Bilsnakk

På en måte, men samtidig er jo galskapen verre mht. biler. For det er jo akseptert å ratte rundt i en bil til en snau mill, hvor verditapet er grassalt. Mens om du bruker en snau mill på en tidløs FPJ eller ALS (hvor verdien holder seg, eller øker), som kun de som vet, ser hva er - da har du en skrue løs? Heller en bil til 50k, med en Platona på armen, enn en eTron og Daniel Wellington.
Annerkjent galskap er ikke nødvendigvis bedre, den er bare akseptert.

Begge deler dreier seg om interesse og prioriteringer for de fleste av oss. At brukte klokker stiger i verdi synes jeg er mot all fornuft. Samtidig hadde jeg likt det om bilene mine hadde holdt deg litt bedre i verdi. Om det er galskap å kjøpe noen av delene hvis du har råd og interesse for det? Jeg mener ikke det, men aksepterer lett at du sannsynligvis prioriterer noe annerledes enn jeg gjør.
 
På en måte, men samtidig er jo galskapen verre mht. biler. For det er jo akseptert å ratte rundt i en bil til en snau mill, hvor verditapet er grassalt. Mens om du bruker en snau mill på en tidløs FPJ eller ALS (hvor verdien holder seg, eller øker), som kun de som vet, ser hva er - da har du en skrue løs? Heller en bil til 50k, med en Platona på armen, enn en eTron og Daniel Wellington.
Annerkjent galskap er ikke nødvendigvis bedre, den er bare akseptert.
Hæh...? Hva mener du...?:mrgreen:
91F98373-F38B-479E-A1F1-F0AA9049C5B6.jpeg
 
Begge deler dreier seg om interesse og prioriteringer for de fleste av oss. At brukte klokker stiger i verdi synes jeg er mot all fornuft. Samtidig hadde jeg likt det om bilene mine hadde holdt deg litt bedre i verdi. Om det er galskap å kjøpe noen av delene hvis du har råd og interesse for det? Jeg mener ikke det, men aksepterer lett at du sannsynligvis prioriterer noe annerledes enn jeg gjør.

+1

Dette handler om personlige prioriteringer - og interesse. Jeg kunne åpenbart klart meg med et langt rimeligere bilhold, og heller handlet klokker som holder seg bedre i verdi. Eller solgt det meste av klokker og heller kjørt noe raskere og dyrere, eller solgt hytta og reist til syden 2 ganger i året bare for rentekostnaden.....

Det er en fin balansegang å prioritere mellom alle hobbyer og familiens behov og utgifter, da penger dessverre ikke vokser på trær.

Verditapet på bil har en svært oppdragende effekt på min økonomi, det får meg til å holde igjen på bilinteressen. Tapet på nær sagt hvilken som helst bil er hinsides klokkehobbyen, i hvert fall hvis man klarer å holde seg unna splitter nye Breitling :mrgreen:
 
Hmm...og rød golf av den mer aggressive sorten? At den er kona sin biter ikke på meg..
 
Vet ikke helt altså..Hvor ofte får du sitte på? Fremsete eller baksete? Her trengs det mer data for å avgjøre om du er en ekte syklist.
 
Vi er også i bilkjøpemodus, etter at det forrige suksesskjøpet nå vurderes byttet ut mot elektrisk drevet vogn.

Vi skal absolutt ikke ha Tesla, jeg gidder ikke de skramlebilene der (sier jeg som har kjørt Skoda i 6+ år nå). Vi står som mange andre på liste til Enyaq, men har ingen utsikter til levering på denne siden av 2022, så det utgår nok.

Vi må ha litt plass og ikke minst en del rekkevidde (ikke lading på hytta) - dette blir eneste bil i husholdningen, så sånne småbiler er ikke snakk om. E-Tron og I-Pace er fint, men dyrt. EQC er konas favoritt (utelukkende estetiske kriterier), noen som har noen erfaringer å dele der? Hva er evt opp- og nedsider der?
 
Jeg driver en litt langsiktig planlegging av neste bil inn i husholdningen (innen 2023, da jeg ikke tror den vi har, går gjennom mer enn en EU-kontroll til), og halve morroa er jo å sitte på Finn.
Det kommer så og si garantert til å bli en MB, av type C- eller E-klasse stasjonsvogn, men for å få en som har godt med utstyr, sammen med en edruelig pris (250k-ish, +/- 30), må man opp i kilometerstand. Hvordan er disse motorene etter å ha ruslet 250-300kkm? @Rød
Eksempel på aktuell bil:
Har hatt Mercedes i 10år i næring, bytter de sjeldent ut før de har gått mellom 3 og 400000km. Nøkkelen er om de er blitt fulgt godt opp, er de det så er dette veldig solide biler som jeg har god erfaring med. På siste generasjon E-klasse ( w213 ) må du være oppmerksom på at kammene blir slitt på 200k (garantisak) og drivaksler/mansjetter ryker foran på 4-matic på rundt 180-200000km. Er det airmatic så vær litt obs på dette på høy km.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg driver en litt langsiktig planlegging av neste bil inn i husholdningen (innen 2023, da jeg ikke tror den vi har, går gjennom mer enn en EU-kontroll til), og halve morroa er jo å sitte på Finn.
Det kommer så og si garantert til å bli en MB, av type C- eller E-klasse stasjonsvogn, men for å få en som har godt med utstyr, sammen med en edruelig pris (250k-ish, +/- 30), må man opp i kilometerstand. Hvordan er disse motorene etter å ha ruslet 250-300kkm? @Rød
Eksempel på aktuell bil:

Jeg er litt ensporet når det kommer til stykket (gjelder mye penger). Det å velge noe annet enn Toyota er å anse som "unødvendig risikosport ").

Hen god hybrid derfra er solid, driftsikker og har gode batterier. Lexus RX er kanskje noe? RAV4 kommer nå med bedre batterier.

8
 
Veldig informativt svar, tusen takk! Greit å vite hva man har å vente, skulle man gå for en taxikjørt E220.
Uten tvil mye bil for pengene hvis man bruker litt tid på å finne rette bilen. Og ingen slår E-klasse på komfort, suveren bil. Verdt å nevne at taxibestilte utgaver (kode 965) har over 200 punkter som er forsterket i forhold til en standard E.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg driver en litt langsiktig planlegging av neste bil inn i husholdningen (innen 2023, da jeg ikke tror den vi har, går gjennom mer enn en EU-kontroll til), og halve morroa er jo å sitte på Finn.
Det kommer så og si garantert til å bli en MB, av type C- eller E-klasse stasjonsvogn, men for å få en som har godt med utstyr, sammen med en edruelig pris (250k-ish, +/- 30), må man opp i kilometerstand. Hvordan er disse motorene etter å ha ruslet 250-300kkm? @Rød
Eksempel på aktuell bil:
Støtter @GrimReaper
Som regel er en taxi bra vedlikeholdt når det gjelder service og delebytter opp i gjennom.
Motoren er det minste problemet.
Uansett bil, så kommer man ikke unna med hjullager (bortsett fra Honda?), bremser, fjærer og for/bakstilling. Men det er jo egentlig ikke dyre kostnader.
Girkasse kjenner jeg ikke så mye til, men vet MB tidligere annonserte med at giroljebytte var unødvendig, men det har de gått tilbake på.
 
Redigert:
Støtter @GrimReaper
Som regel er en taxi bra vedlikeholdt når det gjelder service og delebytter opp i gjennom.
Motoren er det minste problemet.
Uansett bil, så kommer maniske unna med hjullager (bortsett fra Honda?), bremser, fjærer og for/bakstilling. Men det er jo egentlig ikke dyre kostnader.
Girkasse kjenner jeg ikke så mye til, men vet MB tidligere annonserte med at giroljebytte var unødvendig, men det har de gått tilbake på.
Nå er det oljeskift på girkassen på 120000km deretter 240000 osv...Standard intervall er de samme på biler uten taxispec men da er det 120000 eller 5år som gjelder. Greit å være litt obs på om dette er tatt da det er den desidert dyreste serviceintervallen. Regn med 10-12k på merkeverksted. Girkassene er skuddsikre, har aldri hatt noe tull med mine. Bortsett fra en B-klasse men det var en mandagsbil uten sidestykke, byttet den etter 140000km. Neste B kjørte nesten en halv million uten en feil. Trolig den mest feilfrie bilen jeg har hatt i mitt eie. En 2014 B200 4-matic.
 
Vi er også i bilkjøpemodus, etter at det forrige suksesskjøpet nå vurderes byttet ut mot elektrisk drevet vogn.

Vi skal absolutt ikke ha Tesla, jeg gidder ikke de skramlebilene der (sier jeg som har kjørt Skoda i 6+ år nå). Vi står som mange andre på liste til Enyaq, men har ingen utsikter til levering på denne siden av 2022, så det utgår nok.

Vi må ha litt plass og ikke minst en del rekkevidde (ikke lading på hytta) - dette blir eneste bil i husholdningen, så sånne småbiler er ikke snakk om. E-Tron og I-Pace er fint, men dyrt. EQC er konas favoritt (utelukkende estetiske kriterier), noen som har noen erfaringer å dele der? Hva er evt opp- og nedsider der?


Jeg skrev kontrakt på ID4 forrige uke. RWD Max utgave. Disse kommer på veiene i Des/Jan. Jeg har en Tesla model 3 firehjulstrekk også nå, og 4wd klarer jeg meg fint uten til mitt bruk.
 
Veldig informativt svar, tusen takk! Greit å vite hva man har å vente, skulle man gå for en taxikjørt E220.
Gud forby og kjøpe en taxivogn der du drar med deg de lange km'erne inn i bilen også :eek:
Skulle nesten vært timeteller på motoren, da den går på tomgang like mye som som teller'en viser i km!
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher