Bilsnakk

Har nylig avsluttet leasing på XC90. Gått rett tilbake til XC70 med skiboks med "ekte AWD" opptil hytta.
XC90 er nydelig hvis du ikke har hytte, men har lade-tålmodighet.

Kvalitet bør ikke være et veldig stort problem, langt inni prod-periode + lang garanti.

Sterk følelse av umoderne teknologi. Er ikke ekspert, men høyt bensinforbruk er litt 80-talls. Og 5 mil på batteri på hybrid er so last year. At AWD-en «slår inn» for sent er bare ikke godt nok. Iallefall til 1.1 mill…

5990,- + 3125,- (150.000,-/48) = 9115,-. Mange penger i månedlig bilkost. En Daytona i året.

Har ikke finregnet på dette. Dersom bilen skal skiftes ut etter 3-4 år er regnestykket trolig ok, spesielt med fare for at disse bilene er ganske upopulære etter introduksjon av flere større el-familiebiler, eks XC90 og A6 på el i 2023-isj. Skal bilen beholdes i 7-10 år er det kanskje lønnsomt å kjøpe den, spesielt så billig som penger er nåomdagen.

Mange nedsider her, men heller ikke så mange alternativer når plassbehovet er stort.

PS: Caravelle er ikke på bordet.
Pps: Heller ikke model X, liker ikke steroider.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Jeg hadde ny xc60 i nesten 1 år for et par år siden. Meget fornøyd med den, men el rekkevidden er jo ikke så mye å skryte av på den.
Om du går for xc90 så pass på å velge en 2020 facelift. 15% bedre rekkevidde.

Leasing; Nei!
Kjøp en godt brukt 2020 modell og selg den igjen om 1-2 år.

Noe usikker på plassbehovet ditt ifht bagasje og bredde på bakseter, men hva med cayenne?

Er bekymret for hybrid-XC90 sin popularitet om tre år når den da kan kjøpes som el, dette kan muligens forsvare leasing.

Cayenne er flott, men utgår pga pris og at det er en børstraktor.


Har nylig avsluttet leasing på XC90. Gått rett tilbake til XC70 med skiboks med "ekte AWD" opptil hytta.
XC90 er nydelig hvis du ikke har hytte, men har lade-tålmodighet.

Har hytte på Sørlandet uten lademulighet. Langt unna så et voldsomt baggasjebehov når vi først drar.
Har tilgang til hytte på fjellet uten lademulighet.
Aldri hatt behov for en off-road, men verdsetter 4WD.
Ski- og utstyr tar uendelig med plass.
Tre kids alder 9-16 krever litt plass + hund.
Ikke lysten på takboks året rundt eller baggasjehenger.

XC90 leverer på alle behov, men bekymret for teknologi som jeg oppfatter gammal.
 
Ingen cruisecontrol. Ingen headup-display. Ikke noe plass i bagasjerommet. Et baksete ingen levende får plass i. Ingen DAB. Ikke hybrid. Ikke el. Ikke politisk korrekt.

Bare 98 oktan, 6 seks sylindre, 3 pedaler, håndlaget eksos. Og svingete veier.

A2FDE1C1-E811-430E-96F3-19FFA0DA4A5A.jpeg
 
Er bekymret for hybrid-XC90 sin popularitet om tre år når den da kan kjøpes som el, dette kan muligens forsvare leasing.

Cayenne er flott, men utgår pga pris og at det er en børstraktor.




Har hytte på Sørlandet uten lademulighet. Langt unna så et voldsomt baggasjebehov når vi først drar.
Har tilgang til hytte på fjellet uten lademulighet.
Aldri hatt behov for en off-road, men verdsetter 4WD.
Ski- og utstyr tar uendelig med plass.
Tre kids alder 9-16 krever litt plass + hund.
Ikke lysten på takboks året rundt eller baggasjehenger.

XC90 leverer på alle behov, men bekymret for teknologi som jeg oppfatter gammal.

Å lade XC90 tar tid. Vi har prøvd å lade så ofte vi kan, hjemme og ute. Reell lading er hjemme siden det tar tid.
Testet både XC90 og XC70 oppoverbakken opptil hytta. Merket at XC90 oppførte seg mest som en tung forhjuldrift bil med litt dytt bak i starten. Å miste veigrep på en så tung bil er ikke moro.

Samme situasjon her. Ja, XC70 virker litt trang. Plassen på XC90 er superb. Ville ha beholdt den hvis el-motoren er litt kraftigere og kan hurtiglade, men er også usikker på svak-hybridens fremtid. Batterikapasiteten har også gått ned litt i løpet noen få år. Lykke til det valget.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Er bekymret for hybrid-XC90 sin popularitet om tre år når den da kan kjøpes som el, dette kan muligens forsvare leasing.

Cayenne er flott, men utgår pga pris og at det er en børstraktor.

Jeg tror ikke man nødvendigvis skal være så bekymret for at en modell går over til ren el, fordi jeg tror markedet vil være tilstedet for begge modeller en stund.

F eks så ser man nå at det bestilles hundrevis av nye Taycan Cross Turismo, men det selges også mange Panamera Sport Turismo og begge deler til ca samme pris. (Vel og merke 2018 modell mot Taycan CT 2021)

Jeg for min del skal ikke ha el (igjen) på mange år og sverger til hybrid. Med et forbruk på ned mot 0,5 så betaler jeg gledelig litt for bensin for å slippe mulighet til å ikke stå i noe ladekø. (Og samtidig nyte god lyd fra motoren+++)

Ja Cayenne har vel et stempel, jeg skal ikke nekte for det. Jeg har ikke behovet for så stor plass så jeg har ikke kjøpt en, men hadde behovet vært der, så hadde jeg driti i stempelet. Fordi det er faktisk en meget bra bil.
Du får en 2020 XC90 til 900-950.000,-
En Cayenne 2019 får du til 1.1, vel og merke med litt mer km.

Personlig så syntes jeg ikke de ekstra 150.000-200.000 er så mye, men det er selvsagt individuelt. At du får en del mer kvalitet for det mellomlegget er det derimot ingen tvil om.
 
Jeg tror ikke man nødvendigvis skal være så bekymret for at en modell går over til ren el, fordi jeg tror markedet vil være tilstedet for begge modeller en stund.

F eks så ser man nå at det bestilles hundrevis av nye Taycan Cross Turismo, men det selges også mange Panamera Sport Turismo og begge deler til ca samme pris. (Vel og merke 2018 modell mot Taycan CT 2021)

Jeg for min del skal ikke ha el (igjen) på mange år og sverger til hybrid. Med et forbruk på ned mot 0,5 så betaler jeg gledelig litt for bensin for å slippe mulighet til å ikke stå i noe ladekø. (Og samtidig nyte god lyd fra motoren+++)

Ja Cayenne har vel et stempel, jeg skal ikke nekte for det. Jeg har ikke behovet for så stor plass så jeg har ikke kjøpt en, men hadde behovet vært der, så hadde jeg driti i stempelet. Fordi det er faktisk en meget bra bil.
Du får en 2020 XC90 til 900-950.000,-
En Cayenne 2019 får du til 1.1, vel og merke med litt mer km.

Personlig så syntes jeg ikke de ekstra 150.000-200.000 er så mye, men det er selvsagt individuelt. At du får en del mer kvalitet for det mellomlegget er det derimot ingen tvil om.

Jeg forbinder Porsche utelukkende med kvalitet, design og glede - men tørr ikke nevne tanken engang for kona:)
Realistisk er vel nærmere 3-400' opp enn 150-200'. Uansett, noen strikker er ikke til å for strekkes for langt.

Har fått leasingtilbud på en en super XC90. Med innskudd på 150' vil den koste 7' per mnd. Det er ikke krisemye penger ift hva man får. XC70n vi har nå koster oss med sammelignbare kostnadselementer ca 4,5' per mnd (30' verditap, 10' forsikring, 15' service og rep). Relativt liten ekstrakost for 10 år nyere og større bil (sett bort fra de 150' i innskudd.... som jeg bevisst bruker til å lure meg selv og kona om at skifte av bil er smart). Får se hva som skjer:)
 
Jeg forbinder Porsche utelukkende med kvalitet, design og glede - men tørr ikke nevne tanken engang for kona:)
Realistisk er vel nærmere 3-400' opp enn 150-200'. Uansett, noen strikker er ikke til å for strekkes for langt.

Har fått leasingtilbud på en en super XC90. Med innskudd på 150' vil den koste 7' per mnd. Det er ikke krisemye penger ift hva man får. XC70n vi har nå koster oss med sammelignbare kostnadselementer ca 4,5' per mnd (30' verditap, 10' forsikring, 15' service og rep). Relativt liten ekstrakost for 10 år nyere og større bil (sett bort fra de 150' i innskudd.... som jeg bevisst bruker til å lure meg selv og kona om at skifte av bil er smart). Får se hva som skjer:)

Hehe.
Er det ikke bare å velge en kone som også har interesse for bil. Skjønner ikke problemet.

Om du vil ha det regnestykket ditt til å bli bedre per mnd så kjøper du en 1-2 år gammel bil og selger den igjen før 5 år garanti utløper. Er du flink til å finne de rette bilene eller hente inn fra Tyskland selv så sitter du med et positivt regnestykke fremfor negativt. Og det regnestykket er enklere å gjøre med Porsche enn Volvo.

Det krever derimot noe mer innsats enn å bare ta turen til nærmeste forhandler og signere på en leasing. Leasing vil aldri bli god butikk for deg som kjøper uansett hvordan du fordeler regnestykket utover. Det er en grunn til at forhandlere prøver å prakke det på alle kundene sine.....
 
Hehe.
Er det ikke bare å velge en kone som også har interesse for bil. Skjønner ikke problemet.

Om du vil ha det regnestykket ditt til å bli bedre per mnd så kjøper du en 1-2 år gammel bil og selger den igjen før 5 år garanti utløper. Er du flink til å finne de rette bilene eller hente inn fra Tyskland selv så sitter du med et positivt regnestykke fremfor negativt. Og det regnestykket er enklere å gjøre med Porsche enn Volvo.

Det krever derimot noe mer innsats enn å bare ta turen til nærmeste forhandler og signere på en leasing. Leasing vil aldri bli god butikk for deg som kjøper uansett hvordan du fordeler regnestykket utover. Det er en grunn til at forhandlere prøver å prakke det på alle kundene sine.....
Konseptuelt skal det ikke være mulig for forbruker å tjene på leasing, tilsvarende fastrente, men begge produkter har sine fordeler.
Skal uansett sjekke Tysklandsporet, en kammis sparte nettopp 100' på en E-tron. Er ikke et krav for meg å berike Bilia unødvendig:)

Kone med klokkepreferanser > kone med bilpreferanser ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Konseptuelt skal det ikke være mulig for forbruker å tjene på leasing, tilsvarende fastrente, men begge produkter har sine fordeler.
Skal uansett sjekke Tysklandsporet, en kammis sparte nettopp 100' på en E-tron. Er ikke et krav for meg å berike Bilia unødvendig:)

Kone med klokkepreferanser > kone med bilpreferanser ;)
Husk at det er kostnader også ved å forlenge nybilgaranti når bilen passerer 2 år om du importerer en nyere Porsche (min eneste erfaring med kjøp av bruktbil fra utlandet). Blir vel fort nærmere 50.000,- for 3 år med nybilgaranti. Hvilke ordninger Audi har vet jeg ikke, men vil tro at det også koster litt.

Ellers er jeg enig med @gullet i at Cayenne bør dekke alle behov og muligens gjør totalregnestykket bedre ved videresalg. Etter at Porsche gikk elektrisk har det jo blitt et bilmerke for langt flere og jeg tror færre og færre vil assosiere Cayenne med hva det nå enn assosieres med i dag, i årene fremover.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
@Genta, ikke tenk så mye. Det er nok ting å tenke på i hverdagen… kone, barn, jobb og klokker.

Det enkle er ofte det beste. Gå for XC90-leasing hvis kona, barnetrygden og klokkebudsjettet tillater. Vurder igjen etter 3 års leasing. Behovet og markedet endrer seg uansett.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Jeg er en stor tilhenger sav Volvo og har stort sett hatt Volvo i garasjen det siste tiåret. XC90 har dessverre fortsatt en del feil og trøbbel. Det er flere 2019 modeller som har blitt levert tilbake ved vår lokale forhandler da de ikke greide å rette opp feil tilfredsstillende. For meg virker det helt horribelt å betale nærmere millionen for en firesylindret symaskin som på tross av masse krefter virker anstrengt. Når man i tillegg får et relativt uforutsigbart firehjulstrekksystem og under snittet gode kjøreegenskaper så sitter man stort sett igjen med plass og komfort. XC90 er trolig Volvos dårligste bil i dag (sett i forhold til pris og konkurrenter).
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Sånn sett må jo en 2016 lr4 være et røverkjøp. All plass en får behov for , 4wd og nok motor til å dra en henger opp til 3,5t uten å bli tung i pusten. En må berre være innstilt på noken små kostnader sånn inn i mellom. Kjøre komforten er på høgde med nye biler og til tider bedre , ihvertfall om en ikkje verdsetter sportslige kjøreegenskaper på 2,5t bil
 
  • Liker
Reaksjoner: berekraft
Jeg vurdere at samle bilinnsatsen til EN bil nå. Sporty, praktisk, elegant, komfortable og rå!? Bmw X6 eller Cayene Coup? Eller?

Uten å ta andre hensyn, så ville jeg valgt Cayenne av de to, X6 liker jeg absolutt ikke utseende på. Men coupé type karosseri i SUV variant synes jeg er en merkelig idé i utgangspunktet. Ingen av fordelene med en sportslig bil, og alle fordelene med en SUV, unntatt bagasjeplassen..
 
  • Liker
Reaksjoner: Erik_SG