Æ har fire fine lænestola

Er alle siesta stoler stor stas eller er det kun fra enkelte produsenter. Jeg spør fordi jeg skal kvitte meg med to stoler i lyst treverk kledd i lyst stoff. Jeg skal legge ut bilder snart.

Jeg har to andre siesta liknende stoler med armlener, har hatt dem i 15-20 år nå, jeg fikk dem da jeg hjalp en kjenning flytte, han kasta stolene ut fra 3 etg og rett i betongen. Stolene hadde ikke et merke! Klart jeg måtte ha de stolene.
 
Da jeg laget en bruker på dette forumet for altfor mange år siden så jeg for meg å bli påvirket til å bruke for mye penger på klokker. Og det stemte godt. Det jeg ikke så for meg, var at forumet også skulle åpne øynene mine for godt håndverk som ikke er klokkerelatert.

Denne tråden er nå ansvarlig for at jeg er den stolte eier av en Siesta Fiora (design Ingmar Relling, laget av LK Hjelle) trukket i unødvendig fin anilinhud, og for at jeg har en DUX Jetson Classic Soft 88 i bestilling.

Takk for all kompetanse og enabling!

Vis vedlegg 236428

Jeg her en lignende Siesta, som fruen har truet med å kaste ut flere ganger. Den mangler dog puter og ser litt sliten ut.
Er det noen som har tips til hvor man kan få kjøpt nye puter? Muligens tips til firma som lager på mål?
 
Er alle siesta stoler stor stas eller er det kun fra enkelte produsenter. Jeg spør fordi jeg skal kvitte meg med to stoler i lyst treverk kledd i lyst stoff. Jeg skal legge ut bilder snart.

Jeg har to andre siesta liknende stoler med armlener, har hatt dem i 15-20 år nå, jeg fikk dem da jeg hjalp en kjenning flytte, han kasta stolene ut fra 3 etg og rett i betongen. Stolene hadde ikke et merke! Klart jeg måtte ha de stolene.

Nå beveger jeg meg ut på dypt vann her. Min interesse er i startgropen og kunnskapen likeså.

Siesta er på ingen måte en spesielt ettertraktet stol så vidt meg bekjent. Den ble tross alt designet midt på 60-tallet og er produsert i 8-900.000 eksemplarer siden den tid. Det var vel nesten vanskelig å finne et norsk hjem uten en slik stol på 80-tallet.

Det er stolens historie som gjør den interessant for meg. Den er hovedverket til Ingmar Relling, som er møbeldesigneren som for alvor satte norsk møbeldesign på det internasjonale kartet. Jimmy Carter kjøpte 16 stoler til Det hvite hus i sin tid. Stilig nok, det.
I tillegg er Ingmar Relling fra Sykkylven, som ikke er så langt fra Ålesund hvor min kone vokste opp (og hvor vi nå er bosatt). Høy WAF (wife acceptance factor) er dermed sikret.

Så vidt jeg vet ble stolen først produsert av Vestlandske Møbelfabrikk, før de ble kjøpt opp av Ekornes i 1997. Ekornes valgte senere å fase ut produksjonen av stolen fordi den ikke passet inn med resten av produsentens sortiment. Deretter tok Rybo Nor AS over, før LK Hjelle fikk lisens til å produsere i 2014.
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Takk for svaret Helmor, det var det jeg ville vite, om jeg gjorde noe dumt om stolene blei levert til frelsesarmeen.
 
Takk for svaret Helmor, det var det jeg ville vite, om jeg gjorde noe dumt om stolene blei levert til frelsesarmeen.

Siesta er veldig lettomsettelige. Det er nok kun LK Hjelle sin versjon som i praksis er dyrere, da disse er de nyeste versjonene. Men 1000kr pr. stk. for eldre modeller er nok innenfor rekkevidde så lenge de er pene. Legger du de ut for 500kr/stk. så blir de nok solgt samme dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: hen
Endelig er denne på plass!
079DF956-111F-4436-897B-8836B08E2F07.jpeg
 
Kul stol, men enda kulere Rauna høyttalere. Hvilken elektronikk har du koblet de med?:)

Hehe, takk! Leira-ene er kloblet opp med en Audiolab forsterker, samt en Argon Audio Solo som streamer. Tenkte å lage en liten post i hifi-tråden når hele oppsettet er i boks. @Entropy skal ha mesteparten av æren for dette! Spiller som en drøm for ikke mange tusenlappene.
 
Redigert:
Ikke lenestoler, men stol likevel.

Noen som har tips til spisestoler?

Sett på CH24 i hvitlakkert eik, dette er vår favoritt så langt estetisk, men dessverre ikke den beste å sitte i.

Har også sett på Eames DSW, disse var gode å sitte i, men har sett på disse så lenge at vi er litt lei de.

Syveren utgår dessverre, ettersom vi nå har noen med lignende bein som lager spetakkel hver gang man skal flytte stolen inn og ut fra bordet.

Noen som har andre tips?
 
Vi har J39 fra Mogensen. Kanskje ikke de sprekeste stolene designmessig, men nydelig håndverksmessig utført og til stoltypen å være god sittekomfort. Har også et par CH24 i bordendene. Syns disse ser noe bedre ut, men de passer heller ikke min rygg særlig godt.

215_j39-oak-natural-edition-office-ben-hosking-insitu-1-1200.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Lien
Ikke lenestoler, men stol likevel.

Noen som har tips til spisestoler?

Sett på CH24 i hvitlakkert eik, dette er vår favoritt så langt estetisk, men dessverre ikke den beste å sitte i.

Har også sett på Eames DSW, disse var gode å sitte i, men har sett på disse så lenge at vi er litt lei de.

Syveren utgår dessverre, ettersom vi nå har noen med lignende bein som lager spetakkel hver gang man skal flytte stolen inn og ut fra bordet.

Noen som har andre tips?
Er veldig fornøyd med våre spisestuestoler;
Arper catifa 53 i sort skinn med polstring. Har hatt de i ca. ti år.
Utrolig god sittekomfort og fint design. Får alltid kommentarer på hvor gode de er å sitte i når vi har gjester på besøk. Ofte blir vi sittende i de hele kvelden hvis vi har selskap.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lien
Ingen likhet i troppen her, men kjører litt forskjellig rundt spisebordet. Mest fordi jeg ikke har funnet flere blå av Fritz Hansen, og litt fordi jeg synes det ble kult.

De gulnede stolene er produsert av Svängsta Stilmöbler, tegnet av Axel Larsson. Resten er Fritz Hansen, pennet av henholdsvis Arne Jacobsen (rød myren) og Lawrence Minsker (blå).
 stol.jpg