Bilsnakk

Jeg må bare innrømme at det som smerter meg mest med elbil er mangel på lyd. Jeg er så enkel at lyden er så utrolig mye av bilgleden ved en sånn bil at jeg synes det mister all mening uten. Ihvertfall så lenge vi bor i et land hvor man aldri får utfordret bilens grenser uansett. Med grom lyd har man ihvertfall gleden av den om ikke annet.
Ja det med lydbildet er og blir en stor mental overgang! Bilprodusenter er nokk ganske bevist på dette punkt. iX har jo hele lydsymfonier komponert av proffe Hans Zimmer som ett plaster på såret…
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og GrimReaper
Jeg må bare innrømme at det som smerter meg mest med elbil er mangel på lyd. Jeg er så enkel at lyden er så utrolig mye av bilgleden ved en sånn bil at jeg synes det mister all mening uten. Ihvertfall så lenge vi bor i et land hvor man aldri får utfordret bilens grenser uansett. Med grom lyd har man ihvertfall gleden av den om ikke annet.

Derfor man kjøper bil for formålet . Egnet "kjedelig" familiebil og egen entusiastbil med lyd og alt som følger med .
 
Skulle gjerne sagt meg enig, men når verden utvikler seg slik den gjør så blir det vanskelig å komme uten el. Jeg har skydd el biler i mange år, men har vært svak ved et par anledninger. Erfaringer rikere ønsker jeg å kalle det.
Jeg har derimot kjørt hybrid Porsche de 3 siste bilene og det er en fantastisk kombinasjon!
Skal du ha en gøy (ordentlig fossil Porsche) med plass til mer enn 1 passasjer i dag, blir det så uforholdsmessig dyrt at du ikke syntes det er gøy lenger.


Ja det finner jeg ut av i april!

Den GTS modellen har de bygget så tett opp mot fossil som mulig. Den skal være så god at det ikke lenger er noe kompromiss å kjøre el. (Falsk lyd er et kompromiss uansett tenker jeg da..)

Se gjerne denne testen:

Lover bra, så jeg gir den noen måneder frem til sommeren, så får vi se om jeg kryper tilbake til hybridene…
Ja den både ser og lyder bra! Jeg synes fortsatt dette er noe av det beste alt-i-en-bil, men min kone ser bare ett stort kompromiss,
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Jeg må bare innrømme at det som smerter meg mest med elbil er mangel på lyd. Jeg er så enkel at lyden er så utrolig mye av bilgleden ved en sånn bil at jeg synes det mister all mening uten. Ihvertfall så lenge vi bor i et land hvor man aldri får utfordret bilens grenser uansett. Med grom lyd har man ihvertfall gleden av den om ikke annet.
Enig i det og det er grunnen til at jeg har valgt hybrid tidligere.
Problemet er at skal man ha GROM lyd i dag må man ha v8. Og det koster for mye med 20,- per liter!
V6’en til Porsche funker, men du får ikke dybden.

Om du da har et kriterie om å kun kjøre Porsche og ha plass til 2 barn, ja da er det ikke mange alternativer dessverre. Så nå har jeg vært igjennom «det meste» fra Porsche, så da gjenstår det elektrisk.

Hadde jeg derimot bodd i et annet land enn dette potetlandet hadde jeg kjørt ren fossil! Ingen tvil.
 
Forsåvidt enig i den påstanden. Men det man mister er jo kombinasjonen. Som f.eks E63 AMG, M5, RS-modellene til Audi, Panamera osv...

Ja , og har man råd til begge deler så for all del . Eg har hatt både M5er og audier med store motorer , og det var stort sett det eg hadde fram til for en 5-6år siden . Det endte ofte med at eg hadde endå en ekstra bil til småkjøring og som tålte litt røffere bruk i tillegg til en Porsche til sommeren. Min erfaring er at det koster mykje å holde slike biler , spesielt om man skal bruke den daglig. Vi var nokre kompiser som rekna litt på det , og kom fram til at 50000kr ikkje var unormalt kostnad om en ikkje gjorde noke sjølv. I tillegg har dei ofte et verditap på høgde med en pent brukt golf i året .
 
Jeg brukte en vinter en V10 M6 som dagligbil. Det er jo mulig, men verken jeg eller bilen hadde det særlig bra.
 
Jeg brukte en vinter en V10 M6 som dagligbil. Det er jo mulig, men verken jeg eller bilen hadde det særlig bra.
Jeg kom litt til samme konklusjon! Kjøpte vinterhjul til min M6, ikke for å bruke den som daglig bil, men for ar få litt igjen… feiget ut og leverte inn skilt samt solgte vintersettet(koster en formue…) Jeg er også sikker på at hverken jeg eller bilen(som aldri er vinterkjørt) ville få det særlig bra! AMG, M, 911 mf. er og blir dyrt sommerleketøy har i landet
 
En ting er at det gikk ca. tre liter på mila (kjørte et par mil hver dag), en annen at bilen holdt på å drepe meg kontinuerlig.

Det store problemet var dog at man kunne høre at all mekanikken hadde det grusomt, og denne bilen hadde oppvarmet garasje både hjemme og på jobb!

Hos oss er det 100% elektrisk om vinteren (Model X + nytrimma Polestar), med kosebil som bor på fullservicehotell hos Autoxo fra oktober til april.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg brukte pengene fra salget av vinterhjul, spart forsikring og veiavgift mm. til å kjøpe en iX! Om lekebilen bruker 1,2 eller 3 liter på mila synes nesten ikke på totalen ved denne type bil, blir aldri de mange km. uansett. Forsikring på den annen side har blitt helt »koko»!
 
Glad jeg ikke har en hang til nyere biler med ekstreme ytelser. Har jo tilgang på noen av de mest ekstreme av dem stort sett når jeg vil, men finner mye større glede i noe gammelt og quirky!
 
Vi blir snart en ren elbil-husholdning (bytter ut plugin-hybriden med en Ioniq 5 i år en gang).

Svigers bor i Nordland og vi pleier å besøke dem på sommeren. Hvordan er det å kjøre ikke-Tesla så langt nordover i høysesong/fellesferie? Da tenker jeg på antall stasjoner underveis, typisk ladekø osv oppover E6. Er det et sabla styr i 2022?
 
Ja, dessverre. Jeg prøvde med med en Polestar 2 i noen måneder, men gikk tilbake til Tesla. Jeg har nulltoleranse for ladekø på langtur, så det spørs hvor tålmodig du er.