Bilsnakk

Min siste opplevelse er fra i går da jeg prøvde å kansellere Model 3-bestillinga mi.

- "Hei, jeg vil kansellere bestilling RNXXXX"
- "Vi lar den bare stå vi, i tilfelle du ombestemmer deg"
- "Nei, slett!
- "Er det sånn at du ønsker å slette? Hvis ikke lar vi den stå"
- "AAAAAAA"
 
En av mine siste:

27.12.2020 Hei, du har bestilt en Model 3 med levering i Bergen før nyttår. Hvis du vil ha bilen, må du fly til Lillestrøm og hente den nyttårsaften. Hvis ikke selges den til noen andre og du får ikke bil før i mars.

Klikking i vinkel i 3 omganger førte til at de klarte å finne en bil i Bergen. (En annen stakkar som ikke var like krass, måtte sikkert vente til mars)

Bottom line: De rævkjører kundene ved alle muligheter. Til og med før de har fått pengene.
 
Jeg bestilte 28.12 og fikk stadig mer paniske henvendelser mens nyttårsaften nærmet seg. Siste runde var det tre timers varsel. Jeg ville aktivt ikke ha bil før mars, men det ville de ikke høre på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg har ikke erfaring fra mange bilforhandlere, men begynner å forstå hva jeg "har gått glipp av". Min erfaring er jo "bare" fra Toyota/Lexus.... Nå begynner det å demre hvorfor de scorer høyt på brukertilfredsheter....

Det virker jo som Teslaselgeren hadde mest erfaring som "panisk eiendomsmegler".

8
 
Min Model S fra 2015 har aldri vært på verksted for noe som ikke var min skyld, så om man trekker et bra lodd i det store Tesla-lotteriet funker produktene kjempebra. Problemet er bare at når det først går galt så må man kommunisere med en gjeng sjimpanser uten verken evne eller vilje til å tenke selv.

Tror ikke det ha skjedd i min sjuårige Teslakarriere at de har hatt delene til en planlagt reparasjon inne. Selv om bestillingstiden på service gjerne har vært et kvartal har de vært totalt overrasket når bilen kom, med resultatet at en liten endags-fiks fører til lånebil i en uke.
 
Var og kikket på Lexus RX450H for en tid tilbake, første gang jeg nesten har hatt dårlig samvittighet for ikke å kjøpe bil av en bilselger. Ekstremt behagelig kundeservice, i den forstand at selger var akkurat passe pågående, flink til å følge opp uten å mase - og kunnskapsrik om egne modeller og konkurrentenes produkter. Synes stort sett de fleste forhandlere har skjerpet seg kraftig, men unntak finnes tydeligvis fortsatt.

Tesla er jo nevnt, min lokale erfaring er at de som tar i mot potensielle kjøpere overhodet ikke har greie på bil generelt, ei heller på egne produkter. Det var noen "ungdommer" som vimset rundt, de både så ut og oppførte seg som gateselgere av strøm- eller kostholdsprodukter. Med tanke på historiene man hører antar jeg at det er «samme ulla» som jobber på verkstedet og som klagebehandlere :mrgreen:

Og rust, ja - der kommer noen til å få seg en overraskelse. Har en nabo som driver i lakkeringsbransjen, han skrudde ned en TM3 tilhørende hans sønn. Hans konklusjon var som beskrevet i @Jon Henrik sitt innlegg over. Ikke bare at rustbeskyttelsen generelt er dårlig, men også at det manglet deksler og klips flere steder, Tesla skyldte på «feilmontering». Flere karosserideler hadde i tillegg ekstremt tynn lakk, og på enkelte steder var det ikke lakk i det hele tatt...
 
Spennende å se om det er noe i dette...


Jeg har time på tirsdag til min nye Model 3 for å få på disse dekslene og full rustbehandling. Her må man ta vare på bilen selv. Tesla sin rustgaranti med "innenfra og ut" tror jeg ikke er vatten verdt om det skulle bli behov for å løse den ut.

En liten kommentar er at jeg har hatt Model 3 siden den ble lansert uten noen problemer. Den gamle bilen var aldri innom verksted i løpet av tiden jeg hadde den og var en forøyelse å eie. Det ble nå en ny Model 3 Performance og den har også vært feilfri sålangt.

Jeg liker bilen veldig godt og liker spesielt go-cart følelsen og at den er så flat på svingete vei. Bilen isolert sett er eneste grunnen til at jeg byttet til en lik med litt oppgraderte kvaliteter.
 
Smak og behag selvfølgelig.. men Fiat Multipla er nå værre synes jeg.
MULTIPLA ER STYGGKUL!!! mye bedre en model X som bare er stygg ;)
Six-seat-Multipla-1024x670.jpg

Fiat~Multipla~(8).jpg
 
Var og kikket på Lexus RX450H for en tid tilbake, første gang jeg nesten har hatt dårlig samvittighet for ikke å kjøpe bil av en bilselger. Ekstremt behagelig kundeservice, i den forstand at selger var akkurat passe pågående, flink til å følge opp uten å mase - og kunnskapsrik om egne modeller og konkurrentenes produkter. Synes stort sett de fleste forhandlere har skjerpet seg kraftig, men unntak finnes tydeligvis fortsatt.
Jeg har besøkt 4 Lexus butikker og kjøpt i 2! Etter min oppfattelse er det de mest opplyste og dedikerte selgere/adm/teknikk folk i bilbransjen. Rett og slett en meget god opplevelse! Endte opp med 2 stk.
8B489A87-C321-46C4-BA2E-AFDFD53965B6.jpeg