AP... Hva f. er poenget?

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Innlegg
2.819
Sted
Oslo
Her er noe jeg IKKE forstår:

Audemars Piguet. Enlighten me. Det er mulig det er den flaska med Amarone jeg akkurat drakk som snakker, men f... heller. Til den prisen! Jeg sier bare: Patek Philippe, Lange & Sohne... Også går noen hen og bruker over 100 laken på AP? Dette er etter mitt skjønn klokker som ser helt forj... ut. Hva er det som tiltrekker folket til dette merket?

Noe av greiene tangerer jo Zenith Defy serien! Og Zenith kom jo til hektene og fikk orden i sysakene...

Er det historie? Urverk? Overbevis meg!
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Siden du ber om det................
Å bruke nærmere 300 laken, og da snakker vi Euro, på en Jules Audemars kan virke litt i overkant om man har tatt for mye møllers tran. Men vanskelig for å skjønne at du ikke finner en RO du kan like.

Skål:p
 
Siden du ber om det................
Å bruke nærmere 300 laken, og da snakker vi Euro, på en Jules Audemars kan virke litt i overkant om man har tatt for mye møllers tran. Men vanskelig for å skjønne at du ikke finner en RO du kan like.

Skål:p

Den hadde jeg ikke sett før! Ikke så verst! :) Men som sagt 2200 laken... :eek:
 
Enten forstår du det, eller forstår du det ikke. Du er tydeligvis i den siste gruppen. Vi som er tilhørende den første gruppen har det veldig fint uten deg ;)
 
Enten forstår du det, eller forstår du det ikke. Du er tydeligvis i den siste gruppen. Vi som er tilhørende den første gruppen har det veldig fint uten deg ;)

Du har utvilsomt et poeng. ;) Vi snakker jo om smak her. Men alikevel. Jeg hadde håpet på svar som var mer av typen: "Hey! Sjekk denne! Hvorfor? Hvorfor? Du MÅ jo like denne?"

Personlig elsker jeg å diskutere stereotypiske oppfatninger om forskjellige klokketyper. Du vet, plutselig oppdager du ting som du ALDRI ville ha oppdaget hvis ikke noen utfordret dine fordomsfulle oppfatninger...
 
Design av en legendarisk klokkedesigner, høy kvalitet i kasse/lenke, kjent merkenavn, godt verk (Caliber 2225. Dog ikke ekte inhouse.)


Jeg synes det er overpriset. Over dobbel pris av for eksempel en Submariner, men er kvaliteten bedre?
50 meter vannbestandighet som en såkalt toolwatch er for dårlig.



Men som alt annet er smaken heldigvis forskjellig.
 
Det er mye AP lager som jeg ikke liker, men det er enkelte modeller jeg er helt forelsket i.

Audemars Piguet er jo en selvstendig produsent som står på egne ben. De eier faktisk 40% av JLC. Det sier jo litt. AP er også eneste klokkeprodusent som har vært eid av samme familie fra dag 1 til idag.

Designmessig så liker jeg veldig godt Royal Oak. Slik jeg har forstått det er det elsk/hat med denne modellen. Den er litt mer rocka en Patek sin Nautilus. Litt mer "in your face" :)

Kaliber 3120 er ranket av de lærde som det beste automatiske urverket i verden. Håndverk med utsøkt kvalitet. 60 timers gangreserve. Eneste ankepunktet er nok at hjertet banker med 4 Hz. Det er litt gammeldags. Skulle gjerne sett dette verket med 28800 bph, men igjen så er det prestisje i å få et såkalt low-beat urverk til å gå presist.

AP har noen kjekke filmsnutter som jeg kan anbefale deg å se en dag du har tid. Der løfter de litt på sløret ;)
 
Jeg synes blå er en finere farge enn grønn. Alle som liker grønt bedre enn blått er tullinger.

Team blått for life!?!?!?!!!111!++one!??+exclamationmark!!111

Edit: nei vent grønn er finere enn blå.
 
De eier faktisk 40% av JLC. Det sier jo litt.

Om ikke hukommelsen har sviktet mener jeg AP solgte sine 40% til Richemont-gruppen rundt tusenårsskiftet.


SpaceCowboy: Kudos for initiativ til en tråd som kan skape litt temperatur. Helt legitime spørsmål du kommer med og det blir interessant å se hvilke svar som vil dukke opp :)
 
Her er noe jeg IKKE forstår:

Audemars Piguet. Enlighten me. Det er mulig det er den flaska med Amarone jeg akkurat drakk som snakker, men f... heller. Til den prisen! Jeg sier bare: Patek Philippe, Lange & Sohne... Også går noen hen og bruker over 100 laken på AP? Dette er etter mitt skjønn klokker som ser helt forj... ut. Hva er det som tiltrekker folket til dette merket?

Noe av greiene tangerer jo Zenith Defy serien! Og Zenith kom jo til hektene og fikk orden i sysakene...

Er det historie? Urverk? Overbevis meg!


Makan til oppgulp har jeg aldri hørt... Skjønner det er vanskelig å forstå hva AP er og står for..... særlig når man spankulerer rundt med en Croton på lanken selv!
 
Jeg synes utfordringen er helt kurant. Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og haters må bare hate :)

Men som Moore sier: smaken er som baken (fritt oversatt)

AP er jo status og det er viktig for mange.

Jeg tror det er rimelig underordnet for de fleste av TS-folket. Jeg er en estetikkhore og har et enkelt svar. Dvs to enkle svar. Bildene taler for seg selv. For meg er dette to av de vakreste ur som er laget:

AP26300TrATZ.jpg


DSC_0235.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Vestante
Kan glatt inrømme at jeg er på gli. Det er en meget lekker klokke.


Men nå er også promillen noget høyere enn ved forrige innlegg. ;)
 
Jeg synes den originale RO, slik Genta designet den, er en veldig vakker klokke:

ClymerRO08.jpg


Dessverre har AP gjort noen små endringer på den slik at den ikke lenger er fullt så vakker, men den er fortsatt, i mine øyne, vakker.

Av en eller annen grunn har imidlertid AP valgt å vulgarisere designet ved å lage en spin-off serie med modeller som går fra OK til helt inn i helv***s, grønnj**lig stygt.

4eea066c4e566541b337b5a5842e30aa.jpg


For noen av modellene i ROO-serien kan man selvfølgelig si at "smaken er som baken", og at designet kun er et spørsmål om smak og behag. Enkelte andre modeller er imidlertid så hinsides alt som er fint og bra, at det å i det hele tatt bruke navnet "Royal Oak" er et hån mot Gentas originaldesign.
 
Elsker AP ... Hater at jeg ikke kan legge schpenn på bordet og eie en Genta-modell, gjerne clea lyseblå skive ... Ambivalent til tråden, litt vel sterkt språk samtidig greit å utfordre venner med felles interesse