Vis oss dine vintage chronographer

Medlem
26. sep. 2010
Innlegg
5.291
Sted
Asker
Jeg vet det finnes mange flotte gamle chronographer her på TS. Måtte det seg være
Speedy`s, Chronostop`s Bund`s El-Primero`s etc. Tenkte og samle disse i en tråd
så vi kan nyte de på løpende bånd.

b.jpg


Jeg starter med min egen nyervervelse. En Rutina to-registers chrono. Rutina var ingen
klokkefabrikk men et varemerke som ble solgt hos div gullsmedkjeder i Norge. Klokkene ble
produsert av en anonym klokkefabrikk i sveits, på åttitallet ble Rutina solgt til Asia og
produserer idag for det meste billige quartsur. Min klokke som jeg tipper er fra 60-70 tallet
er i gulldouble med plexiglass og er drevet av et Valjoux 7733 manuellt urverk.

IMG_9145b.jpg


IMG_9177b.jpg


IMG_9236b.jpg


IMG_9246b.jpg


Valjoux 7733 var opprinnelig et Venus-design som Valjoux adopterte når de kjøpte opp den
æreverdige urverksprodusenten og er forgjengeren til det Valjoux 7750 verket vi kjenner idag.

Valjoux7733.jpg

Dette bildet viser et 7733 verk i en militær versjon av Heuer Autiva.

Da er det bare og kjøre på videre med deres vintage chronoer:D
 
Kul tråd og kul og interessant med Rutina MINUTE_REPEATER, dette var helt ukjent for meg, men sikkert noe en kan finne rundt om i landet. Mikke din speedy er nydelig.

Forhåpentligvis har jeg og snart et lite bidrag til denne tråden:D
luremus skrev:
Status:ACCEPTEDIN TRANSITDELIVERED
Processed Through Sort Facility
2012-09-14, 12:01:00, ISC SAN FRANCISCO (USPS)

Arrived at Sort Facility
2012-09-14, 12:00:00, ISC SAN FRANCISCO (USPS)

Processed through USPS Sort Facility
2012-09-13, 17:13:00, OAKLAND, CA 94615
 
Heuer Bund

Jeg har postet denne klokken også i andre tråder her inne, men den passer jo godt inn i denne tråden, så derfor kommer den her også.

heuer1.jpg


Heuer Bund ble levert til det tyske forsvaret fra 1967/68 og fram til en eller gang på 80-tallet. I tillegg ble tilsvarende klokker også levert til bl.a. det norske Luftforsvaret.

heuer2.jpg


De fleste klokkene ble levert med et Valjoux 230-verk, mens min er med Valjoux 23. I utgangspunktet det samme verket, men uten flybackfunksjon og "hacking" sekundviser.

heuer3.jpg


Jeg vet ikke akkurat fra hvilket år min klokke er, men siden den er med Valjoux 23-verket er det naturlig å tenke at den er blant de tidligste, dvs. fra 1967 eller 1968.

heuer5.jpg


Klokken er på grensen til strøken, og har nok lagt mer i en skuff/skap/bankboks enn den har vært brukt.

heuer6.jpg


EDIT: Et bilde av verket. Ikke mitt bilde, men forrige eiers.

8061522c.jpg
 
Lekker Bund runes! Og jeg gleder meg til hva Jon Ali har incomming! Selv om det på sporings-dataene
ser ut til å bli en stund til unbox;)
 
Jeg starter med min egen nyervervelse. En Rutina to-registers chrono. Rutina var ingen
klokkefabrikk men et varemerke som ble solgt hos div gullsmedkjeder i Norge. Klokkene ble
produsert av en anonym klokkefabrikk i sveits, på åttitallet ble Rutina solgt til Asia og
produserer idag for det meste billige quartsur. Min klokke som jeg tipper er fra 60-70 tallet
er i gulldouble med plexiglass og er drevet av et Valjoux 7733 manuellt urverk.

Tror du ikke den kanskje kan være enda eldre? Når jeg ser på designet tenker jeg mer 40-50 talls, kanskje starten på 60-tallet. Hvor stor er den forresten? Den er ut som den har en størrelse som gjør at den funker bra også i dag. Jeg forsøkte å google Rutina, og alle (?) treffene var fra Norge eller Sverige. Det hadde vært morsomt om du fant ut mer om dette (for meg) helt ukjente merket. Kanskje klokkene faktisk er produsert på en kjent fabrikk? :)
 
Tror du ikke den kanskje kan være enda eldre? Når jeg ser på designet tenker jeg mer 40-50 talls, kanskje starten på 60-tallet. Hvor stor er den forresten? Den er ut som den har en størrelse som gjør at den funker bra også i dag. Jeg forsøkte å google Rutina, og alle (?) treffene var fra Norge eller Sverige. Det hadde vært morsomt om du fant ut mer om dette (for meg) helt ukjente merket. Kanskje klokkene faktisk er produsert på en kjent fabrikk? :)

Jeg baserer hypotesen min på at Valjoux 7733 kom i produksjon i 1967. Dette var en videreutvikling av 7730 verket som var mer eller mindre et Venus verk. Jeg siterer deBalzac fra en annen tråd:

Rutina var ikke en klokkefabrikk, men et varemerke for klokker solgt av gullsmedbutikken ”Gull & Ur” i Oslo. Tror butikken ble nedlagt på slutten av 90 tallet.

Rutinaklokkene ble satt sammen på en anonym fabrikk i Sveits og kvalitetsmessig er klokkene på nivå med samtidige Certinaklokker. Urverkene er sveitsiske standardverk fra ETA, Unitas, AS… Helt greie urverk som det vanligvis er mulig å vedlikeholde og de tåler normal bruk.

Utover bruksverdien og eventuelt affeksjonsverdi er verdien på klokken lav. Service på urverket koster trolig mer en hva klokken er verd.

På 80/90 tallet ble Rutinaklokkene stort sett laget i Asia, med quartzverk.

EDIT: Klokken har en diameter på 36mm uten krone og pushere :D
 
Jeg baserer hypotesen min på at Valjoux 7733 kom i produksjon i 1967. Dette var en videreutvikling av 7730 verket som var mer eller mindre et Venus verk.

..og siden du nevner Valjoux 7730:

BreitlingTopTimeChronographfull.JPG


Min klokke, bilder fra selger. Breitling Top Time, ref. 2002, d. 1966.

Det finnes også en tråd hvor den er nærmere presentert sammen med Omega Seamaster DeVille, kal. 321.
 
Baaah, nydelig vintage! :D

btw, noen som har tips til en "rimelig" vintage chronograph i samme stil som Breitling og Rutina på foregående?
 
Hamilton Chrono-matic kom i dag, men dato vil ikke stilles, og chronoen stopper på et min. så den må nok inn til en urmaker med tiden.

DSC_0106_zps19234edd.jpg


DSC_0111_zps8da52c66.jpg


DSC_0114_zpseea6df42.jpg
 
Hamilton Chrono-matic kom i dag, men dato vil ikke stilles, og chronoen stopper på et min. så den må nok inn til en urmaker med tiden.

DSC_0106_zps19234edd.jpg


DSC_0111_zps8da52c66.jpg


DSC_0114_zpseea6df42.jpg

Åhhh.... Den har jeg sett etter! Fantastisk pen! Gratulerer! Hamilton hadde skikkelig kontroll på klokke-designet på 60-tallet... :)

Dessuten sitter det vel en kaliber 11 i kassen, gjør det ikke? Det kan argumenteres at det var HAMILTON som var først ute med det automatiske kronograf-verket, og da akkurat med kaliber 11... Fint å ha i samlingen! :D
 
Tja, rundt en 3-6 lapper. :) Litt avhengig av uret selvsagt, men det er det jeg har å rutte med nå. Skal slippe fri en klokke i samlingen snart, så får inn litt ekstra da håper jeg.

Vel, du kan begynne å orientere deg rundt kronografer fra Tissot, Wakman, Hamilton, Bucherer og Autavia (Heuer Autavia) fra ca. 1965-1975. Da tror jeg du kan finne en del interessant til den prisen (ca. 4000 til 10.000). Noen av disse tilbys med bra urverk, eksempelvis fra Lemania. Noen har t.o.m. valjoux 72 i seg også. Finn en modell som du liker, og finn ut så mye som mulig om den modellen slik at du ikke sitter igjen med franken eller (gud forby) fake.

Når du blir litt mer konkret, hjelper jeg deg gjerne! :)
 
Tja, rundt en 3-6 lapper. :) Litt avhengig av uret selvsagt, men det er det jeg har å rutte med nå. Skal slippe fri en klokke i samlingen snart, så får inn litt ekstra da håper jeg.

Hvis du finner en Rutina lik min bør det være mulig og få den for 2-3tusen avhengig av stand. Ellers finnes det jo mye rart på Ebay. Du bør sjekke opp litt anngående urverk og tilgang på deler etc før kjøp. Lykke til:D

@jon Ali: Har sagt det før og sier det igjen, vakker Hamilton:D:D
 
Mye fint her, gutter. Jeg har også supersans for gamle to-registerkronoer!

Mitt beskjedne bidrag til denne tråden er min 6139 fra starten av 70-tallet:

IMAG0405.jpg