt gjengs priser på et utvalg modeller -pr nå- for å se hvordan det ser ut etter at Bjerke har etablert seg i dette segmentet. Dette ville dog vært en mye mer interessant øvelse om Norge var et større land...
 
får håpe de har kontroll på sin moralske holdning, når de nå kaster seg ut i et marked som de har vært kritiske til.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sub
-Ja og tja, som den evige pessimist jeg er, frykter jeg at dette vil bety at privatselgerne vil se til Bjerke - som, rimeligvis, må legge seg på et høyere prisnivå - og etablere Bjerke Vintage-priser som minstepris for privat omsetning.

Vi får se. Jeg håper jeg tar feil - og jeg ser på ingen måte mørkt på å kunne handle brukt hos Bjerke; jeg er bare litt spent på hvordan resten av markedet vil bli seende ut...
Uansett tryggere å kjøpe av Bjerke enn de fleste private iværtfall for oss som ikke har så peiling,så folk kan legge prisen sin hvor de ønsker men jeg ville nok kjøpt hos de om ikke prisen privat er mye bedre! Uansett en topp mulighet og skaffe seg kjøps historikk for alle som sliter med å komme på lister!
 
Det heter ikke "horn". Det heter remfester!

8- )

CA1720D2-B132-4538-8D52-FF62B95B9D58.jpeg
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel og Matsmet