Bilsnakk

De holder seg dessverre alt for godt i pris til at jeg ville kjøpt brukt. Ville kanskje heller bare kjøpt en ny P. 2020 P med såpass høy km..tja. 400?​
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Denslags vet jeg lite om, men garantert noen på elbilforum som har laget et spreadsheet og kan gi et 2 timer langt foredrag om riktig pris for akkurat den bilen.
Hehehe. Tviler ikke!

Tusen takk for input begge to @Bjarnetv og @Havvo! Vi får se hva svigerfar ender opp med. Tviler derimot på at model 3 eieren er interessert i å bla opp de ekstra kroner for Porsche….
 
Midt oppi alt Tesla-styret må jeg bare slå et slag for Polestar 2. Programvaren er katastrofal, rekkevidden dårligere enn Tesla - men jeg velger den 100 av 100 ganger fremfor alt Tesla noensinne har laget rett og slett fordi det er en ordentlig godt bygget og designet bil laget av folk som åpenbart bryr seg om bilkjøring. Tesla er f-eks helt ute å kjøre når det gjelder tuning av demping, mens Polestar har truffet planken perfekt!
 
Redigert:
Midt oppi alt Tesla-styret må jeg bare slå et slag for Polestar 2. Programvaren er katastrofal, rekkevidden dårligere enn Tesla, og rekkevidden er dårligere - men jeg velger den 100 av 100 ganger fremfor alt Tesla noensinne har laget rett og slett fordi det er en ordentlig godt bygget og designet bil laget av folk som åpenbart bryr seg om bilkjøring. Tesla er f-eks helt ute å kjøre når det gjelder tuning av demping, mens Polestar har truffet planken perfekt!

Enig det, kjørte nylig P2 med performance upgrade, og alt føltes så riktig, nesten BMW-ish i oppsettet og kjørefølelsen.

Noe Tesla ikke er i nærheten av. En stiv planke med hypernervøs styring og et hjuloppheng som stikker i alle retninger.
 
Midt oppi alt Tesla-styret må jeg bare slå et slag for Polestar 2. Programvaren er katastrofal, rekkevidden dårligere enn Tesla, og rekkevidden er dårligere - men jeg velger den 100 av 100 ganger fremfor alt Tesla noensinne har laget rett og slett fordi det er en ordentlig godt bygget og designet bil laget av folk som åpenbart bryr seg om bilkjøring. Tesla er f-eks helt ute å kjøre når det gjelder tuning av demping, mens Polestar har truffet planken perfekt!

Jeg har prøvekjørt nyere Model S (enn den jeg har) flere ganger, men endt opp med at det eneste av betydning en nyere modell gir meg er mer rekkevidde, mindre støy og forhåpentligvis et klimaanlegg som ikke lever sitt eget liv. Alt annet er klassisk Tesla kjekt-når-det-virker-leketøy som jeg ikke har interesse av. Selvkjøring er helt uinteressant. Det mest avgjørende er imidlertid at alle jeg har prøvd har hatt kjøreegenskaper som en båt, selv om det har vært P modeller. Så mye kraft og ulne kjøreegenskaper er helt natta i min bok. Min 2015 P85D skal, ifølge fanboysene som klarer å mobilisere interesse for dette, være den siste modellen med sportsunderstell og den er faktisk ganske stiv og fin på veien. Den skal derfor kjøres til den disintegrerer, noe som ikke burde ta så veldig mange flere år med tanke på hvordan den er skrudd sammen. Jeg har 60-/70-talls italenske sportsbiler som har bedre byggekvalitet og det sier noe:)

EDIT: Mulig jeg revurderer det der med å kjøre den så lenge. Garantien er nå utløpt og dermed har jeg ikke lenger abonnement på dørgrepmotorer og senke-vinduet-2cm-når-døren-åpnes-fordi-Elon-synes-det-er-skikkelig-stilig-med-rammeløse-dører-motorer. Sammen med Model Xs tåpelige måkevinger står vel disse tre tingene for 95% av reklamasjonene på Tesla og det hadde vært utrolig lett å unngå.
 
Redigert:
Du burde prøve min Model X. Mange sier den er som å kjøre et skip, men det er mer som å kjøre verdens største gummibåt. Den er så lite stiv i karosseriet at man nesten ser den bøye seg over fartsdumper, samtidig som alt knirker. Når du gir bånn gass merker du at det går med noen tusenlapper i strukturell slitasje hver gang.

Samtidig klarer de kunststykket å få dempingen til å være både for myk og for hard på en gang. Har bestilt en Y Performance fordi den etter sigende er skikkelig stiv, men det er jo ikke egentlig bra det heller. Jeg vil ha riktig tuning, ikke autistisk.
 
  • Liker
Reaksjoner: morini
Jeg vurderer en elbil til mor. (Ja, jeg vet - det strider i mot alt jeg tror på ) Men som en nummer to så kan man vel like gjerne stikke tåa uti først som sist. Det er en bil som går 5-8000 i året og aldri kommer til å kjenne på noen form for rekkeviddeproblemer. Maks 100km om dagen.
Jeg vurderte EQA fra Mercedes, men denne ser jo mildt sagt for j.... ut, og Audi Q4 sportback som ser noe bedre ut. Noen som har greie på el som kan komme med noen innspill? Tesla og alle fabrikanter øst for Sovjetunionen er uaktuelt.
 
Ja - på sommerføre i urbane strøk. Jeg har hatt 2 stk i3 - aldri mer, helt håpløs på vinterføre og livsfarlig i hastigheter over 100 km/t.
Nå overdriver du skikkelig.
Super vinterbil! Ikke like stabil som 5-serien i 120 km/t, men livsfarlig?
Trenger du et oppfriskningskurs hos kjørelærer?:D
 
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: g-s og TomB
Nå overdriver du skikkelig.
Super vinterbil! Ikke like stabil som 5-serien i 120 km/t, men livsfarlig?
Trenger du et oppfriskningskurs hos kjørelærer?:D
Nei. På sørlandet funker den nok om vinteren, men mine kom ikke ut av gårdsplassen en gang, med 10 cm nysnø. TC er ikke mulig å slå helt av bare redusere effekten, til ca. 30%, men selv da griper den inn for fort, slik at du ikke kommer noen vei.
«Sykkelhjulene» er utrolig ustabile i høye hastigheter.

Og nei jeg trenger aldeles ingen oppfriskning i kunsten at kjøre automobil, etter nu å innehavet førerkort for dette fremkomstmiddel, lige fra den andre halvdel af det forrige århundrede, så pass Dem for sådanne insunierende fremsagn.
 
Jeg/vi er faktisk veldig fornøyd med 2018 Model S 100 D generelt totalt sett, men jeg har ikke lyst å eie den uten garanti eller reklamasjonsrett, og er veldig usikker på hva som blir neste bil (har ikke tenkt å kjøpe nær million-bruksbil ny igjen). Hvis det er mulig å kjøpe forlenget garanti kommer jeg trolig til å gjøre det, for ser ikke noen andre gode/store grunner til å bytte bil. Kundeservice til Tesla er litt bingo. Det er ikke mulig å diskutere eller bli enige om et kompromiss dersom de mener noe ikke er feil/dekkes av garanti/reklamasjon. På den andre siden har jeg fått god hjelp og service på ting de "tar på sin kappe", blant annet ved å svinge innom uten time på kvelden, i tillegg til å få låne bil. Dette er IKKE vanlig i resten av bransjen generelt såvidt jeg vet...

Med 21" felger og gode dekk (Michelin PS 4S) og litt senket (blir også litt stivere), så synes jeg faktisk den også er OK å kjøre inspirert med (med så lavt tyngdepunkt), men når den presses helt til kanten kjenner man fort vektetn og at understell ikke responderer som en sportsbil... Skulle bare mangle med den vekten uten at det er noen P-utgave eller lignende..

Liker:
-Alltid varm bil og "full tank" på morgenen, samt varme/nedkjøling via app.
-God plass til både folk og bagasje. (2 voksne, 3 barn med helgeoppakning inkludert ski/brett inni bilen!).
-Google kart og Spotify
-Senking/heving (inkl hukommelse/automatisk heving ved fartsdumper)
-Kraft/akselerasjon
-Kontant respons
-Lettkjørt til å være stor/tung bil
-4-hjulstrekk
-Rekkevidde
-Tesla-ladenettverk (det er veldig sjelden vi kjører nær tom, og sjelden vi trenger lade. Kun ferie/helgeturer).
liker ikke
-Autopilot på langtur/kø
-Oppdatering av funksjoner og forbedringer av software, men kun til en viss grad (bilen skal vel virke fra dag en?)
-Utsende (med visse modifikasjoner som toning, senking og "chrome-delete").

Liker ikke:
-Småfeil som streikende håndtak, fukt i bakluke, baklys og bremselys, panserlås.
-Amerikansk byggkvalitet. Ting løsner lett. Seter er bra, men ikke BMW-bra...
-Feil som Tesla mener ikke er feil. (setebelte til barna "låste" seg stramt. Skal være slik ifg Tesla. Dugg i lamper; skal være sånn).
-Supertreg skjerm/interface. Jeg er skråsikker på at den ikke var like treg i starten.
-Ladekabel (eller bil) feil (særlig når Tesla ikke gidder feilsøke skikkelig, og jeg ikke får noen ny kabel med blått adapter siden den har utgått...
-At Tesla bytter bakrute og/eller fjerne soting av bakrute uten å si fra/informere ifm. bytting av bremselys pga. fukt
-At Tesla byttet innerste baklykter uten å si fra når det ikke var det den var inne for eller nevnt av meg
-At softwareoppdateringer ofte fikser en ting, men medfører noe annet dritt...
-Dyr og dårlig mat ved ladestasjoner
-En søndag innimellom hvor vi vil hjem fort fra langtur men MÅ stoppe litt ekstra og lade, men det er som regel snakk om 20-40min.
-Frykt for mye og/eller dyre feil etter garanti/reklamasjonsrett utløper...


(I hverdagen savner jeg forøvrig ingen motorlyd, og har annen bil som veier opp det behovet på kosekjøring.)
 
Har en god kompis i Kristiansand. Han bruker I3 til hytta øverst i Setesdalen året rundt.
Daglig pendler han ca 30 minutt østover på motorveien i ca 120 km/t
Han skryter av bilen, og han er «bilmann» som bytter biler like ofte som andre vasker bilen (sånn ca). Han finner som regel noe galt med alt han kjører, men I3 er han tydeligvis veldig fornøyd med. Både på vinterveier og i høy hastighet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Midt oppi alt Tesla-styret må jeg bare slå et slag for Polestar 2. Programvaren er katastrofal, rekkevidden dårligere enn Tesla - men jeg velger den 100 av 100 ganger fremfor alt Tesla noensinne har laget rett og slett fordi det er en ordentlig godt bygget og designet bil laget av folk som åpenbart bryr seg om bilkjøring. Tesla er f-eks helt ute å kjøre når det gjelder tuning av demping, mens Polestar har truffet planken perfekt!

Med eller uten PP?
 
Jeg har aldri prøvd den, men den har jo like brede dekk som en sykkel så den kan umulig være veldig stabil i høye hastigheter.
Norge har Max 110 og bilen har hjul i alle hjørner, så no prob.
I tillegg er den jo så godt som feilfri, så i3 er den perfekte bilen man bruker lokalt.
Personlig er jeg ikke klar for helelektrisk bilpark, så kona kjører 5-serie bensin som er vår turbil.
i3 er familiebilen lokalt.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Norge har Max 110 og bilen har hjul i alle hjørner, så no prob.
I tillegg er den jo så godt som feilfri, så i3 er den perfekte bilen man bruker lokalt.
110 i en i3?! Da gjelder det å holde godt fast i rattet, ellers vingler den voldsomt.
Feilfri i3, da har du vært heldig! Mine førte til at jeg var så mye på verkstedet at jeg nesten ble invitert med på deres julebord, siden mange trodde jeg jobbet der.
 
Måtte le av kommentaren til en kompis etter å ha lånt en slik.

«Når man kjøper Rolls-Royce på Wish»:mrgreen:
BB778239-595E-4C7A-BB8F-A2658DEEB743.jpeg
 
Redigert: