Vis oss dine vintage chronographer

Enig! Utrolig mye bra her. Og så denne Autaviaen da:

27BC3523-2206-4C2D-99FE-32DD6B207171-6165-000004A0447898F7.jpg
 
Først noen Seikoer
Seiko_6139_7101.jpg

6139_7101

Seiko_6139_6002.jpg

6139_6002

Seiko_6139_7080.JPG

6139_7080

20958661_crown2.jpg

Longines med 7750

17992293_front.jpg


17992293_back.jpg



Og der var det jammen et par Seikoer til...

S_6138_2_bird.jpg

6138-3002 - begge to.

S_736157_6138_8030.jpg

6138-8030
 
Redigert:
Tissot Seastar

......urmakeren lar vente på seg(as usual) så jeg tenkte jeg skulle presentere min siste kronograf-ervervelse.

IMG_0538b.jpg


Dette er en Tissot Seastar Chronograph, kjennere påstår at denne kun ble produsert i 1969 i et
begrenset antall.

IMG_0546b.jpg


Bak urskiven tikker et Lemania cal. 1277, dette var et "overgangsverk" laget i 1969 samtidig
som Lemania produserte det legendariske 321 verket for Omega.

IMG_0623b.jpg


Noe av morroa med vintage kronografer for meg er og kunne kjøpe et lite kunstverk fra en
svunnen tid for et par tre tusenlapper..... Nesten litt synd at disse delikate mekanismene
ikke verdsettes høyere IMO

IMG_0689b.jpg


Her er klokken på armen sammen med en litt rar fetter fra samme epoke, regner med at dette er
en slags regatta-timer. Men her kan kanskje noen arrestere meg.

seastarchoko.jpg


Måtte bare ta med bildet av denne tropical-skiven som har fått en nydelig sjokoladefarge, bilde er stjålet
på interwebben.

EDIT: Her er et bilde fra en svensk 1969 katalog. Denne chronografen ingikk faktisk i Tissot sin PR 516 serie som eksisterer den dag idag.

tissot1969cat.jpg
 
Redigert:
Lemania kronograf

Denne Lemania kronografen dukket opp litt tilfeldig tidligere i år. Den er mest sannsynlig en modell fra 50 tallet og har ligget i en skuff eller pappeske mesteparten av den tiden. Sikkert ikke uten grunn for kronograf funksjonen virket ikke, men noen ganger har man flaks og problemet lot seg løse hos en urmaker. Nå fungere den som ny og er vel å betrakte som NOS i usirkulert mint tilstand.

Original prislapp med kaliber og serienummer og den kostet den nette sum av kroner 364.-

Med følger også en original brosjyre og garantikort som naturlig nok ikke er fylt ut.

Innmaten er forøvrig et standard Lemania kaliber 1277, som man finner igjen i mange sveitsiske klokkemerker.

Spørsmålet er da: Skal jeg ta den i bruk eller skal den fortsatt få ligge i en eske??


s-lemania-chr-1.jpg


s-lemania-chr-2.jpg


s-lemania-chr-3.jpg
 
Mulig at det er blasfemi, men slike klokker vokser ikke på trær, det finnes utallige brukte klokker, men bare meget få NOS, jeg ville nok tenkt meg om en gang eller ti før jeg tok en slik klokke i bruk... :p


En utrolig lekker Lemania, jeg har selv en Lemania i helgull men det er ikke chronograph, har forøvrig ønsket meg en i mange år!
 
Denne Lemania kronografen dukket opp litt tilfeldig tidligere i år. Den er mest sannsynlig en modell fra 50 tallet og har ligget i en skuff eller pappeske mesteparten av den tiden. Sikkert ikke uten grunn for kronograf funksjonen virket ikke, men noen ganger har man flaks og problemet lot seg løse hos en urmaker. Nå fungere den som ny og er vel å betrakte som NOS i usirkulert mint tilstand.

Original prislapp med kaliber og serienummer og den kostet den nette sum av kroner 364.-

Med følger også en original brosjyre og garantikort som naturlig nok ikke er fylt ut.

Innmaten er forøvrig et standard Lemania kaliber 1277, som man finner igjen i mange sveitsiske klokkemerker.

Spørsmålet er da: Skal jeg ta den i bruk eller skal den fortsatt få ligge i en eske??



s-lemania-chr-2.jpg
Herrefred, den er lekker! Ta den i bruk eller send den til meg, så skal jeg gi den et godt hjem :cool:
 
Å ta i bruk en gammel Lemania...

Tror jeg hadde solgt den eller brukt den..
Eneste grunnen til å la den ligge i esken må være at du vurderer det som at verdien skal øke framover.
Vet ikke helt om det kommer til å skje.. Lemania blir bare eldre og eldre historie i en bransje som er i ferd med å revitalisere seg..
Nå som jeg har sagt det, så er den sikkert veldig verdifull om 10 år... ;)
 
Er ikke helt enig i at den eneste grunnen til at man ikke skal bruke den er at verdien skal stige, som sagt finnes det utrolig få klokker fra den tiden som er NOS, bare pga dette mener jeg at man bør bevare de få som er igjen. Om den blir tatt i bruk blir den slitt, når den blir slitt blir den som alle andre brukte klokker, en brukt klokke (selv om den sikkert vil holde seg pen) men ikke akkurat unik.

Slik den er nå er den unik.


Når jeg har sagt det har også godt brukte klokker massevis av sjarm og er spesielle på sin måte, men det er noe helt annet.
 
Ser argumentet, men jeg personlig foretrekker å bruke urene mine.

Men kjenner flere som liker å "leke museum" ;)



He he, ja jeg er nok en av dem jeg og, har mye gammelt, alt fra møbler, motorsykler til klokker, barberhøvler og en gammel sauesaks, nei jeg bruker ikke den heller... :D
 
Samleren vil vel la den forbli NOS? Samler man mynter tar man ikke usirkulerte mynter ut av esken, men lar de ligge der for å titte på de en gang i blant. Det samme gjelder gamle ubrukte leker, disse lar man da ikke barna få tak i.
Frimerker.. vel der kan det være helt omvendt. Der er gjerne stemplede mere verdt en usirkulerte. Gamle kart er greie, de kan man ramme inn og henge på veggen.. inntil bekymring for sollys kommer snikende..

NOS klokker er imidlertid frustrerende å eie, klokker skal jo brukes. Jeg har flere NOS klokker men vegrer meg for å ta de i bruk, kanskje ikke så mye på grunn av et evt. verdifall (tror det er begrenset), men fordi de er unike der de ligger :)