Vis oss dine vintage chronographer

Hamilton Chrono-matic kom i dag, men dato vil ikke stilles, og chronoen stopper på et min. så den må nok inn til en urmaker med tiden.

DSC_0106_zps19234edd.jpg

DSC_0111_zps8da52c66.jpg

DSC_0114_zpseea6df42.jpg

Åhhh.... Den har jeg sett etter! Fantastisk pen! Gratulerer! Hamilton hadde skikkelig kontroll på klokke-designet på 60-tallet... :)

Dessuten sitter det vel en kaliber 11 i kassen, gjør det ikke? Det kan argumenteres at det var HAMILTON som var først ute med det automatiske kronograf-verket, og da akkurat med kaliber 11... Fint å ha i samlingen! :D

Tja, rundt en 3-6 lapper. :) Litt avhengig av uret selvsagt, men det er det jeg har å rutte med nå. Skal slippe fri en klokke i samlingen snart, så får inn litt ekstra da håper jeg.

Vel, du kan begynne å orientere deg rundt kronografer fra Tissot, Wakman, Hamilton, Bucherer og Autavia (Heuer Autavia) fra ca. 1965-1975. Da tror jeg du kan finne en del interessant til den prisen (ca. 4000 til 10.000). Noen av disse tilbys med bra urverk, eksempelvis fra Lemania. Noen har t.o.m. valjoux 72 i seg også. Finn en modell som du liker, og finn ut så mye som mulig om den modellen slik at du ikke sitter igjen med franken eller (gud forby) fake.

Når du blir litt mer konkret, hjelper jeg deg gjerne! :)

Tja, rundt en 3-6 lapper. :) Litt avhengig av uret selvsagt, men det er det jeg har å rutte med nå. Skal slippe fri en klokke i samlingen snart, så får inn litt ekstra da håper jeg.

Hvis du finner en Rutina lik min bør det være mulig og få den for 2-3tusen avhengig av stand. Ellers finnes det jo mye rart på Ebay. Du bør sjekke opp litt anngående urverk og tilgang på deler etc før kjøp. Lykke til:D

@jon Ali: Har sagt det før og sier det igjen, vakker Hamilton:D:D

Mye fint her, gutter. Jeg har også supersans for gamle to-registerkronoer!

Mitt beskjedne bidrag til denne tråden er min 6139 fra starten av 70-tallet:

IMAG0405.jpg

Ja da var jeg hos urmaker Alf Abrahamsen i Kristiansand i dag, har vært litt hos han tidligere og vært godt fornøyd. Under 5 min. brukte han på klokka og nå går den så spot on som det er mulig å se på ei klokke uten sekundviser. Kronogragen virker helt som den skal. Datoen derimot fungerer enda ikke. Urmakeren sa at det var ei veldig komplisert klokke og han ville ikke begynne å skru på den, og at det ville koste noen tusen å fikse datoen. Han sa han strammet opp klokka og hadde i litt silikon. Jeg er iallefall veldig fornøyd og klarer meg uten rett dato, og bruker jeg den den 27. i måneden er jo dato rett:D

DSC_0124_zps8bf56ebb.jpg

Krono virker som den skal:D

Åhhh.... Den har jeg sett etter! Fantastisk pen! Gratulerer! Hamilton hadde skikkelig kontroll på klokke-designet på 60-tallet... :)

Dessuten sitter det vel en kaliber 11 i kassen, gjør det ikke? Det kan argumenteres at det var HAMILTON som var først ute med det automatiske kronograf-verket, og da akkurat med kaliber 11... Fint å ha i samlingen! :D

Ja det er rett, kaliber 11 sitter i den og er vist veldig komplisert etter hva urmakeren sa. Jeg er enig med deg i at Hamilton designet vakre klokker. Nå skal jeg søke etter ei reim på 19mm da det bare sitter på ei billig 18mm skinn reim. Håper jeg finner noe med rett vintage look.

Flotte klokker og flott tråd! Den dagen du bestemmer deg for å selge Speedyen, Mikke, håper jeg du husker på en 69-modell tulling som engang hadde en slik men lot den gå. Men jeg har fremdeles denne gamle skjønnheten, beskrevet nærmere her:

P5201035.jpg

P5201045.jpg

Flotte klokker og flott tråd! Den dagen du bestemmer deg for å selge Speedyen, Mikke, håper jeg du husker på en 69-modell tulling som engang hadde en slik men lot den gå. Men jeg har fremdeles denne gamle skjønnheten, beskrevet nærmere

Jeg skal ha deg i tankene om jeg i et utilregnelig øyeblikk skulle tenke på et salg :cool: