Glashütte Original

Minuteman,

Da forstår jeg at kontroll over gråmarkedet ligger i produsentens selvdisiplin til å holde seg
til sine AD' er og ikke selge utenfor disse. Riktig ?

I min verden støtter produsenten distributørene med absolutt lojalitet. Og forventer det
samme andre veien.

Tja, det var ikke akkurat det jeg tenkte på, det er i grunnen selvsagt at produsenten ikke selger utenfor sitt eget distribusjonsnett. Ikke desto mindre er dette et svært viktig poeng. I tilfellet GO tror jeg ikke det er produsenten som selger utenfor AD'er, men at AD'er ikke er lojale og selger klokker billig i gråmarkedet. En årsak kan være dårlig likviditet, der AD må realisere varelager - til en nær sagt hvilken som helst pris. Hyllevarmere er dårlig butikk.

Lojalitet er alfa omega. Det kreves et grundig stykke arbeid fra produsenten når det gjelder å håndplukke forhandlere. At forhandlerne har en sunn økonomi ville være noe av det første jeg ville bragt på det rene om jeg var produsent.

Jeg vil anta at f.eks Rolex stiller som krav til sine AD'er at de ikke selger nye klokker med rabatt. Og skulle Rolex finne en ny klokke hos en gråmarkedsforhandler er jeg ganske sikker på at AD'en som solgte denne vil få så hatten passer. GO kan i sin iver etter å kapre markedsandeler ha gjort en for dårlig jobb - hva vet jeg.
 
Visdomsord fra businesstraveller. Jeg er stort sett enig.

Visst kjøper man klokker med hjertet, men jeg har inntrykk av at ganske mange også ofrer litt tankevirksomhet i valg av ur. Iallefall når det kanskje er snakk om et par-tre titalls tusen i forskjell på et potensielt tap på klokker i den prisklassen vi snakker om her.

Jeg tenker omtrent slik: Dersom forelskelsen skulle avta og all kjærlighet til slutt forsvinner, da må det flippes. Det ville jo vært rimelig ergerlig om man kanskje tapte "en brukt Sub" ekstra fordi man kjøpte GO og ikke Sub.

(Ta her hensyn til at GO er i mitt hjerte om dagen og at en god runner-up er Sub - sannsynligvis 14060)
 
Jeg tror muligens du overvurderer hvor lenge GO i praksis har laget klokker. De har nok dessverre overhodet ikke samme brand verdi som Rolex, selv om klokkene rent teknisk er en skjult skatt i prisklassen de ligger i.

Sagt med andre ord;

Du kan selge en Rolex med såpass lite tap som du kan fordi ekstremt mange mennesker vil ha en Rolex fordi det er en Rolex.

Du kan ikke selge en GO uten å gå på et tap fordi det er ekstremt få mennesker som vi ha en GO, nettopp fordi det er en GO.

Ved "første ledd" handel, dvs at du kjøper ny, betaler du nærmere hva klokken rent teknisk er verdt, inhouse, lavt volum osv. Ved "andre ledd" må du akseptere hva markedet vil gi og der kommer brandet inn i bildet dessverre.

Dette.

Skal du kjøpe en klokke og annenhåndsverdi er med i vurderingen av hvilket ur, er GO no GO ;) Dessverre men sant.

Edit: Hvorfor ikke kjøpe en brukt GO, MM?
 
Men hvorfor kjøpe nytt? Som bruktkjøper er verditapet din venn. Når det verste er tatt stabiliserer det seg og du har gjort et bra kjøp.
 
Visdomsord fra businesstraveller. Jeg er stort sett enig.

Visst kjøper man klokker med hjertet, men jeg har inntrykk av at ganske mange også ofrer litt tankevirksomhet i valg av ur. Iallefall når det kanskje er snakk om et par-tre titalls tusen i forskjell på et potensielt tap på klokker i den prisklassen vi snakker om her.

Jeg tenker omtrent slik: Dersom forelskelsen skulle avta og all kjærlighet til slutt forsvinner, da må det flippes. Det ville jo vært rimelig ergerlig om man kanskje tapte "en brukt Sub" ekstra fordi man kjøpte GO og ikke Sub.

(Ta her hensyn til at GO er i mitt hjerte om dagen og at en god runner-up er Sub - sannsynligvis 14060)


Jeg følger deg, Minuteman.
Som vi - stort sett - alle vet; - "moneywise" er det få klokker i dag som gir pengene tilbake. Ihvertfall om vi snakker nypris.
Som med bilen; - i det øyeblikk du triller ut, er det fort 5-10, 10-20, sågar kanskje 30-40% downside. Derfra og ut er det stort sett et spørsmål om etterspørselen på annenhåndsmarkedet som avgjør hvor mye tapet blir. Alt avhengig av attraktiviteten.
Lesson learnt: La andre ta tapet og kjøp brukt.

Jeg synes forøvrig Businesstraveler berører essensen i "dilemmaet".
For egen del har jeg sluttet (aner ikke om jeg noen gang begynte), å sette klokker "opp mot hverandre". Slikt gir meg trøbbel.
Jeg gjør min research ift hvor høyt jeg vil gå for et kjøp. Og stanser der.
Ikke er jeg inne i denne hobbyen "for the money". Følgelig vier jeg ikke - litt enkelt sagt - mitt eventuelle senere salg av akkurat dette uret en eneste tanke.
Gleden over å kjøpe "DEN" - og eie den - er så definitivt større enn et eventuelt "tap" ved salg.

Og det sagt; - perioden jeg har eiet et for meg unikt ur, har også en verdi. Sågar kan den være verdt tusenlappene mellom kjøp og salg.

Med andre ord er det bare bestemme seg for hva man vil ha, og nyte akkurat det uret i så stor grad det lar seg gjøre.







PS!
Ønsker deg lykke til i dine videre avveininger.
Glashutte Original er det for få av her ute.
Officine Panerai likeså.
Kan ikke si det samme om Rolex.....:cool:
 
Vanskelig å sammenligne GO med Rolex. Av så mange grunner. En ting historie. GO slik vi kjenner det idag startet opp 1994. A teenager soon to become adullt? GO selger ur. Rolex selger identitet. Rolex har halve verdens celebriteter, enten det er innen sport, kultur, film eller vitenskap som ambassadører. 'Alle' finner noen de kan identifisere seg med. GO har ingen ambassadører, de har bare et eksellent ... ur. Som heldigvis er nok for .. ehhh .. sånne som oss. Påvirker bruktprisen antar jeg.
Med 4000 produserte enheter årlig er GO en mygg sammenlignet med mastodonten Rolex med sine over 800'000 enheter. En helt annen liga altså, og brandingmessig ett blandt mange Premium merker i Swatch familien.
Min favoritt hos GO er for øvrig Senator Chronometer
y3e4utur.jpg

Venter bare på at den kommer i stål - eller at bruktprisen er på 50% - gjerne grått.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
ugadaqag.jpg


.....det er no bare min mening:D

Forresten, GO er fantastiske ur (punktum, utropstegn osv osv:)
 
Navnet Breguet ja. Thats it.

Litt off-topic: Men dette er vel ikke helt korrekt? Breguet gikk igjennom mange oppkjøp i løpet av 80- og 90-tallet, men selskapet gikk aldri konkurs og stoppet heller aldri produksjonen (på tross av store tap). Sånn sett har man sett kontinuerlig drift siden 1775. Detaljert artikkel her.

Utover det, veldig interessant diskusjon. Dette er noe vi i all hovedsak er forskånet for i vintage-markedet. Alle mine ur har gått noe opp i pris den tiden jeg har eiet disse. Når det er sagt: Forstår problematikken for nyere ur. Slik jeg ser det er det vel kun PAM og Rolex som holder seg, alt annet faller. Er dette fokuset tror jeg risikoen er stor for at man kjøper noe som man kanskje ENGENTLIG ikke liker eller har lyst på. Dessuten hadde det vært forbannet kjedelig hvis alle kun hadde disse merkene da... ;)

Også en ting til: Sitt lenge nok på klokka så kan det jo skje at prisen faktisk går OPP over tid. Dette gjelder spesielt limited editions (ja, EKTE sådanne, ikke klokker som er produsert i 10.000 eks eller mer) hvor mange går for mer en utsalgspris når disse selges i annenhåndsmarkedet.

Bottom line, uansett: Følg hjertet!

PS: Personlig hadde jeg gått for en GO Navigator med blå visere før en Sub eller GMT!
 
Når jeg ser gjennom deler av denne tråden, må jeg innrømme at jeg savner min senator chrono.

c709bcc1.jpg

ed7222d9.jpg

92b1f062.jpg

d61d3f34.jpg


Skulle aldri ha solgt klokken, den er jo så linjeren og pen!
Kvaliteten på GO er IMO på høyde med mye annet som vaker langt oppe på den horologiske rangstige. Prisen er dog mye hyggeligere.
 
Jeg synes det er på høy tid å sparke litt liv i denne tråden igjen. Med all den sveitsiske feberen som herjer her på sonen har vi ikke vondt av å se litt på vakre tyske ur heller. ;) Har alltid hatt en fasinasjon for tyske produsenter det være seg fra rimelige til mer high end. Det er mye snakk om finnish og for meg så er dette finnish som lett kan konkurrere med sveitserne. Hvis ikke utkonkurrere.;)
Derfor poster jeg en remse med flotte bilder i mangel på noe eget, bare for å sikle litt på de vakre urene. :eek:

Glash%C3%BCtte-Original-Sport-Evolution-Panorama-Date.jpg


go_nav_wt_2_lg.jpg


39-57-43-03-03-a.jpg


100-02-25-05-04_SenRCal_RdG_KS_PR1_Office.jpg


gop10.jpg


Ja, for ikke å snakke om baksidene!! :eek:

39-57-43-03-03-b.jpg


Glashutte+Original+-+Grande+Cosmopolitan+Tourbillon+%286%29.jpg


go_sixties_bk_lg.jpg


100-02-25-05-04_SenRCal_RdG_KS_PR4_Office.jpg


gop5.jpg


glauchutteback2a.jpg


Nesten på kanten til å bli glorete, men jeg synes det er spiselig. :eek:

i_1865_Strasser_4.jpg
 
Begynner å få mer og mer sansen for GO. Ikke bare er dette vakre ur, men la oss ta en titt på noen interessante tall som har med håndverket å gjøre:


A. Lange & Sohne / 450 / <5,000
Audemar Piguet / 900 / 30,000
Baume & Mercier / n/k / >100,000
Bell & Ross / 50 / 90,000
Blancpain / n/k / 5,000
Bregeut / 500 / 25,000
Breitling / n/k / >200,000
Chronoswiss / 35 / <5000
Damasko / 22 / 1,000-1,500
Dornbluth / 5 / 150
Fortis / 30 / 20,000
Frederique Constant / 100 / 120,000
Genesis / 1 / 80-100
Glashutte Original / 350 / <10,000
H. Moser & Cie / 70 / 1500
IWC / 750 / 75,000
JLC / 1200 / >60,000
Stefan Kudoke / 1 / 30-50
Longines / 600 / 600,000
Maurice Lacroix / 250 / 90,000
Mont Blank / c75 / 75,000
Nomos / c100/ n/k
Omega / n/k / 750,000
Panerai / 250 / 75,000
Patek Philippe / 1500 / 50,000
Rolex / 6,000 / 1,000,000
Sinn / 100 / 12,500
Stowa / 10 / 2500
Tag Heuer / 500 / 750,000
Tissot / 300 / 2.5m
Ulysee Nardin / c300 / >25,000
Vacheron Constantin / 700 / 20,000
Zenith / 200 / 25,000

(Kilde: WUS)

Det første tallet viser antall ansatte, mens tall nummer to er antall produserte ur i løpet av et år. Noen antatt eksklusive manufakturer overrasker kanskje med høyt produksjonsvolum. La oss snu litt på tallene:

lw76AU1.png

(Kilde: WUS)

Alle ansatte er selvfølgelig ikke urmakere og R&D, men tallene er likevel interessante. GO er definitivt i godt selskap. Dette tatt i betraktning - liten grad av masseproduksjon og mange folk per klokke - i tillegg til den estetikken og kvaliteten som urene i seg selv er et bevis på, gjør at GO har steget flere hakk i min bok. Jeg kan ikke annet enn å konkludere med at man her får meget mye for pengene.
 
Redigert:
@Thomas
Her har du ett bedre bilde! Skal se om jeg ikke får tatt noen flere ila dagen.

7A765728-0609-40A7-A8CA-621FCE109FB6-7654-000009DDC6239DC2_zps0e14bb40.jpg
 
Redigert av en moderator: