Æ har fire fine lænestola

aek

Medlem
23. des. 2013
Innlegg
765
Sted
Akershus
Nei, det er nettopp det jeg ikke har, bare forbauselse over at det så vidt jeg kan se ikke finnes noen lenestoltråd i vårt eminente råd-for-alt-forum. Så jeg har tillatt meg å stjele Hans Rotmos klassiske låttittel for å fremlegge mitt anliggende:

Hvilken lenestol skal jeg kjøpe?

Jeg tenker at den må gi god ryggstøtte og trivsel, og være smekker og vakker, men bortsett fra det er jeg ganske åpen.

Jeg starter selv med 2 som ikke er aktuelle: Eames lenestol skulle jeg gjerne hatt, men der sier damen nei fordi hun synes den er en stygg mastodont:
350px-Eameslounch.jpg
Jeg forstår hva hun mener, men jeg liker den likevel. Litt som Rolex.

Og lenestolenes svar på Invicta, Stressless, er selvsagt helt uaktuell:
0225-Ambassador-gronn-A.jpg
Så hva foreslår dere, vyrde herrer?
 
Vi vurderer "Husk", designet av Patricia Urquiola for B&B Italia. Veldig komfortabel i den høye varianten m/skammel. FInens i et uttal farger, understell etc.

big-husk.jpg




Skader heller ikke at designeren stadig lar seg avbilde med Panerai ;)
 
Personlig synes eg denne er lekker, og knall å sitte i. Kan fåast i mange forskjellige fargar og stofff.
Vitra Grand Repos
Screenshot_2016-01-12-22-36-20_zpsqdx1jili.png


Alternativt denne om du treng ein skikkelig arbeidshest:p:p:p
Screenshot_2016-01-12-22-34-23_zpskyw3g67l.png
 
  • Liker
Reaksjoner: aek og Anders
Drømmetråd!
Er selv på jakt etter lenestol og deler gjerne mine inspirasjoner,research osv.

Mine preferanser er:
Ikke eie noe som ligner på noe annet, prøve å alltid ha opphavet, kontra en kopi. (Ja.. Jeg har en tudor sub, men les historien så er vi enige om at det ikke er en kopi vel?)

  • -Lite fotavtrykk
  • -God å sitte i, lenge. (Fikk inn en Erik Jørgensen 3-seter med den ikke så lite significante bakdelen om at henne med bakdel tillatt å iakta har lengst ansiennitet i SOFA-medlemskapet vårt. Så om jeg blir forvist til lenestolen, så må jeg belage meg på å bli der en stund.)
  • -Den kan ikke ha for likt understell som OX bordet vårt (ben på kryss og tvers)
  • Den skal ha kvalitet som gjør at jeg aldri trenger kjøpe samme type stol igjen. -Worst case supplere med flere fordi vi liker den så godt.
  • Den skal ikke være et åpenbart designikon som gjester vil spørre hva vi betalte for fremfor å rose stolene herlige sitteegenskaper
Her er det jeg ser på sålangt, og som hittil ikke passer heeeelt 100% men som kanskje passer for andre?

(Linker inn bilder i morgen, aner ikke hvordan man gjør der på iPad)

PK20
poulkjaerholmmdfgpk20chair0003_l.jpeg

Erik Ole Jørgensen - lunge chair (ikke samme fyr som EJ)
eb13cd191995d2d874448e535b4307fa.jpg

Hvidt & Mølgaard-Nielsen - boomerang chair
8810183_fullsize.jpg

Toro -sling chair
toro_modern_lounge_chair_smoke-chocolate_side_1.jpg

paulistano
paulistano_001.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: aek, Kjors og Anders
Hva med vingestolen til Wegner? Har prøvesittet den, og den falt i smak hos meg i hvert fall, så jeg har planer om å gå til innkjøp.

c9bd9e9eeda92c79f8cc2bd6e4921e89.jpg


Ellers er det jo Mole-stolen til Rodrigues - den ser jeg for meg at er ypperlig på en lat søndag hvis sofaen er opptatt. Den bryter selvfølgelig med kravet om å ikke være mastodontisk...

7d89b99971e74b7c5f34463a2b202299_w550_h550.jpg


Riktig (søndags-)sittestilling demonstrert av designeren selv:

65a40a04176af6566b6a580883fb1b1c_w470_h350_cp.jpg
 
Steike så mye fint og morsomt dere kommer med. Lite jeg har sett før. Og jeg er svak for mastodonter ...
Keep 'em coming!
 
Her er min lille liste @aek

Mies MR Chaise Lounge av Ludwig Mies van der Rohe (Knoll)
knolleurupe_mrchaise.jpg


Wassily Chair av Marcel Breuer (Knoll)
Wassily-Chair-Marcel-Breuer.jpg


LC4 av Le Corbusier (Cassina)
lc4_gallery_02.jpg


Svanen av Arne Jacobsen (Fritz Hansen)
FRH3320-LeD-ELE.jpg

Egget av Arne Jacobsen (Fritz Hansen)
X.jpg


PK22 av Poul Kjærholm (Fritz Hansen)
display


PK25 av Poul Kjærholm (Fritz Hansen)
display

Ekstrem av Terje Ekstrøm (Varier)
varier%20ekstrem_black%20plain_300dpi_57339__05.jpg
 
Redigert:
Hva i alle dager er dette for noe (se link) http://www.voga.com/no/bestselgere-no.html

Er det slik å forstå at eldre design (50 år?) fritt kan produseres og selges uten avtale med opphavsmannen/kvinnen/deres etterfølgere?

Det der er søppel.
Vil du ha noe som er pent, så kjøper du det slik som det er tenkt produsert. Det er bare naivt å tro at en skinnstol til 10.000 er like bra produsert som en betydelig dyrere stol.
Det er også fullstendig hjernedødt å kjøpe en eller flere designklassikere som ikke er designklassikere.

Importerer du for å bruke dette på arbeidsplassen, eller om du vil utøve videresalgt så bryter du loven.
Som nevnt tidligere i tråden. Kjøp autentisk, dersom nyprisen er noe over budsjett, så tyr man til bruktmarkedet. En ærlig og redelig sak.

Men men, mannen i gata har kansje en opplevelse av at det gode liv fåes ved å ha falske møbler, falske klær, falske klokker og falske venner.
 
Fra FAQ:
"Kan jeg videreselge mine møbelkopier?

Nei, hvis du bor utenfor England kan du ikke videreselge kopier. VOGA er autorisert til å selge møbelkopier ettersom vår virksomhet er lokalisert i England der opphavsretten ikke er like streng som andre europeiske land. [...]"

I Norge er det 70 år etter designerens død som er grensa, mens det i Storbritannia vel er 25-30 år (?) etter selve designet ble lansert.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Det der er søppel.
Vil du ha noe som er pent, så kjøper du det slik som det er tenkt produsert. Det er bare naivt å tro at en skinnstol til 10.000 er like bra produsert som en betydelig dyrere stol.
Det er også fullstendig hjernedødt å kjøpe en eller flere designklassikere som ikke er designklassikere.

Importerer du for å bruke dette på arbeidsplassen, eller om du vil utøve videresalgt så bryter du loven.
Som nevnt tidligere i tråden. Kjøp autentisk, dersom nyprisen er noe over budsjett, så tyr man til bruktmarkedet. En ærlig og redelig sak.

Men men, mannen i gata har kansje en opplevelse av at det gode liv fåes ved å ha falske møbler, falske klær, falske klokker og falske venner.
Ja, jeg satser på fake i alle retninger. Men nå er nå jeg bare en mann i gata, da ;)
 
En annen klassiker som jeg elsker er DS-57 av Franz Romero (De Sede) . Stoler blir også populært kalt Bugattistolen ettersom den har hentet inspirasjon og linjer fra Bugatti Type 57

ds-57_armchair_leather_a_wlq.jpg

ds-57_armchair_leather_b_3lq_0.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: BosseSvenson og aek
Ja, jeg satser på fake i alle retninger. Men nå er nå jeg bare en mann i gata, da ;)
Hehe. Var på ingen måte beskyldninger mot deg. Men du spurte hva det var.

En bedrift som må informere om at det ikke er lov å videreselge varene deres fordi det er kopivarer er så hårreisende som det blir.

"Ja nei vi har ingen respekt for designeren vi, men vi er jo ærlige om det så... da er det vel greit da"
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
En annen klassiker som jeg elsker er DS-57 av Franz Romero (De Sede) . Stoler blir også populært kalt Bugattistolen ettersom den har hentet inspirasjon og linjer fra Bugatti Type 57

ds-57_armchair_leather_a_wlq.jpg

ds-57_armchair_leather_b_3lq_0.jpg
Ahhaaaa.. den der skulle jeg gjerne hatt sammen med min egen de Sede DS-47 sofa! Men dessverre så koster den vel "Pam Submersible":(
 
Ahhaaaa.. den der skulle jeg gjerne hatt sammen med min egen de Sede DS-47 sofa! Men dessverre så koster den vel "Pam Submersible":(

Er så nydelig den stolen der @Gin
Husker jeg rett så koster DS-57 fra ca. 55.000 avhengig av kvaliteten på skinnet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Da er mange av ikonene kommet ser jeg. Langt de fleste en fryd for øyet, men de av dem jeg har prøvd er dessverre en plage for ryggen, og da går det jo ikke. Her må det prøvesittes mer.
 
Kan hjelpe deg litt på veien @aek.

PK22, PK25 er langt fra gode å sitte i. Å det samme gjelder Wassily Chair.
Den mest behagelige er av de alle er Ekstreme av Varier. Tidlg

varier-ekstrem-animation.gif


Hjemme hos oss er dette blitt barnas favorittstol. Er kanskje ikke så rart når man ser hvordan den ser ut :cool:

ekstrem-use-children.jpg