AP... Hva f. er poenget?

Svarene gikk litt hytt og gevær her.. Kommenterte feil film :p

Ser jo til og med at det er en faktisk momenttrekker på slutten der ja.
 
Her får du fasit :)

VIDEOS :: AUDEMARS_PIGUET_MONTAGEASSEMBLAGEROYALOAK.mp4 video by ferdelance211 - Photobucket

Konklusjon, skruehodene sin funksjon er å hindre at skruen roterer, altså trenger du kun en skrutrekker. Skrusporene er kun estetisk.

Se der ja, der kom momentskrujernet fram. Da vet vi hva sporene er der for, så blir det opp til enhver om man liker det eller ikke.
Man ville oppnådd nøyaktig det samme momentet med runde hoder med spor og to skrutrekkere. Med en god jigg ville det vært problemfritt.
 
Men er det ikke generelt sett klønete å måtte lage spesialjigger for noe man kan designe seg rundt?

Litt god gammel funksjon over form altså.
 
Men er det ikke generelt sett klønete å måtte lage spesialjigger for noe man kan designe seg rundt?

Litt god gammel funksjon over form altså.

Jo, jeg ser poenget ditt, men skrue/hylse med to like hoder er en veldig gammel og mye brukt patent, særlig på våpen, så jeg er nok litt preget. Og det gnager min mekaniske sjel at et bolthode har skruspor som så tydelig bare er til pynt - mao totalt motsatt av "litt god gammel funksjon". Man kunne forresten laget stammen på hylsen firkantet for å oppnå samme effekt som det sekskantede hodet. For å være helt ærlig så skurrer den enkle sekskantformen noe veldig mot den helt fantastisk formede bezelen i mine øyne, jeg synes en ren sirkel som også matcher skiven er bedre design, som bildet av kassens bakside viser. Og jeg ville helst hatt en krone som matchet formen på bezelen. Men dette er rent smak og behag - IMHO. Og som sagt, jeg er ikke lenger sikker på om det er nok til å avstå fra en Royal Oak. ;)
 
Beklager naturligvis om jeg tar feil. Slik jeg ser det forsenkes de sekskantete gjengene i forkant ned i bezelen. Det at de forsenkes gjør at de automatisk holdes igjen av bezelen. Det brukes trepinne i front for å plassere de unyttige sporene i gjengene riktig i forhold til hverandre, og momenttrekker i bak, med korte skruer.

Ser ikke på min egen film, men den Mathfjeld linket.
 
Om du leser igjen skriver jeg to skrujern - som skrur hver sin vei.

Klokker jobber man jo på når de ligger på et bord, du ønsker ikke noe system hvor du må spenne fast klokken i en eller annen spesialjigg som kan skade klokken når dette kan gjøres så uendelig mye bedre på måten det er gjort...

Om noe, fyll inn skruesporet i skruene på forsiden. Det eneste de gjør er jo å sørge for at de kan skru dem et par grader så det havner på linje. Uten spor, ingen grunn til å ha dem på linje osv.
 
Å lage en jigg som gjør at man kommer til fra begge sider er jo en smal sak som ikke ødelegger noe som helst, jeg vet ikke helt hva som får deg til å skrive det. To ting man kan si med sikkerhet om skruesporene i de sekskantede bolthodene, er at de ikke har praktisk betydning og at de svekker bolthodet - dog i så liten grad at det ikke har noen negative konsekvenser. Selvsagt kunne de laget bolthoder uten skruespor, det hadde jo vært mer mekanisk riktig, men jeg vetta søren om det hadde blitt penere. :eek: Rare greier, når det er opplest og vedtatt at dette bare er en visuell jippo begynner de nesten å bli ok....de er jo en del av konseptet Royal Oak....nei.....hva er det som sjer....:confused:
 
Nja jeg sier ikke at man ikke kan lage en jig, men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor det skal være en bedre løsning når man bare kan legge klokken med glasset ned for å oppnå akkurat det samme - en jig = ekstra utstyr som må ut til alle service centers i verden.

Hva jeg mener med at man kan få skader på en jig er at puten man legger klokken på er myk og fin og dekket av skinn, mens en jigg naturlig nok vil kreve at man har en jig per kassemodell og man må holde fast kassen i et eller annet - normalt sett med press mot kassen. Så må man ta høyde for at det er modeller med div diamanter osv på alle mulige rare steder på forskjellige modeller.

Fra mitt perspektiv, som ikke er fysisk men løsningsdesign og oppsett av moderat komplekse telefoniløsninger, er en enkel løsning alltid bedre enn noe som krever mer custom ting for å drive service ;). En pute fungerer til absolutt alle modeller mens en jig kan måtte tilpasses som nevnt over.

Designmessig tror jeg faktisk det ville sett litt snodig ut uten sporet...
 
Jeg tror ikke at Audemars Piguet føler at de er en del av Rema 1000 sin reklamekampanje "Det enkle er ofte det beste".... ;)
Men en enkel jigg med gummikjefter som passer alle modeller ville uansett hatt ekstrem liten kostnad og ville ikke gjort operasjonen mer krevende eller tatt lengre tid.
Hadde Audemars Piguet ment at runde bolthoder var penere enn sekskantede, hadde dette over hode ikke vært noe problem.

For å si det sånn, som privatperson ønsker jeg å modifisere de skruene.
Men hadde jeg plutselig befunnet meg i en posisjon der jeg hadde hatt noe jeg skulle sagt om designet hos AP, hadde jeg aldri begynt å klusse med hoveddesignet på Royal Oak.

Jaja, en liten spesialmodell hadde det kansje blitt....:)
 
Jeg tipper "Fossdal Edition" hadde blitt en variant av denne:
pocketwatch_gun.jpg


http://gadgets.boingboing.net/2008/07/17/antique-railroad-poc.html
 
Himmel og hav for en diskusjon :p

Ikke uenig, men - utrolig nok, så liker jeg denne type diskusjon mye bedre :p. Artig å forsøke å få litt innsikt i hvorfor de valg som er tatt hos en produsent er tatt ;).

Lite edit;

Finnes jo en del AP Royal Oak modeller uten sekskantskruer med allanheads på toppen. F.eks RBIII:

APRB3.jpg


Denne klokken har jeg hatt gleden av å ta på et par ganger i virkeligheten og jeg blir like satt ut hver gang....

Antar uansett at skruene her er mer til Fossdals stil :D
 
  • Liker
Reaksjoner: AllanWold
ChristianN skrev:
Ultra thin er vel 15202?

Det er jo JLC verket, holdt i live i all hovedsak fordi det er litt kult. Koster AP mer enn urverket de lager selv og putter inn i 15300/15400 osv.

Personlig må jeg vel også medgi at jeg faktisk bruker mer tid på å se på lenken på min AP ROC enn jeg gjør på å se på urverket så den prioriteringen er evt. helt ok for meg ;).

(Mye fordi man ikke kan se urverket på disse)

Ultra Thin har referanse 15202ST ja
Urverket ble utviklet av JLC ja, men produseres idag utelukkende av AP selv.
Og jo, du kan utmerket godt nyte synet av selve urverket da den er utstyrt med glassbunn.
3a7e2yze.jpg


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Ultra Thin har referanse 15202ST ja
Urverket ble utviklet av JLC ja, men produseres idag utelukkende av AP selv.
Og jo, du kan utmerket godt nyte synet av selve urverket da den er utstyrt med glassbunn.
3a7e2yze.jpg


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Mulig jeg var litt uklar;

Jeg kan ikke se urverket på min AP ROC :).

Urverket er vel kanskje produsert av AP ja, men er på lisens fra JLC i så fall :). Happy days!
 
Ikke uenig, men - utrolig nok, så liker jeg denne type diskusjon mye bedre :p. Artig å forsøke å få litt innsikt i hvorfor de valg som er tatt hos en produsent er tatt ;).

Lite edit;

Finnes jo en del AP Royal Oak modeller uten sekskantskruer med allanheads på toppen. F.eks RBIII:

APRB3.jpg


Denne klokken har jeg hatt gleden av å ta på et par ganger i virkeligheten og jeg blir like satt ut hver gang....

Antar uansett at skruene her er mer til Fossdals stil :D


Det må jeg si var en fin klokke... kanskje ordet perfekt er mer beskrivende!