Bilsnakk

Jeg trenger å teste kjære med-klokkenerder på hva jeg egentlig burde velge som neste bil. 940-en er solgt og jeg er klar for SUV. Men hva er egentlig kulest?

Stem med emoji:
  • :love: = BMW X5 (3-liter diesel, første generasjon, ingen sotede ruter, små felger med mye dekk, alt unntatt grå hva gjelder farge) – deilig design som jeg har vokst opp i baksetet i. Og gode kjøreegenskaper.
  • (y) = Land Rover Discovery 3 (2,7 liter diesel, HSE, grønn eller annen sprek farge) – hjertet sier "ja", fornuften sier "hell no".
  • :ROFLMAO: = Toyota Land Cruiser (Prado, J120, manuell, med reservehjul på bakluken, ikke mørkegrå metallic) – pragmatisk, faktisk nokså grei å se på og bra bruktmarked.
1686668909953.png

1686669200532.png

1686669231932.png


Eller har jeg oversett noe?
 
Jeg trenger å teste kjære med-klokkenerder på hva jeg egentlig burde velge som neste bil. 940-en er solgt og jeg er klar for SUV. Men hva er egentlig kulest?

Stem med emoji:
  • :love: = BMW X5 (3-liter diesel, første generasjon, ingen sotede ruter, små felger med mye dekk, alt unntatt grå hva gjelder farge) – deilig design som jeg har vokst opp i baksetet i. Og gode kjøreegenskaper.
  • (y) = Land Rover Discovery 3 (2,7 liter diesel, HSE, grønn eller annen sprek farge) – hjertet sier "ja", fornuften sier "hell no".
  • :ROFLMAO: = Toyota Land Cruiser (Prado, J120, manuell, med reservehjul på bakluken, ikke mørkegrå metallic) – pragmatisk, faktisk nokså grei å se på og bra bruktmarked.
Vis vedlegg 335529
Vis vedlegg 335530
Vis vedlegg 335531

Eller har jeg oversett noe?
Om du ikke har lyst til å skru deg halvt ihjel på enten tysk eller engelsk, så hadde jeg gått for japansk. Men vær særlig obs på rust innvendig i rammevanger på disse LCene.
 
Om du ikke har lyst til å skru deg halvt ihjel på enten tysk eller engelsk, så hadde jeg gått for japansk. Men vær særlig obs på rust innvendig i rammevanger på disse LCene.

Yes, jeg kjenner til pluss/minus ved de tre alternativene. Og det du nevner er viktig, indeed! Men jeg må presisere: Stemmegivingen er ment å handle om kulhetsfaktor! ;) Så stem med hjertet!
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Svaret er G @Nicolai

Det er jeg ganske enig i! Men laaaaaangt utenfor budsjett. Jeg er detaljfreak og må ha et bra og originalt eksemplar.
 
Den tenkende manns luksus-SUV.

 
En stor fordel med ^ er at den faktisk er dritkul, i motsetning til de fjasete Greiene som selges nå. Win-win; bruk en 5% av pengene på en faktisk tøff bil, ikke 2 millioner på en merkelig vanskapning med altfor stor motor som ikke kan brukes til det den liksom er til.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Nicolai
Men... hvorfor SUV?
Trist å kjøre, dyrt å drifte, ser ikke bra ut.

Kall meg forstyrret, men jeg digger å kjøre SUV – dog ikke hvilken som helst (derav disse tre + G-wagen, allright). Jeg elsker også å kjøre gamle og nye sportsbiler. Og dølle familievogner fra 80- og 90-tallet. Og nå motorsykler. Det handler om et variert kosthold i kjøretøyparken ;)

Akkurat nå vil jeg kjøre noe som føles som båt på land, sitte høyt og ha plass til alt mulig stæsj. Jeg vil kjenne litt på følelsen av å være storkar på grønne skilter på starten av 2000-tallet – som at jeg hadde tjent en god slump penger på å være kommunens beste tømrer på maskinlaft, semi-kjent snowboarder eller noe.
 
Den tenkende manns luksus-SUV.


Denne er på min Topp 20 over feteste biler ever (ish). Finnes det egentlig noen særlig flere bruksbiler som denne, som holder seg såpass bra i verdi til tross for svært høy kilometerstand?

Utenfor budsjettet (140k ish), dessverre.
 
Akkurat nå vil jeg kjøre noe som føles som båt på land, sitte høyt og ha plass til alt mulig stæsj. Jeg vil kjenne litt på følelsen av å være storkar på grønne skilter på starten av 2000-tallet – som at jeg hadde tjent en god slump penger på å være kommunens beste tømrer på maskinlaft, semi-kjent snowboarder eller noe.

Da er svaret ditt VW!
 
Redigert:
Svaret er ikke Caravelle, det er helt sikkert, du vil ikke kjøre buss @Nicolai .

Første generasjon X5 var veldig fet, og samtidig god å kjøre da de kom. Jeg har kjørt flere av dem. Brukt er den en drtitbil, de har ofte gått langt og blitt mekket på av flere eiere, og er slitne. Vanskelig å finne strøkne med lite km.

D3 KAN være et godt kjøp, som regel ikke, men unntak finnes. Naboen byttet ut en TMX med en pent brukt D3, som var byttet deler på for et sekssifret beløp (!). Litt som en båt på veien sammenlignet med en X5, men herlig komfort og deilig når alt virker. Noen bytter luftfjæringen med vanlig fjæring, det skal du ikke ha.

J120 er en traktor, med komfort som en traktor, den lyder til og med som en traktor. Ruster, men pene eksemplarer finnes. Bedre offroad enn på veien, hvor du kjenner at japanerne ikke var så opptatt av retningstabilitet, støy, eller sittekomfort. Setene er en pine, særlig sammenlignet med loungesetene i en D3.

Der har du det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Svaret er ikke Caravelle, det er helt sikkert, du vil ikke kjøre buss @Nicolai .


J120 er en traktor, med komfort som en traktor, den lyder til og med som en traktor. Ruster, men pene eksemplarer finnes. Bedre offroad enn på veien, hvor du kjenner at japanerne ikke var så opptatt av retningstabilitet, støy, eller sittekomfort. Setene er en pine, særlig sammenlignet med loungesetene i en D3.

Der har du det.

Synes nå min er både komfortabel og retningsstabil, for hva den er :)
Min er 2005 modell original 8 seter med hjul på luka, vært i familiens eie siden ny, og aldri vært noe galt med den. Fantastisk bil. Disse ruster sjeldent i karosseri, men sørg for å finne en som er understellsbehandlet jevnlig siden ny.
Med vadedybde på 90cm er det meste av elektronikk bygget skikkelig med vanntette konnektorer, og det er generelt lite elektronikk på de. Tar seg frem over alt, og suveren på vinteren med doble batterier og mekanisk motorvarmer i tillegg til stor Webasto.

Typiske sjekkpunkter på 120 serien er rust i ramme, bremsestempler foran, baklukehengsler på de med hjul der og dyseverdier (som på alle andre commonrails..). Ellers bra saker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
En god bilhistorie:
‐----------

Many years ago a senior citizen drove his brand new MGB convertible out of the dealership. Taking off down the road, he floored it to 80 mph, enjoying the wind blowing through what little gray hair he had left. Amazing, he thought as he flew down I-94, pushing the pedal even more.
Looking in his rear view mirror, he saw a state trooper behind him, lights flashing and siren blaring. He floored it to 100 mph. Suddenly he thought, What am I doing? I'm too old for this, and pulled over to await the trooper's arrival.
Pulling in behind him, the trooper walked up to the Corvette, looked at his watch, and said, "Sir, my shift ends in 30 minutes. Today is Friday. If you can give me a reason for speeding that I've never heard before, I'll let you go."
The old gentleman paused. Then he said, "Years ago, my wife ran off with a state trooper. I thought you were bringing her back."
"Have a good day, sir," replied the trooper.


8

Mystisk. Han begynte i en MGB og ble stoppet i en Corvette?
 
  • Haha
Reaksjoner: Oddemann og Grendel