Alt for flaut for meg å se nå, men kan hende vi finner svar på dette her;
http://www.youtube.com/watch?v=CXt-QANAa2U&feature=youtube_gdata_player
http://www.youtube.com/watch?v=CXt-QANAa2U&feature=youtube_gdata_player
Hadde vært artig å se i fabrikken en gang hvordan de faktisk skrudde dette sammen...
Mange teorier.
Kan jo også tenkes at skruesporet brukes for å skru inn skruen først til den går ned i sporet og så tas det hele bakfra.
Personlig liker jeg nå engang hvordan det hele ser ut, men hadde vært artig å vite.
Og Mathfjeld; du skal få tafse en dag vettu![]()
I videoen lå klokken face-down med skruene entret i bezel slik at de kunne skru fast fra baksiden uten noe crazy verktøy...
Samme designjippoen som er brukt på diveren som er en ISO sertifisert diver til 300m.
Så helt ubrukelig kan nok ikke patentet sies å være.
Alt for flaut for meg å se nå, men kan hende vi finner svar på dette her;
How a Swiss watch is made Audemars Piguet HD - YouTube
Akkurat! Jeg digger at skruene går gjennom hele kassen, men har alltid lurt på om skrusporene har hatt en funksjon. Svaret er jo da altså nei.
Men er skruene fremdeles i hvitt gull og er tykkelsen fremmdeles 8,6mm på diveren?
Veldig flott film, og som jeg har sagt mange ganger før, jeg synes ikke klokkene er overpriset. I filmen skrues skruene in question til med et "skrujern" av tre, makes sence, men hvor god kontroll man har på momentet er jo et åpent spørmål. Jeg er ikke helt sikker på om vi der fikk se sluttoperasjonen der.
Ikke for å plukke noe veldig men rent teknisk brukte jo faktisk damen skrusporet under montasjen for å entre skruen korrekt.
Kunne de ha klart seg uten?
Åpenbart.
Men de stappet en spikket pinne inn for å skru så tja... 100% estetisk er det vel ikke..?![]()
Men er skruene fremdeles i hvitt gull og er tykkelsen fremmdeles 8,6mm på diveren?
Veldig flott film, og som jeg har sagt mange ganger før, jeg synes ikke klokkene er overpriset. I filmen skrues skruene in question til med et "skrujern" av tre, makes sence, men hvor god kontroll man har på momentet er jo et åpent spørmål. Jeg er ikke helt sikker på om vi der fikk se sluttoperasjonen der.
Her får du fasit
VIDEOS :: AUDEMARS_PIGUET_MONTAGEASSEMBLAGEROYALOAK.mp4 video by ferdelance211 - Photobucket
Konklusjon, skruehodene sin funksjon er å hindre at skruen roterer, altså trenger du kun en skrutrekker. Skrusporene er kun estetisk.
Men er det ikke generelt sett klønete å måtte lage spesialjigger for noe man kan designe seg rundt?
Litt god gammel funksjon over form altså.