Bilsnakk

Noen som har erfaring med Porsche Macan? Kikker litt på 2016-2018 modeller, helst GTS eller Turbo. Blir den for liten for en aktiv familie på foreløpig 3? Bruker fremdeles bakovervendt bilsete.
Som nevnt over kjører jeg i dag Land Cruiser 120, så forberedt på å kompromisse på plass, men usikker på hvor mye.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Noen som har erfaring med Porsche Macan? Kikker litt på 2016-2018 modeller, helst GTS eller Turbo. Blir den for liten for en aktiv familie på foreløpig 3? Bruker fremdeles bakovervendt bilsete.
Som nevnt over kjører jeg i dag Land Cruiser 120, så forberedt på å kompromisse på plass, men usikker på hvor mye.
Jeg har hatt to.
GTS og turbo.

Vi slet med barnevogn i Macan. Ble ganske lite plass til annet i bagasjerommet. Og med bakovervendt sete så ble det litt trangt på passasjersiden. Det funker om fruen ikke er så lang i bena. (Gitt at det er du som stort sett kjører)

Utover det så er det vanvittig gode biler! Mye mer sportslig enn en skulle trodd. Om jeg skulle valgt mellom gts og turbo i dag så er jeg usikker på hvem jeg ville valgt da de har litt ulike kvaliteter. (Og pris)
Turbo har litt mer dybde i eksosen og 40 hester mer som man faktisk merker.
GTS er litt mer sportslig å kjøre men kunne trengt de 40 hestene….

(Min gamle turbo ligger til salgs nå om du er interessert i en godt spec’et bil)
 
Jeg har hatt to.
GTS og turbo.

Vi slet med barnevogn i Macan. Ble ganske lite plass til annet i bagasjerommet. Og med bakovervendt sete så ble det litt trangt på passasjersiden. Det funker om fruen ikke er så lang i bena. (Gitt at det er du som stort sett kjører)

Utover det så er det vanvittig gode biler! Mye mer sportslig enn en skulle trodd. Om jeg skulle valgt mellom gts og turbo i dag så er jeg usikker på hvem jeg ville valgt da de har litt ulike kvaliteter. (Og pris)
Turbo har litt mer dybde i eksosen og 40 hester mer som man faktisk merker.
GTS er litt mer sportslig å kjøre men kunne trengt de 40 hestene….

(Min gamle turbo ligger til salgs nå om du er interessert i en godt spec’et bil)

Skjønner, jeg har ofte med meg både golfsett og barnevogn, så da må det pakkes lett ellers :LOL: Barnevogna blir forholdsvis kompakt, men må testes. Er alltid jeg som kjører, og fruen er kort så det bør gå mtp bilstol.
Har ikke klart å få noe godt inntrykk av hvor stor bilen faktisk er, sammenlignet med typisk stasjonsvogn som A6 osv.

Har du link til din?
 
Skjønner, jeg har ofte med meg både golfsett og barnevogn, så da må det pakkes lett ellers :LOL: Barnevogna blir forholdsvis kompakt, men må testes. Er alltid jeg som kjører, og fruen er kort så det bør gå mtp bilstol.
Har ikke klart å få noe godt inntrykk av hvor stor bilen faktisk er, sammenlignet med typisk stasjonsvogn som A6 osv.

Bilen er vesentlig mindre enn Audi A6 og er nok heller ikke helt på høyden med siste generasjon A4 (tenker da primært på bagasje). Men glimrende bil om du får plass til det vesentlige. Men regn med helt andre driftstutgifter enn det du har i dag :)
 
Skjønner, jeg har ofte med meg både golfsett og barnevogn, så da må det pakkes lett ellers :LOL: Barnevogna blir forholdsvis kompakt, men må testes. Er alltid jeg som kjører, og fruen er kort så det bør gå mtp bilstol.
Har ikke klart å få noe godt inntrykk av hvor stor bilen faktisk er, sammenlignet med typisk stasjonsvogn som A6 osv.

Har du link til din?
Dette er min gamle bil:

Står til salgs samme sted som du holder til også ser jeg.
Jeg kjenner nåværende eier, så om du er seriøst interessert så kan jeg koble dere sammen fremfor bilbutikken.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
+ verditap og delepriser. Særlig delepriser er svært mye dyrere enn Toyota. Men så er det jo en helt annen bil som på ingen måte kan sammenlignes med Landcruiser. Smått utrolig at du vurderer disse to bilene opp mot hverandre.
 
+ verditap og delepriser. Særlig delepriser er svært mye dyrere enn Toyota. Men så er det jo en helt annen bil som på ingen måte kan sammenlignes med Landcruiser. Smått utrolig at du vurderer disse to bilene opp mot hverandre.

Det virker ikke som du har så veldig mye kunnskap om dette tema så jeg må nesten opplyse litt:

1.
Delene til Porsche er (stort sett) de samme som på Audi. Om en legger seg under en Macan så er det kun Audi ringer på alle delene. (Ja jeg har ligget under begge mine tidligere macaner)

2.
Verditap får man uansett hvilken bil man kjøper. En 5-10 år gammel Porsche har tatt veldig mye verditap før 5 år så de holder seg forholdsvis godt i pris deretter. Som alt annet på 4 hjul; kommer an på modellen og utstyret, samt pris man klarer å oppnå der og da.

3.
Mange som ikke kjenner til dette, men om en eier en Porsche så kan man ha nybil garanti til den er 15 år gammel eller 200.000 km. Porsche approved heter det og betyr at uansett hva som ryker på bilen så bytter porsche det gratis. Selvsagt alt utenom slitedeler.
Den garantien har de siste årene kostet ca 25’ for 2 år. Har hørt rykter om at den har steget nå pga valuta, men det er uansett en veldig god forsikring å ha og har gitt meg et nærmest bekymringsløst bilhold.
Tenkt å eie en 5-10 år gammel Range Rover som ikke har mulighet for en slik garanti…..

4.
Det er jo ingen hemmelighet at tyske biler er godt skrudd sammen. Japanske har vel rykte for å være hakket bedre, men tyske og spesielt Porsche troner jo langt over både engelske og amerikanske biler hva gjelder kvalitet.
Så om en ikke ønsker å betale for approved garanti og satse på at den holder, så kan en kjøpe Audi deler og få mekonomen til å utføre reparasjoner.
 
Noen som har erfaring med Porsche Macan? Kikker litt på 2016-2018 modeller, helst GTS eller Turbo. Blir den for liten for en aktiv familie på foreløpig 3? Bruker fremdeles bakovervendt bilsete.
Som nevnt over kjører jeg i dag Land Cruiser 120, så forberedt på å kompromisse på plass, men usikker på hvor mye.
Ville gått for en Cayenne først som sist. Har til gode å være misfornøyd med de Cayennene jeg har hatt på noen som helst måte. Den ene Macanen jeg har hatt opplevdes tidvis som litt irriterende trang til suv å være.
 
Redigert:
Ville gått for en Cayenne først som sist. Har til gode å være misfornøyd med de Cayennene jeg har hatt på noen som helst måte. Den ene Macanen jeg har hatt opplevdes tidvis som litt irriterende trang til suv å være.
Selv om jeg har vært fornøyd med mine macaner må jeg jo si meg litt enig i @Klokkegutten. Jeg endte også opp med cayenne for å få plass til alt til barna. Nå er derimot vogn ikke lenger et problem så cayenna ligger på Finn. Hehe
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Hva legger du i dette, utenom det åpenbare med bensin og forsikring? :giggle:

Det virker ikke som du har så veldig mye kunnskap om dette tema så jeg må nesten opplyse litt:

Fint at du sitter med kunnskapen da og kan opplyse meg. Min sammenligning gikk i hovedsak på eierkostnader i forhold til Toyota Landcruiser. Jeg kjører selv Macan i dag og opplever det som en svært dyr bil å eie ( på tross av at jeg fortsatt har litt nybilgaranti igjen).
 
Fint at du sitter med kunnskapen da og kan opplyse meg. Min sammenligning gikk i hovedsak på eierkostnader i forhold til Toyota Landcruiser. Jeg kjører selv Macan i dag og opplever det som en svært dyr bil å eie ( på tross av at jeg fortsatt har litt nybilgaranti igjen).

Hvilke utgifter har du hatt på bilen som gjør den dyr å eie?

Land Cruiser er jo noe for seg selv med tanke på driftssikkerhet, men deler hos Toyota har helt spinnville priser hvis det først er noe galt.
 
De vanlige servicene har vært dyre (25k for siste). Bremsene er tatt for andre gang (sist nå på 96 000 km). Det kostet nesten 40k. Legg til et solid verditap, bensinforbruk på i snitt 1,4 L/mil, dyr forsikring (23k) samt solide kostnader til dekk. Så er det godt mulig at dette ikke er så mye dyrere enn tilsvarende tysk premium, men i forhold til å drifte Landcruiser (som jeg også har i varebilutgave) så snakker vi i hvertfall tre gangeren i utgifter. Og det er det forsåvidt verdt syns jeg, for bilen i seg selv er fantastisk.
 
De vanlige servicene har vært dyre (25k for siste). Bremsene er tatt for andre gang (sist nå på 96 000 km). Det kostet nesten 40k. Legg til et solid verditap, bensinforbruk på i snitt 1,4 L/mil, dyr forsikring (23k) samt solide kostnader til dekk. Så er det godt mulig at dette ikke er så mye dyrere enn tilsvarende tysk premium, men i forhold til å drifte Landcruiser (som jeg også har i varebilutgave) så snakker vi i hvertfall tre gangeren i utgifter. Og det er det forsåvidt verdt syns jeg, for bilen i seg selv er fantastisk.
Service ligger rundt 20’. Det gjør stort sett alle de porschene.

Bremser for andre gang på 96’ høres ikke bra ut. Det er for ofte basert på mine erfaringer.
Og 40.000 for bremser er MYE. Da kjøper du heller bremsene i Tyskland og får mekonomen til å montere dem. Det har ingenting med garantien å gjøre.

Jeg hadde ikke et snittforbruk på 1.4 på hverken min turbo eller GTS. Med det forbruket og så ofte skifte av bremser så høres det ut som du enten er for hard på gassen, og dermed bremsene, eller så er noe galt med bilen.

Jeg har betalt halvparten av det du betaler i forsikring hos gjensidige. Har vel og merke 75% bonus. Har du if så blir du lurt.

Verditap har derimot vært stygt på Macan. Det er en lang historie jeg ikke orker å utbrodere, men kort fortalt har det sammenheng med kjøpegruppen.
Kjøper man 2015-2017 Macan nå så mener jeg at størsteparten av verditapet er tatt. 7-5 år gammel bil til 1/3 av ny bil pris.
 
Service ligger rundt 20’. Det gjør stort sett alle de porschene.

Bremser for andre gang på 96’ høres ikke bra ut. Det er for ofte basert på mine erfaringer.
Og 40.000 for bremser er MYE. Da kjøper du heller bremsene i Tyskland og får mekonomen til å montere dem. Det har ingenting med garantien å gjøre.

Jeg hadde ikke et snittforbruk på 1.4 på hverken min turbo eller GTS. Med det forbruket og så ofte skifte av bremser så høres det ut som du enten er for hard på gassen, og dermed bremsene, eller så er noe galt med bilen.

Jeg har betalt halvparten av det du betaler i forsikring hos gjensidige. Har vel og merke 75% bonus. Har du if så blir du lurt.

Verditap har derimot vært stygt på Macan. Det er en lang historie jeg ikke orker å utbrodere, men kort fortalt har det sammenheng med kjøpegruppen.
Kjøper man 2015-2017 Macan nå så mener jeg at størsteparten av verditapet er tatt. 7-5 år gammel bil til 1/3 av ny bil pris.

Da er vi vel stort sett enige da. Jeg har levert inn til Porsche og fått ting gjort der, har ikke giddet å styre med andre verksteder. Jeg har en 2019 GTS kjøpt i 2021. Kjører aktivt slik en bil av dette kaliberet skal gjøres, men har tidvis vært overrasket over det høye forbruket.
 
Da er vi vel stort sett enige da. Jeg har levert inn til Porsche og fått ting gjort der, har ikke giddet å styre med andre verksteder. Jeg har en 2019 GTS kjøpt i 2021. Kjører aktivt slik en bil av dette kaliberet skal gjøres, men har tidvis vært overrasket over det høye forbruket.
Min var en 2017 mod kjøpt i 2016, så det begynner å bli noen år siden.
Kanskje jeg er for pinglete på gassen! Haha.

Men som ble nevnt her, så får du et helt annet forbruk på en cayenne hybrid. Jeg ligger nå på ned mot 0,5. En del penger å spare på det, OG større plass. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: HenrikS
Min var en 2017 mod kjøpt i 2016, så det begynner å bli noen år siden.
Kanskje jeg er for pinglete på gassen! Haha.

Men som ble nevnt her, så får du et helt annet forbruk på en cayenne hybrid. Jeg ligger nå på ned mot 0,5. En del penger å spare på det, OG større plass. ;)

Er den noe gøy å kjøre sammenlignet med Macan? Må vel gi avkall på PDK, men funker kanskje den kassa i Cayenne også?
 
Er den noe gøy å kjøre sammenlignet med Macan? Må vel gi avkall på PDK, men funker kanskje den kassa i Cayenne også?
Macan er mer sportslig enn cayenne. Det er ingen tvil. MEN, cayenne satt opp sportslig er faktisk ganske mye mer sportslig enn en skulle tro.
(Da snakker jeg om 2019+)

Jeg har satt opp min med sport+ på understell og styring og hybrid på drivlinjen. Når jeg ikke har barn baki så er det ingen problem å ha det gøy med den. Sett drivlinjen i sport+ og det er mulig å kjøre fort også i svinger.
0-100 på Macan turbo er 4,8 og cayenna har 5,0. De 0,2 merker du ikke forskjell på.

En Macan er en del eldre innvendig. Infotainment etc er merkbart gammelt på pre 2019 macaner.

Om en ser på fremtidig verditap så har allerede 2019 cayenner en pris på ca 45% av nypris.
Macan 2019 er vel priset på ca 55% av nypris. I tillegg kommer Macan el i 2024. Det vil nok gi et betydelig fall i pris på de fossile macaner. (Litt avhengig av prisingen Porsche går ut med).
 
Ekstremt sjeldent at potensialet i denne kjærra blir utnyttet til det fulle.
Men nå på tildels utvaskede fjellveier, kom denne til sin rett.

IMG_6584.jpeg

IMG_6586.jpeg