Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Var innom urmaker Andersen på St. Hanshaugen i går, han har lagt ut sin private Constellation Pie Pan (stål) for salg i butikken. Prisen er 7000,-, jeg antar at uret er i meget god stand siden det er hans eget.
 
Var innom urmaker Andersen på St. Hanshaugen i går, han har lagt ut sin private Constellation Pie Pan (stål) for salg i butikken. Prisen er 7000,-, jeg antar at uret er i meget god stand siden det er hans eget.
Du er ikke redd det ligger noe klokskap i følgende gamle (svenske) ordtak når det gjelder urmakerens ur?
Skomakarens hustru och smedens märr äro alltid sämst skodda

:)
 
Nivada Grenchen med Valjoux 23 i utmerket stand på eBay:

$_12.JPG


Her er det muligheter for å få kjøpt ei klokke med Valjoux 23 til en relativt billig penge. Antar at denne vil gå for rundt $600-1000. Kanskje mindre hvis man er heldig. :)

Disse Nivada-ene forandret seg mye igjennom produksjonsperioden 1963-1978, denne ser ut til å være en litt seinere utgave. De ble også markedsført under merket Croton i USA.

Her er annet bilde som viser tre varianter av Chronomaster Aviator Seadiver (som den heter, selv om det ikke alltid sto på skiva):

NG-Chronomaster-4.jpg


Størrelsen er 38mm.

Her er forøvrig en bra artikkel om disse NG Chronomasterne (merk ikke komplett, da det var utrolig mange varianter): Page Modèles
 
Nivada Grenchen med Valjoux 23 i utmerket stand på eBay:

$_12.JPG


Her er det muligheter for å få kjøpt ei klokke med Valjoux 23 til en relativt billig penge. Antar at denne vil gå for rundt $600-1000. Kanskje mindre hvis man er heldig. :)

Disse Nivada-ene forandret seg mye igjennom produksjonsperioden 1963-1978, denne ser ut til å være en litt seinere utgave. De ble også markedsført under merket Croton i USA.

Her er annet bilde som viser tre varianter av Chronomaster Aviator Seadiver (som den heter, selv om det ikke alltid sto på skiva):

NG-Chronomaster-4.jpg


Størrelsen er 38mm.

Her er forøvrig en bra artikkel om disse NG Chronomasterne (merk ikke komplett, da det var utrolig mange varianter): Page Modèles

Gikk for usd 1035, grei pris eller?
 
Breitling, referanse 815 (Long Playing)

Kom over denne tilsynelatende korrekte referanse 815 fra seint 60-tall på Chronotrader. Nydelig panda:

extra9-1.jpg


Verket er Valjoux 7736.

Ville dog ha bedt om flere bilder, typisk krone, pushere, baklokk (utvendig/innvendig) og verk. Disse er både ettertraktede og litt langt i mellom i markedet. Prisen er også fair, går kanskje å prute den ned en 2-300 Euro. :)
 
Nydelig! Har vært på utkikk etter en slik en over lengre tid. Har gått glipp av 2-3 stk siden i høst etter å ha blitt slått på målstreken (ebay-auksjon).

Hadde bare skattepengene kommet litt tidligere...
 
Kom over denne tilsynelatende korrekte referanse 815 fra seint 60-tall på Chronotrader. Nydelig panda:

extra9-1.jpg


Verket er Valjoux 7736.

Ville dog ha bedt om flere bilder, typisk krone, pushere, baklokk (utvendig/innvendig) og verk. Disse er både ettertraktede og litt langt i mellom i markedet. Prisen er også fair, går kanskje å prute den ned en 2-300 Euro. :)

Denne fortjener å bumpes over på ny side. Skiven var nydelig.
 
Kom over denne tilsynelatende korrekte referanse 815 fra seint 60-tall på Chronotrader. Nydelig panda:

extra9-1.jpg


Verket er Valjoux 7736.

Ville dog ha bedt om flere bilder, typisk krone, pushere, baklokk (utvendig/innvendig) og verk. Disse er både ettertraktede og litt langt i mellom i markedet. Prisen er også fair, går kanskje å prute den ned en 2-300 Euro. :)


Jeg klarte selvsagt ikke å dy meg og måtte sende selger en mail med etterspørsel på flere bilder av denne herligheten. Han svarte rask med gode bilder av klokken.


"Here are some more pictures, the back has been polished a lot , the writing is still visible but very faint so I can't get it to show on a picture.
I resisted the temptation to buy a new back for it on Ebay that was available 2 weeks ago, I want to keep it original."





En liten PM til Spacecowboy hvor jeg etterspurte litt assistanse ga fort svar på hva dette kunne være:


"Jeg skal ikke si det 100% sikkert men tror det er en re-dial. Det slår meg at timesmarkørene ser slitte ut, mens skiva er ganske så fin. Hvordan har det skjedd? Hvis timesmarkørene er slitte burde ikke skiva også ha småskader og slitasje?

Det rimer med en kasse og spesielt baklokk som er i overkant polert. Jeg tror denne klokka har fått mye bank opp igjennom, men så en re-dial og voila! Den ser hundre ganger bedre ut."



Jeg har sendt en ny mail hvor jeg forhører meg litt om timemarkørene og hvorfor disse er slitte og om dette evnt. kan være en re-dial, evnt. bakhistorie til klokken. Så får vi se hvor dette ender. Igjen, stor takk til Spacecowboy! :)















 
Siste oppdatering på mailen jeg sendte vedr. skive og timemarkører:


"I bought the watch about 18 months ago form a reputable seller. I don't know the previous history but the dial is not refinished as far as I know.
I think it's the photos without flash that make the hour markers look worse than they actually are. When seen in normal daylight they look a lot better.
Also when you look at this one on Chrono 24, you see the dial is still quite good ( although not as good as mine) but the hour markers look really bad, so it seems they go first."


Litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette, men det virker som han har handlet i god tro om at dette ikke er en re-dial. De fleste eksemplarene jeg har sett ute til salgs har forøvrig hatt ganske strøkne timemarkører og det virker for meg som litt rart at det er disse som ryker først. Er dette noe som kan byttes?
 
Siste oppdatering på mailen jeg sendte vedr. skive og timemarkører:


"I bought the watch about 18 months ago form a reputable seller. I don't know the previous history but the dial is not refinished as far as I know.
I think it's the photos without flash that make the hour markers look worse than they actually are. When seen in normal daylight they look a lot better.
Also when you look at this one on Chrono 24, you see the dial is still quite good ( although not as good as mine) but the hour markers look really bad, so it seems they go first."


Litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette, men det virker som han har handlet i god tro om at dette ikke er en re-dial. De fleste eksemplarene jeg har sett ute til salgs har forøvrig hatt ganske strøkne timemarkører og det virker for meg som litt rart at det er disse som ryker først. Er dette noe som kan byttes?

Spennende! Men du må ikke finne på å bytte timemarkører - i så fall fjerner du "all" verdi i klekken har som vintage (forutsatt at det ikke er en e-dial i utg.pkt). Vintage bør ikke fikles (for mye) med imho.

:)
 
Glemte å si det: Hvis det er en re-dial er det veldig bra gjort. :)

Sjekket Breitling-bibelen (Benno Richter) og etter litt nærmere studering kan selger godt ha rett her. Gitt at det ikke er en re-dial hadde jeg vurdert om timesmarkørene er til å leve med. Slike ting kan fort bli irriterende. Baklokket er også en issue, ganske så overpolert. Verket derimot ser bra ut, men jeg lurer på hva den der silikon-tråden til venstre er for noe? Nå er jeg ingen urmaker, men det virker litt rart spør du meg.

Her er det en del ting å vurdere før man trykker på avtrekkeren.
 
Blancpain Fifty Fathoms Milspec

En skikkelig lekkerbisken dukket opp på eBay:

$_57.JPG


Blancpain Fifty Fathoms Milspec. Grisebillig... NOT! :mrgreen:

En stund siden jeg leste meg opp på disse, men jeg mener at denne er korrekt. Muligens krona er en re-placement. Skulle jeg vurdert å brenne av et par hundre tusen, hadde jeg brukt litt tid på en refresh av kunnskapene ja. :)
 
Spennende! Men du må ikke finne på å bytte timemarkører - i så fall fjerner du "all" verdi i klekken har som vintage (forutsatt at det ikke er en e-dial i utg.pkt). Vintage bør ikke fikles (for mye) med imho.

:)

Hadde ikke tenkt til å bytte timemarkører nei. Dette var mer et spørsmål om de som faktisk har Top Time med strøkne timemarkører har byttet de ettersom denne klokken har en ellers strøken skive, men noe slitte timemarkører. Hvis dette er noe av det første som slites ned burde det vel vært flere eksemplarer med slitte timemarkører, noe jeg har ikke sett så altfor mange av.


Glemte å si det: Hvis det er en re-dial er det veldig bra gjort. :)

Sjekket Breitling-bibelen (Benno Richter) og etter litt nærmere studering kan selger godt ha rett her. Gitt at det ikke er en re-dial hadde jeg vurdert om timesmarkørene er til å leve med. Slike ting kan fort bli irriterende. Baklokket er også en issue, ganske så overpolert. Verket derimot ser bra ut, men jeg lurer på hva den der silikon-tråden til venstre er for noe? Nå er jeg ingen urmaker, men det virker litt rart spør du meg.

Her er det en del ting å vurdere før man trykker på avtrekkeren.


Jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg på en beater ikke hadde brydd meg så mye om det var litt hakk og mangler her og der. Men på en slik klokke så kommer slike ting frem så utrolig mye bedre og da spesielt på skiven. Selv om jeg ikke så det på det første bildet, så VET jeg at det er der.


På den andre siden så er det ikke mange av disse eksemplarene med stålkasse og sølvskive og til den prisen. Hvis jeg husker korrekt så ble det produsert flere eksemplarer med champagne-dial og gold-plated kasse, kontra den som ligger til salgs her.
 
Redigert:
På den andre siden så er det ikke mange av disse eksemplarene med stålkasse og sølvskive og til den prisen. Hvis jeg husker korrekt så ble det produsert flere eksemplarer med champagne-dial og gold-plated kasse, kontra den som ligger til salgs her.

...her har jeg vært mange ganger. :)

Et par ting jeg har erfart: Det med prisforskjell for en gitt klokke i NM stand kontra G/VG (som jeg vurderer denne til, gitt at skiva ikke er en re-dial) er ikke så høy faktisk. Derfor har jeg erfart at det ikke har kostet meg så mye mer å vente på et bedre eksemplar. Det du derimot sier om antall produsert er nok riktig og er en godt argument for å kjøpe den. Det blir da et spørsmål om tålmodighet siden det er litt langt imellom disse: Klarer du å vente til en strøken en dukker opp? :) For de finnes der ute, det tar bare litt tid.
 
Zenith El Primero A386 ("original" Striking 10th)

Okei. Denne er så sjelden at jeg må ta den med, selv om den har noen "issues". En A386, den mest ettertraktede vintage krono-en til Zenith, fra 1969. En av de første automatiske kronograf-verkene produsert i 2500 eksemparer i perioden 1969-1971.



Så hva er problemet? Vel, den har fått en full service fra Zenith, og det har blitt byttet ut skive, visere, krone og pleksi. MEN: Originale deler følger med, og så vidt jeg kan se er disse å foretrekke å ha på klokka. Derfor må en regne med en runde hos urmakeren for å få montert de originale delene. Litt surrete men ok.

Videre har Zenith (eller har det kanskje skjedd tidligere?) ved service også satt inn et kaliber 400, en seinere variant av 3019PHC/PHF. Igjen: Originalt Zenith, men dog...

Altså en franken, men så sjelden at man kan begynne å vurdere en franken bare for å få kloa i den. Pris? Den er helt feil, gitt det jeg har påpekt. Så var det enten å prute, eller vente noen år til... Hmm..... :)

For dyp-nerding i gamle Zenith-er kan jeg varmt anbefale denne tråden, som gir en oversikt over El Primeroer, og denne som ser mer på hva man må kikke etter for å spotte frankens.

Å ja. Jeg må vel gi et rop til @Santos-Dumont her? :)
 
Redigert av en moderator: