Bilsnakk

Kan man være glad i bil og ikke ha en softspot for MX-5? Blir som å like rock, og fornekte Elvis :)
Har aldri hatt noen følelser for MX-5/Miata, den appellerer rett og slett ikke til meg som Mazdaer flest. Da måtte det nok være en tidlig 90 RX7 med wankel. Men jeg er kjent med at det er en etablert sannhet at dette er verdens beste og billigste bil i sitt segment.
 
Hei. Et spørsmål til de som er mer bilkyndige enn meg selv:

Kjøpte en GLC 350e i 2020 for 500k. Godt fornøyd med den. Den har nå kjørt i underkant av 50k km, og jeg vil anslå salgsverdi rundt 370k.

Bor på Vestlandet. Kjører mest korte turer (ergo: elektrisk), og har ingen store bompengeutgifter. Så driftskostnadene er relativt lave.

Har overveid skifte til helelektrisk (en ny Tesla model Y long range 4wd, eller tilsvarende), men jeg ønsker å få en bedre forståelse av forventet totalkostnad over en 10 års periode før jeg avgjør dette. Skjønner at man ikke kan spå fremtiden (ulike avgiftsendringer og endring i bruk), men tror dere det vil være en stor forskjell i totalkostnad (verditap + driftskostnader) de neste 10 (ish) årene ved:

Alternativ a) Beholde hybriden
Alternativ b) Selge hybriden nå, og kjøpe Model Y (eller tilsvarende)

Kanskje denne linken med kalkulator for sammenligning av el/fossilbil kan gi deg noen svar: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og Vij
Snart er doningen klar for tørr asfalt.
PXL_20230426_050338298.jpg
 
Har aldri hatt noen følelser for MX-5/Miata, den appellerer rett og slett ikke til meg som Mazdaer flest. Da måtte det nok være en tidlig 90 RX7 med wankel. Men jeg er kjent med at det er en etablert sannhet at dette er verdens beste og billigste bil i sitt segment.
Hvis du noen gang får sjansen, så anbefales en prøvetur i en serie 1, helst original. Det går ikke fort, men smilet blir bredt. Og det er kanskje er fordel i tilfelle onkel sitter i veikanten. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Det å prøve og forstå en bilhorisont på 10 år i dag! Det er ekstremsport.
Føler vi er i en 'brytning' nå hva gjelder forutsigbarhet om bilhold, og jeg mener forståelsen om dette blir lettere og tolke om noen år.
Ergo hadde jeg vært deg i dag @Vij , så hadde jeg inngått en privatleieavtale med et anerkjent 'bilhus' der kundeservice er på dagsorden. Bruk litt tid på og sondere dette, og ta action;)
 
Redigert:
Hei. Et spørsmål til de som er mer bilkyndige enn meg selv:

Kjøpte en GLC 350e i 2020 for 500k. Godt fornøyd med den. Den har nå kjørt i underkant av 50k km, og jeg vil anslå salgsverdi rundt 370k.

Bor på Vestlandet. Kjører mest korte turer (ergo: elektrisk), og har ingen store bompengeutgifter. Så driftskostnadene er relativt lave.

Har overveid skifte til helelektrisk (en ny Tesla model Y long range 4wd, eller tilsvarende), men jeg ønsker å få en bedre forståelse av forventet totalkostnad over en 10 års periode før jeg avgjør dette. Skjønner at man ikke kan spå fremtiden (ulike avgiftsendringer og endring i bruk), men tror dere det vil være en stor forskjell i totalkostnad (verditap + driftskostnader) de neste 10 (ish) årene ved:

Alternativ a) Beholde hybriden
Alternativ b) Selge hybriden nå, og kjøpe Model Y (eller tilsvarende)

Hvis vi legger vekk faktorer som lyst på ny bil, komfort, opplevd kvalitet, design, image osv, og kun ser veldig forenklet på det økonomiske bildet med noen momenter som bør være gyldige i her:

-De største kostnadene er definitivt verditap
-Hvis man kjører mye vil også andre faktorer være viktig, som drivstoffkostnader (og det påvirker også verditapet, vedlikehold osv), men ser her bort fra dette.
-De første årene etter kjøp er som regel størst i verditap, både i kr og %.
-Risikoen for uforutsette utgifter går opp etter garanti/reklamasjonsrett, dvs. etter 5 år.
-En elbil har ekstremt lave løpende utgifter ift. både regelmessig service, drivstoff og feil, så det er ikke dumt å skifte til dette.
-Markedet har vært og er fortsatt i endring - det blir bare større konkurranse i elbilmarkedet, ift hva man får for pengene (inkludert størrelse og rekkevidde som har vært kritiske faktorer for valg av bil, og frem til i det siste sterkt bidratt til å begrense utvalget til noen få og dyre biler). Siden det selges lite fossibiler, har (og vil?) ikke verditapet her være så ekstremt som mange kanskje trodde med elbilenes inntog. De er fortsatt gode alternativer brukt for mange.
-Avgiftsendringer kan selvsagt påvirke og kan være vanskelige å forutse, men ovenstående prinsipper er likevel gyldige...

Prinsipielt kan det derfor lønne seg å kjøpe en 1-2 år gammel bruktbil hvor det største verditapet er tatt (og småfeil allerede fikset på garanti så man slipper litt hassel. Feil er det på alle biler), men fortsatt har garanti/reklamasjonsrett, og beholde den til reklamasjonsrett går ut (om man er nervøs for uforutsette utgifter), eller behold den lengst mulig (som kan være lønnsomt selv om man får noen ubehagelige overraskelser). :)

Derfor er mitt råd basert på ovenstående;
-Det største verditapet på GLC er tatt. Du har garanti. Du kjører lite (ift. drivstoff/service). Behold den til 2025 pga. reklamasjonsrett, og kjøp deg elbil da, og helst en ca 2 år gammel bil hvor mye av verditapet er unnagjort. :mrgreen:

Et usikkerhetsmoment er selvsagt avgiftsøkninger (som også påvirker bruktmarkedet), men jeg tviler på at det kommer til å skje ekstreme endringer, selv om det blir full mva, så er det kanskje mindre økning (særlig om du kjøper brukt), enn verditap du tar om du kjøper ny nå.
(Jeg vet forøvrig ikke om f.eks. model Y nå er nesten like rimelig å kjøpe ny som 1-2 år gamle brukte, så har ikke tatt hensyn til slike spesielle faktorer på bruktmarkedet, men antar det ikke er tilfelle).

Et tips litt på sidelinjen er også å kjøpe en elbil med lang rekkevidde selv om du ikke har akutt behov for det. Tenker da særlig på å velge den utgaven med lengst rekkevidde av en spesifikk modell. Det er deilig å slippe detaljplanlegging på langtur, og det vil være lettere å selge enn en med kortere rekkevidde (særlig om man sammenligner samme modell).
Så får man også ta hensyn til eventuelle muligheter som oppstår underveis f.eks. hvis noen vil gi mer enn markedspris for din bil, eller du kommer over en underpriset "ny" bil. :p
 
Takk for alle gode innspill!

Burde presisert det, men GLCen jeg kjøpte i 2020 var en 2017-modell som da hadde gått 25k km. Hvilket betyr at garantien er utløpt, men at verditapet kanskje flater noe ut fremover.

Basert på alle innspill her, inkludert kalkulatoren som Dexter postet (hvor jeg sammenlignet kostnader med å beholde denne (til verdi 350) vs. kjøpe en elbil til rundt 500) og det du skriver, Zawatch, så tenker jeg at min foreløpig konklusjon å beholde GLCen i noen år til (hvert fall 2), og så overveie å skifte til en brukt elbil med lang rekkevidde.
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Hvorfor ikke bare lease? Enklere blir det jo ikke. Problemfritt bilhold i leasingperioden og levere tilbake når du er ferdig/lei. I dagens marked må jo det være en no-brainer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thorvald
Hvorfor ikke bare lease? Enklere blir det jo ikke. Problemfritt bilhold i leasingperioden og levere tilbake når du er ferdig/lei. I dagens marked må jo det være en no-brainer.
Støtter denne. Leaser selv, bl.a. med tanke på uforutsigbar utvikling av bilteknologien og -markedet. Har gjort dette siden 2018. Forrige leasingbil bød på mange problemer, men var enkel å bli «kvitt». Nå leaser jeg ren elbil. Reell rekkevidde på drøyt 350 km - noe som hittil har vært mer enn nok. Kjøreturer over 20 mil må jeg ha en pause på uansett. Ville dog ikke likt å ha kortere rekkevidde enn 300 km. For øvrig latterlig mye rimeligere i drift i hverdagen for min del. Hater uforutsette utgifter, så leasing gir meg forutsigbarhet. :)
 
Leasing av radiobil er sikkert greit hvis man kun ser på økonomien i dette. I mitt hode er det også en forutsetning at man da ikke er særlig bilinteressert. Men, hybrider og spesielt diesel/bensin begynner å bli såpass dyrt å lease at det er komisk :oops:
 
Mulig du rakk å lease i siste liten ;)
Jeg endte opp med å kjøpe min hybrid, men planen er jo å ha den i maaaange år :unsure:
Leaset den i fjor høst. Som med alt annet handler det jo om å kjenne markedet og som vi vet fra klokkehobbyen så har kundeforhold noe å si. Bilforhandlere har alltid noe å gå på. Mitt tips er å lease sent på året og gjerne en bil de har på lager/fjernlager. Da er de ivrige etter å få leaset de ut før året er omme for å få avskrevet mva på inneværende år. Det forutsetter jo at man leaser på relativt kort sikt og en bil som er kurrant i ettermarkedet. Tysk premium f.eks.
 
Leasing av radiobil er sikkert greit hvis man kun ser på økonomien i dette. I mitt hode er det også en forutsetning at man da ikke er særlig bilinteressert. Men, hybrider og spesielt diesel/bensin begynner å bli såpass dyrt å lease at det er komisk :oops:

Tja… Interesse for bil mener jeg at jeg har. Ellers hadde jeg aldri verden brukt så mye penger på bil. Jada, det hadde vært mer moro med en brølende V8, men jeg har nok også innsett at elbil er kommet for å bli. Overraskende nok har jeg ikke savnet bensinmotor ett sekund. (Og det til tross for at jeg cruiset rundt i 40 år gammel Jaguar for et par år siden. Nydelig vogn!)

De to foregående avtalene mine var hybrider. Særs gunstige avtaler - så de finnes. For øvrig også to biler selv «bilinteresserte» nikker anerkjennende til. Leasing er fint for de som ikke har mulighet til, eller ønsker, å binde opp kapital i bilen. Muligens hakket dyrere enn eks. lån, men mer økonomisk frihet. (På en måte).
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Hvorfor ikke bare lease? Enklere blir det jo ikke. Problemfritt bilhold i leasingperioden og levere tilbake når du er ferdig/lei. I dagens marked må jo det være en no-brainer.
Leasing er jo kostnadsmessig dårligste valg. De selges jo videre av forhandler eller leasingselskap med fortjeneste. Og man vet aldri om det lønner seg før etter den er levert inn, sammenligner man med markedet da har man fasit. Ytters få eksempler der leasing er økonomisk fordel.
 
Leasing er jo kostnadsmessig dårligste valg. De selges jo videre av forhandler eller leasingselskap med fortjeneste. Og man vet aldri om det lønner seg før etter den er levert inn, sammenligner man med markedet da har man fasit. Ytters få eksempler der leasing er økonomisk fordel.
Så lenge jeg er fornøyd med betingelsene/kostnadene i leasingperioden så er det irrelevant for meg om de tjener penger på bilen etter jeg er ferdig med den. Jeg har fått leasingtilbud på biler opp i mot 1.6mill for mindre enn lån på en bil til 6-700k. Dette handler kun om å forhandle og kjenne mekanismene bilbransjen.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT og superlaffen
Så lenge jeg er fornøyd med betingelsene/kostnadene i leasingperioden så er det irrelevant for meg om de tjener penger på bilen etter jeg er ferdig med den. Jeg har fått leasingtilbud på biler opp i mot 1.6mill for mindre enn lån på en bil til 6-700k. Dette handler kun om å forhandle og kjenne mekanismene bilbransjen.
Jeg skal faktisk være så bastant å si; nei du tar feil.
Leasing vil aldri lønne seg uansett hvor god du er til å forhandle. Om du er så god til å forhandle så forhandler du deg en bra pris på en bil til salgs.
Jeg bytter bil 1-2 x per år og tjener stort sett penger på hver eneste en, eller går i null. En leasing gir aldri et slikt regnestykke.

Jeg skal ta et lite forbehold;
Jeg driver stort sett kun med tysk premium over 1 mill. Hvordan markedet er for andre merker rundt 500’ er jeg ikke så kjent med.
 
Jeg skal faktisk være så bastant å si; nei du tar feil.
Leasing vil aldri lønne seg uansett hvor god du er til å forhandle. Om du er så god til å forhandle så forhandler du deg en bra pris på en bil til salgs.
Jeg bytter bil 1-2 x per år og tjener stort sett penger på hver eneste en, eller går i null. En leasing gir aldri et slikt regnestykke.

Jeg skal ta et lite forbehold;
Jeg driver stort sett kun med tysk premium over 1 mill. Hvordan markedet er for andre merker rundt 500’ er jeg ikke så kjent med.
Jeg skal ikke være så bastant. Men jeg har ikke som mål å tjene penger på bilen heller. Jeg vil bare ha en bil til en fornuftig pris i den tiden jeg har bilen, og slippe styret med å selge den etter ett år eller fem. Da er jeg fornøyd med å ha en bil med nyverdi på 1 mill + og betale det samme som et lån på 6-700k. I dagens bilklima vil jeg helst slippe å eie bil med mindre jeg må.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Jeg skal ikke være så bastant. Men jeg har ikke som mål å tjene penger på bilen heller. Jeg vil bare ha en bil til en fornuftig pris i den tiden jeg har bilen, og slippe styret med å selge den etter ett år eller fem. Da er jeg fornøyd med å ha en bil med nyverdi på 1 mill + og betale det samme som et lån på 6-700k. I dagens bilklima vil jeg helst slippe å eie bil med mindre jeg må.
Ja, leasing er fornuftig for alle som ikke orker bryet med kjøp/salg og ikke ønsker å bruke tid på å sette seg inn i markedet. Noe økonomisk god løsning er det derimot ikke. Som man sier i Vegas; The house always wins.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og Consigliere