Bilsnakk

Så så gutter (antar jeg), noen liker mora, andre datra. Begge har rett i en tråd om generell bilsnakk. Selv syns jeg G63 er en forkastelig bil fordi jeg vil at barna skal vokse opp. Men den er også overlegen. (Ikke relevant ift deres disputt, men viser at en sak ha flere sider).
Er rimelig sikker på at barna dine kommer til å vokse friske og fine selv om det lages biler som har hjerte og sjel @Genta. Dette miljøvåset begynner å bli komisk. Hva med å ta nesa litt opp fra MDG-bibelen og se litt rundt i verden. Norge forurenser sist jeg sjekket 0,02 promille av verdens utslipp. (Skal ikke være helt påståelig om tallet er helt korrekt men det er ihvertfall forsvinnende lite.) Det blir bare for dumt eller i beste fall naivt å tro at vi redder verden som det eneste landet i verden som omfavner El-biler utelukkende pga at de er billige. Sorry, men det måtte bare ut. God helg :)
 
Er rimelig sikker på at barna dine kommer til å vokse friske og fine selv om det lages biler som har hjerte og sjel @Genta. Dette miljøvåset begynner å bli komisk. Hva med å ta nesa litt opp fra MDG-bibelen og se litt rundt i verden. Norge forurenser sist jeg sjekket 0,02 promille av verdens utslipp. (Skal ikke være helt påståelig om tallet er helt korrekt men det er ihvertfall forsvinnende lite.) Det blir bare for dumt eller i beste fall naivt å tro at vi redder verden som det eneste landet i verden som omfavner El-biler utelukkende pga at de er billige. Sorry, men det måtte bare ut. God helg :)
Jeg tror heller ikke at personbiler er det store problemet ift global forurensing, men jeg kan tro på at det har noe å si lokalt. Det sagt, det er forskjell på Beijing og Oslo, og MDG har etter min mening uforholdsmessig mye innflytelse i Oslo. MDG er fint som bremsekloss, men når det i praksis blir håndbrekk så blir det feil. Jeg tror at det store poenget ved neste stortingsvalg blir om man stemmer for et parti som samarbeider med MDG eller ikke. Verste som finnes er småpartier som styrer politikken i vippeposisjon, ref f eks KrF og kontantstøtte. Sorry, ikke meningen å dra politikk inn i tråden...

For å runde av med noe helt annet, en annen fet bil er DeTomaso Pantera!
 
@Oddemann Det må jo bli en cockster cab det så ? Porsche altså ;)

Eller skulle du ha plass til ungene ?

En får vel en fin fin clk til godt under 100k . Meiner dei hadde OK plass i baksetet for å være cab.

Eller du kan berre søke opp første Golfen du finner i nærheten å kjøpe den .
 
Synes det er fascinerende at et par stykker her er av den oppfatningen at de sitter på fasiten av hva kjøreglede er.
EBC694CB-C32F-4111-9D4A-BA75A9286B73.jpeg
 
For meg er det veldig enkelt. Nå er jeg riktig nok ikke i millionbil kategorien, men Tesla Model 3 er århundrets kjøp. Makan til fantastisk innovativ bil. Koster ikke blod. Gokart med plass til både familien og bagasjen man må ha med på hyttetur. Rekkevidden. Ladenettverket. Software oppdateringer som kommer hyppig og faktisk gjør noe. Raskeste kupevarmer jeg har vært borti (varmepumpe). Designet uten knapper og brytere og dash og all drit man blir veldig fort lei av. Veldig bra lydanlegg. 0-100 på 3,9 (riktig nok med en 20 tusen lapp i oppgradering). Og det drar jo også jævlig bra om man ligger i 100 fra før. Hengerfeste. Osv osv.

Jeg kan bare tenke meg én eneste konkurrent i overskuelig fremtid, og det er Model Y.
Jeg har i dag kjørt,med gammel bil,fra Son til Eidsvoll.Jeg ønsker å poengtere at Teslasjåfører generelt oppfører seg som R......L i trafikken-har dette noe med den vettlause akselerasjonen fra 4 til 100 km/t å gjøre? Bilen jeg kjørte har sin styrke noe høyere opp i hastighet enn dette, så jeg avstod diverse invitasjoner til dueller-fra eiere/brukere av ovennevnte biler,unntaket er modell X- de kjøres sindigere.
Er jeg generaliserende-JA!
 
3. året (totalt 5.året med nybilgaranti) koster vel i tillegg rundt 15.000,- Er vel først da man har tilsvarende norsk garanti. Tror forøvrig det nå er sånn at man ikke må betale for/gjennomføre 111-punktsjekk så lenge man tegner forlengelsen før forrige periode har gått ut.

Det er helt sant at det 3. året koster også, men det er bedre å da stifte 2 nye. 6 år totalt.

Det var nytt for meg! På forrige Porsche måtte jeg betale for 111 fra 5 års nybil garanti og over på PAW.
Min PAW går ut nå i desember så da finner jeg ut dette, selv om jeg satser hardt på at dette blir ny eier sitt «problem».
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Hvis man ikke er interessert i bil, så er jeg enig i at Tesla antagelig er et godt kjøp :oops:
Godt sagt!

«Problemet» er veldig enkelt;
De som har vært interessert i bil i alle år har gjerne vært intr i tysk pga byggekvalitet, lyd, opplevelse +++.
Når Tesla ble lansert så kom alle som var interessert i gadgets (iPhone??) på banen og ble «bil interesserte». De har stort sett kjørt vw, Ford, Toyota, ++ tidligere og har/hadde et forhold til bil som et rent A-B fremkomstmiddel. Selvsagt er Tesla for dem helt rått! De er derimot mer fascinert av alle gadget og 0-100 enn alt annet bil (en gang) handler(/t) om.
 
bytt ut byggekvalitet med opplevd kvalitet takk ;)
Ja takk begge deler?
Selv om jeg følte meg litt «lurt» for 4 år siden når jeg hentet meg en 2017 Macan GTS og la meg under bilen for å (irrelevant historie) ......se under bilen. Det var overflod av Audi ringer på alle delene!!
Samtidig gikk den følelsen raskt over når jeg senere prøvekjørte en Q5 og virkelig kjente forskjellen på den og min Macan. (De produseres på samme produksjonslinje for de som ikke er kjent med det).
 
Det er helt sant at det 3. året koster også, men det er bedre å da stifte 2 nye. 6 år totalt.

Det var nytt for meg! På forrige Porsche måtte jeg betale for 111 fra 5 års nybil garanti og over på PAW.
Min PAW går ut nå i desember så da finner jeg ut dette, selv om jeg satser hardt på at dette blir ny eier sitt «problem».

Har nylig hatt PAW på to biler. Denne ene klarte jeg det kunststykket å fornye en måned etter at de to første årene var passert. Måtte da betale for 111.

På den andre (som går ut i juni) bestilte jeg forlengelse god tid i forveien. Da sa de at det ikke lenger var nødvendig med ny 111. Det er nok fornuftig at det er slik, men mener at jeg tidligere har måttet gjennomføre 111 uansett ved tegning av ny periode PAW.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
... På den andre (som går ut i juni) bestilte jeg forlengelse god tid i forveien. Da sa de at det ikke lenger var nødvendig med ny 111. Det er nok fornuftig at det er slik, men mener at jeg tidligere har måttet gjennomføre 111 uansett ved tegning av ny periode PAW.

Da får du nok en overraskelse. ALLE må gjennom 111 først, uavhengig av om det er forlengelse av eksisterende garanti eller ikke. Hvordan vet jeg dette? Fordi jeg akkurat forlenget garanti på min 991.2 C4S. Fikk først vite at 111 ikke var nødvendig, men det ble omgjort. Dette var hos PCO hvor jeg forøvrig også kjøpte bilen ny.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere