Vis oss dine vintage chronographer

"Broren" hilser..
P9210023_zps37fbc8e4.jpg
 
Ja da var jeg hos urmaker Alf Abrahamsen i Kristiansand i dag, har vært litt hos han tidligere og vært godt fornøyd. Under 5 min. brukte han på klokka og nå går den så spot on som det er mulig å se på ei klokke uten sekundviser. Kronogragen virker helt som den skal. Datoen derimot fungerer enda ikke. Urmakeren sa at det var ei veldig komplisert klokke og han ville ikke begynne å skru på den, og at det ville koste noen tusen å fikse datoen. Han sa han strammet opp klokka og hadde i litt silikon. Jeg er iallefall veldig fornøyd og klarer meg uten rett dato, og bruker jeg den den 27. i måneden er jo dato rett:D

DSC_0124_zps8bf56ebb.jpg

Krono virker som den skal:D

Åhhh.... Den har jeg sett etter! Fantastisk pen! Gratulerer! Hamilton hadde skikkelig kontroll på klokke-designet på 60-tallet... :)

Dessuten sitter det vel en kaliber 11 i kassen, gjør det ikke? Det kan argumenteres at det var HAMILTON som var først ute med det automatiske kronograf-verket, og da akkurat med kaliber 11... Fint å ha i samlingen! :D

Ja det er rett, kaliber 11 sitter i den og er vist veldig komplisert etter hva urmakeren sa. Jeg er enig med deg i at Hamilton designet vakre klokker. Nå skal jeg søke etter ei reim på 19mm da det bare sitter på ei billig 18mm skinn reim. Håper jeg finner noe med rett vintage look.
 
Flotte klokker og flott tråd! Den dagen du bestemmer deg for å selge Speedyen, Mikke, håper jeg du husker på en 69-modell tulling som engang hadde en slik men lot den gå. Men jeg har fremdeles denne gamle skjønnheten, beskrevet nærmere her:

P5201035.jpg


P5201045.jpg
 
Flotte klokker og flott tråd! Den dagen du bestemmer deg for å selge Speedyen, Mikke, håper jeg du husker på en 69-modell tulling som engang hadde en slik men lot den gå. Men jeg har fremdeles denne gamle skjønnheten, beskrevet nærmere

Jeg skal ha deg i tankene om jeg i et utilregnelig øyeblikk skulle tenke på et salg :cool:
 
....ok litt ut av boksen denne her. Dette er en split-chronograph brukt i tjeneste ved Brittiske Royal Navy. Med to separat styrte sekundvisere kan den også sette mellomtider.

IMG_9347.jpg


IMG_9414.jpg


På baklokket er det risset inn den umiskjennelige "Broad Arrow" (eller kråkefot om man vil) som viser
at dette er "Brittish Goverment Property"

IMG_9357.jpg


Uret er produsert tidlig på 1930 tallet og er ikke en del av brittenes hasteordre før andre
verdenskrig brøt ut. Inne i kassen av nikkel tikker et vakkert Lemania verk med kolonnehjul.

IMG_9329_zps59fb1d29.jpg


Verket går konstant helt til fjærkraften er borte og stopper ikke og tikke selv om tidtakingen er stoppet.
Jeg er litt fortapt i dette urverket..... Det er spesielt og åpne en kald klump med nikkel og finne en slik
skjønnhet på innsiden:rolleyes:
 
Kul Seiko runes! Morro at vi har Seiko og Hamilton i denne tråden som begge var med i "kampen"
om den første automatiske chronographen. Men nå er det på tide med vinneren, El-Primero 3019 PHC

IMG_6711b.jpg


Her presentert med Zenith ref 01 0200 514 "The Big Blue"

IMG_7810.jpg


IMG_7010b.jpg


IMG_6789b.jpg


PS: Jeg har selvfølgelig ikke påstå at Zenith var først ute:p:p
 
Sicura fra 70 tallet produsert under samme tak som Breitling,som kjøpte Sicura opp.

Sicura004.jpg
[/IMG]
Sicura006.jpg
[/IMG]
Sicura005.jpg
[/IMG]

Mvh
Timebandit
 
Härliga vintagekronografer! :)

Här kommer mitt bidrag med två Heuer Autavia jag har i min samling:

27BC3523-2206-4C2D-99FE-32DD6B207171-6165-000004A0447898F7.jpg


1E6706FF-D72A-4D14-9E25-FA85932ADCAB-4050-000002A3BE33EAB0.jpg


/Denke