AP... Hva f. er poenget?

Hadde vært artig å se i fabrikken en gang hvordan de faktisk skrudde dette sammen...
Mange teorier :p.

Kan jo også tenkes at skruesporet brukes for å skru inn skruen først til den går ned i sporet og så tas det hele bakfra.

Personlig liker jeg nå engang hvordan det hele ser ut, men hadde vært artig å vite.

Og Mathfjeld; du skal få tafse en dag vettu :)

Her får du fasit :)

VIDEOS :: AUDEMARS_PIGUET_MONTAGEASSEMBLAGEROYALOAK.mp4 video by ferdelance211 - Photobucket

Konklusjon, skruehodene sin funksjon er å hindre at skruen roterer, altså trenger du kun en skrutrekker. Skrusporene er kun estetisk.

I videoen lå klokken face-down med skruene entret i bezel slik at de kunne skru fast fra baksiden uten noe crazy verktøy...

I videoen lå klokken face-down med skruene entret i bezel slik at de kunne skru fast fra baksiden uten noe crazy verktøy...

Akkurat! Jeg digger at skruene går gjennom hele kassen, men har alltid lurt på om skrusporene har hatt en funksjon. Svaret er jo da altså nei.

Samme designjippoen som er brukt på diveren som er en ISO sertifisert diver til 300m.

Så helt ubrukelig kan nok ikke patentet sies å være.

Men er skruene fremdeles i hvitt gull og er tykkelsen fremmdeles 8,6mm på diveren?

Alt for flaut for meg å se nå, men kan hende vi finner svar på dette her;
How a Swiss watch is made Audemars Piguet HD - YouTube

Veldig flott film, og som jeg har sagt mange ganger før, jeg synes ikke klokkene er overpriset. I filmen skrues skruene in question til med et "skrujern" av tre, makes sence, men hvor god kontroll man har på momentet er jo et åpent spørmål. Jeg er ikke helt sikker på om vi der fikk se sluttoperasjonen der.

Aha. Da var det som jeg trodde. Takk!
Dvs at skruehodene på forsiden ikke kan være runde, hvertfall ikke i funksjon, kun estetisk.

Akkurat! Jeg digger at skruene går gjennom hele kassen, men har alltid lurt på om skrusporene har hatt en funksjon. Svaret er jo da altså nei.

Ikke for å plukke noe veldig men rent teknisk brukte jo faktisk damen skrusporet under montasjen for å entre skruen korrekt ;).

Kunne de ha klart seg uten?

Åpenbart.

Men de stappet en spikket pinne inn for å skru så tja... 100% estetisk er det vel ikke..? :)

Men er skruene fremdeles i hvitt gull og er tykkelsen fremmdeles 8,6mm på diveren?

Veldig flott film, og som jeg har sagt mange ganger før, jeg synes ikke klokkene er overpriset. I filmen skrues skruene in question til med et "skrujern" av tre, makes sence, men hvor god kontroll man har på momentet er jo et åpent spørmål. Jeg er ikke helt sikker på om vi der fikk se sluttoperasjonen der.

Se på linken jeg la ut, der blir skruene først skrudd inn med en trepinne, så med et skrujern.

Ikke for å plukke noe veldig men rent teknisk brukte jo faktisk damen skrusporet under montasjen for å entre skruen korrekt ;).

Kunne de ha klart seg uten?

Åpenbart.

Men de stappet en spikket pinne inn for å skru så tja... 100% estetisk er det vel ikke..? :)

Som skru har ikke skruesporene funksjon. For å gjøre montasjen lettere og spare, tja skal vi si 10 sekunder så ja, da har de en funksjon.

Tror ikke vi fikk se alt... Har lest at momentet må være nøyaktig.

Svarene gikk litt hytt og gevær her.. Kommenterte feil film :p

Ser jo til og med at det er en faktisk momenttrekker på slutten der ja.

Her får du fasit :)

VIDEOS :: AUDEMARS_PIGUET_MONTAGEASSEMBLAGEROYALOAK.mp4 video by ferdelance211 - Photobucket

Konklusjon, skruehodene sin funksjon er å hindre at skruen roterer, altså trenger du kun en skrutrekker. Skrusporene er kun estetisk.

Se der ja, der kom momentskrujernet fram. Da vet vi hva sporene er der for, så blir det opp til enhver om man liker det eller ikke.
Man ville oppnådd nøyaktig det samme momentet med runde hoder med spor og to skrutrekkere. Med en god jigg ville det vært problemfritt.

Men er det ikke generelt sett klønete å måtte lage spesialjigger for noe man kan designe seg rundt?

Litt god gammel funksjon over form altså.

Men er det ikke generelt sett klønete å måtte lage spesialjigger for noe man kan designe seg rundt?

Litt god gammel funksjon over form altså.

Jo, jeg ser poenget ditt, men skrue/hylse med to like hoder er en veldig gammel og mye brukt patent, særlig på våpen, så jeg er nok litt preget. Og det gnager min mekaniske sjel at et bolthode har skruspor som så tydelig bare er til pynt - mao totalt motsatt av "litt god gammel funksjon". Man kunne forresten laget stammen på hylsen firkantet for å oppnå samme effekt som det sekskantede hodet. For å være helt ærlig så skurrer den enkle sekskantformen noe veldig mot den helt fantastisk formede bezelen i mine øyne, jeg synes en ren sirkel som også matcher skiven er bedre design, som bildet av kassens bakside viser. Og jeg ville helst hatt en krone som matchet formen på bezelen. Men dette er rent smak og behag - IMHO. Og som sagt, jeg er ikke lenger sikker på om det er nok til å avstå fra en Royal Oak. ;)