Watches & Wonders 2021

Vacheron stikker av med seieren for lengste navn i alle fall:
Vacheron Constantin Traditionnelle Split-Seconds Chronograph Ultra-Thin Collection Excellence Platine

Spørs om de tar opp kampen med Oris, som lenge har ledet an den gode trenden:
Oris ProDiver 01 774 7727 7154-Set
 
  • Liker
Reaksjoner: Bond
Baume-et-Mercier-Riviera-10616-HTD-Final-2.jpg

Baume & Mercier børster støv av Riviera-kolleksjonen.

 
  • Liker
Reaksjoner: politrew
Pam1356_Cat_Sdr_B_2148900.jpg


Panerai utvider Luminor-kolleksjonen!


Den vekket min interesse kraftig! Hadde de bare droppet den dumme dumme teksten nederst. Eventuelt holdt seg kun til hvite bokstaver...

edit: etter å ha lest artikkelen ser jeg at vi er helt enige om tekstbiten. Jeg er også litt ambivalent til fargen på kronen, men kunne nok levd med den hvis de hadde droppet miljøteksten.
 
Pam1356_Cat_Sdr_B_2148900.jpg


Panerai utvider Luminor-kolleksjonen!


"Bruk av resirkulert materiale er absolutt noe jeg applaudere, men jeg jubler ikke over godhetsposøreringen med «eSteel» på urskiven. Nettopp dette engasjementet for miljø virker i mine øyne kun som billige forsøk på å score ekstrapoeng i dagens marked."

Helt enig.
Selvfølgelig lukter det PR stunt hele veien: resirkulert stål er et enorm marked og ikke noe spesielt eller nytt.
Over 50% av hele stål som er brukt i EU området kommer fra resirkulert stål.
Det betyr at Panerai har sikkert allerede produsert hundretusenvis av klokker med resirkulert stål og uten å vite det...
Alle Paneristi har allerede vært en del av ♻️ prosjektet.

"For 2017, total steel scrap use in the seven key countries and regions was 425 million tonnes while related crude steel production was 1.37 billion tonnes. For the world as a whole, we calculate steel scrap usage of around 600 million tonnes for last year in a global crude steel production total of, as noted above, 1.69 billon tonnes. The proportion of steel scrap used in crude steel production was 35.5% worldwide last year, while our statistics reveal this share to be 17.8% in China, 55.5% in the EU-28, 72.1% in the USA, 34.2% in Japan, 43% in the Republic of Korea, 80.8% in Turkey and 39.9% in Russia."

Angående resirkulert plast de bruker også, her er det noe jeg unngår: for mye av plasten kommer fra Asia og kan inneholde giftige produkter som phthalate eller BPA.
Det er vel kjent at seriøse produsenter av plast matbokser, drikkeflasker etc bruker alltid ny "virgin" plast for å unngå problemet.
Det har jeg faktisk snakket om med Systema fra New Zealand som ligger høyt på standarden.
 
Veldig spent på hva Bulgari slipper. De snakker om nye verdensrekorder. For en som ikke er helt oppdatert, skal de slippe noe på watches and wonder?