Vintips

Vedlegg

  • IMG_0941.png
    IMG_0941.png
    108,1 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og sunshine
IMG_6936.jpeg

Bunkra opp litt vin på hytta, og kom på at her er det jo en mørk og skummel kjeller ingen er i, under spisestua, med tjukke granittvegger, så her ‘synes’ jeg det er +10 grader året rundt, og at vinen heller bør stå her enn oppi et kjipt skap i spisestua.

Hvordan lagrer du vin?
 
  • Liker
Reaksjoner: jonska
Vis vedlegg 340944
Bunkra opp litt vin på hytta, og kom på at her er det jo en mørk og skummel kjeller ingen er i, under spisestua, med tjukke granittvegger, så her ‘synes’ jeg det er +10 grader året rundt, og at vinen heller bør stå her enn oppi et kjipt skap i spisestua.

Hvordan lagrer du vin?
Kjeller, kjeller, kjeller. Alltid. Naturlige og «trege» temperatursvingninger er null stress. Vær obs på at pappeskene plutselig takker for seg i fuktigheten.
 
Kjeller, kjeller, kjeller. Alltid. Naturlige og «trege» temperatursvingninger er null stress. Vær obs på at pappeskene plutselig takker for seg i fuktigheten.

Eg har et hus med en kjellermatbu som egentlig er ypperlig til vinlagring . Egentlig ikkje så veldig rart siden en tidligere beboer var kjent for å lage vin . ( ja der stod 3-4 gamle vinballonger )

Ellers lurer eg på kor lenge en egentlig kan lagre "vanlig" vin . Eg har et vinskap som har blitt litt glømt og tida flyr jo. Er ca 20 flasker tenker eg . Mykje barolo frå Italia i.o.m en er glad i det , men sikkert noke spansk grand reserva og en å annen fransk . Ingen ting yngre en 6 år , men noken få flasker som er frå 2004-5 då eg satte inn skapet.
 
Eg har et hus med en kjellermatbu som egentlig er ypperlig til vinlagring . Egentlig ikkje så veldig rart siden en tidligere beboer var kjent for å lage vin . ( ja der stod 3-4 gamle vinballonger )

Ellers lurer eg på kor lenge en egentlig kan lagre "vanlig" vin . Eg har et vinskap som har blitt litt glømt og tida flyr jo. Er ca 20 flasker tenker eg . Mykje barolo frå Italia i.o.m en er glad i det , men sikkert noke spansk grand reserva og en å annen fransk . Ingen ting yngre en 6 år , men noken få flasker som er frå 2004-5 då eg satte inn skapet.

Her må du nok lese deg opp på hver vin.
Mye kommer an på hvordan vinen er laget, og hvilken drue som er brukt.
Et par år går nok fint uansett kvalitet på vinen.
Rioja gran reserva pleier å være svært lagringsdyktig.
Barolo også.
Men igjen, finn ut hva vinmakeren/ produsenten hadde som målsetting for vinen.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Støtter det @UJU skriver her. Forrige helg fant jeg en flaske chianti i kjelleren. Et taxfreekjøp tilbake til 2013. Helt ordinære, ukompliserte greier, som ble kjøpt fordi den var billig. Tenkte at denne måtte da være «død» nå. Første glass smakte fint og holdt bra i ca. 10 min., deretter var all frukt borte. Åpenbart langt over høyden, men perfekt til å dunke flaska rett i gryta. Nydelig gryterett.

Les deg opp på vinene - også er det bare å teste. I verste fall kan du fryse det ned til bruk i saus og gryter senere.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Edit: Denne skulle selvsagt i 'dagens'

Tirsdagens på Chef's table på Bro i Ålesund. Colaresen fra 1934 hadde beholdt fargen overraskende bra, god syre, fint lite frukt, første assosiasjoner var sopp og gammel trebåt.
20230808_211103.jpg
20230808_190354.jpg


Dagens kjøp med rabattkort.
20230811_172211.jpg
 
Redigert:
Og hva sier artikkelen? Antar prisøkning på x %?
Noen land som øker mer i pris enn andre?
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
IMG_1933.jpeg

Gårsdagens kos.

Den til venstre er for mange kjent og i øvre klasse av italienere.
For meg ble dette for mye syre. Det var derimot mange ulike frukter og balanserte taniner.
Hadde brukt 2.000+ på å kjøpe den nå? Nei. Tror nok heller ikke jeg hadde brukt 800,- som vel var det den kostet opprinnelig. (Ikke min beholdning den kom fra)

Den jeg derimot skal handle fler av er den champagnen.

Den var frisk og hadde mye frukt. Til 350,- er den et veldig godt kjøp vil jeg si.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Flippin
Jeg skal kjøpe vin i gave til en kompis, og trenger hjelp til å finne noe gull. Han har drevet med litt småskala samling i noen år - både for å la dem modne for å drikke selv om x år, men også for å inv(i)stere. Så litt peiling har han nok, i motsetning til meg som har null peiling. Jeg tenker det ville vært kjekt å kjøpe et par flasker som jeg kan overraske og imponere litt med. Har dere noen tips i prisleiet 500-1 000?