Leses nå
Panerai utvider Luminor-kolleksjonen

Panerai utvider Luminor-kolleksjonen

En trio av resirkulert «eSteel» og nye kronografer.

De seneste årene har Panerai gjort flere grep for å gi litt slipp på fortiden, til fordel for et større fokus på nåtiden og fremtiden. Samfunnsansvar med særskilt fokus på havet har blitt en slags rød tråd for merket, som nå presenterer et samarbeid med Intergovernmental Oceanographic Commission of UNESCO (IOC-UNESCO).

Mer konkret har Panerai vist et engasjement for bærekraftig produksjon, spesielt med tanke på mer miljøvennlig emballasje og remmer av resirkulert materiale. For 2021 tar merket det hele ett skritt videre.

Luminor Marina eSteel

Bilde: Panerai

Luminor Marina eSteel – PAM01157, PAM01356 og PAM01358 – er Panerais første klokker produsert av «eSteel». Stållegeringen er basert på resirkulerte materialer, og brukes til både urskiven og kassen på de nye modellene.

I følge Panerai utgjør eSteel hele 89 gram av klokkenes totale vekt, som tilsvarer rundt 58,4 prosent. Til tross for at legeringen er basert på resirkulerte materialer, skal øvrige egenskaper være identiske med stålet Panerai har benyttet tidligere.


ANNONSE


De tre nye referansene har alle 44 mm kasser og drives av Panerais egenproduserte kaliber P.9010 med tre dagers gangreserve. På samtlige varianter er innsynet til urverket dekket av et fast baklokk.

Forskjellen mellom referansene ligger i fargen på de graderte urskiven, kronene, samt tekstilremmene av resirkulerte plastflasker. Disse er utført i henholdsvis blå «Blu Profondo» (PAM01157), grønn «Verde Smeraldo» (PAM01356) eller grå «Grigio Roccia» (PAM01358).

Veiledende priser er satt til 8.500 euro, hvor den grønne PAM01356 vil selges eksklusivt via Panerais egne butikker.

Luminor Chrono – 44 mm

Bilde: Panerai

Kronografer er neppe noe av det første man forbinder med Panerai, men dette kan det fort bli en endring i. Med Luminor Chrono – PAM01109, PAM01110 og PAM01218 – introduserer Panerai tre nye referanser med tidtakingsfunksjon.

Samtlige er basert på det nye kaliber P.9200 (ETA 2892 base med kronograf-modul fra Dubois-Depraz), som byr automatisk opptrekk og 42 timers gangreserve. Verket er huset i en 44 mm kasse av rustfritt stål, hvor forskjellen mellom de tre referansene koker ned til skivefarge, samt rem eller lenke.

Veiledende pris på for PAM01109 (svart, rem) og PAM01218 (hvit, rem) er 8.900 euro, mens PAM01110 (blå, lenke) er priset til 9.700 euro.

Trioen får også selskap av av en spesialmodell i 1.000 eksemplarer. Luminor Chrono Luna Rossa (PAM01303) deler tekniske spesifikasjoner med sine søsken, men har fått en egen fargepalett i marineblått og rødt. Klokken er veiledende priset til 9.100 euro.

Luminor Chrono Monopulsante GMT Blu Notte

Bilde: Panerai

Panerais nye satsing på kronografer toppes med en flaggskipmodell av det mer eksklusive slaget. Luminor Chrono Monopulsante GMT Blu Notte (PAM01135) er en limited edition i 200 eksemplarer, basert på Panerai egenproduserte kaliber P.2004.

Av funksjoner har klokken både monopusher-kronograf, GMT, AM/PM-indikator og lineær gangreserveindikator, som holder kontroll på urverkets 8 dagers reserve.

Urverket debuterte i 2008, med den helsvarte «stealthy» PAM00317. Denne gangen har Panerai gått for en lekker blå urskive, men den svarte keramiske kassen på 44 mm er opprettholdt fra «originalen». Veiledende pris er satt til 21.900 euro.

Førsteinntrykk

Bruk av resirkulert materiale er absolutt noe jeg applaudere, men jeg jubler ikke over godhetsposeringen med «eSteel» på urskiven. Nettopp dette engasjementet for miljø virker i mine øyne kun som billige forsøk på å score ekstrapoeng i dagens marked.

Med unntak av den horrible ekstra tekstlinjen på Luminor Marina, er det vanskelig å sette fingeren på øvrige «feil». På godt og vondt er alle nyhetenes uttrykk velkjent Panerai. Noen revolusjon er det definitivt ikke, men for kresne Panerai-fans kan små endringer og trekk bety alt eller ingenting.

«eSteel» – akkurat som vanlig stål, bare litt grønnvasket. Bilde: Panerai.

Apropos entusiastmarkedet er det stadig flere som føler at Panerai ikke er hva det engang var, og årets lanseringer underbygger nok denne oppfatningen. Personlig opplever jeg merket som litt på leting etter å finne seg sjæl. Det fører naturlig nok til en del fomling, men samtidig er det ikke til å komme bort fra at merket fortsatt har mange svært attraktive referanser i kolleksjonen.

Det store spørsmålet er bare hvor merket egentlig vil ende opp – to, tre, fire eller fem år i fremtiden.

Mer informasjon om nyhetene er tilgjengelig på panerai.com.


ANNONSE